Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Enig der! Frem til denne synes jeg F30 så best ut (av de siste modellrekkene). Så en 4-serie coupe i dag og den så veldig flat og strekt ut (på langs). Kan være sortfargen hadde en finger med i spillet, men det så bare rart ut. Gran Coupe har mye finere linjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet ganske mye om gamle krigsfly fra WW2 i denne tråden og i andre tråder... og selvfølgelig er jeg svak for linjene på en Supermarine Spitfire. Silence Aircraft GmbH fra byen Verl mellom Hannover og Dortmund i Tyskland (en smule ironisk akkurat det) tilbyr et selvbyggerfly som har umiskjennelige likheter med den originale Spitfire. OK... den har ikke en Rolls-Royce V12 motor på 37 liter som yter opp mot 2500 HK (den har en australsk Jabiru boxerfirer på 2,2 liter som yter 80 HK), men spesielt de elliptiske vingeprofilene minner mye om britenes viktigste jagerfly mot tyskerne under slaget om Storbritania juli-oktober 1940.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang tenkt på at du kan printe ut f.eks et nytt karosseri eller interiørdel til din bil? Ikke det sier du... det tenkte jeg nok. Det kan man imidlertid og man kan også printe en helt ny bil (minus motor og drivverk) med såkalt 3D-printing.

Fordelene med fremstilling ved hjelp av 3D-printing fremfor tradisjonelle produksjonsprosesser er mange. Teknikken er f.eks tilgjengelig for alle og finnes sogar som open sourche... f.eks RepRap. Teknikken er billig og tillater dermed billige prototyper som igjen vesentlig reduserer utviklingskostnader. Teknikken tillater ekstremt små toleranser vedr. selve fremstillingsprosessen og teknikken tillater former som idag ikke er mulig med f.eks stål og aluminium. Mulighetene er nærmest uendelige og bare fantasien setter begrensninger.

Dette har bl.a Jim Kor erkjent og han har derfor bygget den første komplette bilen basert på 3D-printing... den såkalte Urbee 2. Den er kanskje ikke så imponerende, men når man tenker på at alle delene (minus motor og drivverk) er printet forstår man bedre at dette er ganske revolusjonerende. Jeg tror at dette kommer til å bli veldig stort om bare noen få år... :)

http://www.wired.com/autopia/2013/02/3d ... =co6085034

 

En gammel artikkel som i mellomtiden har fått flere svar og oppfølginger (se tidligere i tråden). Nå er imidlertid 3D teknikken med scanning/printing i forbindelse med nye kommersielle produkter kommet så langt at den i økonomisk forstand er tilgjengelig selv for mindre firmaer og privatpersoner. Christian von Koenigsegg viser her hvordan de bruker mulighetene den nye teknologien tilbyr... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer om gamle krigsfly fra WW2... og for de som ikke helt ser poenget med dette i et BMW forum gir kanskje denne filmen om verdens eneste helt originale Focke-Wulf Fw 190 litt mer mening. Dette flyet har en BMW 801 stjernemotor med 14 sylindre (7 sylindre i to rekker) på 42 liter og opp mot 2400 HK. Vi snakker om en ren stempelmotor og ikke en mer moderne turboprop gassturbinmotor. Det ble totalt bygget ca. 20000 stk., men idag er det under 30 stk. tilbake og kun et som kan fly med den originale BMW 801 motoren.

 

Fw 190 representerte i den første halvdelen av WW2 (1939-45) trolig det beste kompromisset mellom ytelse, holdbarhet og allsidighet. Få om noen fly ble brukt med større suksess på helt ulike krigsscener. Flyet ble på tysk kalt for "würger" som betyr en varsler (tornskate fugl) på norsk. Dette navnet var ikke tilfeldig valgt iom. at tornskaten også omtales som slakterfuglen fordi den dreper mus og andre mindre dyr ved å spidde/henge dem på tornene i tornebusker som den gjemmer seg i for andre større rovfugler. Dette er utvilsomt en effektiv måte å nedlegge byttedyr på og Fw 190 var et like effektivt jagerfly.

 

Et stykke ut i filmen ser man Fw 190´en fly i formasjon sammen med en Messerschmitt Bf 109. Dette var tyskernes ekvivalent til Supermarine Spitfire. Fw 190 kan sies å være tyskernes ekvivalent til britenes Hawker Hurricane, men Fw 190 var vesentlig mer moderne og derfor langt mer vellykket som jagerfly i den andre verdenskrigen.

 

 

Dette bildet av BMW 801 motoren tok jeg sommeren 2013 da jeg besøkte BMW Welt og det historiske museumet... :)

 

gallery_38233_76_379510.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroën 2CV (populært kalt for "deux chevaux"... "to hester" på fransk) var på mange måter franskmennenes ekvivalent til tyskernes VW Boble... bare betydelig mer sofistikert teknisk og designmessig. Uavhengig fjæring med for en personbil ekstrem fjærvandring rund baut så bilen kunne kjøres ut i vinmarkene, forhjulstrekk, en tosylindret boxermotor av lettmetall, tannstangstyring og en såkalt innvendig forbrems ved differensialen for lavere ufjæret vekt ved forhjulene (i likhet med f.eks Mercedes-Benz W196 300 SLR og Jaguar E-Type) forteller ganske mye om franskmennenes tilgang til utviklingen av bilen som har en matchvekt på kun 550 Kg. Den ble da også enormt populær som en billig bruksbil og Citroën solgte knapt 4 millioner stykker i perioden 1948-90.

 

Min respekt for Chris Harris vokser betydelig med dette innslaget. Han er en sann bilentusiast som evner å se gleden ved selv litt mer spesielle biler som folk flest normalt ikke blir imponert over. Jeg har dessverre aldri hatt en 2CV, men vi hadde en Renault 4 da jeg var barn og den er på mange måter arvtageren til 2CV. Min "2CV" i denne sammenhengen er bl.a tre stk. Land Rover Series III fra perioden 1977-80... og selvfølgelig vår nåværende VW Up!... :)

 

Hvis noen legger merke til de relativt simple setene i bilen, som kan minne om terrassestoler, så var tanken nettopp at de kunne tas ut av bilen slik at man kunne holde en pique-nique når man allikevel var på tur med bilen. Dette konseptet ble forøvrig videreført med bl.a Renault 4.

 

https://www.youtube.com/watch?v=76ktMcCDZvk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Drumbrakes all around, no grip whatsoever" :D hahahaha!

Chris Harris er min favoritt når det kommer til bilvideoer og biltester/reviews. Han er en skikkelig bilentusiast, og snakker om de tingene jeg spesielt liker, og kjører biler

på den måten jeg liker også :D

 

Her tror jeg faktisk at den godeste Chris Harris tar feil (med mindre hans bil er ombygget). Det er ikke helt teknisk korrekt at 2CV har trommelbremser hele veien rundt. Den hadde frem tom. 1981 årsmodellen trommelbremser bak og en såkalt sentral innvendig trommelbremse ved differensialen foran (altså ingen bremser i selve navet ved fronthjulene). Fra og med 1981 fikk 2CV skivebremser foran og trommelbremser bak... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroën 2CV (populært kalt for "deux chevaux"... "to hester" på fransk) var på mange måter franskmennenes ekvivalent til tyskernes VW Boble... bare betydelig mer sofistikert teknisk og designmessig. Uavhengig fjæring med for en personbil ekstrem fjærvandring rund baut så bilen kunne kjøres ut i vinmarkene, forhjulstrekk, en tosylindret boxermotor av lettmetall, tannstangstyring og en såkalt innvendig forbrems ved differensialen for lavere ufjæret vekt ved forhjulene (i likhet med f.eks Mercedes-Benz W196 300 SLR og Jaguar E-Type) forteller ganske mye om franskmennenes tilgang til utviklingen av bilen som har en matchvekt på kun 550 Kg. Den ble da også enormt populær som en billig bruksbil og Citroën solgte knapt 4 millioner stykker i perioden 1948-90.

Min respekt for Chris Harris vokser betydelig med dette innslaget. Han er en sann bilentusiast som evner å se gleden ved selv litt mer spesielle biler som folk flest normalt ikke blir imponert over. Jeg har dessverre aldri hatt en 2CV, men vi hadde en Renault 4 da jeg var barn og den er på mange måter arvtageren til 2CV. Min "2CV" i denne sammenhengen er bl.a tre stk. Land Rover Series III fra perioden 1977-80... og selvfølgelig vår nåværende VW Up!... :)

Hvis noen legger merke til de relativt simple setene i bilen, som kan minne om terrassestoler, så var tanken nettopp at de kunne tas ut av bilen slik at man kunne holde en pique-nique når man allikevel var på tur med bilen. Dette konseptet ble forøvrig videreført med bl.a Renault 4.

Fantastisk film! Jeg kjøpte en fabriksny 2CV rundt 1987 da jeg studerte. Den hadde 600 cc og hele 29 hk men jeg nikker gjenkjennende til at det han sier om å holde pedalen i bund! Det var alltid like nervepirrende å komme til et sving og vite at det var uaktuelt å slippe gassen! Jeg var på flere turer nedover i Europa og kjørte ved en gang non-stop fra Andorra til København.

Jeg har ofte hatt lyst på en 2CV igjen men problemet er rust. Uansett hva man gjør så ruster de og da jeg solgte min etter 3 år var den allerede godt rusten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg faktisk at den godeste Chris Harris tar feil (med mindre hans bil er ombygget). Det er ikke helt teknisk korrekt at 2CV har trommelbremser hele veien rundt. Den hadde frem tom. 1981 årsmodellen trommelbremser bak og en såkalt sentral innvendig trommelbremse ved differensialen foran (altså ingen bremser i selve navet ved fronthjulene). Fra og med 1981 fikk 2CV skivebremser foran og trommelbremser bak... :)

Åja okei, men vil ikke det likevell kvalifisere som trommelbremser på alle fire, selvom posisjonen foran er annerledes? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk film! Jeg kjøpte en fabriksny 2CV rundt 1987 da jeg studerte. Den hadde 600 cc og hele 29 hk men jeg nikker gjenkjennende til at det han sier om å holde pedalen i bund! Det var alltid like nervepirrende å komme til et sving og vite at det var uaktuelt å slippe gassen! Jeg var på flere turer nedover i Europa og kjørte ved en gang non-stop fra Andorra til København. Jeg har ofte hatt lyst på en 2CV igjen men problemet er rust. Uansett hva man gjør så ruster de og da jeg solgte min etter 3 år var den allerede godt rusten.

 

Slik er det dessverre med mange 70 og 80-talls biler... og hvis de er rustfrie koster de ofte for mye. En bekjent her i Århus har en ganske fornuftig 2CV. Det er en bruksbil så han prioriterer at den er teknisk OK. At den så består av karosserideler fra flere forskjellige biler med ulike farger får så heller være. En dag tar han seg sikkert sammen til å lakkere bilen. Han har forøvrig også en tidlig DS (uten visir foran frontlysene). Det er også en bruksbil som fremstår som ganske fin alt tatt i betraktning. Det jeg liker med denne formen for bilentusiasme er at den ikke koster en formue. Alle har råd til å være med og det gjør at helt andre og langt mer originale typer mennesker ofte har bilene... kanskje spesielt når det gjelder franske biler... :)

 

Apropos lange turer med små og enkle biler. Vi planlegger sommerens biltur sydover i Europa. Distansemålet er Praha i Tsjekkia, men det er egentlig Dresden, Leipzig og selvfølgelig Berlin som motiverer turen. De sentrale delene av Dresden er nå ferdig gjenoppbygget etter ødeleggelsene under WW2 og det vil jeg gjerne se. Turen skal gjennomføres med folkevognen (Up!) og det betyr at vi selvfølgelig må en tur innom Wolfsburg og Autostadt på veien ned eller opp. Jeg skal også rekognisere litt hos ulike bilforhandlere som selger eldre Porscher. Ser jeg et fornuftig eksemplar til den rette prisen er den min. Jeg skal ikke ha et restaureringsprosjekt og bilen skal derfor kunne kjøres som den er bygget for... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig... Hitchens og hans "univers" har temmelig mye å fortelle oss selv om jeg ikke er 100% enig i alt han postulerte. Han var omstridt, men allikevel hadde han et svært stort publikum. Som du er inne på er nok forklaringen på dette at han evnet å kalle en spade for en spade. Hitchens er ikke helt lett å få taket på, men troen på menneskets ukrenkelighet og ytringsfrihet vis a vis alle former for "ismer" og religioner generelt er helt sentralt. Han var også en sterk fortaler for opplysningstidens idealer i relasjon til sekularisme og empirisk vitenskap/forskning. Det jeg spesielt synes er interessant med Hitchens er at et av hans største forbilder var den nederlanske filosofen Baruch de Spinoza. Igjen er det individets frihet og ytringsfriheten som er helt sentralt. Spinoza førte imidlertid dette et langt skritt videre i forhold til hvordan vi som individer betrakter og forstår verden omkring oss (evighetens synsvinkel). Det siste påvirket også i den grad den norske filosofen Arne Næss og hans dypøkologiske filosofi. Arne Næss har hatt svært stor betydning for meg som et tenkende menneske... :)    

 

En annen ting med Hitchens er at han omtalte seg selv som en trotskist (marxisme–leninisme). Dette er også veldig interessant og jeg formoder at det var hans opphold på Balliol College i Oxford (forøvrig det samme universitetet som Kong Olav V i sin tid gikk på) som formet ham politisk. Et sentralt punkt i denne sammenhengen er behovet for en permanent politisk revolusjon i relasjon til klassekamp. Ikke primært i forhold til fordeling av samfunnsgodene, men som et demokratisk poeng. Hitchens mente i likhet med trotskistene at kapitalismen i sin natur er antidemokratisk... økonomisk som politisk... i betydning av at vi er på vei tilbake til patrimonialismen i form av et autokratisk samfunn som er i praksis er et oligarki. Dette poenget er det etterhvert flere andre som deler inkl. undertegnede og det viktigste bidraget i denne sammenhengen kommer fra den franske økonomen Thomas Piketty med boken "Capital in the Twenty-First Century".

 

http://www.information.dk/494589

http://www.nytimes.com/2014/03/24/opinion/krugman-wealth-over-work.html?_r=0

http://www.amazon.com/Capital-Twenty-First-Century-Thomas-Piketty/dp/067443000X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...