Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så sikker på om jeg er enig i dette. Jeg har forsåvidt sansen for fornuftige modelle, og 518d er utvilsomt "fornuftig", men... i det siste året har jeg hatt flere perioder med leiebil både i Tyskland og i Norge, senest i dag med X1 18d (143 hk). Nå kjørte jeg akkurat denne ikke mer enn ca. 10 mil, men dette var ikke noe som imponerte spesielt.

520d og 320d kjennes for meg derimot som ganske tilfredsstillende allroundbiler med OK ytelser både på landevei og motorvei. Alle disse har hatt automat, men bare i X1 i dag har jeg opplevd denne som slitsom (treffer for høye gir ved pådrag fra lave fartsområder, girer så ned med ubehagelige rykk). Alt i alt kjentes bilen ganske seig. - La oss i hvert fall si at uten å prøve denne motoren i en svær F10 ville jeg i hvert fall ikke satset på den... 

 

Jeg tror ikke at du vil merke signifikant forskjell på 518d og 520d (F10) i alminnelig trafikk i Norge (og Skandinavia forøvrig). Det er først i høyere hastigheter over 130-140 Km/t at 520d´s ekstra 40 hestekrefter kommer til sin rett. Dette er mitt poeng med å påpeke at jeg uten tvil ville ha valgt 518d i denne sammenhengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at du vil merke signifikant forskjell på 518d og 520d (F10) i alminnelig trafikk i Norge (og Skandinavia forøvrig). Det er først i høyere hastigheter over 130-140 Km/t at 520d´s ekstra 40 hestekrefter kommer til sin rett. Dette er mitt poeng med å påpeke at jeg uten tvil ville ha valgt 518d i denne sammenhengen. 

Du har nok rett i poenget, det jeg nå har lyst til å pirke i, er vel helst dette med "uten tvil".. for min del synes jeg nok en del tvil kan være på sin plass i akkurat denne vurderingen  :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tviler faktisk ikke når det gjelder disse modellene. Etter å ha kjørt en E46 318d Touring i nesten 10 år vet jeg at så lenge effektforskjellen ikke er større og dreiemomentet nogenlunde sammenlignbart vil forskjellen når det gjelder ytelser ikke være stor i skandinaviske hastigheter. Et veldig godt eksempel på dette er mellomakselerasjonene 80-120 Km/t ihv. 4 og 5 gear. En forskjell på 0,4 og 0,1 sekunder er ikke noe jeg vil betale ekstra for. Noe helt annet er det om bilen skal brukes til f.eks feriereiser sydover på kontinentet. Da kan 40 ekstra hestekrefter være kjekt å ha, men absolutt ikke nødvendig for en vellykket tur sydover... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tviler faktisk ikke når det gjelder disse modellene. Etter å ha kjørt en E46 318d Touring i nesten 10 år vet jeg at så lenge effektforskjellen ikke er større og dreiemomentet nogenlunde sammenlignbart vil forskjellen når det gjelder ytelser ikke være stor i skandinaviske hastigheter. Et veldig godt eksempel på dette er mellomakselerasjonene 80-120 Km/t ihv. 4 og 5 gear. En forskjell på 0,4 og 0,1 sekunder er ikke noe jeg vil betale ekstra for. Noe helt annet er det om bilen skal brukes til f.eks feriereiser sydover på kontinentet. Da kan 40 ekstra hestekrefter være kjekt å ha, men absolutt ikke nødvendig for en vellykket tur sydover... :)

 

 

Nei, jeg tviler faktisk ikke når det gjelder disse modellene. Etter å ha kjørt en E46 318d Touring i nesten 10 år vet jeg at så lenge effektforskjellen ikke er større og dreiemomentet nogenlunde sammenlignbart vil forskjellen når det gjelder ytelser ikke være stor i skandinaviske hastigheter. Et veldig godt eksempel på dette er mellomakselerasjonene 80-120 Km/t ihv. 4 og 5 gear. En forskjell på 0,4 og 0,1 sekunder er ikke noe jeg vil betale ekstra for. Noe helt annet er det om bilen skal brukes til f.eks feriereiser sydover på kontinentet. Da kan 40 ekstra hestekrefter være kjekt å ha, men absolutt ikke nødvendig for en vellykket tur sydover... :)

Det er din tråd, og jeg synes dine meninger er det som gjør den bra - så jeg trenger ikke krangle mer om dette. Fornuften i det kan jeg være enig i også.

Likevel vil vel noen fortsatt kjøpe 520d fremfor 518d (også i Skandinavia) akkurat som noen synes de får noe igjen for å strekke seg til 320d eller X1 20d. Min opprinnelige reaksjon på det du skrev om 518d var basert på opplevelsen med X1 18d etter mangre hundre km i by, land og på autobahn med ulike 320d og 520d og 320i. Jeg hadde også tenkt tanken at X18d kunne fungere like bra, men fikk altså ikke den tanken bekreftet ved prøvekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din tråd, og jeg synes dine meninger er det som gjør den bra - så jeg trenger ikke krangle mer om dette. Fornuften i det kan jeg være enig i også.

Likevel vil vel noen fortsatt kjøpe 520d fremfor 518d (også i Skandinavia) akkurat som noen synes de får noe igjen for å strekke seg til 320d eller X1 20d. Min opprinnelige reaksjon på det du skrev om 518d var basert på opplevelsen med X1 18d etter mangre hundre km i by, land og på autobahn med ulike 320d og 520d og 320i. Jeg hadde også tenkt tanken at X18d kunne fungere like bra, men fikk altså ikke den tanken bekreftet ved prøvekjøring.

Av de testene jeg har lest av 518d, har alle uten unntak nevnt at de ville droppet å spare 25.000.- på 518d, og heller gått for 520d.

Jeg tror den har livets rett.

Men siden de siste 4 bilene mine har 3 vært med I4 diesel, og den siste m52B20.

Nåværende i4 diesel er kaklende og lite sofistikert, så ville neppe gått for en slik løsning igjen.

F25 evt F11 er aktuelle biler for meg ved neste korsvei, men da med bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din tråd, og jeg synes dine meninger er det som gjør den bra - så jeg trenger ikke krangle mer om dette. Fornuften i det kan jeg være enig i også.

Likevel vil vel noen fortsatt kjøpe 520d fremfor 518d (også i Skandinavia) akkurat som noen synes de får noe igjen for å strekke seg til 320d eller X1 20d. Min opprinnelige reaksjon på det du skrev om 518d var basert på opplevelsen med X1 18d etter mangre hundre km i by, land og på autobahn med ulike 320d og 520d og 320i. Jeg hadde også tenkt tanken at X18d kunne fungere like bra, men fikk altså ikke den tanken bekreftet ved prøvekjøring.

 

Tusen takk skal du ha for hyggelige ord. Jeg skriver jo bare hva jeg mener og jeg krever ikke at man er enig med meg i mine betraktninger vedr. BMW og biler generelt. Jeg er ikke i tvil når det gjelder 518d vs. 520d, men jeg kan forstå at andre evt. er i tvil. Kanskje ikke på teknisk grunnlag, men desto mer på et følelsesmessig grunnlag. Jeg tror helt klart at f.eks modellbetegnelsene 320i/325i/520i innbyr til en større grad av god selvfølelse enn 318i/323i/518i og ditto med de tilsvarende dieselmodellene. BMW vet selvfølgelig nøyaktig hva de gjør i denne sammenhengen.

 

På et mer teknisk grunnlag er 520d med 184 HK hurtigere enn 518d med 143 HK. Den er hurtigere 0-100 Km/t (8,1 vs. 9,7 sekunder) - begge med manuelt gear... og den har en høyere topphastighet (234 Km/t vs. 214 Km/t). 520d vil også være hurtigere enn 518d hvis man i forbindelse med akselerasjoner 80-120 Km/t velger å bruke 3. gearet. Dette er imidlertid ikke naturlig å gjøre når man kjører en dieselbil. Kjørestilen vil automatisk etter en periode bli mer laidback. Det blir for mye mas å geare ned to gear og man surfer heller på dreiemomentet. Nettopp dreiemomentet er imidlertid nesten det samme på 520d og 518d (360 Nm vs. 380 Nm merker man ikke forskjellen på) og det er dette som gjelder når det handler om en dieselbil. I norske hastigheter er disse modellene mer eller mindre like hurtige... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sier seg selv at bmw ikke bare endrer ecu mappen og kutter prisen med 3500euro.

 

Dette vil jeg ihvertfall ikke være så sikker på. BMW har lange tradisjoner med å gjøre nettopp dette. Du har imidlertid et poeng når det gjelder evt. andre konstruktive endringer på 518d vs. 520d. Jeg kjenner til at 518d har en litt høyere utveksling på differensialen (3,23 vs. 3,08), men både gearkassen og bremsene er identiske. 

 

Det er verdt å merke seg at motoren i 518d yter hele 360 Nm mot kun 320 Nm i f.eks F30 318d (520d har 380 Nm). Jeg tror derfor at det er større sannsynlighet for at motorene i 520d og 518d er identiske enn at motorene i 518d og 318d er identiske. Toppeffekten kan lett reguleres elektronisk, men det er ikke like enkelt og unngå å senke dreiemomentet tilsvarende relativt til toppeffekten.

 

Mitt poeng med å i det hele tatt rette fokuset på F10 518d er at slik bilene fremstår originalt skiller det for lite ytelsesmessig i relasjon til norske hastigheter til at jeg ville ha betalt ekstra for 520d. Jeg tror at BMW nettopp spekulerer i at det finnes flere markeder der dette kan være et poeng helt uavhengig nasjonale avgifter. 3500 Euro kan lett brukes på andre ting som f.eks fullt skinninteriør (Dakota) til 2010 Euro eller 8-trinns automatgear til 2250 Euro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferrari F12... Jeg vil ha!... :love:

 

 

Den er bare helt fantastisk den bilen der! Både utseendet og tydeligvis kjøreegenskapene. Og lyden!

Totalt definitivt den bilen jeg hadde kjøpt om jeg var rik. Så rik at jeg også hadde hatt råd til en bil med plass til flere mennesker, hundebur og barnevogn i tillegg vel og merke. Som nye RR Sport feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Ferrari F12 står svært høyt på min ønskeliste også, men spørsmålet er hva man skal ha som bil nummer to. Man trenger en bil som kan frakte hele familien fra Cap-Ferrat opp til chaletet i Sveits også på vinterstid. Range Rover Sport er et veldig godt forslag, men jeg sier ikke nei takk til en Ferrari FF. Som EVO´s nestor Harry Metcalfe viser i denne filmen er dette fullt mulig.

 

Så übercool... tenk deg å ha en F12 og en FF stående på gårdsplassen. Begge har den samme fabelaktige V12 motoren, men med to forskjellige effektutgaver (F12 har 740 HK og FF har 660 HK). FF har i tillegg 4x4 og et bagasjerom på 450 liter. Dette er faktisk større enn E39 Touring (410 liter) jmf. VDA målestokken (opp til sidevinduene)... :)

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Ferrari 308 GTB/GTS (altså med et karosseri av Pininfarina og ikke av Bertone) som vi var inne på litt tidligere i tråden. Dette er en modell som igjennom 90-tallet og store deler av 2000 tallet ikke hadde mye streetcred, men som idag er verdsatt som en fin klassiker. Prisene for denne modellen har også steget betydelig etter å ha ligget på et temmelig lavt nivå i mange år. Slik er det ofte med innstegsmodeller, men når det gjelder Ferrari er begrepet "innstegsmodell" alltid relativt... :)

 

Vi snakker uansett om en temmelig liten og lav bil. Den er hele 30,5 cm lavere enn dagens 1-serie. Den er også 9,5 cm kortere og 130 Kg lettere i forhold til f.eks F20 125i. Motoren i 308 GTS QV er en selvpustende V8 på 2927 cm3 som yter 240 HK ved 7000 rpm og 260 Nm ved 5000 rpm. Dette er nok til at den klarer 0-100 Km/t på 6,7 sekunder og en topphastighet på 250 Km/t. Ikke akkurat sportsbil ytelser idag, men følelsen og opplevelsen når man kjører bilen er helt sikkert i toppklassen.

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært innom den tyske kultfilmen "Christiane F" et par ganger her inne. Jeg så den på skolen da jeg var 14-15 år gammel (rundt 1981/82) og jeg synes at den var helt jævlig for å si det mildt. Den skremte meg virkelig og er en viktig årsak til at jeg alltid har tatt kraftig avstand fra alle former for narkotika. Den rå og kalde stemningen i filmen skyldes ikke minst David Bowies geniale låt "Heroes"

Bowie skrev denne låten til platen med den samme tittelen som kom i 1977. Produsenten på denne platen er Brian Eno som i tillegg til Bowie har produsert bl.a U2. Platen "Heroes" tilhører den såkalte "Berlin" trilogien som også inkluderer platene "Low" og "Lodger". Dette er også koblingen til filmen om Christiane F som egentlig heter "Wir Kinder vom Bahnhof Zoo". Bahnhof Zoo er en stasjon på Berlin´s T-banenett.

Iggy Pop´s plate "Lust for Life" (som inkluderer låten "The Passenger") er også fra 1977 og tittellåten "Lust for Life" er sogar skrevet av nettopp David Bowie. Bowie er også medprodusent på denne platen. Gutta var gode venner og fant sammen en helt spesiell tone og inspirasjon i det som den gangen var Vest-Berlin i det tidligere Østtyskland. De var inspirert av neoklassiske stilarter godt representert av filmen "Trainspotting" og det tyske bandet Kraftwerk. Som tittelen "Lust for Life" indikerer hadde Iggy også arbeidet seg ut av omfattende personlige problemer... bl.a tungt narkotikamisbruk.

Bowie var imidlertid tidligere ute i Berlin og allerede på platen "Station to Station" (også en referanse til Berlin´s T-banenett) som kom før "Low" i 1976 kan man høre det typiske "tyske" lydbildet. U2´s låt "Zoo Station" fra platen "Achtung Baby" fra 1991 er en stor hyllest til nettopp Bowies (og Iggys) eskapader i Berlin 15 år tidligere.

Det virkelige interessante i denne sammenhengen er at samtlige av disse platene har gått over i rockehistorien som store klassikere. Jeg mener også at introduksjonen U2 gjorde i forbindelse med Achtung Baby konsertene på 90-tallet er blandt de aller beste i historien... helt fantastisk... :)

Anyway... Dagbladet forteller at Christiane F eller Christiane Felscherinow som hun egentlig heter lever og det er sannelig utrolig. For meg kan dette lite hyggelige kapittelet fra min ungdomstid dermed avsluttes. Jeg skylder imidlertid både Christiane F og David Bowie indirekte en stor takk. Jeg ble skremt fra å prøve narkotika (hvilket også var meningen med filmen), men ikke alle av mine venner/bekjente var like heldige. Tre stykker opplevde dessverre aldri å bli 18 år gamle.

http://www.dagbladet.no/2013/09/11/kult ... /29224204/

http://www.youtube.com/watch?v=u5u1CcCNwaQ

http://www.youtube.com/watch?v=Oso_nJQVT4c

http://www.youtube.com/watch?v=fMneYa8gJBY

 

En annen stor musikkunstner som delvis kom frem i kjølevannet av David Bowie var Lou Reed. Han var en avantgardist og bevisst androgyn entertainer (unisex), akkurat som David Bowie, da glamrocken var som mest populær på begynnelsen av 70-tallet. Tidligere hadde han hatt en kommersielt begrenset, men veldig innflytelsesrik karriere sammen med bandet Velvet Underground. Lou Reed fikk som soloartist sitt gjennombrudd i 1972 med albumet "Transformer" og ikke minst låten "Walk on the wild side". Dette albumet er produsert av David Bowie. Reed´s senere karriere var en blandet affære, men han ble alltid betraktet som en solid kunstner helt der oppe sammen med Bob Dylan, Neil Young, Tom Waits og bl.a David Bowie. Spesielt albumene "Berlin" (1973) og "New York" (1989) er verdt å trekke frem i denne sammenhengen. Lou Reed gikk bort idag, 71 år gammel. RIP.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos 70-tallet så er det knapt noen biler fra dette tiåret som idag er et større ikon enn Porsche 911 Turbo eller Type 930 som den heter internt hos Porsche. Den kom på markedet i 1975. Først med en B6 motor på 2993 cm3 som yter 260 HK og fom. 1978 med en B6 motor på 3299 cm3 som yter 300 HK. I perioden 1981-89 bygget Porsche også sideløpende den såkalte 911 Turbo "Flachbau" ("slantnose" på engelsk) som har den samme 3,3 liter motoren, men med 330 HK.

 

Dette var seriøst hurtige bilmodeller for deres tid. 0-100 Km/t på kun 4,9 sekunder og en topphastighet på 270 Km/t var mer eller mindre helt enestående for alminnelige produksjonsmodeller i 1981. I likhet med Magnus Walker (han er et år yngre enn meg) ble jeg også kraftig inspirert av Porsche 911 Turbo, men begrenset meg til å kjøpe en 1984 911 Carrera Coupé som har en B6 motor på 3164 cm3 som yter 231 HK. Ønsket om mer effekt, men ikke en ny 911 medførte at jeg kjøpte en Porsche 928 S. Den har også 300 HK, men fra en vannkjølt V8 motor på 4464 cm3. I likhet med BMW finnes det heldigvis et tilbud for enhver smak når det gjelder Porsche også... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...