Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Spent på RS1, vil anta den også kommer. Når det gjelder S1, så antar jeg at den da har Haldex-quattro, og ikke skikkelig torsendrift, noe som fjerner hele Audi gleden for meg ihvertfall.. Audi lagde vel en spesialutgave av A1 - A1 quattro. Den var jo faktisk sprekere enn nye S1 også.. Merkelig strategi synes jeg.. Det normale ville jo vært å lagt S1 akkurat kneppet over A1 quattro utgaven. Ihvertfall når man nå ser hvor lett de henter ut mer av denne motoren, det er jo snakk om en S3 plus utgave med 375 hk i samme 2.0 literen som brukes mange steder i VAG konsernet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig og jeg blir heller ikke overrasket hvis det viser seg at Audi har betydelig mer seriøse planer med S1. Som du påpeker har Audi tidligere laget A1 versjoner med tilsvarende ytelser og som Fjeld poengterer er Polo R WRC også basert på den samme plattformen. Potensialet er utvilsomt mer enn godt nok for Audi. 

 

I relasjon til den gamle Audi Sport Quattro S1 er det interessant at den nye A1 (inkl. S1) faktisk er hele 21 cm kortere og dette skal vurderes opp mot at den den gamle S1 modellen er 32 cm kortere enn Audi 80 (B2) modellen som den er basert på. Den nye S1 Quattro er liten... vi snakker om en bil som i denne sammenhengen ikke er mye større enn Peugeot 205 og den er jo heller ikke helt ukjent i rallykretser... :)

 

gallery_38233_76_103917.jpg

 

I denne filmen er det mye snadder, men ingen slår Audi Sport Quattro S1 når det gjelder godlyd... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi liker konseptet, men hvor morsom den nye Twingoen blir avhenger av hvor sterk motoren/e er. 90 HK kan være nok isolert sett, men ikke i kombinasjon med kun 135 Nm. Ryktene forteller at Up! får en oppgradering senere i år og at den da vil få 1,2 TSI rekkefireren fra Polo/Golf. Den yter 105 HK og 175 Nm (mellom 1550 og 4100 rpm) og det er trolig nok til at den blir en artig liten rakker. Den store forskjellen på disse bilene er naturligvis "911" konfigurasjonen på Twingoen. Den veier tungt i min bok hvis Renault også klarer å unngå å gjøre Twingoen like kjedelig som Smart.

 

Jeg bare må poste dette klippet... helt fantastisk... for et monster med 800+ HK... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at det er en liten skandale å kalle nye A1 sport , S1, spesielt hvis de skal tilby en S utgave uten ekte quattro ( haldex er noe annet)

Det snakkes mye om at Renault skal ut med en hekkmontert utgave, må ikke glemme at Bmw har en modell med hekkmotor i butikk allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, men i3 stiller uansett i en annen klasse for folk flest så lenge den er elektrisk. Enten vi liker det eller ikke er vi ikke helt der ennå når det gjelder elektriske biler og jeg tror dessverre heller ikke at i3 kommer til å gjøre en avgjørende forskjell i denne sammenhengen. Der har jeg mer tro på Tesla´s Model S.

 

Jeg synes at navneleken når det gjelder Audi S1 er relativt meningsløs. Hvis det viser seg at Audi mener alvor med modellen og lager en slags ny Sport Quattro S1 ut av den spiller teknikken ingen rolle. Mao Zedong sa én ting som var litt smart og det var at det ikke spiller noen rolle om katten er svart eller hvit så lenge den fanger mus. Dette ordtaket passer evt. godt på den nye S1 også... :)

 

Apropos Audi Sport Quattro S1 og hva den i realiteten representerer...  god gammeldags analog bilteknologi. For de av dere som ikke kjenner så godt til McLaren F1 er det viktigste her inne at den har en BMW S70/2 selvpustende V12 motor på 6064 cm3 som yter 627 HK... :cool:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg ofte har fantasert litt med er å ta den motoren fra en F1 McLaren og sette tilbake i en E32 hvor den opprinnelig kom fra 8) En helt standard 750I utseendemessig med med oppgraderte bremser og kjølesystem for å takle motoren, det hatt blitt en jævel av en sedan tilbake på 90 tallet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var yngre satt jeg på med en i familien som hadde en Alpina B12, han snakket om at det var samme motoren som satt i Mclaren F1. Stemmer det? Den var jo selvsagt ikke så sprek, og var den bygget på en 850? Eldre BMW´r er ikke mitt felt. Husker den var seig i draget, ikke brutalt - men jevnt og fint. Sperret på 250 utover mot Sommarøy utenfor Tromsø husker jeg, satt som støpt baki noen alvorlige bøtteseter! Min første opplevelse med høy fart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S70 motoren er jo baser på M70 motoren som bl.a er montert i E31 850i og E32 750i, men S70 motoren er allikevel en helt annen og mye mer brutal motor. M70 motoren hadde en effekt på 300 HK, men i E31 850CSi (som hadde en S70B56 motor) var effekten hele 380 HK. Ergo er 850CSi i realiteten også en M-modell (kun 1510 stk. produsert). 

 

I McLaren F1 var imidlertid effekten hele 247 HK høyere enn i 850CSi (totalt 627 HK)... og dette er også hva som virkelig var imponerende med BMW´s daværende BMW Motorsport GmbH (idag BMW M GmbH). Få om noen hadde kunnskapene og teknologien til å videreutvikle en motor på denne måten uten å ty til ladeluft eller andre tradisjonelle hjelpemidler. McLaren F1 er en fantastisk konstruksjon, men det er BMW V12´eren som virkelig gjør bilen... :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var yngre satt jeg på med en i familien som hadde en Alpina B12, han snakket om at det var samme motoren som satt i Mclaren F1. Stemmer det? Den var jo selvsagt ikke så sprek, og var den bygget på en 850? Eldre BMW´r er ikke mitt felt. Husker den var seig i draget, ikke brutalt - men jevnt og fint. Sperret på 250 utover mot Sommarøy utenfor Tromsø husker jeg, satt som støpt baki noen alvorlige bøtteseter! Min første opplevelse med høy fart..

Alpina B12? Fortell oss litt mer om den da :) Må ha vært sjelden kost i Norge på den tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 65% mer effekt uten bruk av ladeluft sier det seg nesten selv at S70/2 teknisk sett er en helt annen konstruksjon enn S70 motoren som bl.a ble brukt i 850 CSi, men den tilhører samme motorserie og den har om ikke annet historiske aner tilbake til M70 motoren... som igjen er løst basert på to M20 motorer. Rett skal imidlertid være rett... S70/2 motoren er unik... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på jobben har nå bestilt (satt seg på venteliste) på Tesla model X. Han var helt solgt etter prøvekjøring av Model S :)

Selv håper jeg Tesla kommer med en småbil, ala BMW 1-serie.

I mitt hode blir Tesla den første fabrikanten til å gi en elektrisk småbil 50+ mil rekkevidde, fordi det ikke vil spise av annet salg.

En bil i Polo/Golf-klassen med 50 mil rekkevidde til +/- 200.000 hadde vært fantastisk.

Det kan kun være én grunn til at ikke dagens elbiler har mer batteri, og det er nettopp for å værne salget av sine andre modeller. Hvem hadde brydd seg om 100-200kg mer (batteri)vekt i en Leaf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpina B12? Fortell oss litt mer om den da :) Må ha vært sjelden kost i Norge på den tiden

Hadde jeg hatt noe særlig å fortelle skulle jeg gjerne gjort det. Var ikke så gamle karen, og på den tiden var det kun Audi som gjaldt. Det er vel en 15 år siden jeg satt på med den, den var blå husker jeg, med de karaktiristiske tett-eikede Alpina felgene. Den var blitt importert fra Tyskland, og hadde da tilhold i Tromsø. Det var jo da en Coupe, og jeg husker hvor latterlig dårlig plass det var i den. Selv om ikke jeg var altfor store karen følte jeg at jeg satt som ei stappa pølse baki den bilen, tipper det var knappe 10 cm med beinplass.. Godt jeg var liten og tynn! Den var egentlig helt lik denne, om jeg ikke husker helt feil..alpina-b12-05.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...