Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Patek Philippe er svært kostbare klokker, men langt fra min smak når det gjelder armbåndsur (911'en er übercool). Selve firmaet Patek Philippe er imidlertid blandt de eldste og mest velrenommerte av de sveitsiske urmakerne. En litt artig sak er Patek Philippe's varemerke, det såkalte Calatravakorset, som har røtter tilbake til middelalderen da de kristne spanske og portugisiske ridderordene under reconquistaen ("gjenerobringen") jaget maurerne (arabiske imperialister) og dermed islam ut av den iberiske halvøyen i perioden 712-1492.

 

http://www.patek.com/contents/default/en/values.html

 

Apropos den såkalte "freevalve" teknikken så tror jeg at vi kort har vært innom den tidligere i tråden. Såvidt jeg forstår var det spesielt SAAB (evt. i samarbeide med AVL) som testet ut konseptet i perioden 2009-11 rett før de gikk konkurs. Christian von Koenigsegg kjøpte rettighetene til systemet og prototypen av konkursboet.

 

Jeg har i diverse artikler for bimmers+ belyst hvordan BMW på 70 og 80-tallet fokuserte på motorsport for å underbygge varemerket Bayerische Motoren Werke (BMW) som et bilmerke i relasjon til verdensledende motorteknologi og sportsbiler. Ford var på den tiden BMW's argeste konkurrent... :)

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burmester og Wain har brukt kamløse motorer i over 10 år alt (B&W ME-C), så det er vel på tide at noen har klart å komprimere systemet til å passe i en bil. Var forøvrig ikke klar over at Saab hadde prøvd seg på et slikt system. Veldig spennende å se hvordan det blir med teknologi som dette og variabel kompresjon i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burmester og Wain... et stykke dansk industrihistorie. Apropos 1912 (ref. Flobbens Patek Philippe klokke) så betraktes M/S Selandia (latin for Sjælland), som ble bygget av Burmester og Wain i 1912 for Det Østasiatiske Kompagni, for å være verdens første større havgående motorskip (altså et skip som kun har en forbrenningsmotor (diesel) til fremdrift).

 

Det jeg synes at er litt artig er paradigmeskiftet vi ser når det gjelder teknologi på denne tiden. M/S Selandia har av estetiske årsaker bl.a bevart deler av seilriggen. Skipet er med andre ord designmessig ikke helt ulik det norske seilskipet Statsraad Lehmkuhl som i 1914 ble sjøsatt som Grossherzog Friedrich August i Tyskland.

 

gallery_38233_76_10593.jpg

 

gallery_38233_76_872390.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1912 versjon Patek, synes kanskje ikke den er så kul å se på, men er nok verdt litt.

Fattern sin, men blir min en dag

 

"You never actually own a Patek Philippe. You merely look after it for the next generation."

 

De er flinke på reklame!

 

post-69487-0-25401500-1402432441_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveitsisk kvalitet er iallefall helt genialt. Jeg er inne på det 29 året med min Rolex... uten problemer (bæres hver dag). Tenk... denne klokken er fra en tid da E28 M5 var helt ny... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom tilfeldigvis over en litt artig reportasje der en ung Richard Hammond (Top Gear) i 1998 presenterer det som den gangen var den helt nye BMW E46. Her er Richard 27 år gammel og dette er en av hans aller første TV produksjoner. Bilprogrammene har sannelig endret seg ganske mye på de 16 årene som har gått siden 1998... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mye forskjellig i tråden nå, men det at NASA har alliert seg med firmaet Made in Space er interessant i forhold til diskusjonen vi har i tråden vedr. 3D printere. NASA planlegger å installere en 3D printer (offisielt 3D Printing in Zero-G Experiment) i den internasjonale romstasjonen ISS allerede til neste år. Tanken er at ISS dermed har muligheten til å printe ut mindre deler/reservedeler, verktøy etc. i et forsøk på å bli mer selvhjulpen vis a vis forsyninger fra jorden... :)

http://www.slashgear.com/nasa-partners- ... -05285168/

 

Litt mer om 3D printeren "Made in Space", men det som kanskje er like interessant er at printeren blir skutt opp med det kommersielle romfartøyet SpaceX allerede i august. Hvem står bak SpaceX? Jepp... Elon Musk som også står bak Tesla Motors... :)

 

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/NASA-til-astronautene-Lag-reservedelene-deres-selv-7603035.html#.U5v_lrE0-So

 

gallery_38233_76_300504.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche 356 må være verdens vakreste bil uansett klasse og størrelse!

 

Men du, spørsmål:

 

hva skal man se etter om man skal ha seg en 1.gen boxter? Ser prisene varierer MYE i Norge men ved import fra tyskland så sparer man ganske mange tusen...CLK skal selges da jeg plutselig fikk lyst på cab....

 

Og hva er typiske ting å se etter på en 911 av denne typen:

 

2004_Porsche_911-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wicky du er definitivt ingen type som kjører Porsche og spesielt ikke Boxster eller 911 (996). Du verdsetter hverken merket, bilene eller stilen de tilbyr. Husk at med sportsbilene fra Porsche handler alt om ufiltrerte kjøreegenskaper. Det bråker og det slår, men du verden som det går med den rette personen bak rattet. Hvis jeg kjenner deg rett vil du trives minst 100 ganger mer med en Mercedes-Benz R107, R129 eller en nyere cab/coupe med en kraftig V8 og automatgear.

 

Apropos midten/slutten av 90-tallet da Porsche Boxster og 996 kom på markedet... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...