Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Disse us vanene må vel betale lastebil avgift i bomringen, og er da ganske uøkonomisk valg rundt Oslo hvertfall, når en må betale 75kr per passering. Naboen i Oslo hadde suburban før, men måtte selge den når de la om bomringsystemet slik at en ikke kunne kjøpe årsavgift. Ble jo flere hundre kroner om dagen i bom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse us vanene må vel betale lastebil avgift i bomringen, og er da ganske uøkonomisk valg rundt Oslo hvertfall, når en må betale 75kr per passering. Naboen i Oslo hadde suburban før, men måtte selge den når de la om bomringsystemet slik at en ikke kunne kjøpe årsavgift. Ble jo flere hundre kroner om dagen i bom.

Ikke som varebil på grønne skilter. Man har ikke kunnet få registrere Tahoe/ Suburban som lett lastebil siden 2004, så siden da kun som enten personbil eller to seters varebil. Skulle man kjøpe en brukt en som lett lastebil så kan den regges om til personbil, gratis hvis bilen er eldre enn 10 år.

Var kun de som skulle være lure å spare noen tusenlapper som kjøpte disse som lett laste bil/ kombinert bil. Det skulle vise seg å ikke være særlig lønnsomt :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste generesjon Chevy Tahoe har såkalt "sylinder on demand" som vil si at motoren går på 4 sylindre når det er behov for, og alle 8 når man gir på. Slik gir lavere forbruk og fortsatt herlig V8er lyd 8) Selv med 5,3 liter på 320 hester så kan denne med pen langkjørnig måles til 0,9 og det er ikke verst med tanke på at det er en bil på 2,6 tonn, V8er og over 300 hester. Det før man har har snakket om LPG, da blir den riktig så billig i drift :D

Har selv kjørt en sånn bil og på blandet forbruk så kunne jeg logge 1,67 l per mil og i byen så går nok forbruket over 2 liter på mila men dette er ikke biler man kjører rundt inne i sentrum med likevel. Norge har aldri være noe storby land og folk flest kjører bil utenfor byen, er nok derfor disse bilene er relativt populære :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det jo ikke så ille, hva ligger lpg gass på i pris for tiden egentlig? Men mitt inntrykk av amerikanske biler, samme om det er Cadillac eller impala så virker alt veldig "billig". Tenker spesielt da på interiørene. de klarer liksom ikke å få til det europeerne klarer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LPG prisene varerer veldig fra sted til sted her i landet, det er iallfall mitt inntrykk. Her i Arendal så koster den 5,70 for litern mens på østlandet har jeg sett den koste opp mot 7 kr litern, men det er jo likevel billig.

Amerikanske biler har rykte på seg for å ha dårlig kvalitet og mye billig plast i interiørt, men så må man heller ikke glemme at dette er billige biler i USA og det er kun her i Norge at avgiftene gjør at de blir så dyre som de er. Men nå i de siste åra så har amerikanerene tatt seg voldsomt opp på interiørkvalitet, har selv sett dette på nye Tahoe og Grand Cherokee som faktisk ligger veldig tett oppunder europeeisk standard. Nye Camaro er også et glimrende eksempel på dette, en helt moderne bil med bra kvalitet og kjøreegenskaper som en hvilken som helst europeer.

jzu9vzbsmhtl3w8veb5z.jpg

Interiøret i Cadillac CTS-V

Hva Cadillac angår så ligger interiørkvaliteten helt i øvre nivå, noe det må gjøre da de både her hjemme og i USA konkurerer mot BMW, Mercedes, Jaguar osv. Var innom Cadillac forhandlern i Oslo (Bergheim) og prøvesatt både Escalade og CTS og her var det skinnstrukkende dasjbord, tykke gulvtepper, mørkt høyglanspolert tre og veldig lite hardplast å finne. Eneste som skiller dem litt fra f eks BMW er antallet knapper og duppediter i dasjbordet da BMW gjerne samler flere funksjoner i en funksjon som f eks med Idrive

Så jeg vil nok si at amerikanerene er absolutt inne på et godt spor om dagen, med vesentlig høyere kvalitet på bilene sine, fortsatt store motorer men nå meget miljøvennlige og drivstoffvennlige takket være ny teknologi samt mye sprekt design :)

6rkiqp9ewx0b8hy4u9h2.jpg

2012 Chevy Impala. På alle måter en moderene amerikansk familiebil på lik linje med en europesk bil. Moderene hjuloppheng, miljøvennlige 4, 6 og 8 sylindrede motorer, LED kjørelys, 7 trins automat kasse og "start stopp" system :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være enig i at design messig så har amerikanerne kommet seg veldig de siste årene. Hadde cadillac deville som leiebil i usa, dette var riktig nok i 05 eller noe. Interiøret var jo like spennende som 93 corolla, men en fantastisk motor v8 northstar. Liker at de begynner å lage fine personbiler igjen, sist var vel på 70tallet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanske biler var noe før oljekrisen i 1973.

Jeg har meget sansen for Stingray Corvettene, og kanskje spesielt utgaven Mako Shark.

Chevrolet%20Mako%20Shark%20Corvette%20Concept-%201961%20(1280x960).jpg

Dette må være noe av det bedre fra det amerikanske markedet på den tiden. Ford Mustang også selvfølgelig.

1964Mustang.jpg

Så igjen, skulle jeg ha kjøpt meg en så gammel bil i den klassen tror jeg at jeg heller ville ha valgt en tyskprodusert bil, eventuelt en Skyline fra samme årstid. Jeg er enige i at det er noe spesielt med de gamle amerikanske V-motorene som brummer litt ujevnt på tomgang, men jeg tror jeg hadde fått mer bil av å for eksempel valgt en Mercedes SL, Porsche 911 eller BMW Glas GT. Det er selvfølgelig øyet som ser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være enig i at design messig så har amerikanerne kommet seg veldig de siste årene. Hadde cadillac deville som leiebil i usa, dette var riktig nok i 05 eller noe. Interiøret var jo like spennende som 93 corolla, men en fantastisk motor v8 northstar. Liker at de begynner å lage fine personbiler igjen, sist var vel på 70tallet :P

Ja det meste fra USA på 80 og 90 tallet var tragiske greier, både på design og kvalitet. Det finnes dog unntak som Corvette C4 som kom i 1983 og GMC Syclone som kom i 1992 :) Det artige med Sycloneen var at med en turboladet 4,3 liters V6er på 280 hester så gjorde denne bilen 0-100 på 4,3 sekunder, altså en pickup i 1993 :shock: Det er like fort som F10 M5 i dag :lol: Disse solgte også bra i Norge som varebil og det er fullt mulig å finne ett pent eksemplar her hjemme.

x66y0ta8v9l3xv4t7fmj.jpg

79yv4duk0nf0b9il7z8m.jpg

Corvette C4 representerte ett helt nytt deisgn på Corvetten da den kom i 1983, dette designet la grunnlaget for designet på modellen helt fram til dagens nå utgående C6 modell. I en tid hvor andre superbiler fra USA som Camaro og Mustang så ut som små billige husmor biler så sto fortsatt Corvetten som den ultimate amerikanske sportsbil hva design og kjøreegenskaper angår. C4en viste seg også å være så tidløs og moderene at GM holdt den i produskjon helt fram til 1996 da den ble avløst av den enda råere C5. C4 kom i løpet av årene med en hel rekke forskjellige motorer fra en 5,7 liters V8er med 205 hester i 1983 til ZR-1 med 450 hester som kom i 1991.

På mange måter å var det litt mer gøy før når bilene var så forskjellige, i dag er alle biler like uansett hva slags land de kommer ifra og det kan i lengden bli litt kjedelig. Før så var liksom amerikanske biler disse store beista med svampete fjæring og V8ere på 110 hester, Franske biler var spinkle små rare biler som man måtte ha spesialverktøy for å skru på men de var gode å kjøre, japanske biler var dønn solide men totalt kjønnsløse (noe de er ennå), Svenske biler var solide stålkontainere som man kunne demontere til molekyler med det man hadde i kjøkkenskuffen, italienske biler var linjlekre men gikk i stykker bare man så hard på dem noe som også var tilfelle med Engelske biler og for ikke å glemme Tyske biler, stort sett smør og brød biler som var solide og ellers lite spennende (med unntakk av MB og BMW)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The BMW 1 Series will extend its diesel engine offering this autumn with the introduction of the new BMW 114d. The 1.6-litre version of the four-cylinder diesel engine with TwinPower Turbo technology, has a maximum output of 95hp with a peak torque of 235Nm and accelerates from zero to 62mph in just 12.2 seconds, going onto a top speed of 115mph. This sporting performance is paired to an impressive average fuel consumption of 65.7mpg and CO2 emissions of just 112g/km.

In order to achieve this impressive performance, the new BMW 114d is fitted as standard with a suite of BMW EfficientDynamics technologies, including Brake Energy Regeneration, Optimum Shift Indicator, Auto Start-Stop, electromechanical power steering, Active Aerodynamics and reduced rolling resistance tyres. In addition, the new BMW 114d also comes with ECO PRO mode as standard helping to maintain a relaxed, fuel-efficient driving style.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mya amcar snakk her nå... greit nok, men ikke helt min kopp te. Det beste man kan si om dagens amerikanske biler er at de er vesentlig mer fokuserte enn de var på 90 og 2000-tallet. Idag bygger amerikanerne bilmodeller som faktisk er OK i forhold til bl.a europeiske konkurrenter... :)

Apropos BMW 114i så kommer denne modellen såvidt jeg forstår ikke til Norge, men det gjør derimot 114d som Fish skriver i sitt innlegg. 114d har et gjennomsnitlig drivstofforbruk på 0,41 liter/mil ved blandet kjøring og det er ikke så rent lite imponerende. Den andre siden av medaljen er 0-100 Km/t på 12,2 sekunder og en topphastighet på 185 Km/t.

320i EfficientDynamics er også en ny modell på det norske markedet. Motoren er nok en variant av "Prince" motoren som BMW har i et samarbeide med PSA (Peugeot & Citroën). 1,6 liter, 170 HK, 250 Nm... og med et gjennomsnitlig drivstofforbruk på 0,53 liter/mil er meget bra for en bensinbil som bl.a klarer 0-100 Km/t på 7,6 sekunder.

316d kommer forøvrig nå også som Touring og spesifikasjonene er praktisk talt identiske med min snart 10 år gamle 318d Touring. Den er med andre ord ingen rakett, men den har ingen problemer med å følge trafikken samt dra på litt når det er nødvendig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for synspunkter, Fredrik. Hvordan er den generelle kvaliteten på disse bilene / Porsche generelt, da primært til hverdagsbruk? En pent brukt Panamera Turbo har naturligvis tapt seg mye i verdi, men hvordan tror du prisutviklingen vil være på en slik en kontra sine andre brødre og kanskje spesielt med en facelift om hjørnet? Hvilken motor ville du ha valgt i en slik bil dersom du var i kjøpemodus?

Jeg er litt usikker, men jeg tror at Panamera 4S (4x4) er den mest fornuftige Panamera modellen i Norge hvis det økonomiske aspektet skal tillegges betydning (les: Panamera handler om alt annet enn økonomisk nøkternhet).

Pristillegget opp til Panamera Turbo er intet mindre enn 523000 kroner (1640000 vs 2163000 kroner) og dette er temmelig mye for 100 HK ekstra hestekrefter. På den annen side handler Panamera ikke om økonomisk fornuft, men derimot om sosiale og økonomiske milpæler. Har du råd har du også lov.

Panamera 4S har en V8 på 4,8 liter uten turbo som yter 400 HK ved 6500 rpm og 500 Nm mellom 3500 og 5000 rpm. 0-100 Km/t klarer den på 4,8 sekunder og topphastigheten er i området rundt 285 Km/t. 80-120 Km/t går løs på 3,3 sekunder.

Kvalitetsmessig er Panamera uten tvil blandt de aller beste og helt klart på nivå med 911. På den annen side er Panamera definitivt ingen 911 selv om den er en Porsche. Panamera skiller vandene på en måte som 911 ikke gjør det... ikke ulikt hvordan modellen 928 også gjør det. Enten så liker du modellen eller så gjør du ikke det og nettopp dette påvirker i den grad verditapet og fremtidig samlerverdi. Det er først nå at Porsche 928 for alvor er attraktiv som en eldre Porsche... 35 år etter at den kom på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...