Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vokste opp i en tradisjon temmelig langt fra amerikanske biler og det skulle gå mange år før jeg begynte å se poenget med disse bilene. Jeg har imidlertid en god venn som alltid har vært interessert i tradisjonelle amcars (stor V8 motor er selvfølgelig obligatorisk) og han fikk meg til å forstå hva som er poenget med disse bilene. 1970 Plymouth "Cuda" (Chrysler) er uten tvil en av de mest interessante. Den har en 440 cui V8 motor (7,2 liter) på 395 HK og 665 Nm. Med litt under 1600 Kg er den heller ikke så tung etter dagens standard (BMW 440i veier det samme). Jeg påpeker dette fordi da Barracudaen var ny på begynnelsen av 70-tallet veide en alminnelig familiebil rundt 1100-1200 Kg (i alle fall her i Europa). Knapt 10 år senere fikk Porsche mye kritikk for at 928 modellen (som konseptmessig er mer eller mindre identisk med Barracudaen) var for tung... og den veide 1450 Kg med en 4,7 liter V8 motor på 300 HK og 380 Nm.

Det som imidlertid er verdt å merke seg er at dagens Mercedes-AMG, BMW M, Audi S/RS og Porsche Panamera på mange måter er en direkte forlengelse av "muskelbil" konseptet amerikanerne rendyrket på 60-tallet. De aller første "muscle cars" kom imidlertid så tidlig som i 1949 med Oldsmobile Rocket 88 (General Motors) som hadde en 303 cui V8 motor (5 liter) på 135 HK og 343 Nm. Et stort dreiemomentet var frem til midten av 2000 tallet tradisjonelt det viktigste for de amerikanske bilprodusentene. Idag er imidlertid de amerikanske bilprodusentene blandt de mest pågående når det gjelder downsizing av motorer (mest trolig av økonomiske årsaker - billigere å produsere), men de bygger heldigvis stadig (spesielt custommade) V8 motorer med enorm effekt... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Cuda, brodern og jeg kjørte E6 sydover fra autoslalom på Gardermoen for flere år siden. Jeg i E24n han i sin E28. Vi tok igjen en cuda, og man skjønte at Cudaen ville måle krefter over sletta ved Olavsgård. Det var gøy å se E28n(en frisk og fin 528i) sette seg nedpå bak og Cudaen likeså før de stakk avgårde i horisonten. Det merkelige synes jeg var at brodern holdt ganske så godt følge bortover der, ingen utklassing akkurat.. Så kom den slakke svingen oppover i enden.. Cudaen var nok ikke så behagelig i de hastighetene der mens brodern seila igjennom som ingenting. Jeg vil vel si at en hel masse har skjedd på understellsbiten og evnene til å ikke overdimensjonere alt som er i tro om at det skal være med holdbart eller robust. På kort sikt er det kanskje det, men alt av dørmekanismer, hengsler og ting i bevegelse destruerer seg selv til tross for enkle løsninger, så blir det fort utslitt.

Har skrudd en del amerikansk av nyere dato, og det er visse ting som går igjen som går på dette med slurvete(billig) engineering. Kjøper man en Fendt traktor så kan den se ganske liten og spe ut i forhold til en Zetor. Men det viser seg at Fendten tåler større belastninger allikevel før noe knekker.

Videre synes jeg gammel amerikansk er veldig fascinerende, digre biler med store motorer. Ikke minst er de enkle. Å strekke opp en gammel V8, går med litt gasserjustering og tenningsjustering med lampe, så går den som en drøm. Jeg forstår hvorfor det er stas, og synes jo det selv. Jeg liker store stasjonsvogner, Oldsmobile Vista Cruiser, Cheva Caprice Classic og den store typen Malibu Classic og div. andre.

Jeg regner med at vi etterhvert vil se mer EL-biler, og det er kanskje like greit når man ser hvor hardt det presses med utslippskrav og forbruk. Motorene er stort sett de samme, men motorstyringer og bruk av sensorer både her og der som skal måle og ta høyde for alt er ikke enkelt å ha med å gjøre. Bilhold blir etterhvert så dyrt at folk velger billigere og enklere biler, eller benytter seg av bildeling(dette har visst blitt veldig mye mer utbredt i Oslo feks. enn hva jeg hadde trodd). Tenker stadig på hva som vil være lurt å gjøre når det gjelder neste bil, som i mine øyne er økonomisk forsvarlig og som ivaretar mine bil-interesser eller om jeg må legge det hele litt på hylla en god tid fremover! Har en Golf 4 stående, bare det å skru på den og feilsøke på den er et mareritt. I og for seg en gammel, og i grunn enkel bil. Tenker også litt på Saab og eldre fransk med diesel(406 feks.). Ellers er det stadig E39 og W210 man alltids ser på, og som man kjenner godt. Blitt noen timer i garasjen med begge de to modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo også ganske svak for amerikanske biler, jo større jo bedre for min del. En skikkelig amerikaner byr på en kjøreopplevelse man ikke finner i andre biler, og det synes jeg er litt unikt. Ja konstruksjonen er enkel og de nyere modellene har ikke allverdens med god kvalitet, men hva koster ikke disse bilene i forhold til konkurrenter ifra andre land? Det må man tenke på før man kritiserer en Tahoe for å være kjip, den koster halvparten av en X5. Når dette er sagt så har jeg kjørt litt av siste generasjon amerikanske biler, bla nye Mustang, Tahoe og Grand Cherokee. Alle veldig tradisjonelle biler ifra statene, og konklusjonen er at de er inne i ett veldig godt spor om dagen. Kvaliteten er nesten som på europeisk premium, teknologi og infotainment systemer er up to date. Det gleder meg å se, for historien tilsier at når Amerikanerene først vil bygge skikkelige biler så klarer dem det utmerket. 

Jeg tar meg også i å se på AMG og M modellene som en slags moderene utgave av de tradisjonelle muskelbilene. Forskjellen her er at de tradisjonelle muskelbilene som Camaro, Mustang, Charger og GTO var utrolig simple biler selv med datidens øyne. Hele vitsen med en muskelbil skulle være en basic og enkel bil med en svær motor og lav pris. Servo styring og elvinduer var veldig dyre options, Aircondition kunne man bare glemme da det tok plass og effekt ifra motoren. Dette er utstyr som mer eller mindre var vanlig i datidens amerikanske familiebiler. Dagens AMG og M modeller er proppet med utstyr, og de er veldig kostbare. Nei skal man se etter de moderne etterlevningene av muskelbilene så må se til USA. Nye Mustang 5.0, Camaro RS eller Dodge Challenger :) Her får man en suge V8er, greit med utstyr, bakhjulstrekk og en haug med "bang for the buck"....til halve prisen av en M4 eller C63 AMG ;) 

Og når vi først er inne på Amerikanerene og deres biltradisjoner, i den lille elitegruppen bestående av verdens raskeste og mest hårete familiebiler finner vi to amerikanere. Tesla Modell S og Dodge Charger Hellcat, sistnevnte med 707 hester og en toppfart på 325 km/t. Det er Alpina og Brabus territorium, bare at Hellcaten koster ett par ganger mindre. To ytterpunkter av noen biler som representerer noe av det heftigste ifra eldrift og fossildrift. Begge utviklet og bygget i US and A ;) 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke veldig for amerikanske biler, med veldig mange unntak.. Madammen pekte på en 2016 Chevrolet Malibu på TVen endag og sa at en slik kunne hun hatt. Og ja, den var ikke så ille :)  Skulle hatt litt mer sportslig interiør bare..! Motor osv. har jeg ikke peiling på... Ser Chevy Norge ikke operativ lengre, Chevrolet må importeres om man skal ha ny i Norge idag, det er jo litt synd. Samme situasjon er vel med Seat(om ikke de er tilbake?).

IMG_2378.JPGIMG_2379.JPG

IMG_2380.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford Mustang Shelby GT350R kan stå som et ganske bra eksempel på at amerikanerne stadig kan bygge veldig fine V8 motorer og biler. Motoren i akkurat 350R er litt spesiell siden den er en såkalt "flatplane" V8 motor og ikke en mer tradisjonell "crossplane" V8 motor (forskjellen forklares i denne artikkelen). V8 motoren er på 5163 cm3 og yter 533 HK samt 582 Nm uten pustehjelp. Lyden er fantastisk og ytelsene er heller ikke dårlige med 0-100 Km/t på rett under 4 sekunder og en topphastighet på 275+ Km/t. 

70000 USD (ca. 580000 NOK før avgifter) er relativt mye for en ny amerikansk muskelbil og man kan uten problemer finne tilsvarende biler med like mye effekt fra rundt 40000 USD (f.eks Chevrolet Camaro SS 1LE). Interiøret og generell byggekvalitet i amerikanske biler er crap i forhold til f.eks BMW, men det er heldigvis slutt med stive bakaksler og utstyrsnivået er normalt glimrende i disse bilene. Hvis man vil ha mye effekt for pengene er amerikanske muskelbiler stadig de beste og nå er kjøreegenskapene også ganske bra... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apple vurderer å kjøpe McLaren. Joda... man skal høre mye før ørene faller av, men i dagens finansielle verden er ikke alt som det pleier å være. McLaren har i det minste et ganske verdifullt merkenavn og bilene de bygger er rent teknisk helt der oppe sammen med Ferrari. Spørsmålet er hva Apple evt. kan tilføre McLaren og visa versa... :?

http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-09-21/apple-said-in-talks-with-luxury-carmaker-mclaren-ft-reports

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Marius2002 skrev:

Jeg er ikke veldig for amerikanske biler, med veldig mange unntak.. Madammen pekte på en 2016 Chevrolet Malibu på TVen endag og sa at en slik kunne hun hatt. Og ja, den var ikke så ille :)  Skulle hatt litt mer sportslig interiør bare..! Motor osv. har jeg ikke peiling på... Ser Chevy Norge ikke operativ lengre, Chevrolet må importeres om man skal ha ny i Norge idag, det er jo litt synd. Samme situasjon er vel med Seat(om ikke de er tilbake?).

Jeg synes også at nye Impala er ganske fin, for ikke å snakke om Ford Taurus. De fås med ganske friske V6 motorer og firehjulstrekk, ikke så ille for en familiebil. Det er dog lite utvalg i stasjonsvogner i USA, den enormt stasjonsvogn trenden som var på 70 og 80 tallet stilet da Minivanene og SUVene kom på 90 tallet. 

Det er dog fult mulig å kjøpe ny US Chevy i Norge, bare å henvende seg til Bergheim eller Nerland Auto. De selger i hovedsak Silverado, Tahoe, Suburban, Corvette og Camaro men tar også andre modeller inn ved interesse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Marius2002 skrev:

Nerland Auto er jo rett ved her jeg bor, men jeg trodde de bare drev med import type bruktbil/ny brukt :) Da vet jeg det, takk :D 

Neida, de selger nytt også og er bla ene importør av Dodge til Norge. Etter at Møller la ned Mopar avdelingen sin så har Dodge argenturet gått rundt til litt forskjellige. Men nå med bla 3,0 liters V6 diesel i RAM så har plutselig disse bilene blitt aktuelle igjen. Bergheim er som alltid eneimportør av US Chevy i Norge, men de dealer litt biler seg i mellom med Nerland. Bergheim selger litt Dodge på Østlandet og Nerland selger Cadillac og Chevy på Vestlandet. Ellers så har man Maskinargentur i Trondheim og Mobile i Bergen hvor man kan kjøpe ny Chevy med full fabirkk garanti og europeiske spesifikasjoner :) 

Nerland selger for eksempel veldig mye Suburban og Escalade som begravelses bil. Så de er godt innvolvert i både ny og gammel amerikaner. Ta deg en tur bort dit for en litt annerledes bilopplevelse ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 ja jeg kjører forbi av og til og de store bilene(silverado, Ram osv.) står med kromgrillene på rekke og rad, litt too much bling for min del. Kjørte forbi senest i ettermiddag når jeg skulle teste nye skateparken i Fræna. :) Jeg kjenner kona til han som driver/eier det, hun jobben ilag med min mor. Liten verden :) Hun kjører Porsche faktisk...

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer helelektriske lastebiler og Mercedes-Benz stiller sterkt med deres helt nye Urban eTruck som har en totalvekt på 26 tonn. Den har en rekkevidde på opp til 200 Km noe som iht. Mercedes-Benz er nok til distribusjon i og rundt større byer. Lastebilen har to elektriske motorer (montert i hjulnavene på den første bakakselen) som har en effekt på 2 x 125 kW (samlet 340 HK) og 2 x 500 Nm. Ladetiden for batteripakken på 212 kWh er 2-3 timer. Jeg synes at dette er en veldig spennende utvikling og jeg tror nå at vi trygt kan forvente at byene ettervert blir relativt stille... som de var frem tom. 1920-30 tallet... :)

https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-benz/next/e-mobility/electric-truck-for-the-city/

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig artig at Ford ble nummer tre i dette selskapet. Jeg forsto med en gang at Mustangen var både potent og spesiell, men at den kom såpass høyt opp på listen (foran bl.a 911 og M3) var litt overraskende. Som tidligere nevnt har amerikanerne skjerpet seg svært mye siden 80, 90 og 2000 tallet da bilene de bygget stort sett var forferdelig dårlige. Designet på Mustangen kan man alltid diskutere, men teknikken og kjøreegenskapene feiler intet... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mustang 350R har jeg hatt veldig sansen for siden jeg først såg/hørte motoren på video. Liker designet også jeg. Mustang gir mye mening om man bor i USA, men ikke her i Norge dessverre.

Gamle holdninger om at amerikanerene lager biler som går raskest rett frem og ikke i svinger er ikke noe som lengre stemmer når vi ser på "performance bilene" som Motortrend har samlet sammen. Det har selvsagt en viss sammenheng med at amerikanerene putter en hel masse med dekk på bilene sine. De mer sofistikerte bilene fra resten av verden bruker som oftest supereffektive automatgirkasser, launch control og til tider konservative effektall på papiret. 

Noen som føler for å sette mye penger på de amerikanske bilene?

 

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forden gjorde det overraskende skarpt der ja! 

Noe helt annet, men som jeg tipper flere, som @Fredrik, vil synes er interessant. 

Kom over denne artikkelen her, som omhandler "the fermi paradox" 

http://waitbutwhy.com/2014/05/fermi-paradox.html

Det får en til å tenke litt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...