Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Drive er tilbake... og de stiller et veldig interessant spørsmål: BMW E30 M3... Most Overhyped Classic?...

Tja, jeg må vel si meg "litt" enig i utsagnet. Selv om jeg syntes E30 M3 er et ikon, så skal man være meget interessert for å velge denne klassikeren foran andre. Jeg har dessverre ikke selv eid en E30 M3, men har kjørt disse ved anledninger. Det er en fantastisk sportsbil for sin tid, men som Porsche entusiast syntes jeg den på ingen måte når opp mot f eks en 911 SC eller 911 3.2 Carrera - og bare for å ha poengtert det: jeg er inhabil i sammenligningen.

I de senere modeller syntes jeg M3 har ytterligere har tapt avstand, bortsett fra M3 CSL som må sies å være den ultimate kompromissløse sportsbilen, og som må sies å være fullt på høyde (om ikke over) med den tids 911 (996).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det så er E30 M3 ett ikon, M3 er også modellen som bilprodusentene helt fram til i dag strekker seg etter. Men etter alt jeg har lest og hørt om E30 M3 så er det mye mulig at jeg hadde blitt litt skuffet om jeg i dag satte meg bak rattet i en, det er ikke godt si men sånn sett så kan jeg være enig i at bilen kan fremstå som overhypet. Men når vi ser på gjevnaldrene modeller som Sierra Cosworth, Lancia Delta Intergrale og Mercedes 190 2,3 Sport Evo så synes jeg E30 stikker seg fram som den beste kjørebilen og som mest ikonisk :)

Det at E30 M3 har fått såpass mye oppmerksomhet har satt en helt annen å mye råere bil i skyggen, nemlig E28 M5. Dette er ett ikon og grunnsteinen for en modell som har satt ny standard i bilverdenen. Lansert året før M3, i 1985 med M1 sin M88 motor på 286 hester under panseret, 0 til 100 gikk unna på 6,2 sekunder og det er imponerende for en familiesedan fra midten av 80 tallet. Denne føler jeg har havnet litt i skyggen av M3 og det syes jeg er litt leit, er jo dette som er skikkelige saker :)

fwvch3p72alyt8mtb1ye.jpg

Den skriker kanskje ikke like mye etter oppmerksomheten som E30 M3 gjør utseendemessig, men jeg skal love deg den beit huet av den når de satte dem opp mot hverandre. Er det jeg liker med denne bilen, den ser så sivilisert og vanlig ut men M88 under panseret gjorde den til verdens raskeste sedan på denne tiden 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig, men spørsmålet er hva du mener med at E28 M5 bet hodet av E30 M3. I relasjon til effekt og ytelser rett frem var M5 selvfølgelig hurtigere enn M3, men det som er det store poenget med E30 M3 er den nærmest perfekte balansen og fabelaktige dynamiske egenskapene modellen har. Få standardmodeller... om noen... på den billige siden av en Porsche er bedre på dette området... og heller ikke E28 M5.

En hovedårsak til den fabelaktige balansen er S14 motoren. En langsmontert, kort og relativt lett høytytende rekkefirer vil i sakens natur skape mer optimale forutsetninger for en bedre vektfordeling enn en langsmontert, tyngre og lang rekkesekser. I tillegg kommer de motortekniske fordelene som en kortere veivaksel gir mhp. motorens strukturelle styrke og villighet til turtallsendringer. Porsche følger den samme filosofien med deres boxerseksere i relasjon til et konsept med f.eks B8 motorer.

Dette er en klassisk video som viser hvilken fantastisk kjøremaskin E30 M3 er. Du har aldri sett en E28 M5 danse like elegant bortover veien i like høye hastigheter... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg prøvd 195 hester'n, men den med 215 er faktisk en rimelig kvikk bil, så lenge man holder turtallet oppe. Ble litt overrasket over hvordan den går, mtp størrelsen på motor. Selvfølgelig, sammenlignet med S50 osv, så går den som ett dass, men til å være en 2,3l 16v med 4 sylindre så er det slett ikke dårlige prestanda etter min mening vertfall!

Den ble jo ikke bygget for hastighet rett fram heller da, og når man kjenner hvordan den tar svinger driter man egentlig litt i om det kommer en å kjører fra deg på strekka! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg prøvd 195 hester'n, men den med 215 er faktisk en rimelig kvikk bil, så lenge man holder turtallet oppe. Ble litt overrasket over hvordan den går, mtp størrelsen på motor. Selvfølgelig, sammenlignet med S50 osv, så går den som ett dass, men til å være en 2,3l 16v med 4 sylindre så er det slett ikke dårlige prestanda etter min mening vertfall!

Den ble jo ikke bygget for hastighet rett fram heller da, og når man kjenner hvordan den tar svinger driter man egentlig litt i om det kommer en å kjører fra deg på strekka! :P

195-215 HK var rimelig potent uansett bil i 1986 da E30 M3 kom på markedet. Porsche 911 Carrera Coupé hadde til sammenligning 231 HK og det var fra en B6 motor på hele 3164 cm3 (ingen av motorene hadde ladeluft). Det er viktig å vurdere såpass gamle bilmodeller som E30 M3 ut fra de forutsetningene som var gjeldende da modellen var ny... :)

Apropos 1986 og hva som var normal effekt i en alminnelig familie/bruksbil på den tiden (dieselmotorer var ikke et tema for andre enn taxibransjen). Ford Scorpio var en temmelig populær familiebil og den mest solgte var 2,0 literen med 115 HK. Tilsvarende også med f.eks Volvo 240 som hadde rundt 100 HK i de alminnelige modellene samt Audi 100 (C3) som hadde 136 HK i de mest solgte versjonene. Audi´ens motor var en ganske interessant rekkefemmer på 2,3 liter. E28 520i hadde kun 129 HK, men var populær pga. M20B20 rekkesekseren (en rekkesekser var for noen et kjøpsargument i seg selv).

Som man forstår var både E30 325i med 170 HK og ikke minst E30 M3 med 195-215 HK svært spesielle bilmodeller og langt fra alminnelige på norske veier. Jeg husker at faren til en god venn av meg kjøpte en helt ny E28 M535iA (218 HK) i 1987 og jeg tar ikke mye feil hvis jeg sier at den bilen var noe helt for seg selv i trafikken. Folk vred nærmest hodet av seg når man kom kjørende... såpass spesiell var den i forhold til de alminnelige bilene som fantes i 1986-87... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E28 M5 er nok ikke like potent og har samme balanse som en E30 M3, men BMW jobbet veldig med å flytte vekt bakover i E28en for å veie opp for den tunge M88 maskinen i front. Men M5en var mye mer hardcore enn M3en, og det er litt det jeg mener med mitt utsagn. Denne her var vanvittig rask i 1985, til sammenlikning med f eks superbilen Ferrari Testarossa som kom samme året som M5, Ferrarien gjorde 0-100 på 5,8 sekunder mot M5ens 6,2 til hundre. Er da man skjønner at dette var saker da den kom 8) Ferrari 308 GTS ble frakjørt av M5en og det gjorde så vidt Porsche 944 Turbo som gjorde 0-100 på 6,3 sekunder også, dette var altså en familie sedan som hamlet opp med sportsbiler og det synes jeg er tøft med E28 M5 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening så finnes det knapt en mer hardcore bil fra Bmw enn e30 M3. Den er bygd med tanke på banekjøring fra starten av, og jeg synes det er fantastisk at de ikke falt for fristelsen og satte inn en større og tyngre rekkeseks i sin toppmodell. Dette er en av egenskapene som gjør denne modellen så stor; at den er nærmest kompromissløs, noe som ikke kan sies om en e28 M5.

Greit nok at M5'en den er rask 0-100, men blir nok lett frakjørt av alle de bilene du nevner når det kommer svinger. Ønsket man 0-100 fortest mulig kunne man allerede på 70 tallet kjøpe muskelbiler som klarte 0-100 ned på 5 tallet. Er klar over at M5'en leverte en totalpakke som var vanskelig å matche, og slik er det fortsatt med de nye M-bilene, mens arven etter e30 M30 virker å bli mer og mer fjern....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening så finnes det knapt en mer hardcore bil fra Bmw enn e30 M3. Den er bygd med tanke på banekjøring fra starten av, og jeg synes det er fantastisk at de ikke falt for fristelsen og satte inn en større og tyngre rekkeseks i sin toppmodell. Dette er en av egenskapene som gjør denne modellen så stor; at den er nærmest kompromissløs, noe som ikke kan sies om en e28 M5.

Greit nok at M5'en den er rask 0-100, men blir nok lett frakjørt av alle de bilene du nevner når det kommer svinger. Ønsket man 0-100 fortest mulig kunne man allerede på 70 tallet kjøpe muskelbiler som klarte 0-100 ned på 5 tallet. Er klar over at M5'en leverte en totalpakke som var vanskelig å matche, og slik er det fortsatt med de nye M-bilene, mens arven etter e30 M30 virker å bli mer og mer fjern....

Og det er nettopp denne fantastiske totalpakken til E28 M5 jeg mener den skulle vært bedre kjent for, det at enkelte av de andre vil kjøre i fra den rundt svingene skulle da bare mangle da vi snakker om en bil som i utgangspunktet er en helt vanlig firedørs sedan som ikke var tiltenkt disse kjøreytelser i det hele tatt. Det at den henger på disse bilene på Autobahn er sensasjonelt nok i seg selv, å skulle forlange at den tuktet dem på bane er som å be om hele armen når hånda strekkes ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de helt store muskelbilene på midten av 80-tallet var Ferrari 288 GTO fra 1984. Dette var Ferrari´s toppmodell i 1985 og ikke Testarossa som veide hele 350 Kg mer enn GTO´en. 288 GTO hadde kun 10 HK mer enn Testarossa (totalt 400 HK fra en V8 motor på 2855 cm3 med dobbelturbo), men klarte 0-100 Km/t på 4,8 sekunder og det var virkelig hurtig på midten av 80-tallet.

La oss stoppe litt opp og drøfte hva som var høy effekt på denne tiden... sånn bare for å få perspektivet på plass. Som jeg har gjort rede for hadde en alminnelig familiebil rundt 120-130 HK. GTI biler hadde rundt 130-140 HK. Mer spesialiserte biler som f.eks E30 M3 og Mercedes-Benz W201 190E 2,3-16 hadde rundt 200 HK. Sportsbiler som f.eks 911 Carrera Coupé og Porsche 944 Turbo hadde 230-250 HK. Omtrent det samme hadde toppmodellene til f.eks Mercedes-Benz og BMW. W126 500 SE hadde 245 HK og E23 745i hadde 252 HK. Virkelig hurtige biler som f.eks Porsche 911 Turbo og Porsche 928S hadde 300-320 HK. Superbiler som f.eks Ferrari 288 GTO hadde rundt 400 HK (etterfølgeren Ferrari F40 og Porsche 959 kom først på markedet et par år senere).

Som man kan se plasserer E28 M5 seg effektmessig i den høye enden av denne rekken med biler. Den var som en stor sedan virkelig noe enestående med nesten 300 HK. Ytelsesmessig lå den ikke mye tilbake for datidens kanskje mest ikoniske sportsbil... 911 Turbo. Den hadde imidlertid ikke en sjanse mot 911 Turbo selv om de effektmessig var tilnærmet identiske og forklaringen er selvfølgelig at Porschen var både lettere og langt mer fokusert som sportsbil... forøvrig akkurat som idag.

M5 har med andre ord aldri vært en sportsbil, men derimot en temmelig sportslig bil i relasjon til ytelsene. E30 M3 var derimot tilnærmet en sportsbil både i relasjon til andre sammenlignbare sportsbiler som f.eks 911 Carrera Coupé og ytelsesmessig. BMW mistet imidlertid etter min mening (og åpenbart Kasper´s mening) plottet med M3 konseptet hvis vi ser bort fra E46 M3 CSL (unntaket som bekrefter regelen). Dagens M3 minner konseptmessig mer om en baby M5 enn om en sportsbil. Ergo er den en temmelig sportslig bil i relasjon til ytelsene, men ingen sportsbil. Det er denne forskjellen som gjør E30 M3 unik i BMW sammenheng... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i det meste du skriver Fredrik 90, ville helt klart valgt en M5 foran en M3 selv. Liker kombinasjonen av sportslighet og komfort. Synes bare det blir litt rart å si at M5 e28 er mer hardcore, men det spørs litt hva man selv legger i begrepet.

Når jeg skrev muskelbiler mente jeg amerikanske, disse kjørte fra alt av europeiske biler i sin glanstid, rett frem vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de helt store muskelbilene på midten av 80-tallet var Ferrari 288 GTO fra 1984. Dette var Ferrari´s toppmodell i 1985 og ikke Testarossa som veide hele 350 Kg mer enn GTO´en. 288 GTO hadde kun 10 HK mer enn Testarossa (totalt 400 HK fra en V8 motor på 2855 cm3 med dobbelturbo), men klarte 0-100 Km/t på 4,8 sekunder og det var virkelig hurtig på midten av 80-tallet.

La oss stoppe litt opp og drøfte hva som var høy effekt på denne tiden... sånn bare for å få perspektivet på plass. Som jeg har gjort rede for hadde en alminnelig familiebil rundt 120-130 HK. GTI biler hadde rundt 130-140 HK. Mer spesialiserte biler som f.eks E30 M3 og Mercedes-Benz W201 190E 2,3-16 hadde rundt 200 HK. Sportsbiler som f.eks 911 Carrera Coupé og Porsche 944 Turbo hadde 230-250 HK. Omtrent det samme hadde toppmodellene til f.eks Mercedes-Benz og BMW. W126 500 SE hadde 245 HK og E23 745i hadde 252 HK. Virkelig hurtige biler som f.eks Porsche 911 Turbo og Porsche 928S hadde 300-320 HK. Superbiler som f.eks Ferrari 288 GTO hadde rundt 400 HK (etterfølgeren Ferrari F40 og Porsche 959 kom først på markedet et par år senere).

Som man kan se plasserer E28 M5 seg effektmessig i den høye enden av denne rekken med biler. Den var som en stor sedan virkelig noe enestående med nesten 300 HK. Ytelsesmessig lå den ikke mye tilbake for datidens kanskje mest ikoniske sportsbil... 911 Turbo. Den hadde imidlertid ikke en sjanse mot 911 Turbo selv om de effektmessig var tilnærmet identiske og forklaringen er selvfølgelig at Porschen var både lettere og langt mer fokusert som sportsbil... forøvrig akkurat som idag.

M5 har med andre ord aldri vært en sportsbil, men derimot en temmelig sportslig bil i relasjon til ytelsene. E30 M3 var derimot tilnærmet en sportsbil både i relasjon til andre sammenlignbare sportsbiler som f.eks 911 Carrera Coupé og ytelsesmessig. BMW mistet imidlertid etter min mening (og åpenbart Kasper´s mening) plottet med M3 konseptet hvis vi ser bort fra E46 M3 CSL (unntaket som bekrefter regelen). Dagens M3 minner konseptmessig mer om en baby M5 enn om en sportsbil. Ergo er den en temmelig sportslig bil i relasjon til ytelsene, men ingen sportsbil. Det er denne forskjellen som gjør E30 M3 unik i BMW sammenheng... :)

Her må jeg si at du treffer rimelig "spot on", Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåværende M3 er som tidligre nevnt i denne tråden, et stykke ifra orginal konseptet.

Den har blitt for stor og tung, en slags mindre utgave av M6.

Personlig syns jeg E46 M3 er fantastisk, og spesielt CSL modellen, et fantastisk stykke maskin i seg selv.

Men denne plassen var det 1M fylte så bra, og som jeg er trygg på igjen, kommende 1M, eller 2M vil etablere seg som en referanse i klassen, den kompakte sporty M bilen, på denne siden av Porsche.

Man ser allerede hvor bra M135i er, og man bør forvente at en M2 vil gjøre det hakket bedre, BMW trenger det sårt.

Ifht E28, så er det er en sleeper, på en god måte - så en video av en entusiast med M535i i USA, ei kvinne, herlig.

Men som ikon er E30 M3 utilnærmelig, de fleste tror/mener at M biler betyr S motor først og fremst, jeg er uenig, M betyr chassis enn motor.

Jeg var så heldig å eie en 87' 325i, to dørs delphingrå, savner den, den dag idag er de fremdeles råtøffe.

Men mens E28 M5 som datidens konsept, går fint til nåværende F10 M5, og er nærme idealen/orginalen.

Det er mer enn jeg kan si om E30 M3 til dagens F92 M3, i mine øyne - dessverre.

Men det er her M2 kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker om solen... Motor Trend´s Ignition kanal ved Carlos Lago presenterer i denne uken et interessant collage: All 4 M3 Generations (E30, E36, E46, E90) At The Track! ... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Chris Hadfield så har han i den perioden han har vært astronaut, og nå sist sjef på International Space Station (ISS), laget en rekke interessante småfilmer som viser hvordan det er å være og jobbe på romstasjonen. I denne filmen viser han hvordan den såkalte Shuttle Remote Manipulator System (SRMS) eller bedre kjent som Canadaarm styres. Jeg synes at disse filmene er kjempeinteressante og selvfølgelig legger man merke til ting man kjenner igjen... som f.eks denne laptopen fra IBM/Lenovo (ikke noe billig Acer eller fancy pancy Apple der i gården)... :)

awvko9wwt7m97rtynb66.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...