Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Geländewgen er en forferdelig trist bil å kjøre! Jeg har kjørt masse både med sivil og militær utgave og de skiller seg lite, bortsett fra et marginalt høyere komfortnivå i den sivile. Det er og blir en gammeldags "traktor" og jeg kan rett og slett ikke forstå hvorfor disse var så populære i sin storhetstid. Det eneste positive jeg har å si om den er fremkommelighet i skikkelig stygt terreng, som kun en brøkdel av en promille av sjåfører har bruk for. Som personbil faller den bare totalt sammen om man sammenligner med datidens Landcruiser og Patrol, som også kan by på brukbare terrengegenskaper om man vil ha det. At det fremdeles er etterspørsel etter denne mastodonten av en bil er for meg en gåte.

En moderne traktor fra Massey Ferguson har faktisk høyere kjørekomfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å ha 70/80-talls briller på når man vurderer en Geländewagen. Alternativene den gangen var Jeep, Land Rover Serie III, Nissan Patrol Serie II etc. og disse var langt fra like sofistikerte og komfortable som Geländewagen. Range Rover var i en klasse for seg, men den var dyr og kronisk upålitelig. Nettopp driftsikkerhet var ingen selvfølge på 70 og 80-tallet, men Mercedes-Benz var det store unntaket som bekreftet regelen.

Mitsubishi kom imidlertid med et seriøst alternativ i 1982 med Pajero og den ble enormt populær pga. sitt gode forhold mellom kvalitet, komfort og pris. Geländewagen kunne imidlertid pimpes opp (ordet var ikke funnet opp på den tiden) til å bli seriøst kul og kombinert med stjernen i grillen var den uslåelig sammen med Range Rover. Har man penger nok er livet en lek når det gjelder biler... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nissan Patrol Serie II tilbyr klart mindre komfort enn en Geländewagen som er i god stand og står på standard understel. Geländewagen er en langt mer moderne konstruksjon. Jeg gir deg imidlertid et poeng når det gjelder Toyota Land Cruiser (populært kaldt for "FN bilen"), men disse gikk det ikke mange av i Norge på 80-tallet. Jeg er usikker på hvorfor, men trolig var nettopp Pajero årsaken. Det ble importert enormt mange Pajeroer som varebiler på hvite skilter (altså med en smal sittebenk bak). En bekjent privatimporterte 40 stk. som han solgte på mindre enn en uke. Det var litt av et syn å se over 20 stk. helt like Pajeroer langs veien der han bodde på Snarøya utenfor Oslo... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine hadde en slik varebil-Pajero i mange år, så den kjenner jeg godt. Teknisk sett var/er den viden kjent for svake girkasser. På akkurat denne bilen vet jeg at fordelingskassen ble byttet minst 2 ganger på 12 år, girkassen 1 gang, toppen 1 gang, turbo 2 ganger +++... Jeg ville ikke tatt i en med ildtang! :-)

Forøvrig traust konstruksjon i samme stil som de andre nevnte her, kanskje litt mildere og mer personbilaktig i kjøreopplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnlegger og redaktør av EVO, Harry Metcalfe, tester Mercedes-Benz Geländewagen G63 AMG. Litt amatørmessig filming (by himself) til å begynne med, men videoen er interessant nok... spesielt fom. 9:12. Hele konseptet og ikke minst lyden fra motoren/eksosen er temmelig kult. Play it loud... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

First look Porsche Cayman 2013:

Boxster og Cayman har blitt knallfine biler i siste generasjon.

65182_257051267755352_407035801_n.jpg

Min første tanke var at den er litt lik Ferrari 360 i fronten, men det er kanskje begrenset, når jeg tok sammenlignet bilder. (Uansett en god grunn til å poste et Ferraribilde :) )

Fortrose_classic_cars-_Ferrari_360_Modena.jpg

BMW viser i3, som ser ut til å bli spennende, med unntak av den elendige rekkevidden på 160km.

http://www.dinside.no/906978/bmw-i3-naermer-seg#/

20" som standard, akkurat slik du liker det Fredrik :)

Gi oss 480km, slik som Tesla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla har akkurat annonsert at samtlige Model S varianter stiger i pris med $2500 (ca. 14000 kroner). Tesla forsvarer prisstigningen med at den kun representerer halvparten av inflasjonsraten. I tillegg har Tesla annonsert at en ny batteripakke (inkl. arbeide og avgifter) vil koste mellom $8000 og $12000 (ca. 45-70000 kroner) avhengig av modell. Ergo vet vi nå de faktiske kostnadene for bilen og det ser faktisk veldig fornuftig ut... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla har akkurat annonsert at samtlige Model S varianter stiger i pris med $2500 (ca. 14000 kroner). Tesla forsvarer prisstigningen med at den kun representerer halvparten av inflasjonsraten. I tillegg har Tesla annonsert at en ny batteripakke (inkl. arbeide og avgifter) vil koste mellom $8000 og $12000 (ca. 45-70000 kroner) avhengig av modell. Ergo vet vi nå de faktiske kostnadene for bilen og det ser faktisk veldig fornuftig ut... 8)

Høres ut som en svelgbar prisstigning.

Prisen på batteripakkene var overraskende gode. Regner da med den strste pakken koster 70.000. Det er jo ikke mer enn 10.000 i året, om en bytter etter 7 år.

Og utover vanlige slitedeler, vil jo faktisk det være eneste utgift en har på bilen.

Er vel folk her inne som har måttet ut med mer enn 70.000 etter motor/girkassehavari av diverse karakter vil jeg tro.

Hadde jeg vært ute etter bil i prisklassen 500.000+ hadde jeg ikke nølt.

2a9d0gf7ivnn62qqeepc.jpg

Fra visning på Alnabru

"Vår" kollega har en 15 minutter timeslot til prøvekjøring i morgen. Han gledet seg :)

Prøvekjøring er fast løype, med ledsager. Sikkert for å holde tidsfristene. Det er ca 800 som har bestilt bilen til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenske Auto, Motor & Sport (AMS) melder idag at iht. en undersøkelse de nylig har gjennomført har bensinbiler i vintertemperaturer (ved 7 minusgrader eller lavere) faktisk et høyere utslipp av partikler enn dieselbiler... :shock:

Hvis dette er korrekt har flere myndighetsinstanser et stort forklaringsproblem... :?

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... ieselbilar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenske Auto, Motor & Sport (AMS) melder idag at iht. en undersøkelse de nylig har gjennomført har bensinbiler i vintertemperaturer (ved 7 minusgrader eller lavere) faktisk et høyere utslipp av partikler enn dieselbiler... :shock:

Hvis dette er korrekt har flere myndighetsinstanser et stort forklaringsproblem... :?

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... ieselbilar

Alle vet at dagens regjering er en saus av byråkrater uten forankring i det virkelige liv, men si meg, hva faen baserer de lover og regler på?

De skulle vært stripsa med kjeften til et eksosrør et kvarters tid, først bensin så diesel, selvsagt med en Stein på gasspedalen, så avgjøre hva som er mest eller minst ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...