Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Artig tråd :) Har ikke rukket å lese så mange sider.. 

Ja, det virker som en interessant tråd som jeg nylig har oppdaget. Har for egen del ikke så stort utbytte av alle senke-, style- og driftetrådene. Ikke fordi det er noe feil med disse trådene men smak og behag er forskjellig.

 

Jeg har heller ikke lest hele tråden igjennom men det er sikkert mange interessante emner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver om det som faller meg inn (dog ikke for mye politikk og religion), men tråden blir jo i prinsippet ikke mer interessant enn hva vi i fellesskap bidrar med av stoff/materiale. Mitt poeng med tråden er å fokusere på emner som ligger litt på siden av BMW, men som allikevel har en eller annen relevant relasjon. Hvordan dette kommer til uttrykk i tråden er ofte ganske artig og nesten verdt en liten diskusjon i seg selv. Jeg har en litt spesiell tilgang til min bilinteresse, men det er ikke påkrevet at dere andre har en like spesiell tilgang eller er enige med meg i alt jeg mener om biler (og det er ganske mye). Tråden blir etter min mening mye mer interessant hvis vi ikke er enige, men kan diskutere som venner... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig i dag å fatte at Saab på 70 og 80-tallet var et premium bilmerke på nivå med Jaguar og BMW, men det var Saab og modellen 900 Turbo var intet mindre enn et markedsmessig fenomen... nesten på nivå med M3 og M5. Jeg har vel nevnt det tidligere, men i Spania tidlig på 90-tallet ble Saab solgt side om side med Rolls-Royce... i de samme salgslokalene (iallefall i Puerto Banus). Som det fremkommer i Petrolicious filmen ble 900 Turbo oppfattet som en mellomting mellom en sportsbil og sedan. Et predikat den kun delte med BMW M3 og M5 (uten sammenligning forøvrig). Ytelsesmessig lå den ikke langt tilbake for E30 M3 heller. Med sine 175 HK og hele 273 Nm (1984 modell) klarte den 0-100 Km/t på 7,5 sekunder og en topphastighet på 211 Km/t. Mellomakselerasjonene er imidlertid et kapittel for seg og langt på vei var det 900 Turbo som gjorde selve begrepet kjent. Selv Porsche 911 Carrera fikk kamp til streken av 900 Turbo i akkurat den disiplinen. Saab 900 Mrk.I er en fin bilmodell som idag er en klassiker (spesielt 900 Turbo)... :)

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Fredrik, e46 som du har hatt. Opplevde du det som en grei familiebil? Plass til barnevogn og det nødvendige? Har nettopp kjøpt brodern sin touring og fikk en sønn 12 august :)

 

Hvis du spør meg om E46 Touring er en grei familiebil... så er svaret ubetinget JA. Jeg har skrevet ganske mye om dette iom. at vi hadde vår E46 Touring i 10 år da barna var små (idag 20 og 10 år gamle). Trikset er å pakke bilen på den rette måten. Vi hadde en combivogn (Emmaljunga Duo Combi med avtagbar barnevognskasse) da minstemann var liten og alt som var nødvendig for å få god plass i vår E46 Touring var at man tok av hjulene og klappet vognen helt sammen. Dette var gjort på maksimalt 1 minutt. Da gikk vognen inn på tvers i bilen, men siden den var laget av aluminium var den lett og kunne ligge over bagasjen. Helt klappet sammen vil jeg mene at vognen var rundt 35 cm høy.

Bagasjen pakket vi alltid i bagger (type store sportsbagger, ca. 90x60x60 cm) som lå på langs i bilen. Man får akkurat to stk. ved siden av hverandre i en E46 Touring. I tillegg får man plass til to-tre vesker/poser ved den ene siden av f.eks høyre bag samt to-tre vesker/poser i hver utskjæring på sidene av bagasjerommet. Dette er første lag med bagasje. Vognen ble plassert over dette laget og på hver side ut mot vinduene var det plass til en mellomstor bag (ca. 60x40x40 cm). Sikkerhetsnettet var selvfølgelig på plass. Jakker og annet løsøre ble lagt foran og over vognen. Plassen var nå maksimalt utnyttet, men iom. at E46 også har et ganske stort rom under bagasjerommet kan man evt. legge en stor pose med ekstra bleier der samt annet løsøre (fortrinnsvis tyngre ting som vann, barnemat på glass etc.). 

 

Vi utnyttet også plassen bak passasjerstolen foran iom. at denne plassen ikke er i bruk når barna er helt små. Der hadde vi ofte en kjøleboks eller et par vesker/poser med løsøre (fortrinnsvis tyngre ting). Det andre baksetet var i bruk av eldstemann, men plassen i midten ble utnyttet til leker og lesestoff. Plassen over kardangtunellen (bak forsetene) bygget vi opp med en liten ryggsekk (som eldstemann hadde sine ting i) samt puter slik at vi fikk et lite bord der eldstemann hadde sin bærbare datamaskin (som var koblet til bilens strømnett via en omformer). På den måten kunne barna se filmer sammen eller eldstemann spille spill. En minijack duo-overgang sørget for at begge kunne høre filmene uten at mor og far ble tvunget til å delta i festlighetene (veldig viktig). Husk også at de originale avtagbare solblenderne til E46 Touring er geniale og helt nødvendige når man har små barn i bilen (se bilde på første side i tråden).

Vår minstemann satt i et godkjent alminnelig barnesete fra Römer (forovervendt Isofix med ekstra pute). Mange mener at dette ikke er godt nok, men fagfolk er ikke samstemte i kritikken. Jeg følger den tyske doktrinen (i motsetningen til den svenske) og den predikerer at godkjente forovervendte seter gir god nok sikkerhet såfremt alle andre sikkerhetsbetingelser også er oppfylt... :)

 

Ja... jeg har vært speider i mange år og jeg lærte å pakke en ryggsekk i militæret. Man lærer å være litt organisert... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer erfaring fra barneseter:

Gutta satt bakovervendt frem til de var litt over 2 år. Da ble det såpass trangt for dem at de sovnet i beina bare etter en tur til butikken. De sitter nå forovervendt og er kjempefornøyde med det.

Jeg er også fornøyd, da jeg kan stille setet bakover igjen. Behagelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kultur og noe helt annet enn bil og BMW. Jeg vet ikke om DR (Danmarks Radio - som er danskenes pendant til NRK) tillater at dere ser denne britiske TV serien om de berømte impresjonistiske malerne i Norge, men den er helt fantastisk gjennomført. Kunstkritikeren Waldemar Januszczak tegner og forklarer hvordan en av de mest interessante kunstretningene i historien fikk så stor betydning. Anbefales. Jeg vil gjerne ha en tilbakemelding på om dere kan se serien i Norge... :)

 

http://www.dr.dk/tv/se/impressionisterne/impressionisterne-1-4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D.C.V: Vel... E46 (samt langt på vei E39) og rust er et temmelig trist kapittel. Det er dessverre ikke et spørsmål om man får rustproblemer med disse modellene, men når man får rustproblemer. Problemet er primeren eller grunneren som vi sier på norsk... den tiltrekker seg fuktighet og rusten oppstår mellom grunneren og stålet. Ergo er det lite man kan gjøre når rustboblene først er der iom at stålet under dermed allerede er gjennomrustet (iallefall var det slik på vår E46). Det enkleste er å bytte karosseridelene og dette er ganske enkelt når det gjelder f.eks forskjermene, men dessverre en temmelig stor jobb når det gjelder dørene iom. at nye/brukte dører selges uten vinduer, låser, motorer, lister, plastikk, innerpaneler etc.

 

Noen E46/E39 eksemplarer er mer angrepet av rust enn andre. Vår var ganske gjennomsnitlig med rusthull på venstre forskjerm, alvorlig rust langs den fremre falsen på høyre fordør, rustbobler foran ved nyrene på panseret og begynnende rust langs sveisekantene på bakdøren. I tillegg var det såvidt antydning til rust på bremserørene fom. drivstofftanken og bakover. Hvis intet gjøres med dette vil bilen ikke klare en EU-kontroll senest i desember 2014.

 

Når dette er nevnt er det viktig å ta i betraktning at vår bil var 10 år gammel og hadde kjørt 342000 Km. Bilen har i tillegg kjørt mesteparten av tiden i fuktige Danmark. Jeg tror imidlertid ikke at det siste har avgjørende betydning. De værste eksemplene når det gjelder E46/E39 og rust har jeg faktisk observert i Oslo... :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor og far har også rustproblemer på sine biler. Den første en E39, 97modell, gått 150 000km straks. Den var STRØKEN når den ble kjøpt(gått 70 000km), ikke en gang vinterkjørt såvidt man kunne se, rent og pent overalt.

 

Antydningen til rust hadde allerede da begynt rundt nøkkelhullet på bakluka. Denne rusta lar seg fjerne, men selvom man går grundig til verks, så kommer det tilbake etter 3-4 måneder allikevel.

Bilen begynner så å få bobler på ca. to 10-15cm brede felter på "lista" mellom bakluka og bakfanger. Jeg tror det er boret og satt klips der hvor det har rustet fra fabrikken. Har sett lignende tilfeller på flere andre E39er, dette blir bare verre og verre over tid.

 

E36n vi også har fra samme år(1997) sliter med rust akkurat samme sted, bare her spises det opp mer under gummilista til luka også.

Bakdørene på E39n ruster i sveisefalsene og kanalene har begynt å ruste nå(forran dørene forran, og bak bakdørene). E36n har rust på A-stolpene.. Kanalene, forskjermene, bakskjermer, bakluka, samt under listen her og litt på panser. Dette er jo det man ser :P

 

Begge bilene har blitt kjørt pent med og kostet minimalt med penger :P E36 har vært i familiens eie siste 12 årene er det vel, min far regnet seg fram til at den hadde kostet i stort og smått av deler og EU-kontroller bare 15 000kr å holde gående på de årene(ca. 100 000km). 

Jeg tror faktisk venn av familien, en ikke fullt så bilinteressert DIY fyr med en Toyota Avensis har kjørt mindre, og betalt mer for å holde den gående på like lang tid som vi har hatt E36n. Etter hva jeg vet kjører BMWn fremdeles på originale tennplugger som ble satt inn på motorverkstedet i Bayern, vi har hvertfall aldri byttet dem.

 

 

Kvalitets-biler er det derfor helt klart(også svært økonomisk for økonomimodellene til BMW(316i, 318i/d osv.)), men det som er så synd er at det ruster, og dette er typisk BMW rust fra den epoken. Bakluka er kanskje verst på 5-serien(Touring spesielt). Ser man på E34, ruster denne fælt nederst mellom kanal og forskjerm rett forran dørene forran feks. Dette blir en annen type rust enn man ser på E46/E39, da stålet er blitt mer til kjeks. E39n her hjemme har mer overflate som spiser mer og mer av lakken.

 

At dette er kvalitetsbiler fra Bayern, har jo du virkelig vist. Ved fornuftig bruk kan disse BMWene holde seg vanvittig bra uten å svi av enorme summer.

Jeg hadde håpet den hadde holdt enda lenger, for du hadde sikkert beholdt den om den ikke hadde rustet? Jeg regner også med at interiør og denslags var like kompakt og fint som nytt?

Jeg har hvertfall troen på at Oslotrafikken på vinterstid er den verste bil-dreperen i Norden, vi ser det på hele bilparken her hjemme at dette overhodet ikke er bra. Vi ser at det blir bare verre og verre etter hver vinter :P

 

Min mor og far kommer til å kjøre disse to bilene til de ikke går mer/er for rustne til å godkjennes, dette kun fordi at det er det eneste økonomisk riktige å gjøre.

 

Mercedesen min er jo bare sorgen når det gjelder rust, men den har både kjørt langt og er svært dårlig behandlet fra tidligere eiere(gårdsbil).. Er vel et stort langsgående hull på undersiden av fremdørene, bak sacco'n har jeg ikke turt å titte, bakluka henger snart ikke sammen(men all teknikken i luka fungerer faktisk), panseret er så stygt at det er flaut, begge forskjermene er så brune og fæle nå at det er litt fært å se. Men fjerner jeg det, grunner med Zink og lakker, så kommer det søren meg tilbake igjen etter litt tid også, jeg har derfor gitt opp dette og skal jeg gjøre noe med det, så må jeg bytte ut alle dører, bakluke og panser, og da vet jeg ikke hvordan kanalene er, men bilen er ellers bemerkelsesverdig fin på undersiden!

 

E24n min var jo rustfri da jeg kjøpte den, disse er kjent for å ruste(karmann dritt..), men fra å være rustfri i framskjermene ble det rusthull rundt alle dempertårn i mitt eie(høst 2008-sommer 2013), på Eukontroll tok mekanikern og stakk skrutrekkern tvers igjennom skjermen... Bilen min så heller aldri snø/salt siste 15-20 årene

 

Må bare beklage rotete komposisjon som vanlig... og MB praten ble litt lenger enn først tiltenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust ja, det er nettopp dette som er så synd med E46 og E39. Dette er så utrolig solide og gode biler både drivverks messig og i byggekvalitet men rusten ødelegger mye, rusten på disse er dog ikke av de farlige slaget sånn før det har gått alt for langt. Det later til å være en fellesnevner dette for tyske biler fra 90 tallet dette med rust, penger skulle spares for å tjene mer og da gikk det på bekostning av rustbeskyttelsen. Værst gikk det ut over Mercedes sine modeller W210 og W202, men også Audi sin A6 C5 er bare en eneste stor rustskandale ennå Audi alltid har vært gode på rustbeskyttelsen. Min svigerinne sin A6 fra 2004 (siste årsmodell av C5) har faktisk mer rust enn min E34 som er 10 år eldre, på denne er samtlige hjulbuer oppspist og begge framdørene er sterkt angrepet. På E34en har jeg to tre små bobler langs nederste lista på framdørene, bobler i nedkant av begge framskjermer og ett lite angrep rett over lista ute i kanten på venstre bakdør. Dette har jeg faktisk klart å holde i sjakk og det har ikke spredd seg på de snart to åra jeg har hatt bilen :)

For E39 sitt vedkommende så bedret det seg drastisk etter faceliften i 2001 og på E60 så var rust problemene langt over halvert pga utstrakt bruk at aluminium. Jeg var så heldig å ikke ha antydning til rust på min 2002 E39 520IA med 140 000 km på tellern før jeg solgte den, har nok noe med at den hadde gått hele sitt liv på Sørlandet hvor vi ikke har like mye saltlake og fuktig vær som østlandet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...