Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Fredrik... V6 motoren du omtaler er en variant av VAG´s relativt gamle V6 motor fra slutten av 90-tallet som opprinelig ble levert til bl.a Volkswagen Touareg og Golf R32. Den gangen var motoren på 3,2 liter og ytet ca. 240 HK. Porsches nåværende V6 motor på 3,6 liter er en variant av Porsches egen V8 motor på 4,8 liter og har alltid, uten ladeluft, ytet 300 HK og 400 Nm... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... og akkurat den artikkelen er vel mest av alt et slags konsentrat av det jeg har skrevet om Porsche 928 i denne tråden. Bare for å sette modellen i et perspektiv. 928 kom på markedet 5 år før 944. Det er med andre ord 924 som er utgangspunktet for selve konseptet med en motoren foran, en transaksel og gearkassen/differensialen bak i én enhet. 924 var mer avansert enn mange skal ha det til og Porsche tok konseptet til nye høyder med 928.

Ellers er det verdt å nevne at 928 ble produsert helt frem til og med 1995. Det er to større facelifter... i 1980 med 928 S og i 1986 med 928 S4. Generelt kan man si at modellen bare ble bedre med årene, men mange verdsetter de opprinnelige linjene før den andre faceliften. Puristene sverger til originalen før den første faceliften.

Løp og kjøp, men husk at dette er en kostbar veteranbil. Man får intet gratis med eldre Porscher på dette nivået... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for positiv feedback. Tråden er mitt lille rotehjørne, men som alltid i et rotehjørne finnes det noe av verdi blandt mindre interessante ting. Jeg synes selv at akkurat Porsche 928 er ganske godt dokumentert i denne tråden. Utfordringen er at informasjonen ikke er samlet på et sted, men spredt ut over hele tråden.

Forøvrig takk også for presiseringen vedr. Porsches transakselsystem. Selvfølgelig snakker vi om bakhjulstrekk og det betyr i denne konteksten at gearkassen og differensialen er én enhet ved de drivende hjulene. Et par drivaksler (som er svindyre) fører kraften ut til hjulene fra det som på tysk omtales som Transaxlegehäuse (altså den kombinerte gearkasse/differensial enheten). Resultat... 50:50 vektfordeling... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos mindre nyttige opplysninger i rotehjørnet. Dette er hva minstemann og undertegnede har holdt på med idag... restaurering av stålfelger. Først litt rustsliping med roterende stålbørste og deretter spraymaling egnet til formålet. Det er første og siste gang jeg gjør denne drittjobben, men resultatet ble faktisk ganske bra. Trist at det ikke er holdbart... rusten er nok tilbake i løpet av vinteren... :?

yz32jjk5cxcvlayhz7d9.jpg

BMW´en har forøvrig passert 311000 Km... stadig uten problemer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos mindre nyttige opplysninger i rotehjørnet. Dette er hva minstemann og undertegnede har holdt på med idag... restaurering av stålfelger. Først litt rustsliping med roterende stålbørste og deretter spraymaling egnet til formålet. Det er første og siste gang jeg gjør denne drittjobben, men resultatet ble faktisk ganske bra. Trist at det ikke er holdbart... rusten er nok tilbake i løpet av vinteren... :?

[ Bilde ]

BMW´en har forøvrig passert 311000 Km... stadig uten problemer... :)

Strøkent!

Tipper dette holder bra jeg, lakkerte Ladaens stålfelger første vinteren jeg hadde den og det holder fint enda! Tiltross for salt og søl :wink: Tipper det uansett var verdt det, kvalitetstid med minstemann høres koselig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... junior (9) var litt småsur over at vi ikke brukte dagen til å bygge Lego Mindstorms robotter, men når han fikk slipe rust var alt i orden. Deilig å høre at rustbehandlingen holder på Lada felgene... så holder det nok sikkert også på BMW felgene (det er imidlertid utrolig som de har rustet)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålfelgene brukes naturligvis kun sammen med vinterdekkene. Selvfølgelig bruker jeg kapsler... og skvettiser... jeg er ikke formet på 80-tallet for ingenting. Saken er at jeg var klar over at stålfelgene var rustne. Ergo var de dømt til å restaureres... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil tiden vise, men jeg håper selvfølgelig at felgene også ser fine ut når våren kommer. På den annen side er felgene 10 år gamle og har vel egentlig gjort deres tjeneste. Reparasjonen var mest for morro skyld... for å se om felgene kunne bli fine igjen etter all rusten (jeg håper virkelig ikke at bilen ser tilsvarende ut på mer skjulte steder).

Både bilen og felgene begynner å bli gamle. Bilen fyller 10 år den 6 november og har kjørt over 310000 Km. Jeg forlanger egentlig ikke mer av den, men iom. at den bare går og går uten problemer beholder jeg den. Den har knapt noen økonomisk verdi (60-70000 kroner her i Danmark), men er svært økonomisk i drift og den passer derfor glimrende til å være en bruks/pendlerbil. Noe den også er idag... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...