Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg gir deg rett på de aller fleste punktene, men Chris Harris oppsummerer mye i denne sammenhengen når han forteller hvor enestående E28 M5 var da den kom på markedet i 1985. Sensasjonen var ikke mye mindre når det gjaldt E30 M3. Til og med modeller lenger ned i modellsortimentet, som f.eks E28 535i og E30 325i, fikk deres berettigede del av oppmerksomheten. Hva var det som var så spesielt og stort med disse modellene?

Mitt synspunkt på dette handler om relativ storhet. Det er ingen tvil om at dagens F10 M5 er en fantastisk konstruksjon på alle måter, men E28 M5 var så mye større i relasjon til konkurrerende bilmodeller... nei... det er ikke helt korrekt... de fantes ikke. Ergo var E28 M5 unik ved at den hadde supersportsbil prestasjoner pakket inn i sedanformatet. Selv ikke datidens råeste sportsbil, Ferrari 288 GTO, var overlegent mye hurtigere. Det samme kan man ikke si om F10 M5, men derimot muligens om Porsche Panamera Turbo S.

Poenget holder også i relasjon til f.eks E30 325i. Det fantes klare konkurrenter som f.eks Mercedes-Benz W201 190E 2,6 og Audi 90 quattro 20V, men ingen var like overbevisende teknisk og dynamisk som E30 325i. BMW´s totale pakke med E30 325i var så gjennomført at selv E30 320i fikk del i oppmerksomheten. Ingen konkurrenter hadde en relativt potent rekkesekser på dette nivået og bare det var et godt nok argument for mange. For prisen av en litt påkostet Ford kunne man få 95% av en E30 325i. Vi må helt tilbake til E46 320i med M54B22 motor for å finne tilsvarende når det gjelder mer moderne BMW´er.

Jeg synes også at det er viktig å fokusere på hva man kan kalle den "røde tråden" i BMW´s modellsortiment på 80-tallet (og langt på vei 70-tallet). Kjøpte man en E30 320i kunne man få mer av det samme hvis man kjøpte en E30 325i. Tilsvarende også hvis man f.eks oppgraderte til en E28 535i og evt. videre til E23 735i. Dette fenomenet er ikke like tydelig idag selv om BMW´s markedsførere gjerne vil ha oss til å tro at det er slik. Bevares... det er klare sammenhenger mellom de ulike modellseriene idag også, men de er ikke like overbevisende og tydelige. Fremtiden kommer ikke uten at man mister noe fra fortiden og den overbevisende "røde tråden" mellom modellseriene/modellene er kanskje det største tapet for BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg kan ha mistforstått hva du mener med rød tråd, og at jeg ikke akkurat har kjørt alle de nyeste modellene, så synes jeg BMW fortsatt gir en fin miks av merkefølelse (en BMW føles alltid som en BMW) og egenhet på tvers av modellene.

Jeg opplever ihvertfall dagens modeller ganske likt i forhold til hverandre, sammenlignet med de tidligere modellseriene.

I en egentlig kjedelig bilverden støtter jeg også Ron Jeremy i hans betraktninger av dagens BMW.

Gratulerer med ny jobb forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker... jeg begynner dog ikke i den nye jobben før 1. august. Det blir spennende og noe helt nytt for meg (det er ikke IT)... :)

Med den "røde tråden" mener jeg en klar fellesnevner utover åpenbare designlikheter. At man kunne kjøre rekkesekser fom. E30 320i tom. E23 745i var helt klart en viktig del av den røde tråden, men jeg synes også at E30 mer var en slags krympet E28 enn F30 er en slags krympet F10. På den annen side var tiden en annen og begrepet "engineering no cost"... at man bygget til en standard og ikke til en pris... ser ut til å ha gått i glemmeboken. Forøvrig var det Mercedes-Benz som satte standarden på dette området med W201. Den modellen var vitterlig langt på vei en mini S-klasse vedr. byggekvalitet og design, men ikke like mye på det tekniske og dynamiske området. Dette var nemlig BMW´s hjemmebane og store styrke på 80-tallet.

Jeg hadde en venn på den tiden hvis far hadde en ny E28 M535iA. Med unntak av ren performance (og automatgearet) fikk man en god følelse i min E30 320i om at man langt på vei hadde en bil med de samme kvalitetene (type: "lillebror"). Jeg er ikke like sikker på at man helt kan si det samme om dagens F30 320i i relasjon til F10 535i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den "røde tråden" mener jeg en klar fellesnevner utover åpenbare designlikheter. At man kunne kjøre rekkesekser fom. E30 320i tom. E23 745i var helt klart en viktig del av den røde tråden, men jeg synes også at E30 mer var en slags krympet E28 enn F30 er en slags krympet F10. På den annen side var tiden en annen og begrepet "engineering no cost"... at man bygget til en standard og ikke til en pris... ser ut til å ha gått i glemmeboken. Forøvrig var det Mercedes-Benz som satte standarden på dette området med W201. Den modellen var vitterlig langt på vei en mini S-klasse vedr. byggekvalitet og design, men ikke like mye på det tekniske og dynamiske området. Dette var nemlig BMW´s hjemmebane og store styrke på 80-tallet.

Jeg hadde en venn på den tiden hvis far hadde en ny E28 M535iA. Med unntak av ren performance (og automatgearet) fikk man en god følelse i min E30 320i om at man langt på vei hadde en bil med de samme kvalitetene (type: "lillebror"). Jeg er ikke like sikker på at man helt kan si det samme om dagens F30 320i i relasjon til F10 535i.

Dette blir jo veldig subjektivt ifht egen synspunkter Fredrik.

Jeg ser parallelen ifht i6 ifra gårsdagens æra, men den forskjellen/spranget er det strengt tatt ikke BMW som har fratatt oss Fredrik, det er noe de er påtvunget igjennom politisk virkemidler pga miljø og Co2 hysteriet, som har avskaffet mye av "sjelen", til fordel for forbruk og downsizing.

Når man ser på salgtallene så later ikke det til å gjort noe umiddelbart negativt utslag, og dagens moderne bensin turbo 4'ere, er jo mye mer "brukervennlige" ifht de gamle I6 som krevde mye turtall for å svive, ifht en moderne motor, er det mye mer "anstrengende" å kjøre.

Men jeg har for tiden en E46 320i jeg, som jeg velger å kjøre fremfor en aldrende X3 som blir tvangsmatet, og i tilegg er det en diesel...

Men dette overnevnte er jo liksom ikke BMW alene om, MB har jo nå også en I4 diesel som basis i sin nye ML, nesten uhørt det også.

Mon ikke F15 kommer med sin med 2 liter diesel også neste år.

Verden går frem... og tilbake!

Mindre sjel, mer komplekst, og mer effektivt.

Jeg skulle likt å sett totale regnestykket for CO2 nå og siden de begynte med katalysatorer i 87, latterlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er mine synspunkter subjektive, men til mitt forsvar er jeg ikke alene om å ha synspunktene og jeg er en av de få her inne som opplevde E30/E28/E23 som voksen da modellene var i produksjon.

Jeg er helt enig med deg i at BMW, i likhet med alle andre bilprodusenter, må forholde seg til myndighetenes skiftende rammevilkår når det gjelder bl.a utslipp av klimagasser. Det er ingen tvil om at dette er en av primærårsakene til at rekkesekseren (R6) for en rekke modeller er byttet ut med en rekkefirer (R4).

Jeg mener imidlertid at dette ikke er hele forklaringen. Lexus' 3-serie alternativ (LS) har f.eks med unntak av et dieselalternativ (R4) kun V6 og V8 bensinmotorer. Forklaringen er at Lexus er en del av Toyota og miljøregnskapet kan derfor fordeles på mange andre mindre bilmodeller. Dette fenomenet er i realiteten også årsaken til at Porsche forsøkte å kjøpe VAG, men endte med å bli kjøpt opp av VAG. Miljøregnskapet kan for Porsches del derfor motregnes VAG´s mindre bilmodeller. Hverken Mercedes-Benz eller BMW har idag denne muligheten.

BMW har derfor alliert seg med bl.a franske PSA (Peugeot & Citroën) og nettopp Toyota når det gjelder motorer. Mini Diesel har hatt en Toyota motor, men har nå en PSA motor. Dagens små bensinrekkefirere i bl.a F20 116i/118i er varianter av den såkalte "Prince" motoren som er et felles BMW/PSA prosjekt. Denne motoren finnes så langt i forskjellige Peugeot, Citroën, Mini og BMW modeller. Jeg tror få om noen på 80-tallet ville ha trodd at BMW og Citroën skulle komme til å ha de samme motorene.

Spørsmålet er om BMW i et lengere perspektiv prioriterer fornuftig. Hadde de f.eks droppet et par av de tyngste seriene/modellene (f.eks X6 og GT) ville det kanskje ha vært en mulighet for at i det minste 3-serien kunne ha fått en mindre rekkesekser med overladning istedenfor dagens rekkefirer med overladning; som uansett hvordan man snur og vender på det er et kompromiss. Ikke et dårlig kompromiss, men et signifikant kompromiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius: Som Wicky sier... kjør på med sort silkematt, men du må ikke finne på å lakkere de krommede rillene på selve grillen (slik som profilen MercedesW124 har gjort). Det blir helt feil uansett MB modell (svarer til sortlakkerte nyrer på en BMW).

2evx5qp.jpg

Slik ble det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et litt forsinket svar, men det ble kjempebra Marius. Jeg synes forøvrig at W202 tåler tidens tann meget godt. Designet er ikke moderne idag, men veldig klassisk Mercedes-Benz. Det er verdt å huske på at denne modellen var MB´s svar på E36. Det er ingen tvil om at W202 er mye mer bil for pengene.

Apropos en bil som koster mye penger... Pagani Huayra... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos de små Mercedes-Benz modellene. A-klassen skifter nå totalt ham og blir en direkte konkurrent til 1-serien. Dette ser faktisk temmelig vellykket ut... sexy... og ryktene skal ha det til at W176 kjører som på skinner også. Mercedes-Benz kommer sent, men godt. Akkurat som med W201... :)

hnmuan21s9xh3s7xpsr7.jpg

4wfap33bwtgp3we0nujx.jpg

ep4ubf2b3rdqx8pbuzsc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare poste denne, en flott historie, og et ikon.

http://vimeo.com/44666145

Har en onkel som stadig har sin sjampanje fargede E34 520I som han kjøpte ny i 1990. Ikke noe spesiell bil, en god del rust og helt ribba for utstyr men bilen har aldri blitt på kostet annet en service og slitedeler. Den har gått prikkfritt i sine 22 år og snart 400 000 km, begge ungene hans har lært å kjøre i den og det samme gjør barnebarna hans nå :) De siste EU kontrollene har forgjeves forsøkt å avlive den men onkel har ikke samvittighet til det, han ville ikke selge den til meg en gang da jeg var 18 år :wink: Han har de siste åra også kjørt E90 316I og 318d LCI men de gir ikke samme "godfølelsen" som gamlebrakka :)

Som han sier: "den er blitt et familiemedlem etter så mange år og blir i mitt eie til jeg dauer" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store spørsmålet er hva onkelen din mener med "godfølelsen"? Mener han at bilen er som en god gammel venn som alltid har vært der eller mener han at den gamle E34´en har noe som nyere biler ikke har (altså i positiv forstand). Etter min mening er det første absolutt forståelig, mens det andre er lett bekymrende (selv om jeg langt på vei er enig).

BMW bygger ikke biler som E34, E39 og E46 lenger. Det store skillet kom med E90 og E60... gammel og ny tid. E46 er mer forankret i E36 enn E90 er forankret i E46.

Sent from my Windows Phone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo var E28 M5 unik ved at den hadde supersportsbil prestasjoner pakket inn i sedanformatet. Selv ikke datidens råeste sportsbil, Ferrari 288 GTO, var overlegent mye hurtigere. Det samme kan man ikke si om F10 M5, men derimot muligens om Porsche Panamera Turbo S.

F10 M5 er ikke like unik som E28 M5, ingen tvil om det. Men her i dette selskapet føler jeg ikke Panamera passer inn. M5 er i utgangspunktet en helt vanlig familiesedan som M har modifisert, samme gjelder for E-klasse AMG og RS6. Panamera er kun en fire seter, har vesentlig mindre bagasjeplass og er fra starten av designet og konstruert som en superbil, noe F10, E-klasse og A6 ikke er. Panamera er "født" som en super bil med fire dører, mens F10 M5 er "født" som en vanlig 5-serie familesedan som derifra er tunet opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er Panamera en superbil... den er jo en Porsche. At Panamera kun har 4 seter er mest av akademisk interesse. Panamera er også en "simpel" hatchback... akkurat som en Golf eller E46 Compact.

Saken er at Panamera er utrolig gjennomført og kompetent. 550 HK, 50:50 vektfordeling, 4x4, Porsche PDK gearkasse og 800 Nm. Turbo S klarer offisielt 0-100 Km/t på 3,8 sekunder, men er blitt seriøst målt ned mot 3,6 sekunder. Topphastigheten er i området rundt 310 Km/t. Ingen andre standardproduserte sedaner er like hurtige. F10 M5 har ikke en sjanse. Porsche über alles... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er Panamera en superbil... den er jo en Porsche. At Panamera kun har 4 seter er mest av akademisk interesse. Panamera er også en "simpel" hatchback... akkurat som en Golf eller E46 Compact.

Saken er at Panamera er utrolig gjennomført og kompetent. 550 HK, 50:50 vektfordeling, 4x4, Porsche PDK gearkasse og 800 Nm. Turbo S klarer offisielt 0-100 Km/t på 3,8 sekunder, men er blitt seriøst målt ned mot 3,6 sekunder. Topphastigheten er i området rundt 310 Km/t. Ingen andre standardproduserte sedaner er like hurtige. F10 M5 har ikke en sjanse. Porsche über alles... 8)

Når vi er inne på slike modeller så tillater jeg meg å tilføye Audi S7 i rekken M5 osv.. Gjør 0-100 Km/t på ett sekund lengre, 4,9 sekunder(ifølge wiki). Dette er en bil jeg leser svært lite om, men synes er helt konge. Kanskje litt stor og 7-serie aktig, selv om 760i slår denne og klarer 0-100Km/t på 4,2 sekund har S7 stil over seg.

En helt vanlig A7 S-Line er også nydelig. :)

obj.phpi?d=x3&o=4352726&w=740&h=555&ee=1335440413&frame=0&nobg=1

Artikkel fra dinside.no om S7:

http://www.dinside.no/894570/audi-s7-provekjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...