Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Riva er helt fantastiske båter, det er italiensk stil og design ned til minste detalje :) Det er også fascinerende å se hvordan båtene er inspirert av 50 tallets biler, det kan man se på dasjbordet og rattet samt utformingen av førerplassen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... båter som er bygget av mahogni er noe spesielt og "Lamborghini" er intet unntak og spesielt ikke med et par Bizzarrini V12 motorer som også fant veien til bl.a Lamborghini 350GT, Miura, Espada, Countach, Diablo m.fl.. Designet er fantastisk, men ikke helt unikt. Designet er basert på tilsvarende eksempler fra 30-tallet som igjen er en del av en stilart som kalles for Arts Décoratifs et Industriels Moderne... eller mer kjent som Art Deco. Konseptet er basert på hva man på 30-tallet så på som hypermoderne. Det helt store på den tiden var flyteknologien og de mange nye mulighetene den ga menneskene. Ergo finner man ofte mange detaljer fra flydesign i ting og mekaniske fremkomstmidler som har Art Deco design. Horacio Pagani er også kort innom dette fenomenet når han forklarer utformingen på interiøret og instrumenteringen på Zonda modellen.

 

Det finnes andre og kjente eksemplarer av båter fra 30 og 40-tallet som har et nogenlunde tilsvarende design. Et eksempel er amerikanske "Thunderbird" anno 1940 som hører hjemme på Lake Taho på grensen mellom California og Nevada. Den er en variant av en såkalt Hacker-Craft... etter designeren John L. Hacker som etablerte båtbyggerfirmaet The Hacker Boat Company allerede i 1908. Firmaet eksisterer den dag idag og har hovedkvarter i Silver Bay, New York. http://www.hackerboat.com

 

Thunderbird anno 1940 (designet er bl.a inspirert av passasjerflyet Douglas DC-2)

 

En Hacker-Craft med et norsk tilsnitt (übercool)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ingen kan design som italienerne... :)

 Takk for det :)

 

Flott båt!

Min onkel kjøpte seg en sprell ny Rodman 56. Hadde noen kjekke sommere i den. Dessverre var den mer på verksted enn på sjøen.

Og så hadde han tydeligvis bare råd til båten og ikke drivstoffet, så den ble kjørt i sneglefart på én motor. Hehehe. But who cares, det var en smak av luksus jeg aldri har hatt før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos det tidsmessige motstykket med fire hjul til disse båtene. Bentley Blue Train anno 1930 er et godt eksempel i denne sammenhengen. Selve navnet stammer fra toget Le Train Bleu som i perioden 1886-2003 kjørte mellom Cannes og London via Paris samt et berømt billøp på den samme ruten mellom Calais og Cannes. Poenget med billøpet var selvfølgelig å være hurtigere enn toget. Top Gear episoden "Car vs.Train" der Clarkson kjører en Aston Martin DB9 mot Hammond og May i det franske TGV toget mellom London og Monte Carlo er en hyllest til billøpet.

 

Bentley Blue Train er basert på Speed Six modellen og har en rekkesekser på 6597 cm3 som yter ca. 200 HK. Jeg liker de designmessige detaljene som man kan se gå igjen på den moderne Bentley modellen. Spesielt taklinjen på på Blue Train er helt fantastisk. Legg også merke til dashboardet og instrumenteringen... stort sett som i et fly... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmen er postet tidligere i tråden, men i relasjon til Horacio Pagani´s referanse i forhold til Zonda tåler vi vel å se den en gang til... nydelig... absolutt nydelig. Ingen kan design som italienerne... :)

 

Veldig fin båt og fine bilder! Synd at de må legge kjedelig lounge-musikk på. Motorlyd og bedre musikk hadde gjort videoen betydelig bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe helt annet... Ikke sikkert dette er relevant for tråden, men jeg ble litt fasinert og vet liksom ikke helt hvor dette hører "hjemme".

Dette er en utrolig interressant naturfilm om insekter. For å forstå insekter, blir dem her dissekret og analysert. I motsetning til mennesket som har skjelettet inni kroppen, så har insekter ett ytre skjelett (kutikulaen).

Min tanke er da at en bil er som ett insekt, en bil har ett ytre skjelett (kutikulaen) som skal beskytte oss mennesker som sitter inni bilen. Vil moderne teknologi avsløre "konstruksjonene" til innsekter, slik at vi i fremtiden kan få lettere og sikrere biler?

 

Dere må sette av tid til denne (50 min).

 

http://tv.nrk.no/program/koid24002113/vitenskapens-verden-paa-innsida-av-insekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... der må jeg foreløpig melde pass. Jeg sitter her midt på natten med pottetett nese og feber... og jeg orker ikke engang tanken på å legge hodet ned på puten (da blir alt mye værre). Umiddelbart tenker jeg aktive og passive sikkerhetssoner i en bil, men først og fremst hører jeg på musikk. Min gode venn og moderator [space] postet for en tid tilbake et innlegg med en link til en live konsert med Robert Plant & The Band of Joy. Der var det mye bra og spesielt låten "Monkey" passer midt på natten fint sammen med f.eks Madrugada´s "Majesty" og Midnight Choir´s "Snow in Berlin" (takk til deg Fish). De beste låtene fra konserten er imidlertid "House of Cards" og "You can´t buy me love" (type: bestefar rock)... den fenger skikkelig og Patty Griffin synger som en drøm. Jeg vender tilbake med et bedre svar senere Fish...  :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=BpdoVj0oU6c

http://www.youtube.com/watch?v=JaHx7M-D3O0

http://www.youtube.com/watch?v=ltRUbV5EgRY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at etter m3 og m4 ble vist har jeg fått skikkelig lyst på f31!

Altså har M-divisjonen gjort noe rett igjen :) De får sånne som meg til å drømme om 3-serie. Til og med 316i/d er aktuelt!

Og igjen kommer tanker om leasing.

Se på denne f.eks.

http://m.finn.no/car/used/ad.html?model=2132&year_from=2010&make=749&sort=2&ref=fas&finnkode=45041825

Nydelig bil. 0 modifikasjon nødvendig. Lurer på hvordan det regnestykket ser ut totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig... F30/31 er en svært elegant bil og jeg har faktisk veldig lyst på den. Selv som 316i/316d gjør den mer enn god nok figur på skandinaviske veier, men jeg har mest lyst på en 320i. 0-100 Km/t på 7,5 sekunder og en topphastighet på 235 Km/t står bedre i stil med det dynamiske designet. Et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på rundt 0,65 liter/mil er heller ikke så galt for en bensinmotor med såpass mye effekt (184 HK mellom 5000 og 6250 rpm samt 270 Nm tilgjengelig mellom 1250 og 4500 rpm). Dessverre er F31 320i for dyr så en F31 316i er mer realistisk. Altså hvis jeg skal kjøpe/lease en ny bil og det er slettes ikke sikkert... :)

 

Apropos enkelte insekter og et ytre skjelett (kutikula) som en slags sikkerhetskapsel i en bil brukes dette prinsippet i bl.a Formel 1. I en litt mer overordnet sammenheng er en monocoque konstruksjon faktisk også en bærende kledning. Før brukte man rørrammer i denne sammenhengen, men idag bruker man som regel karbonfiber. Monocoque som konstruksjonsprinsipp stammer ikke overraskende fra fly (fuselage). Såvidt jeg vet sammenkobles motorseksjonen med førerkapselen ved hjelp av fire titanbolter i Bugatti Veyron. Det samme prinsippet brukes også når man fester vingene til fuselagen i et fly.

 

RNJ: Jeg er helt enig i at Riva/Lamborghini (eller de som står bak filmen) burde ha funnet en mer inspirerende musikk. Det begynner jo ellers bra med både vakker klassisk musikk og godlyd fra motorene.

 

Apropos biler og fly så passer det godt å se denne Jaguar E-Typen etter å ha hatt et hyggelig gjensyn med Mark Evans' eskapader... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at etter m3 og m4 ble vist har jeg fått skikkelig lyst på f31!Altså har M-divisjonen gjort noe rett igjen :) De får sånne som meg til å drømme om 3-serie. Til og med 316i/d er aktuelt! Og igjen kommer tanker om leasing.Se på denne f.eks.http://m.finn.no/car/used/ad.html?model=2132&year_from=2010&make=749&sort=2&ref=fas&finnkode=45041825Nydelig bil. 0 modifikasjon nødvendig. Lurer på hvordan det regnestykket ser ut totalt sett.

Jeg synes faktisk at 316I er en aldri så liten godbit, den kan ikke under noen omstendigheter sammenliknes med noen tidligere 316 modeller. Den 1598ccm store turbomotoren yter 136 hester og 220 nm, 0-100 går på 8,9 sekunder og bilen har en toppfart på 212 km/t. Dette er absolutt respektabelt for en innstegsmodell synes jeg, blandet forbruk ligger på 0,57 l per mil :)

Pluss på M sport og fargen Estolil Blue så blir det helt topp 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, må ha full M-pakke ut- og innvendig. Skikkelig lekker, og ytelsene er jo også helt ok selv på innstegsmodellen!

 

Tror kanskje 316i er tingen. Svart eller blå. Selv den mørk gråe er lekker med rett felger og smånacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at AC Schnitzer tilbyr en performance upgrade på F30/31 320i som øker effekten fra 184 HK og 270 Nm til 245 HK og 350 Nm, men umiddelbart så tilbyr de ikke tilsvarende for 316i. Finnes det seriøse tuningfirmaer som tilbyr noe lignende for denne modellen? Jeg ser for meg at 316i kan få like mye effekt som en standard 320i eller i det minste som en 118i... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...