Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Litt mer informasjon om den nye Porsche 911 GT3 basert på 991 modellen... :P

http://www.carmagazine.co.uk/News/Searc ... reuninger/

9y7qy3tgp22i5fr2yev8.jpg

a8q1f6sdtwubggdptv6f.jpg

Pub Facts: B6 motoren på 3799 cm3 yter nå 475 HK ved 8250 rpm uten ladeluft. Maksimalt dreiemoment er 440 Nm ved 6250 rpm. Bilen leveres kun med en 7-trinns PDK gearkasse. 0-100 Km/t tar 3,5 sekunder og topphastigheten er 315 Km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er svært interresant at man snakker om at M biler mister sjel, de blir for tunge osv osv.

At F10 M5 kommer kun som manuell i USA, og at det er noe nær en skandale.

MEN når ur sportsbilen 911 turbo ikke kommer med manuell men med autolat - vel det ER en skandale!

Er meget spent på Porscheentusiastene sine tilbake meldinger ang dette.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forsikre deg om at det blandt entusiaster er enda mer kontroversielt at 911 GT3 ikke lenger har en manuell gearkasse. Porsche påstår at PDK gearkassen er spesialtilpasset GT3 og at den derfor er blandt verdens hurtigste gearkasser, men så langt er entusiasmen for konseptet ganske moderat. Vi får vente å se hva 991 GT3 presterer i virkeligheten.

Et annet poeng er at kritikken mot Porsches beslutning om å gi GT3 en PDK gearkasse om mulig er enda større i USA enn i Europa. Dette kan virke merkelig, men det forklarer kanskje bedre at F10 M5 har en manuell gearkasse i USA. Amerikanerne har alltid hatt automatgear og de vet derfor trolig bedre enn noen andre når de ikke skal ha automatgear på en bilmodell.

Et bilde fra lokalområdet her i Danmark... det er en stund til våren kommer... :)

4ao9u1xdnak9z9oztxkf.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er svært interresant at man snakker om at M biler mister sjel, de blir for tunge osv osv.

MEN når ur sportsbilen 911 turbo ikke kommer med manuell men med autolat - vel det ER en skandale!

;)

Det stemmer ikke at F10 M5 kun kommer som manuell i USA. 7trinns dobbelklutsj er standard, men så er det ett kostnadsfritt option å krysse av for manuell. Merkelig at ikke resten av verden har samme mulighetene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke at F10 M5 kun kommer som manuell i USA. 7trinns dobbelklutsj er standard, men så er det ett kostnadsfritt option å krysse av for manuell. Merkelig at ikke resten av verden har samme mulighetene her.

Dette er helt korrekt og årsaken til at dette fenomenet har fått såpass mye oppmerksomhet er nettopp denne kostnadsfrie valgmuligheten. Jeg husker ikke fordelingen når det gjelder solgte biler, men den manuelle 6-trinns gearkassen er populær... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

Jeg ser jeg ordla meg klønete, hva jeg mente var at det kun er US M5 kjøpere som kan velge optionalt en manuell kasse.

Overalt ellers er det Dobbelclutch kasse som er eneste mulighet.

Ifht nye 911 er det derfor interresant at PDK her er eneste option, wordwide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av de få nyere bilene jeg får litt måha-følelse av! Fantastiske begge to.

Apropos Mazda MX-5, min tidligere referanse til MG Midget og "back to basic" fokus når det gjelder kjøredynamiske egenskaper. Vi må ikke glemme bilen som inspirerte begge disse modellene... nemlig Lotus Elan anno 1962. 585 Kg, 1558 cm3 Twin Cam Ford Cortina rekkefirer på 106 HK, bakhjulstrekk, uavhengig fjæring og skivebremser på alle hjul, monocoque ramme, et karosseri av glassfiber og glimrende kjøreegenskaper.

Bilen handler ikke om store fartsressurser, men 0-100 Km/t på rett under 9 sekunder og en topphastighet på 185 Km/t i 1962 var allikevel temmelig imponerende. Virkelig revolusjonerende var imidlertid kjøreegenskapene (skulle nesten bare mangle iom. legendariske Colin Chapman var mannen bak konseptet)... :)

Lotus Elan S1 anno 1962

[ Bilde ]

Lotus Elan Sprint anno 1972

Apropos den moderate felg/dekkstørrelsen på denne geniale sportsbilen var dette ganske normalt på den tiden. Min Porsche 924 anno 1977 hadde originalt 185/70-14 dekk/felger. Vekten på Porschen var ca. 1100 Kg. Min 13 år nyere Mazda MX-5 anno 1990 hadde 185/60-14 dekk/felger og en vekt på 970 Kg.

Etter dette skjedde det noe dramatisk med både felgstørrelsene og vekten på sportsbilene. Bilprodusentene mistet ganske enkelt plottet... inntil nå med bl.a Toyota GT 86. Den står på relativt moderate 215/45-17 dekk/felger og veier 1230 Kg. Tilbake til fremtiden... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... og Chris Harris hadde jo selv den ultimative GT3 modellen i form av en 997 GT3 RS 4.0... :)

EVO's Harry Metcalfe lufter sin Lamborghini Espada. Dette er en bilmodell vi har diskutert flere ganger i denne tråden og den er like fantastisk hver gang. Det som er interessant er at nesten samtlige som har hatt befatning med denne bilmodellen (iallefall som jeg har hørt om) er fullstendig fortapte i bilen. De kan ikke få lovprist Lamborghini´s innovasjoner godt nok når det gjelder akkurat Espada. Det gjelder selve konseptet, plassen, brukervennligheten (husk at modellen egentlig er en supersportsbil), V12 motoren, GT-følelsen og ikke minst lyden... :P

Harry besøker Goodwood FOS (et eller annet preview pressearrangement) og opplever svært mye interessant. Som han selv sier: "... this is the sort of party I go into"... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at den nye Mazda 6 er et stort fremskritt når det gjelder designet på alminnelige familie/firma/bruksbiler. VW Passat er virkelig direkte kjedelig i forhold selv om VW alltid har gode motorer og fornuftige tekniske løsninger. Ford har et litt kjedelig image, men de bygger grunnleggende gode biler og har gjort mye for fahrfreude i familiebilsegmentet. Kia/Hyundai... not my cup of tea, men de har gode garantier og designet er "world wide" europeisk... :)

dpjs2s5xi8l7oi9wsib6.jpg

Jeg har akkurat blitt oppmerksom på at den nye Mazda 6 kommer med to forskjellige akselavstander. Sedanmodellen har en akselavstand på 283 cm, mens stasjonsvognen har en akselavstand på 275 cm. En forskjell på 8 cm er ganske mye i denne klassen og denne forskjellen bør derfor ha en signifikant innvirkning på både innvendig plass (spesielt ved baksetene) og kjøreegenskapene.

Hvis noen har erfaring med disse to variantene av den nye Mazda 6 (altså ikke for eller mot Mazda generelt) hadde det vært interessant med et par kommentarer i denne tråden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sedanen er optimert for det amerikanske og det kinesiske markedet, mens stasjonsvognen er tilpasset europeisk smak. Et spennende trekk fra en liten bilprodusent, som i motsetning til større produsenter ikke kan tillate seg egne modeller på de forskjellige markedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... og nettopp dette fenomenet er interessant av flere årsaker. Det at de gjør dette såpass konsekvent er selvfølgelig relativt oppsiktsvekkende iom. at de to variantene nødvendigvis må oppleves som ganske forskjellige og at forskjellen kan virke direkte begrensende i forhold til enkelte markeder. Forklaringen er nok at markedet for bilmodeller i mellomklassen (Mazda, Peugeot, Citroën, Ford, Opel etc.) uansett er synkende i Europa.

Mazda 6 stasjonsvognen har en akselavstand som er 1 cm kortere enn E90/91, mens sedanversjonen har en akselavstand som er nøyaktig den samme som E39. BMW har også en lang F30 modell med en akselavstand på hele 292 cm (knapt 5 cm kortere enn F10), men kun for det kinesiske markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...