Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kom over en interessant artikkel i dagens Politiken (en av de tre store danske riksavisene) som handler om at den danske miljøministeren har fått en Tesla Model S som ministerbil. Bilen er åpenbart ikke spesielt godt kjent i Danmark så både Tesla som elbilbilprodusent og Model S som elbil beskrives relativt grundig. I tillegg synes jeg at det er ganske artige argumenter ministeren legger til grunn for hvorfor han har en Model S... altså utover miljøperspektivet.

 

Bilen er stillegående og det er selvfølgelig viktig når ministeren skal bruke den som et rullende kontor. I tillegg har den en fornuftg rekkevidde i relasjon til ministerens valgkrets. Dette er et fenomen vi ikke kjenner i Norge, men kort går det ut på at politikerne har deres egne valgkretser som partiet sentralt velger avhengig om partiet står sterkt i valgkretsen eller ikke. På den måten kan politikerne få relativt sikre valgkretser og dermed også være nogenlunde sikre på et gjenvalg. Det er med andre ord ikke nødvendigvis en sammenheng mellom hvor politikerne kommer fra og valgkretsen. Dette systemet kjenner vi også fra bl.a England.

 

Det som imidlertid er nytt for meg er at politikerne også jmf. miljøministeren tar hensyn til dette i relasjon til valg av biler. Umiddelbart høres dette veldig merkelig ut og jeg tror at ministeren bruker et vikarierende motiv slik at han bedre kan argumentere for hvorfor han spesielt har bruk for en Tesla Model S. Jeg forstår ham imidlertid godt... Tesla Model S er en kjempefin bil... :)

 

http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ECE2192584/her-er-den-foerste-ministerbil-der-koerer-paa-el/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historiens første "Porsche" ble for kort tid siden funnet igjen. Den ble i 1902 plassert på en låve i Østerrike og aldri funnet igjen før nå, men bilen ble bygget så tidlig som i 1898. På den tiden jobbet Ferdinand Porsche som ingeniør/konstruktør for firmaet Jakob Lohner & Co i Wien og deres spesialitet var å bygge karosserier til hestevogner for den habsburgske keiseren Franz Joseph I av Østerrike.

 

Wolfgang Porsche, Ferdinand Porsches yngste barnebarn, poserer ved siden av den 116 år gamle bilen som hans bestefar bygget.

 

gallery_38233_76_21664.jpg

 

Nye teknologier var imidlertid på fremmarsj og Porsches oppgave var å føre firmaet inn i fremtiden ved å utvikle elektriske motorer til vognene som et alternativ til hester. Dette prosjektet førte bl.a til den aktuelle Egger-Lohner Elektromobil (P1) samt den mer kjente Lohner-Porsche Elektromobil anno 1899 (som faktisk var en bensin-strøm hybridbil med firehjulstrekk). P1 er imidlertid den første bilen som Ferdinand Porsche bygget og nå vises den også frem i Porschemuseet i Stuttgart... :)

 

Kanskje bør man kalle den for verdens første "911" iom. at motoren er bak. Den var sogar også elektrisk med en rekkevidde på ca. 80 Km mellom oppladingene. Sort of tilbake til fremtiden... :)

 

http://jalopnik.com/porsches-first-car-found-after-being-left-in-a-shed-fo-1509719443

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par steder der vi normalt ikke blir direkte eksponert for reklame. Et av disse stedene er i bilen (hvis vi ser bort fra all den reklamen vi ser langs veiene når vi kjører samt evt. hører på radioen), men dette vil BMW nå endre på. De har innledet et samarbeide med det tyske softwarefirmaet SAP AG (spesialister innenfor ERP forretningssystemer) i et ønske om å utvikle hva BMW omtaler som "fremtidens virtuelle markedsplass" - stedsbasert informasjon (les: reklame) i relasjon til brukerens (les: bilens passasjerer) individuelle behov og ønsker via bilens infotainmentsystem.

 

BMW ønsker med andre ord å gi oss såkalt relevant reklame i forhold til hvor vi til enhver tid er med bilen. Dette kan f.eks være billig drivstoff, hyggelige tilbud fra McDonalds, råbillige dekk eller noe helt annet. Bare fantasien setter grensen og markedet er utvilsomt kjempestort, men iht. BMW skal det heldigvis være mulig å reservere seg mot å motta denne formen for reklame. Heldigvis... fri og bevar meg sier jeg... :???:

 

http://www.carscoops.com/2014/01/bmw-working-to-bring-ads-to-its-cars.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par steder der vi normalt ikke blir direkte eksponert for reklame. Et av disse stedene er i bilen (hvis vi ser bort fra all den reklamen vi ser langs veiene når vi kjører samt evt. hører på radioen), men dette vil BMW nå endre på. De har innledet et samarbeide med det tyske softwarefirmaet SAP AG (spesialister innenfor ERP forretningssystemer) i et ønske om å utvikle hva BMW omtaler som "fremtidens virtuelle markedsplass" - stedsbasert informasjon (les: reklame) i relasjon til brukerens (les: bilens passasjerer) individuelle behov og ønsker via bilens infotainmentsystem.

 

BMW ønsker med andre ord å gi oss såkalt relevant reklame i forhold til hvor vi til enhver tid er med bilen. Dette kan f.eks være billig drivstoff, hyggelige tilbud fra McDonalds, råbillige dekk eller noe helt annet. Bare fantasien setter grensen og markedet er utvilsomt kjempestort, men iht. BMW skal det heldigvis være mulig å reservere seg mot å motta denne formen for reklame. Heldigvis... fri og bevar meg sier jeg... :???:

Både bra og dårlig. Bra dersom det viser seg å faktisk gi bra, relevant informasjon og at det faktisk kan slås helt 100% av.

Det jeg ikke er så begeistra for er mengder distraksjoner som er i dagens biler. Det virker som om alt er greit, så lenge det ikke er en telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er relevant informasjon er definitivt et relativt begrep, men man bør ikke se bort fra at noe reklame faktisk kan være nyttig. Jeg ser imidlertid for meg at dette for mange blir mer irriterende enn nyttig. Du har etter min mening et veldig godt poeng når det gjelder faren for distraksjon av sjåføren. Type: information overflow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiat... som kanskje er det mest italienske av alt italiensk skal etablere et nytt hovedkvarter utenfor Italia. Selve navnet "Fiat" er et akronym og står egentlig for Fabbrica Italiana Automobili Torino eller noe i retning av Italiensk Bilfabrikk Torino på norsk. Fiat ble etablert så tidlig som i 1899 av legendariske Giovanni Agnelli i nettopp byen Torino; som er hovedstaden i regionen Piemonte helt nordvest i Italia.

 

Det nye hovedkvarteret skal ligge i Nederland og denne løsningen er et resultat av at Fiat nå eier Chrysler. Det fremtidige navnet vil derfor være Fiat Chrysler Automobiles og aksjene vil børsnoteres ihv. New York og Milano. Under Fiat Chrysler paraplyen finner vi idag bilmerkene: Fiat, Ferrari, Maserati, Lancia, Alfa Romeo, Chrysler, Jeep og Dodge/Ram Trucks.

 

Bortsett fra Ferrari trenger samtlig av bilmerkene desperat nye modeller og det gir store muligheter for en fremtidig samkjøring av plattformer, motorer og drivlinjer. Potensialet for en signifikant positiv synergieffekt og bred economy of scale mellom de ulike modellene er helt klart tilstede. Denne utviklingen krever imidlertid store likvide midler og det er et spørsmål om Fiat har nok penger. Chrysler er i praksis insolvent så der er det intet å hente.

 

http://epn.dk/brancher/industri/bil/ECE6444293/fiat-siger-farvel-til-italien/

http://e24.no/bil/fiat-og-chrysler-har-blitt-ett-selskap/22743566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså kan vi vente å få en pickup med byggekvaliteten til en Lancia, interiør touch&feel fra en Jeep, og prisen til en Maserati.

 

Egentlig uansett hva en slår sammen her så ender en opp med noe som på papiret kan se ut som verdens minst pålitelige, og dårligst sammenskrudde bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvis Fiat Chrysler allikevel må starte mer eller mindre fra scratch gir sammenslåingen mening. Jeg tror måten Volkswagen har organisert deres portefølje med ulike bilmodeller er det store forbildet. Man kan f.eks forestille seg Alfa Romeo som et fremtidig bilmerke som plasserer seg mellom Audi og Porsche. Lancia kan plasseres mellom Audi og VW. Fiat kan plasseres mellom VW og Skoda. Maserati kan plasseres mellom Porsche og Bentley som et slags ultimativt sportsluksus bilmerke. Ferrari spiller i en egen liga og behøver ingen ny strategi. De amerikanske bilmodellene kan oppgraderes med sårt tiltrengt europeisk teknikk (motorer og drivlinjer). Fiat får på den måten tilgang til det amerikanske markedet (inkl. Alfa Romeo og Lancia) og ikke minst er SUV´er fra både Maserati og Ferrari nærliggende å tenke på. Bare noen løse tanker, men det er mange muligheter... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har litt vinter og sne her i Danmark også... dejlig... som det heter på godt dansk... :)

 

Up´en er forøvrig en genial småbil/bybil... som helt fint kan brukes andre steder også. Den er lett å kjøre økonomisk (0,40 liter/mil ved blandet kjøring, 0,35 liter/mil på landeveier) og den er ganske morsom til å ha forhjulstrekk. Motoreffekten på kun 75 HK kompenseres av relativ lav vekt (940 Kg) og en herlig sang fra R3 motoren. Harmonisk uharmonisk er den beste beskrivelsen av motorlyden over 4000 rpm. Motoren formelig ber om å bli pisket i likhet med tradisjonelle oldschool R5 motorer fra bl.a Audi... :)

 

gallery_38233_76_56781.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere skrevet litt om hvordan tegningene til BMW´s ikoniske R75 motorsykkel etter den annen verdenskrig havnet på sovjetiske hender. BMW hadde flere fabrikker i det østlige Tyskland som etter krigen ble overtatt av Sovjetunionen. R75 fikk derfor en sovjetisk avlegger i merket Ural Patrol og senere også en kinesisk avlegger i form av Chang Jiang 750 M1.

http://www.imz-ural.com/2014-models/

http://www.chang-jiang.com/bmw/motor-m.html

8aka888t6cr1v7t5iijp.jpg

v2d2n0su90t9usnyeaua.jpg

 

Det er stadig litt artig at denne russiske kloningen av BMW R75 motorsykkelen anno 1942 blir eksportert til bl.a USA. Mitt bilde av forgjengeren R12 er tatt på det tekniske museet i byen Sinsheim litt sydøst for Frankfurt am Main i Tyskland. Dette museet (eller mer korrekt historisk opplevelsessenter) er vel verdt et besøk... :)

 

http://www.autoblog.com/2014/01/30/2014-ural-gear-up-review-first-drive-video/

 

gallery_38233_76_1217486.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjenning har en Ural Patrol, og er vel et resultat av manglende konkurranse i markedet. Sykkelen lages på samme måte fremdeles såvidt jeg vet, og kjenningen som har denne sykkelen måtte overhale motoren rett etter nykjøp(dette er vel 7-8år siden).. Maskiner fra krigen som brukes, tolleransene er så dårlig at sykkelen ikke flytter seg så greit. Haha, sånn er det i Russland.

Utifra din link kan de jo se ut som set er endringer i positiv retning fra den kanten! Det er bra, da jeg fikk se denne Uralen klarte je ikke gjette riktig produksjonsårstall for å si det sånn. Ting virket ikke helt på stell på en helt ny sykkel

Sent from my Atmega32A using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... russerne er jo beryktet for deres lavpraktiske tilgang til teknikk og design. De følger en nesten rigid funksjon foran form filosofi, men på den annen side vant de WW2 på den måten med bl.a T-34 stridsvognen. Det er også russerne som holder liv i den internasjonale romstasjonen ISS med Zvezda modulen og Soyuz romfartøyet når alt annet svikter. Det samme gjør seg gjeldende når man kommer på den andre siden av Uralfjellene og temperaturen nærmer seg 40-50 minusgrader. Der er ikke finmekanikk med små tolleranser og skjøre elektroniske kretser mye verdt. Analoge og relativt grovt byggede kjøretøyer og maskiner er det som holder i lengden... :)

 

Jeg tror imidlertid at Ural motorsykkelen har blitt litt mer moderne de siste par årene. På hjemmesiden forteller de om moderne ting som digital bensininnsprøytning, skivebremser på alle hjul og hydrauliske støtdempere... :)

 

Dette er et godt eksempel på grov russisk mekanikk som tåler det meste. Ural 375D som var i produksjon i perioden 1961-83.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo kan man kvitt og fritt kjøre f.eks en Ferrari 458 Italia helt uten avgifter 25 dager i året i Norge. Det blir uten tvil 25 fantastiske dager, men jeg er redd for at abstinensene kommer til å bli alvorlige når hverdagen melder seg og Passaten (i mitt tilfelle Up´en) kaller. Hmmm... allikevel bedre enn ingenting slik det har vært frem til nå. Når får vi den samme muligheten her i DK?... :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...