fish Skrevet Mars 19, 2013 Share Skrevet Mars 19, 2013 Vel, ikke alle er like flinke til å se inn i fremtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Mars 19, 2013 Share Skrevet Mars 19, 2013 Film som ble lansert av Porsche idag angående 50års jubileumet til 911. Flott liten snutt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 19, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 19, 2013 Fish: Hehehe... dette minner jo litt om da man på 60-70-tallet mente at i fremtiden ville 4-5 datamaskiner være nok til å kunne behandle samtlige regne/dataoppgaver i hele verden. Man kunne den gangen ikke forestille seg mengden av oppgaver som kunne løses med datakraft. Apropos Microsoft og Nikolaj Sonne´s kritikk av MS Surface så er jeg gammel nok til å ha jobbet profesjonelt med DOS. Min første oppgave som systemutvikler i 1994 var å konvertere et kommersielt regnskapsprogram for DOS til Windows 3.11. Dette var i seg selv ikke en alt for krevende oppgave, men jeg fant snart ut at Windows den gangen bare var DOS i forkledning (med bl.a store hierarkiske hengemenyer og behov for utstrakt bruk av tabulatoren for å virke effektivt). Det er absolutt interessant at Microsoft nesten 20 år senere sliter med den samme utfordringen vis a vis Windows RT og det klassiske Windows grensesnittet som krever bruk av en mus. Uansett... i 1995 mottok vi iallefall PC Magazine Norge´s "Editors Choice" (som var et tillegg til Kapital Data, Hegnar Media) pris for beste regnskaps og skatteprogram... så resultatet av min innsats var ikke helt på jordet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 19, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 19, 2013 Film som ble lansert av Porsche idag angående 50års jubileumet til 911. Flott liten snutt Ja... jeg liker også slike retrospektive filmer med gamle bilentusaster. Jeg likte forøvrig også kommentaren om at hver gang man vrir om på startnøkkelen i en 911 hører man en boxersekser. Slik har det vært helt siden 1963... Porsche har forøvrig flere ganger vurdert å øke sylindertallet til åtte for boxermotoren i 911, men bortsett fra et par 914 prototyper med B8 motoren fra 908 (iscenesatt av Ferdinand Piëch) har det blitt med tanken i de kommersielle modellene. Porsche 928 var i en overgang ment å være svaret på den utfordringen, men slik skulle det ikke gå. I en overgang trodde mange at dagens 911 (991) kom til å få en B8 motor, men med Porsches skarpe fokus på effektivitet fikk den modellen naturlig nok bare en enda mer effektiv og kraftig B6 motor. Mye kan tyde på at BMW har tatt notis av dette iom. at den nye M3 modellen får en rekkesekser... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Mars 19, 2013 Share Skrevet Mars 19, 2013 Fish: Hehehe... dette minner jo litt om da man på 60-70-tallet mente at i fremtiden ville 4-5 datamaskiner være nok til å kunne behandle samtlige regne/dataoppgaver i hele verden. Man kunne den gangen ikke forestille seg mengden av oppgaver som kunne løses med datakraft. Apropos Microsoft og Nikolaj Sonne´s kritikk av MS Surface så er jeg gammel nok til å ha jobbet profesjonelt med DOS. Min første oppgave som systemutvikler i 1994 var å konvertere et kommersielt regnskapsprogram for DOS til Windows 3.11. Dette var i seg selv ikke en alt for krevende oppgave, men jeg fant snart ut at Windows den gangen bare var DOS i forkledning (med bl.a store hierarkiske hengemenyer og behov for utstrakt bruk av tabulatoren for å virke effektivt). Det er absolutt interessant at Microsoft nesten 20 år senere sliter med den samme utfordringen vis a vis Windows RT og det klassiske Windows grensesnittet som krever bruk av en mus. Uansett... i 1995 mottok vi iallefall PC Magazine Norge´s "Editors Choice" (som var et tillegg til Kapital Data, Hegnar Media) pris for beste regnskaps og skatteprogram... så resultatet av min innsats var ikke helt på jordet... Min farfar sin britiske bestekamerat var forutseende nok til å lage en dokumentar rundt 1970 der han forteller hvordan han ser for seg hjemme-PC'er og annet vi tar som en selvfølge i dag, men som ble latterligjort av "eksperter" i årevis etterpå. Han var ellers blant annet svært delaktig i oppfinnelsen av transistoren, og bygget opp et stort elektronikkfirma i Skottland (hadde visstnok 4 personlige sekretærer). Var så heldig at jeg fikk treffe han en del ganger, samt besøkte han hjemme i England for en del år siden, og han er absolutt en av de mest ineressante personene jeg har møtt. Dessverre døde han for noen år siden. En av de beste vitenskapelige påstandene som jevnlig dukker opp vil jeg si er at vi nå har funnet opp stortsett alt av større betydning, og samfunnet vil på grunn av dette stagnere. Fasinerende hvor historieløse mange makter å være.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Mars 19, 2013 Share Skrevet Mars 19, 2013 Sensurert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 19, 2013 Share Skrevet Mars 19, 2013 http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10114956 Jeg synes det er ganske imponerende at selv i dag så er Derrick meget populært, det er noe spesielt med denne serien som fenger Jeg må nok innrømme at jeg er litt Derrick entusiast, har ett par tre sesonger på DVD og prøver å få sett det så ofte som mulig på TV eller NettTV. Mye av moroa er jo at han tviholder på BMW som sin tjeneste bil, helt fra E12 via E23, E28, E32 og E38 i de siste sesongene. Han er i mange episoder ikke redd for å bruke bilene sine røft og bilene har ofte en sentral rolle i episoden, noe som er ekstra artig å se. "Skurkene" er som regel alltid direktører, advokater, eiendomsmoguler og narkobaroner som kjører W126 eller Jaguar Horst Tappert spilte faktisk Derrick helt til han var 74 år gammel, og hadde det ikke vært for at han selv valgte å trekke seg tilbake så hadde han holdt på enda lengere. Han var som kjent veldig glad i Norge, noe han ble da han tjenestegjorde her under 2. Verdenskrig og i de senere årene så eide han kona en hytte i Nordnorge som de ferierte i om Sommern. Horst Tappert kjørte ikke bare BMW på TV men også privat, som takk for god reklame i mange år så disponerete han BMW til privat bruk av BMW. Hans siste BMW før han døde var E65 7-serie så om denne modellen aldri fikk vært med i Derrick på TV så ble den iallfall kjørt av Derrick Det finnes også noen artige konspirasjonsteorier rundt Derrick og BMW. Ett av Derricks varemerke er jo "poser" under øynene, mange mener derfor at de to små buene under hovedlyktene på E46 er ett skjult design element fra BMW sin side som en hyllest til skuespilleren for mangeårig god reklame. Derrick serien sluttet i 1998......samme året som E46 lanseres....så ja jeg ser den sammenlikningen E46 kalles jo av mange i Tyskland som "modell Derrick" pga disse "posene" under lyktene (øynene) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PKW Skrevet Mars 20, 2013 Share Skrevet Mars 20, 2013 Derrick er bra, ikke minst for alle som er glade i BMW og i München. Det er også svært sjeldent vi får noen blikk inn i Stefan Derricks private liv, men det hender - og i en av episodene utsettes han for en hevnaksjon fra noen han fikk domfelt. Aksjonen går bl.a. ut på at hans private bil brukes i en fingert ulykke der en mann blir drept, og skylden legges på Derrick som får litt vansker med å forklare seg. Men nå kommer poenget: Derricks privatbil er en FORD MUSTANG! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 20, 2013 Share Skrevet Mars 20, 2013 Privat i serien så har han også kjørt en Buick LeSabre, men også denne gang kun ved ett enkelt tilfelle. Golf mk 1 GTI har han også kjørt en gang da han var på ferie i alpene da noen selvsagt blir drept på stedet han ferierer, men ellers så er det KUN BMW han kjører også privat i serien. Særlig hans E32 hadde mange roller som hans egen bil også i tillegg til at han brukte den i jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 20, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 20, 2013 Jeg husker Derrick serien fra da jeg var ung gutt på 70-tallet og gledet med til hver fredag for da kom detektimen (eller "dekdektimen" som de fleste av oss unge feilaktig sa). Hele familien satt benket foran TV´en i kjellerstuen med litt snop og en brus til å kose oss med når vi så på Derrick. Jeg husker også Telly Savalas som Theo Kojak. Han var også veldig populær og man kunne kjøpe spesielle Kojak-slikkepinner i byens kiosker hvis man selv ville være Kojak... Akkurat hvorfor Derrick ble så populær er jeg usikker på, men jeg tror at han for oss nordmenn var et slags forsonende bilde på en sympatisk tysker som vi ubevisst trengte etter krigens grusomheter. Vi ønsket et tysk forbilde for å bli ferdig med tyskere som noen ensporede militaristiske og brutale preuseroffiserer... og der var Derrick den rake motsetningen. Sympatisk, rolig, korrekt, høflig, intelligent, solid... alt hva vi kollektivt forbant med tyskere før krigen. Det er litt merkelig å forestille seg at Tyskland på slutten av 1800-tallet var blandt Norges viktigste handelspartnere og største kulturelle forbilder. Danmark og Sverige var viktigere, men for disse nasjonene var Tyskland i særklasse den viktigste handelspartneren og kulturelle forbilde. Spesielt i Sverige kan man stadig merke dette fenomenet. Storbritania var seg selv nok i kraft av imperiet og det var først etter den første verdenskrig (1914-18), da Tyskland som en del av krigsskadeoppgjøret måtte avstå koloniene (Namibia, Tanzania, Rwanda, Burundi, Kamerun, Tysk Ny Guinea m.fl.), at Storbritania for Norge ble viktigere. Tyskland var med andre ord svært viktig for hele Skandinavia helt frem til begynnelsen av 1920-tallet, men da også nazistene fikk makten i Tyskland på begynnelsen av 1930-tallet ble fokuset økonomisk og kulturelt rettet mot den eneste trygge stormakten... nemlig Storbritania og tildels USA. USA ble imidlertid først en politisk, økonomisk og militær stormakt etter den annen verdenskrig. Etter den annen verdenskrig handlet alt om Storbritania og USA. Årsaken var selvfølgelig Marshall hjelpen, men også amerikansk kulturell imperialisme var en viktig faktor. I Norge var det få på 60-tallet som hadde registrert at Tyskland siden krigens slutt hadde gjennomgått en avgjørende forvandling. Tyskland var igjen i ferd med å bli en økonomisk stormakt (les: wirtschaftswunder) og de hadde også etablert det som trolig er verdens mest demokratiske system... nemlig Forbundsrepublikken. Derrick symboliserte dette fenomenet på en folkelig måte og dette var svært populært i Norge. Horst Tappert ble også selv en erklært norgesvenn og jeg har lest at han personlig satte umåtelig stor pris på den mottagelsen han fikk i Norge som en følge av Derrick. Også for ham var det hele en slags forsoning etter krigen. Han hadde tjenestegjort i Norge under krigen og var ikke stolt av dette. I 2002 fikk han Willy Brandt prisen for sin innsats som skuespiller. Willy Brandt (født Herbert Ernst Karl Frahm) var forøvrig også en stor norgesvenn, men han var først og fremst Tysklands Bundeskansler i perioden 1969-74. Han måtte imidlertid flykte fra Tyskland da nazistene tok makten i 1933 og havnet i Oslo der han etablerte et imigrasjonskontor for tyske politiske og religiøse flyktninger. Nazistene gjorde ham som en følge av dette til en persona non grata i Tyskland (uønsket) og tok fra ham sitt tyske pass. Willy Brandt ble derfor norsk statsborger og han ble også etterhvert gift med to norske kvinner (først Anna Carlotta Thorkildsen i 1941 og senere Rut Hansen i 1948). Willy Brandt lærte seg perfekt norsk og skrev flere bøker på norsk. I 1969 ble han Bundeskansler og i 1971 mottok han Nobels Fredspris for sitt arbeide i tilknytning til forsoning mellom Vest og Øst-Europa. Jeg kan historien om Willy Brandt ganske godt iom. at han var tema da jeg gikk opp til tysk muntlig eksamen i tredjeklasse på videregående... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Mars 20, 2013 Share Skrevet Mars 20, 2013 Film som ble lansert av Porsche idag angående 50års jubileumet til 911. Flott liten snutt Ja... jeg liker også slike retrospektive filmer med gamle bilentusaster. Jeg likte forøvrig også kommentaren om at hver gang man vrir om på startnøkkelen i en 911 hører man en boxersekser. Slik har det vært helt siden 1963... Porsche har forøvrig flere ganger vurdert å øke sylindertallet til åtte for boxermotoren i 911, men bortsett fra et par 914 prototyper med B8 motoren fra 908 (iscenesatt av Ferdinand Piëch) har det blitt med tanken i de kommersielle modellene. Porsche 928 var i en overgang ment å være svaret på den utfordringen, men slik skulle det ikke gå. I en overgang trodde mange at dagens 911 (991) kom til å få en B8 motor, men med Porsches skarpe fokus på effektivitet fikk den modellen naturlig nok bare en enda mer effektiv og kraftig B6 motor. Mye kan tyde på at BMW har tatt notis av dette iom. at den nye M3 modellen får en rekkesekser... Jepp! I forbindelse med Porsches 50års jubileum kjører de en gammel 911 gjennom forskjellige land. De har allerede lagt ut noen bilder. Jeg poster ikke alle her, men noen godbiter Fantastisk bil! Edit: For de som er på Facebook, kan får man følge turen med bildene her: http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 667&type=1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 20, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 20, 2013 Skikkelig oldschool 911 (les: Urmodell anno 1963-73) har ganske enkelt bare klasse. Få bilmodeller om noen på den billige siden av Ferrari og Aston Martin er like fine. Jeg velger allikevel alltid en klassisk 911 (T eller S) når jeg lar tankene vandre. På den annen side vet jeg av erfaring at jeg trives best med en Porsche som har motoren foran. 944 S2 eller Turbo S er definitivt min oldschool Porsche. På den annen side igjen... en oldschool 911 er bare utrolig kul... Apropos en litt mer moderne perle... hvordan man kan spesifisere 4-serien mhp. farger og interiør er nå kjent (i det minste USA variantene). Jeg tar en Sparkling Brown Metallic takk... http://www.bimmerfile.com/2013/03/20/bm ... -leak-out/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 20, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 20, 2013 For de av dere som er litt teknisk interesserte eller bare liker å lese/høre om tekniske nyvinninger litt mer grundig kan jeg anbefale en app for smartphones og f.eks iPad som heter TED (som står for "Technology, Entertainment & Design"). Denne appen finnes selv for Windows Phone (som jeg heldigvis har) så det burde være muligheter for de aller fleste... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 21, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 21, 2013 Chris Harris on Cars: Mercedes-Benz SLS AMG Black Series... Dette er Mercedes-Benz' direkte konkurrent til Porsche 911 GT3. Kommentaren vedr. motorpanseret er alene nesten verdt tiden man bruker på å se innslaget: "For all you Americans... this is called a Hood. For all of us that live in Europe... a Hood is something that you put on your head when it´s raining... we call it a Bonnet"... Vi har en tilsvarende artig språklig variasjon mellom norsk og dansk også... panser vs. hjelm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Mars 21, 2013 Share Skrevet Mars 21, 2013 4 serien i sparkling brown med beige skinn hadde ikke vært dum. Nydelig bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå