Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Amerikanerne er heldige på enkelte områder... BMW turte blandt annet ikke å lansere E60 M5 uten mulighet for manuell kasse der borte - for på sportsbiler skal man kunne gire selv :)

Flott natur på vestkysten forøvrig.. og legg merke til fargene på BMW emblemet... en artig detalj og en høflig gest til landet der bilen ble til... :)

 

 Lyden er vel noe av det flotteste som noensinne har kommet ut av en personbil.. :)

 

 

 

Meget imponerende! Jeg må innrømme at E60 ikke er min favoritt, men M5-versjonen er fristende. Lyden selv med standard eksos er fantastisk og selvpustende V10 blir aldri feil.

 

Er dessverre ikke i en posisjon hvor det er naturlig å bruke trekvart million på en 8 år gammel bil, men denne var fin:

 

post-69487-0-95621400-1382388265_thumb.j

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44395551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig det der at man ikke bare brenner av trekvart million på en halvgammel bil. Jeg deler imidlertid din vurdering av E60 og i likhet med deg mener jeg at E60 M5 representerer litt av et høydepunkt i relasjon til BMW´s fantastiske motorhistorie (sett bort fra S70/2 som aldri ble levert i en BMW).

 

Det undrer meg faktisk litt hvorfor BMW prioriterer som de gjør med V8 motoren i dagens M5. Ladeluft er åpenbart ingeniørenes nye mantra, men Porsche går faktisk den andre veien med bensinmotoren i 918 Spyder. V8 motoren i den modellen yter hele 608 HK og 540 Nm uten ladeluft. Hvis Porsche klarer dette med en selvpustende V8 motor på 4593 cm3, hvorfor skulle ikke BMW klare minst det samme med en selvpustende V10 motor på 4999 cm3. Vi vet jo at BMW kan hvis de vil. Jeg tror dessverre at blårussen har fått bestemme litt for mye i denne sammenhengen... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo jeg gjort nettopp det da, brukt trekvart milion på en halvgammel bil...

Men gudbedre det er verdt det!

Jeg har gjort som jeg har gjort før; gått for toppmodellen av noen år gammel bil, istedet for en mer ordinær versjon av en nåværende modell.

 

S85 er en praktfull konstruksjon, og om ikke forbruks- og miljøhysteriet hadde tatt helt overhånd, hadde vi nok fortsatt kunnet nyte slike i fremtiden. Denne type konstruksjon innhar mange gode egenskaper man aldri vil få i en motor med turbo.

Og hadde BMW kunnet "velge", tror jeg nok turboen hadde fått ligge på hylla også ift F10 M5 feks.

 

Prismessig synes jeg nivået de ligger på nå i og for seg "stemmer". Klart - det er jo mye penger for en bruktbil, men den kostet tross alt over 2 mill frem til 2010.

Nå er min en facelift også, og føler absolutt ikke at jeg kjører rundt i en gammel og umoderne bil med masse motor.

Når det er sagt, så er det absolutt ikke et fornuftig bilvalg.

Jeg har prøvd å være mer fornuftig ift bilvalg tidligere, men ender alltid opp med oppgradering igjen.

Jeg bruker veldig lite penger på annet tull og tøys, så jeg har innfunnet meg med at det er sånn jeg er bare.

Denne bilen oppfyller mine praktiske behov ift plass og komfort, samtidig som den blir et villdyr når man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv i en del svake øyeblikk vurdert E60 M5, dette er en drømmebil og etter at en bekjent kjøpte seg E92 M3 så har jeg fått litt M i blodet altså. Å svi av slike summer på en så gammel bil hadde for meg faktisk vært verd det, det er noe med hele atmosfæren rundt bilen å vite at du har noe av det ypperste på fire hjul i verden 8)

Gleden for min del stopper når jeg ringer forsikrings selskapene for pris ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller når toppakningen ryker  :shock:

 

Deler generelt sett er jo en del dyrere til M-biler, og når bilene begynner å få noen kilometer bak seg så er det mye som _kan_ skje. Ikke noe spesielt rettet til M5 med sin V10.

Poenget er vel at man gjerne må ha litt ekstra penger på bok etter man har kjøpt bilen. Servicer er jo også mye dyrere på M-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus: Min kommentar vedr. det å ikke bare kunne brenne av trekvart million på en gammel bil er veldig generell, litt flåsete snusfornuftig og dessverre realøkonomisk. Du er heldig som har muligheten til å tilfredsstille dine bildrømmer og jeg har gjort det samme med like dyre biler (i en tid alt for lenge siden før hus, kone, barn og hund). Som jeg skrev er E60 som modell ikke min favoritt, men E60 M5 er definitivt blandt BMW´s aller fineste konstruksjoner og motoren er jo et kapitel for seg selv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller når toppakningen ryker  :shock:

 

Deler generelt sett er jo en del dyrere til M-biler, og når bilene begynner å få noen kilometer bak seg så er det mye som _kan_ skje. Ikke noe spesielt rettet til M5 med sin V10.

Poenget er vel at man gjerne må ha litt ekstra penger på bok etter man har kjøpt bilen. Servicer er jo også mye dyrere på M-biler.

 

Nåja.

S-motorene tåler sjukt mye juling så lenge oljen er av god kvalitet og driftsvarm. Så sånn sett er ikke risikoen noe høyere enn på bil generelt.

Min erfaring etter tre M-biler er heller ikke at alt er dyrere enn vanlige biler, verken service eller deler. Var like dyrt med service på X5en.

Noen slitedeler som bremseskiver osv er jo noe dyrere, men slikt er jo dyrt til vanlige biler også. Det er jo ofte arbeidsprisen som trekker verkstedregningen til værs, og jobben er jo i utgangspunktet den samme om det er bremser på en 116 eller en M5.

Det er jo på ingen måte et billig og fornuftig bilhold, men jeg synes det virker som at folk gjør det verre enn det i virkeligheten er.

Men det som er viktig er at ikke man kjøper så dyr bil at man ikke har råd til å følge den opp med service og vedlikehold.

 

Ang forsikring så betaler jeg det samme for denne som jeg gjorde for en tre år eldre X5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller når toppakningen ryker  :shock:

 

Deler generelt sett er jo en del dyrere til M-biler, og når bilene begynner å få noen kilometer bak seg så er det mye som _kan_ skje. Ikke noe spesielt rettet til M5 med sin V10.

Poenget er vel at man gjerne må ha litt ekstra penger på bok etter man har kjøpt bilen. Servicer er jo også mye dyrere på M-biler.

Forsikring med maskinskade er greit å ha ;)

Men selve driften av bilen skulle jeg klart fint, men å betale over 4000 kr i måneden bare i forsikring er ganske uaktuelt kan du si. Dessuten så er vel ikke delpriser så mye dyrere på M biler, mener vi diskuterte dette i en tråd her en vei for en stund siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om drømmebiler med motorer uten ladeluft. Lyden på Porsche 911 GT3 RS (B6, 3797 cm3, 450 HK ved 7900 rpm og 430 Nm ved 6750 rpm) er helt fantastisk... så utrolig deilig... nesten som en hissig motorsykkel. 0-100 Km/t går unna på 3,9 sekunder og topphastigheten er 310 Km/t (standard fra Porsche)... :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=zwjXbE-FJng 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja.

S-motorene tåler sjukt mye juling så lenge oljen er av god kvalitet og driftsvarm. Så sånn sett er ikke risikoen noe høyere enn på bil generelt.

Min erfaring etter tre M-biler er heller ikke at alt er dyrere enn vanlige biler, verken service eller deler. Var like dyrt med service på X5en.

Noen slitedeler som bremseskiver osv er jo noe dyrere, men slikt er jo dyrt til vanlige biler også. Det er jo ofte arbeidsprisen som trekker verkstedregningen til værs, og jobben er jo i utgangspunktet den samme om det er bremser på en 116 eller en M5.

Det er jo på ingen måte et billig og fornuftig bilhold, men jeg synes det virker som at folk gjør det verre enn det i virkeligheten er.

Men det som er viktig er at ikke man kjøper så dyr bil at man ikke har råd til å følge den opp med service og vedlikehold.

 

Ang forsikring så betaler jeg det samme for denne som jeg gjorde for en tre år eldre X5.

Det var dette som var hovedpoenget mitt.

Tenkte også på antall timer når det kom til servicer. Husker vi hadde inne en ML55 AMG på jobb. 

Normal storservice på ML - 3-5 timer alt ettersom. På ML55 AMG - 18 (!!) timer. Nesten hver eneste cm skulle gjennomgås.

 

Men hey, hvis man har råd er det jo bare bra. Vi trenger entusiaster som kjører slike biler i Norge, slik at vi som ikke har råd kan nyte en V10 i full fres gjennom en tunnel eller på påkjøringen til motorveien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 ut av 10 amerikanere vet ikke hvordan samfunnskaken i USA er fordelt. Spørsmålet er om nordmenn er så veldig mye mer opplyste. 1% av befolkningen eier 40% av den private formuen i USA. 80% av amerikanerne må dele knapt 7% av den private formuen. Tilsvarende tall for Norge pr. 2011 er: 1% av befolkningen eier 40% av den private formuen og 90% må dele ca. 24% av den private formuen.

 

http://www.utrend.tv/v/9-out-of-10-americans-are-completely-wrong-about-this-mind-blowing-fact/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elon Musk (CEO hos Tesla Motors) har annonsert at Tyskland får en spesialversjon av Tesla Model S som har en signifikant høyere topphastighet enn den obligatoriske som er 210 Km/t. Oppgraderingen vil være gratisk for tyske eiere av modellen. Tesla har også annonsert at det tyske markedet vil være det viktigste for Tesla etter USA og Kina (hvor Norge ble av i farten forteller historien intet om). For å  understreke dette vil Tesla med det første bygge ut et landsdekkende nettverk av 135 kW ladestasjoner i Tyskland. De tyske bilene vil også få en navigasjon som på ulike måter kan beregne den beste ruten i relasjon til disse ladestasjonene... :)

 

http://www.greencarreports.com/news/1087884_tesla-model-s-to-offer-autobahn-tuning-for-top-speed-over-130-mph

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... dette er jo helt klart noe for luxury tråden til Wicky i bimmeren forumet... :P

 

Jeg kan spare meg, men som du påpeker viser bilen mulighetene og ikke minst fleksibiliteten i BMW´s tilbud. Jeg tror imidlertid at akkurat dette tilbudet oppfattes som litt for "hårete" i Europa og til og med i USA. Jeg tipper at bilen først og fremst er myntet på Kina og/eller andre østlige markeder (no offence)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW F10 518d er en fornuftig modell. Den har den samme dieselrekkefireren som 520d, men med 143 HK istedenfor 184 HK. Maksimalt dreiemoment er 360 Nm mellom 1750 og 2500 rpm (ditto 380 Nm mellom 1750 og 2750 rpm for 520d). 0-100 Km/t går løs på 9,6 sekunder og topphastigheten er 212 Km/t (automatgear). Tilsvarende tall for 520d er 7,9 sekunder og 231 Km/t. Det som imidlertid virkelig er interessant med norske øyne er mellomakselerasjonen 80-120 Km/t (4 og 5 gear med manuell gearkasse). Den gjøres unna på hhv. 7,9 og 9,9 seunder i 518d mot hhv. 7,5 og 9,8 sekunder i 520d. Altså ikke den helt store forskjellen i viktige norske disipliner. Drivstofforbruket er det samme for begge modellene. 

 

Prisforskjellen i Tyskland er 3500 Euro. Jeg tror nesten at jeg uansett prisforskjell i Norge (altså inkl. avgifter) ville ha gått for den billigste modellen. Penger spart er penger tjent. 518d gjør uten tvil en solid innsats i denne sammenhengen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...