SofaKingFresh Skrevet April 22, 2013 Share Skrevet April 22, 2013 Må su det er imponerende med så mange år med E46en, Fredrik. Jeg har og fått opp øynene for Porsche. Det måtte en Cayenne 2013 modell for å få det til. Gud for en god bil det var å kjøre. Må si at jeg har hatt noen dager og timer på Finn.no for å kikke etter en bil nr2. Og det var jo Porsche jeg måtte kikke litt ekstra på. Men en 99 modell med 200t km på telleren er vel noe i drøyeste laget.. 911 996 mener jeg det var? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet April 22, 2013 Share Skrevet April 22, 2013 Sensurert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet April 22, 2013 Share Skrevet April 22, 2013 Samme motorfeil finner du i Boxster, og 1 generasjon 997. Du slipper unna ved å kjøpe bil med fikset motor, eller turbo. Jeg ville heller valgt 964 eller 993. Prisen gjenspeiler det. 996 går ofte billigere enn 993 (som er modellen før) Ellers skulle jeg gjerne kjørt Cayenne som familiebil, men har innsett at det er bedre å kjøre en drivstoffgjerrig bil som familiebil og heller ha en bensinsluker som hobbybil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 22, 2013 Forfatter Share Skrevet April 22, 2013 Må su det er imponerende med så mange år med E46en, Fredrik. Jeg har og fått opp øynene for Porsche. Det måtte en Cayenne 2013 modell for å få det til. Gud for en god bil det var å kjøre. Må si at jeg har hatt noen dager og timer på Finn.no for å kikke etter en bil nr2. Og det var jo Porsche jeg måtte kikke litt ekstra på. Men en 99 modell med 200t km på telleren er vel noe i drøyeste laget.. 911 996 mener jeg det var? Det som virkelig er imponerende med vår E46 er hvor fantastisk lite problemer det har vært med bilen i løpet av de snart 10 årene og 330000 Km vi har hatt bilen. Det har vært litt tullball med svinghjulet (stort sett fordi BMW her i Danmark ikke uten videre ville betale for en opplagt garanti/reklamasjonssak), men ellers intet. Bilen bare går og går... og hva mer kan man egentlig forlange?... Jeg begynner imidlertid å bli litt klar for en ny bil, men jeg vet ikke helt hva slags bil dette evt. skal være. Jeg har hatt mange Peugeot´er (stort sett på 80 og 90-tallet) og jeg savner den enkle og billige tilgangen til store kjøregleder som franske biler ofte tilbyr. På den annen side har jeg etter tre stk. Land Rovere også alltid hatt lyst på en Range Rover, men det får bli en litt eldre variant (den helt nye utgaven er for stor og dyr). Såfremt jeg kan finne et godt eksemplar er jeg faktisk ikke helt fremmed for en P38A. Den har sine feil og mangler, men er stadig en veldig fin bil. Apropos Porsche 911 så er jeg helt enig med Werther og [space]... gå for en luftkjølt variant med mindre du kan finne en 997 der motoren er overhalt. Husk imidlertid at eldre 911´er ikke passer for alle. De er spesielle og krever en overbevist og entusiastisk eier for å gi mye tilbake i form av kjøreglede... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reihenmotor Skrevet April 23, 2013 Share Skrevet April 23, 2013 Interessante innlegg, Fredrik. Her skal jeg følge med fremover. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 23, 2013 Forfatter Share Skrevet April 23, 2013 Takk for hyggelige ord Reihenmotor og jeg setter stor pris på alle bidrag som er nogenlunde gjennomtenkt. Det er ikke så viktig hvordan man skriver så lenge innholdet er interessant og til å diskutere (les: begrunnede temaer og/eller meninger)... Det er kanskje flere enn meg som savner litt mer tilstedeværelse fra Porsche og BMW i høyprofilert motorsport. Flere medier melder at Porsche for 2014 sesongen kommer til å satse stort på LMP1 (Le Mans Prototype klasse 1). Porsche vurderte å vende tilbake til Formel 1, men iht. Porsches utviklingssjef Wolfgang Hatz er dette idag ikke interessant for Porsche av flere årsaker. Den mest interessante årsaken er at Porsche umiddelbart ikke ser de helt store relasjonene mellom dagens F1 biler og Porsches produksjonsmodeller. Slik F1 sirkuset har utviklet seg er det mest fokus på politikk og dekk i motsetning til motor, chassis og aerodynamikk som Porsche etterlyser mer av før de evt. vil vurdere å delta i F1 på nytt. Jeg tror at vi er ganske mange som deler den betraktningen vedr. F1. http://www.autocar.co.uk/car-news/shang ... car-makers http://en.espnf1.com/f1/motorsport/story/106558.html Apropos Porsche og F1 så hadde de stor suksess som motorleverandør til McLaren så sent som i sesongene 1983-87. Med en turboladet vannkjølt Porsche V6 motor på 1499 cm3 som ytet ca. 700 HK ved 11500 rpm kjørte Alain Prost, Niki Lauda, Keke Rosberg og John Watson inn til totalt 25 seire for McLaren. Porsche forsøkte i 1991 å gjenta suksessen for Footwork Arrows med en V12 motor som i prinsippet var to stk. av den gamle V6 motoren (dog uten turbo), men dette var en katastrofe for Porsche. Bilen vant ingen poeng og Footwork Arrows sa dermed opp kontrakten med Porsche til fordel for Cosworth for 1992 sesongen. Porsche har imidlertid også en tidligere karriere i F1. På 50 og 60-tallet hadde de relativt stor suksess med modellene 718, 787 og 804. Her var ulike varianter av den såkalte Fuhrmann B4 motoren i fokus. Den ytet på det meste hele 190 HK fra kun 1498 cm3 uten ladeluft og det hele kuliminerte da en like kraftig B8 motor på 1494 cm3 kom i 1962. Porsche vant konstruktørprisen for bilen, men trakk seg deretter ut av F1. Begrunnelsen var den gangen interessant nok den samme som Porsche også idag bruker for ikke å delta i F1... at Porsche umiddelbart ikke ser de helt store relasjonene mellom dagens F1 biler og deres produksjonsmodeller. Porsche 804 anno 1962 B8 motoren på 1494 cm3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reihenmotor Skrevet April 23, 2013 Share Skrevet April 23, 2013 Det som er litt interessant er den fantastiske effekten Porsche fikk ut av denne motoren egentlig. Vi snakker en knapt 1.5 liters motor, men likevel effekt på 180 hk (på relativt høye 9200 rpm). Tenk om amerikanere hadde hatt like god effekt ift. motorvolum på sine biler, da snakker vi heller motorer på opp i mot 7 liters volum og knappe 170 hk... Selvfølgelig en dum sammenligning, bare et litt morsomt sidesprang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet April 23, 2013 Share Skrevet April 23, 2013 Har du vært på museèt i Stuttgart? Herlig å se disse gamle løpsbilene live.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 24, 2013 Forfatter Share Skrevet April 24, 2013 Nemlig... det er nettopp fokuset på effektivitet som er Porsches varemerke fremfor noe. Når de kan presse 620 HK ut av en B6 motor på kun 3,6 liter med overladning og 500 HK ut av en B6 motor på kun 4,0 liter uten overladning - begge produksjonsmodeller - forteller dette hvilken enorm kompetanse Porsche har på motorsiden. Det går en klar linje fra den gamle Fuhrmann firesylindrede boxermotoren på 1498 cm3 som ytet opp mot 190 HK uten ladeluft til den sekssylindrede boxermotoren på 3996 cm3 i 997 GT3 RS 4,0 som yter 500 HK uten ladeluft... Jeg har forøvrig vært på museet i Stuttgart (fabrikken og utviklingssenteret i Weissach også), men for alt for mange år siden i 1987. Den gangen ble kun 911 (G-serien), 928 samt motorene til 944 og 924 S produsert ved fabrikken i Stuttgart. Karosseriene til 944 og 924 ble produsert hos Audi i Neckarsulm. Produksjonen var den gangen stadig stort sett manuell og det var derfor temmelig trangt i produksjonslokalene. Vi fikk en privatomvisning (via private kontakter) i regi av Helmuth Bott som den gangen var sjef for Porsches utviklingsavdeling. http://vimeo.com/63375611 Flere medier melder nå at BMW for 2014 sesongen kommer med en Competition Package for M5 og M6. Dette betyr bl.a 575 HK, et mer hardcore understel, 20" felger og sportseksosanlegg med Black Crome endestykker. Toppfarten vil også først bli elektronisk begrenset ved 305 Km/t... http://www.bmwblog.com/2013/04/24/2014- ... nd-575-hp/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 24, 2013 Forfatter Share Skrevet April 24, 2013 BMW er definitiv kongen på haugen når det gjelder eiertilfredshet... iallefall i Danmark. FDM, som er danskenes pendant til NAF, har i en undersøkelse av 36000 bileiere funnet ut at eiere av BMW er klart mest tilfreds med deres biler. På de neste plassene kommer Mercedes-Benz og Audi... http://epn.dk/privat/biler/ECE5370643/b ... nes-konge/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 24, 2013 Forfatter Share Skrevet April 24, 2013 Dette konseptet har jeg virkelig sansen for... "A Romantic Marriage of Old and New"... Enjoy!... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet April 24, 2013 Share Skrevet April 24, 2013 ":uccpvqx9]Gud, så deilig den nye F-type er/blir... Jaguar USA har i forbilndelse med lanseringen av denne nye F-Typen lansert en kortfilm, idag. Filmen vil jeg påstå er ganske kul og den kjente skuespilleren Damian Lewis er med. Denne filmen er verdt de nærmere 14 minutter det tar å se den http://www.youtube.com/watch?v=41Qztg4E ... r_embedded Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 24, 2013 Share Skrevet April 24, 2013 Det som virkelig er imponerende med vår E46 er hvor fantastisk lite problemer det har vært med bilen i løpet av de snart 10 årene og 330000 Km vi har hatt bilen. Det har vært litt tullball med svinghjulet (stort sett fordi BMW her i Danmark ikke uten videre ville betale for en opplagt garanti/reklamasjonssak), men ellers intet. Bilen bare går og går... og hva mer kan man egentlig forlange?... Jeg det synes jeg også er imponerende, jeg liker å tenke på blandt annet din bil når det er snakk om BMW og kvalitet. Ett bra eksempel på hvorfor man skal betale litt ekstra for en bil, ikke alle har evnen til å forstå dette. BMW er biler av høy kvalitet, både teknisk og mekanisk så med litt fornuftig vedlikehold så holder de nesten evig, BMW står ikke tilbake for Toyota eller Mercedes når det kommer til kvalitet og driftsikkerhet. BMW lider dessverre i større grad av eiere som ikke tar like godt vare på bilene(yngre mennesker) enn de to overnevnte merker og dette gjør at mange går i grava lenge før de egentelig skulle. Jeg tenker på din bil, min onkel sin 1990 520I som han har hatt siden den var ny og nå nettopp har bikket 400 000 km. Bilen bærer preg av å ha vært i daglig bruk i 23 år, sommer som vinter. Rusten begynner å trenge seg fram men takket være nøye tectylering og nøye fulgte servicer så er den stadig på veien, den suser igjennom hver EU kontroll med glans. Motoren sviver som den skulle vært ny og inteiøret er helt og pent med overraskende liten slitasje, han har nettopp kjøpt seg ny F30 320d etter tre E90er de siste årene men 520en er han trofast mot Jeg tenker også på den 523en som jeg har nevnt tidligere, som hadde gått over 700 000 km med samme kasse og drivverk Dette var for over 4 år siden og bilen ser jeg stadig på veien i dag, skulle likt å vite hvor mye den har gått nå Håper virkelig 520en min har livsglede til å glede meg bak rattet i mange år og kilometer til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet April 24, 2013 Share Skrevet April 24, 2013 At denne bilen fremdeles holder fint skyldes nok at Fredrik er flink til å ta vare på den, gjør det nødvendige vedlikehold fortløpende, samt at bilen for det meste får langkjøring og pen bruk. Originale "ballonghjul" f.eks sparer understellet voldsomt. Der fullt mulig å kjøre dem teknisk fullstendig i senk på samme alder og kjørelengde. BMW har etter min erfaring ikke markant bedre kvalitet enn andre merker. Jeg har byttet enormt med slitedeler på E39 fra 150-250' km, men den bilen føltes fremdeles svært frisk da jeg solgte den. Min E46 begynner ved 235' km å merke tidens tann. Byttet hele forstillingen i fjor, nå står bakstillingen og eksos for tur. Min E61 er allerede i gang ved rundt 100' km selv om den også er helt original. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 24, 2013 Share Skrevet April 24, 2013 Vis meg det bilmerket som man ikke trenger å bytte slitedeler på, dette har ingenting med driftsikkerhet å gjøre Har ikke byttet så mye på E90en, kun bremeskiver/klosser, glødeplugger og en liten foring bak (knirkforingen) i løpet av 123 000 km og 5 år. Synes ikke det er så galt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå