Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det var noen her inne som brukte Dart Vader som metafor når de skulle beskrive den nye fronten på Lexus. Det synes jeg at passer ganske bra. Lexus må ha hatt en annen referanseramme vedr. designet enn det som er alminnelig iallefall i relasjon til Europa og Nordamerika. Kanskje inspirasjonen er kinesiske løver?

 

Jeg liker imidlertid Lexus og det de står for rent teknisk. Konseptet baserer seg på å utvikle en slags über Toyota og dette er egentlig ingen dum tanke. BMW M og Mercedes-Benz AMG er jo litt av det samme, men Toyota prøvde å skape en bredere plattform for Lexus. Dette har vært en blandet suksess de siste 25 årene og mye tyder på at Toyota har tatt konsekvensen av dette og rettet seg inn på en litt mer hardcore linje med Lexus. Dette tror jeg at er fornuftig... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt tanken om at Audi har litt av det samme designet uten skiltet, men når du påpeker det er jeg helt enig. Jeg er imidlertid behersket imponert over dagens desiglinje på Audi modellene. De fremstår som litt kjedelige... man har liksom sett designet mange ganger før. Både BMW og Mercedes-Benz har vært flinkere til å fornye designlinjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne 1990 modellen E30 325I har altså gått 1,6 millioner kilometer.... Er en Engelskmann som eier bilen og har kjørt på den disse kilometerene og oppskriften var enkel, godt vedlikehold og fornuftig bruk :) 1,6 mill kilometer er jo forsåvidt ikke så uvanlig i en diesel, gjerne en Mercedes W123 men her snakker vi om en bensinmotor og da er det litt mer sjeldent vi ser slike kjørelengder. Jeg lurer på om dagens F30 328I kan tilbake legge denne distansen ved kun å bytte olje og slitedeler, det tviler jeg egentelig litt på...

post-47692-0-34641400-1389523327_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne 1990 modellen E30 325I har altså gått 1,6 millioner kilometer.... Er en Engelskmann som eier bilen og har kjørt på den disse kilometerene og oppskriften var enkel, godt vedlikehold og fornuftig bruk :) 1,6 mill kilometer er jo forsåvidt ikke så uvanlig i en diesel, gjerne en Mercedes W123 men her snakker vi om en bensinmotor og da er det litt mer sjeldent vi ser slike kjørelengder. Jeg lurer på om dagens F30 328I kan tilbake legge denne distansen ved kun å bytte olje og slitedeler, det tviler jeg egentelig litt på...

attachicon.gifimage.jpg

 

den e30en er testbilen til mobil 1, den ble kjørt 4 år kontinuerlig på en tredemølle.

den ble kun stoppet for å ta rutinemessing vedlikehold og oljeskift, og ble derfor svært sjeldent kjørt med kald motor.

http://www.mobil1.com.au/performance/miles.aspx 

 

ting som gikk i stykker:

2 differensialer

1 drivaksel

1 vannpumpe

1 girkasse

dysene.

 

http://www.theguardian.com/technology/2009/oct/25/bmw-325-million-mile-motor

http://forum.roadfly.com/threads/4854153-1-million-mile-Mobil-1-e30-325i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet jeg har med den nye Lexus-designen er nettopp grillen/det store hullet i fronten, som jeg og har tenkt at ihvertfall blir bedre med et skilt på midten. Stilen i det hele tatt er vel ganske japansk? Har aldri likt lastebilgrillen til Audi etter de begynte med dette, selv om det ser mer elegant ut nå enn i begynnelsen. Synes det er en dårlig måte å bryte et egentlig for stort frontareal, som i stor grad skyldes sikkerhetshensyn, som dessverre har blitt adoptert av andre produsenter.

 

Var reklame for nyeste Lexus LS i siste DN Helg, og den så alvorlig lekker ut innvending!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien om E30 325i´en var artig og om ikke annet så viser den at M20 motoren med en god olje kan holde lenge. Selvfølgelig er den aktuelle testen ikke helt realistisk, men prinsippet om at godt vedlikehold av motoren gjør underverker er jo allikevel rimelig klart... :)

 

Apropos dagens designlinjer på Audi trekker disse veksler på Audi´s motorhistorie og spesielt Auto Union Type C/D. Jeg synes imidlertid ikke at dette stuntet er spesielt vellykket. Jeg forstår bakgrunnen, men resultatet er heller blandet i min bok.

 

gallery_38233_76_48051.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris Harris tester 2014 F10 535d og er virkelig imponert. Det er interessant hvordan han snakker om at motoren mer eller mindre opphever tyngdekraften (min oversettelse) samt hvordan designet på 5-serien har blitt mye finere de siste årene etter at Chris Bangle forlot BMW. F10 sitter umiddelbart som et skudd... akkurat som E39 i sin tid gjorde. E60 er en helt annen historie... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen her inne som brukte Dart Vader som metafor når de skulle beskrive den nye fronten på Lexus. Det synes jeg at passer ganske bra. Lexus må ha hatt en annen referanseramme vedr. designet enn det som er alminnelig iallefall i relasjon til Europa og Nordamerika. Kanskje inspirasjonen er kinesiske løver?

 

Jeg liker imidlertid Lexus og det de står for rent teknisk. Konseptet baserer seg på å utvikle en slags über Toyota og dette er egentlig ingen dum tanke. BMW M og Mercedes-Benz AMG er jo litt av det samme, men Toyota prøvde å skape en bredere plattform for Lexus. Dette har vært en blandet suksess de siste 25 årene og mye tyder på at Toyota har tatt konsekvensen av dette og rettet seg inn på en litt mer hardcore linje med Lexus. Dette tror jeg at er fornuftig... :)

 

 

 

Det var meg som postet det her i tråden. Hadde ikke planer om å kommentere det. Men når jeg fant ut at jeg postet det den 10.01.13, og at Fredrik igjen dro opp metaforen den 10.01.14, nøyaktig 1 år senere, så syntes jeg det var verdt en liten kommentar. :-)

 

http://bimmers.no/topic/703275-fredriks-alternative-bimmerstr%C3%A5d/page-146#entry2524607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss... kult. Det var litt av et sammentreff... nøyaktig for et år siden. Jeg gjorde et forsøk på å trekke noen linjer til Kina (les: kinesiske løver) iom. at landet sikkert er det nye store for japanerne også, men Dart Vader er mer relevant i denne sammenhengen... :)

 

http://th03.deviantart.net/fs12/PRE/i/2006/260/a/f/Chinese_Lion_by_gregcheney.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde et forsøk på å trekke noen linjer til Kina (les: kinesiske løver) iom. at landet sikkert er det nye store for japanerne også,

 

japan og kina har ikke noe godt forhold...

 

Tokuo Fukuichi om designet til lexus:

http://www.forbes.com/sites/matthewdepaula/2013/01/30/the-2014-lexus-is-is-meant-to-be-more-of-a-movie-star-than-a-runway-model-says-toyota-design-chief-tokuo-fukuichi/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japan og Kina har definitivt ikke et godt forhold, men takk for linken... den var interessant. OK... så Lexus innrømmer at designet er mindre heldig, men at dette ikke gjør noe fordi designet samtidig har karakter (les: filmstjerner a la Bruce Willis). Hmmm... det er en heller besynderlig forklaring... :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man da kan trekke klare paralleller til BMW og Bangle, og spesielt E39 til E60, som Fredrik nevner over. Tror fortsatt heller ikke at det var et dumt valg å røske litt opp i designet hos BMW, men så har jeg sansen for ting som tørr å utfordre litt.

 

Tror kanskje å si at Lexus innrømmer at designet er mindre heldig er å dra det i litt feil retning. Kan like gjerne si da at de mener det tidligere, mer klassiske designet var mindre heldig fordi ingen tenkte over det. Ikke mange som hevder at Lamborghini har et mindre heldig formspråk heller, selv om det er lite elegant, men veldig dramatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...