Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Artig at du bringer Cadillac på banen, jeg var faktisk i dag hos Cadillac forhandlen Bergheim i Ensjøveien og tok nye Cadillac ATS i nærmere øyensyn. Med tanke på at dette er deres billigste modell og en bil som skal konkurrere mot BMW 3 serie og Mercedes C klassen så imponerer den virkelig. Borte er alt det man har hørt om amerikanske bilers kjipe plastinteriør og alt for myke seter, her var det stoler med skikkelig sidestøtte som kunne stått i en hvilken som helst tysk bil. I Norge er kun 2,0 T tilgjengelig med en 6 trinns manuell eller 8 trinns Automat, motoren er en toliters firesylindret turbobensin med 272 hester og 360 nm :) Med dette så går bilen til 100 på 5,7 sekunder og har en toppfart på 250 km/t med mulighet for 262 km/t uten sperre 8)

Prismessig så legger den seg rundt 700 000 ,- (full loaded med utstyr) og gjør seg meget konkurranse dyktig med F30 328I. ATS har i følge Bergheim gitt Cadillac ett etterlengtet løft på det Norske markedet og de har fått flere kjøpere fra BMW, Mercedes og Audi :) Ser ut som at Amerikanerene nå har skjønt at de må brette opp ermene om de ikke skal tape kunder til de stadig sterkere tyske konkurrentene og Cadillac av alle har hatt den største snuoperasjon de siste 5 åra :)

bmcw7d1trt8bjsjrdcbq.jpg

mruolclxuyrs0u1ygdxk.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at Cadillac med den nye Alpha plattformen går rett i strupen på 3-serien og sammenlignbare konkurrenter. Denne plattformen brukes også i modeller som Cadillac CTS, Chevrolet Camaro og den nevnte Elmiraj konseptmodellen. Resultatet er overbevisende og jeg synes at det er hyggelig at amerikanerne endelig er back in business når det gjelder biler. Spesielt fordi de hevder seg på et så høyt nivå som BMW´s 3-serie og for ikke å snakke om sportsbiler som f.eks Porsche 911 med den nye Corvette C7.. :)

yy8hlgf17mo4e7i3tde6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en gammel tråd der vi diskuterer såkalte kinesiske kopibiler. Det kunne umiddelbart se ut som om kinesiske myndigheter har ryddet opp siden sist (tråden er 6 år gammel), men den gang ei. Det nye er at kopiprodusentene nå ikke engang gidder å utvikle/bygge kopibilene iom. at de heller bare patenterer designet på nye vestlige bilmodeller som er på vei inn på det kinesiske markedet eller fremvises som konseptbiler. Patentene gjelder selvfølgelig kun for det kinesiske markedet, men frekkheten disse firmaene oppviser (mer eller mindre med velsignelse fra kinesiske myndigheter) kjenner åpenbart ingen grenser. Det ligger i kortene at det juridiske systemet i Kina har store mangler jmf. vestlige lover, regler og alminnelig forretningspraksis.

Denne gangen går det ut over Volkswagen og deres Taigun konseptmodell. Firmaet bak skandalen kaller seg Jiangsu Lake Motors, men dette sier ikke så mye (sikkert et stråselskap). Det er heller ikke så lenge siden at VW måtte true med å anlegge sak mot deres statlige kinesiske samarbeidspartner for omfattende industrispionasje i forbindelse med deres minste TSI motorer. Dette skjedde etter at VW oppdaget at samarbeidspartneren, FAW Group Corporation med hovedsete i Changchun, hadde klonet motoren uten deres godkjennelse. Motoren var i praksis ferdig utviklet og klar for produksjon til samarbeidspartnerens egne bilmodeller i Kina... :?

http://www.autoblog.com/2013/08/03/chin ... -original/

http://www.worldcarfans.com/11308026102 ... gen-taigun

http://www.chinacartimes.com/2012/07/30 ... a-problem/

En litt annen variant over det samme temaet. Denne gangen er det Tesla Motors som merker at alminnelig forretningspraksis og juridiske regler er helt annerledes i Kina enn i stort sett resten av verden. Det interessante i denne aktuelle saken er etter min mening ikke selve navnerettigheten isolert sett. Tesla er et slavisk etternavn med historiske røtter i Hellas. Virkelig interessant blir det først når man kobler navnet Tesla med elbiler/elbilproduksjon. Da bør man kunne påstå at relasjonen er rimelig unik for Tesla Motors.

Uten sammenligning forøvrig er f.eks navnene Porsche, Peugeot, Citroën, Ferrari, Lamborghini også etternavn med større eller mindre utbredelse. Tilsvarende også med Diesel og Benz, mens Mercedes faktisk er et kvinnelig tysk fornavn... :)

http://bil.aftenposten.no/bil/Tesla-tro ... htKaT-gZ1w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... ikke sett med europeiske øyne ihvertfall. Jeg tror imidlertid at malen er en litt annen i USA. De japanske premium bilmerkene selger stadig bra og billigere bilmerker som f.eks Hyundai tar stadig større markedsandeler. Helt generelt er det faktisk de europeiske bilmerkene som er "fremmede" og litt eksotiske når det gjelder design i USA.

Jonny Lieberman kommenterer dette indirekte i filmene ved å si at den beste "3-serien" ville ha vært en F30, med motoren fra ATS´en og interiøret/layouten fra C-klassen. Det siste er interessant fordi interiøret i dagens C-klasse (selv etter faceliften) nettopp ikke er spesielt godt likt i Europa vis a vis f.eks interiøret i E90/F30 og A4. Amerikanerne har ganske enkelt en litt annen smak... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering vedr. vår 2003 E46 318d Touring. Bilen er nå satt til salgs her i Danmark og tiltross for at den har kjørt over 340000 Km er det en fornuftig interesse for den. Prisen er satt til 70000 DKK (ca. 76000 NOK). Bilen er ferdigprutet og jeg diskuterer ikke et salg stort under dette beløpet. Allerede til helgen har jeg avtalt med en fyr som kommer helt fra Roskilde (ca. 280 Km fra Århus) for å prøvekjøre bilen. Han skal bruke bilen til daglig langpendling og dette tror jeg er fornuftig mhp. bilens alder og teknisk stand... :)

For oss er en epoke over og E46´en er uten tvil den beste bilen vi har hatt. Som denne tråden viser skal det vanskelig gjøres å ha en mer problemfri bil. Bilen går stadig som den skal uten problemer, men litt større forestående vedlikehold gjør at jeg nå velger å selge bilen. Venstre forskjerm og høyre fordør må skiftes pga. rust. Bilen trenger også understelsbehandling mot rust fordi den originale beskyttelsen ikke lenger er god nok. Samtlige hjullagere må skiftes og dette gjelder også dynamoen, batteriet og radiatoren (alt er originalt fra da bilen var ny). Turboen og høytrykkpumpen er også originale med alt hva dette betyr av risiko i relasjon til den lange kjørelengden. Alt i alt representerer dette en større kostnad og risiko som jeg mener at det er fornuftig å la en ny eier ta seg av. Jeg liker å sove godt om natten så jeg gir meg når leken stadig er god... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er bestemt utover at det nettopp skal være en hatchback. Jeg har flere forskjellige bilmodeller i kikkerten, men ingen er større enn E87. Vi er nå kun tre personer til daglig i familien og vi trenger derfor ikke en større bil enn en dette. Etter sommerens biltur er vi også enige om at det var den siste vi kjørte i egen bil. Neste gang leier vi bil lokalt der vi er på ferie... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig den opplevde kvaliteten er bedret i Cadillac ATS, men å kopiere interiørdesignen til Hyundai er vel ikke helt veien å gå..

Nå var det jo faktisk Japanerene som i første omgang begynte så "kopiere" Amerikanerene. Du kan se på de fleste modellene fra f eks Mazda eller Datsun fra 70 tallet at de er tydelig inspirert av Amerikanerenes linjeføring og detaljer. At de i denne perioden hadde sin offensiv med å komme inn på det Nord amerikanske markedet er neppe en tilfeldighet :P Amerikanerene på sin side har ved flere anledninger forsøkt å lage biler beregnet for Europa og vår stil på biler, det kan du se på f eks Buick Skylark fra 1981 eller de senere modeller som Chevrolet Alero (1999) og Cadillac Seville (1998). GM prøvde seg jo også med Chevrolet Malibu Europa på slutten av 70 tallet, men bilen var alt for amerikansk til å bli en hit i Europa. I Norge derimot solgte Malibuen i bøtter og spann sammen med storesøsteren Caprice, særlg som stasjonsvogner registert som varebiler :) Den gang kunne man jo sette inne baksetet gratis etter 3 år og da hadde man jo en konge familiebil 8)

Mange av disse er fortsatt å se på veiene og det vitner om kvalitet og driftsikkerhet, ikke det flere onde tunger vil være enige i når det gjelder Amcars.

g8duv69ilefcog8wp6gb.jpg

Elegant kan den jo ikke akkurat kalles, men den hadde V8er, automat, EL vinduer, servo, cruisecontrol, klima, kjørekomfort og driftsikkerhet til en pris kun rett over en Volvo 240 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par helt greie låter. Den første er en klassiker fra 1984 av Meat Puppets. De slo seg opp i post punk æraen ved å blande punk, rock, country og psychedelic rock. Dette ble for sikkerhets skyld omtalt som cowpunk. Senere band som spesielt Nirvana, men også f.eks Soundgarden ble inspirert av Meat Puppets... :)

Inspirert av bl.a Meat Puppets er også den amerikanske freelance musikeren Dereck Higgins. Han har vært aktiv siden 70-tallet og gir ut egen musikk samt lager filmmusikk for andre. Han har også en gigantisk platesamling (vinyl) og er bl.a aktiv på Youtube i denne sammenhengen. Jeg synes at Higgins er ganske interessant. Han har sterke og velmenende meninger om det meste.

http://dereckhiggins.bandcamp.com/track/august

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over en litt artig artikkel i The Washington Post som forsøker å tegne et litt mer klart bilde av de ulike politiske og religiøse relasjonene i Midtøsten. Et slags Midtøsten for Dummies... :)

ua9752u52pvpdjn0xro6.jpg

"MB" er det muslimske brorskap og "Sisi" er den egyptiske generalen Abdel Fattah al-Sisi.

http://www.washingtonpost.com/blogs/wor ... ing-chart/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...