Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

  

E31 850I veide 1790 kg, men ikke så mye mer enn en E34 540I ;)

Akkruat vippelyktene er det jeg liker minst med E31, men det er ett produkt av 80/90 tallet og derfor passelig på denne bilen :) Tilsvarende Mercedes modeller solgte nok bedre ja, på denne tiden var Mercedes vesentlig større enn BMW og en bil som E31 tok nok som du sier litt for mange på sengen med sitt high tech preg. Her fikk man elektronisk demperkontroll, xenon, high end høytalersyestem med CD veksler, telefon og mye mer. E24 er selvsagt en mye mer vakker bil, blandt de peneste BMW har laget etter min mening og overgangen fra denne til 8-serien ble nok for alle litt for brå (selv om det aldri var meningen at E31 skulle erstatte E31) C126 er også en utrolig pen og tidløs bil syens jeg, men tilhører en annen generasjon :)

Men nå må vi ikke glemme at det var med samme strategi som E31 at BMW tilslutt klarte å ta igjen og vippe Mercedes av pinnen, var ikke mange åra etter at E32, E34, E31 og E36 ble lansert så hadde BMW tatt igjen forsparanget til Mercedes og var oppe på siden dems. Nådestøtet kom med E38, E39, E53 X5 og E46, da var de godt forbi :)

Den bilen som ga folk nakkesleng på tidlig 90 tallet var 850CSI, AMS testet denne mot CL600 og Porsche 928 og BMW tok en klar seier. De gikk så langt som å si at bilen var selve målestokken for større GT biler, 0-100 ble målt til 5,4 sekunder og er sperret på 250 km/t. Det var spesielt komforten og den dynamiske (i denne klassen) kjøreopplevelsen bilen fikk skryt for. Der CL var for stor og tung på foten og 928 for trang og ukomfortabel så var 850CSI den perfekte kombinasjon av komfort, sport og ytelse :)

Når dette er sagt så er R129 en flott bil på mange måter, jeg syens den er litt kjedelig men meg om det. R129 er jo forsåvidt den siste "gode" Mercedesen vil jeg si, etter den gikk det bare nedover både med forsprang i teknikk og kvalitet.

Nå er vel ikke akkruat deleprisene på originale deler til eldre Mercedeser så veldig billige de heller, E31 deler på lik linje med R129 mye deler med sine mindre søsken. I dette tilfelle E32 (750I på motor og drivverk) og E34 og deleprisene er absolutt ikke avskrekkende. I motsettning til MB så finnes det også mye uoriginale deler av heller god kvalitet der ute så akkruat deleprisene er ikke den største bekymringen. Det man heller bør være redd for er drivstoff utgiftene, men som jeg sa tidligere då er ikke dette noe man bryr seg om når man velger en bil med V12er. Ett fint kompromiss til 850I er forøvrig 840I med den langt mer driftsikre og gjerrige V8eren på 286 hester fra E34 540I og E32 740I, ytelsene ligger heller ikke så lagt unna V12ern ;)

At E31 er sjelden ser jeg bare på som posetivt, da holder den verdien sin bedre og man slipper å møte like biler i trafikken ;) Produskjonsantall har lite med hvor god en bil er, det har vi sett gang på gang oppigjennom bilhistorien, E31 var en salgsmessig flopp kanskje (om man kan kalle en bil bygget i 31 000 eks for flopp) men den var en foregangsbil for BMW og brakte mye godt med seg som senere ble nyttig for BMW :)

 

Hehe, her er historieomskrivingen i god gang skjønner jeg - med tykke BMW-briller på nesetippen. 850 CSI veide 1975 kilo, så at den var så veldig lett på foten må du lenger ut på Tromøya med. Aksellerasjonen var grei den, men heller ikke mer. 850 CSI er egentlig en litt trist historie, fordi den på mange måter representerer "what could have been" i relasjon til den planlagte M8 som ble kvelt i fødselen. Etter sigende var det snakk om 500-550 hester fra S70 motoren, men prosjektet ble "binna" som de så pent sier på engelsk og de satt igjen med noe som var verken fugl eller fisk… 0 - 100 kph, 5.7 s. 0 - 200 kph, 21.0 s. 0 - 100 mph, 13.1 s er ikke tall som skremmer noen, verken Porsche eller Mercedes. Faktisk så er en E36 M3 med bare 3.0 liter og 286 hester på mange måter like rask.

Skuffende fra en 5.6 liters V12er med S-logo på huven.

 

For å summere det raskt opp så var 850 CSI for treg i relasjon til sin prislapp og toppmodell status som ny ( EN SL 60 AMG ekspederte en 850 CSI uten noen særlige problemer, denne motoren yter vesentlig enn oppgitt og 0-100 går på rundt 5 blank , og en 928 GTS manuell vil også sige ifra).

 

Den var for teknisk avansert og en kabelsalat av potensielle feilkoder.

 

Og nå, 20 år senere er endel deler NLA ( No Longer Available) fordi BMW har innsett fiaskoen og avskrevet modellen - og finnes de koster de like mye som en E34 520i i innkjøp.  Mercedes derimot kan man bestille hvilken som helst del fra de siste 50 år over disk, og få dem pent innpakket uken etter:) Slå den! 

 

E31 er i mine øyne en dinosaur - og den har da også gått samme veien som dinosaurene - på historiens skraphaug. Blir færre og færre av dem på veien, og om 5-10 år spår jeg at 90% av bilene, muligens med unntak av CSI - vil befinne seg i relativt forfallen forfatning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Spotta en identisk 911 ikveld parkert utenfor et hus ovenfor jarlokket, glemte selvfølgelig å ta bilde..! Nydelig biler, i rs utgave er det lett den peneste modelleb som har rullet ut fra porsche fabrikken :)

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... det ble mye pros & cons med fine klassikere her nå... artig! Jeg tok med mine synspunkter kun utgangspunkt i spørsmålene fra Wicky og i den konteksten kan jeg vanskelig se hvordan en Porsche Boxster (986) eller 996 er et godt kjøp. Dette er ikke biler som passer for Wicky (iallefall ikke slik jeg kjenner ham) og jeg tror heller ikke umiddelbart at man kan tjene så mye penger på disse modellene. Begge modellene lider litt av 928 syndromet... misforstått og uglesett i forhold til de andre modellene fra Porsche. Dette er etter min mening hverken rasjonelt eller fornuftig, men markedet bestemmer etterspørselen og prisen.

 

Boxster og 911 er 100% sportsbiler... det bråker og det slår. For noen gir slikt en udelt positiv opplevelse, men jeg tror ikke at det er ned den veien Wicky egentlig vil. Han er mer cruising typen som av og til vil gi jernet for å kjøre fra røkla. Dette er amcars på sitt aller beste og det er derfor jeg beveget meg den retningen med forslag til alternative bilmodeller med stor V8 motor og automatgear. Som et slags kompromiss kan det jo være at Porsche Cayenne (eller Panamera, men den er for dyr) er et alternativ for Wicky. Jeg kan langt bedre se for meg at denne bilmodellen passer Wicky's type og kjørestil enn Boxster og 911.

 

Ellers er jeg helt enig med Werther når det gjelder Mercedes-Benz R129 kontra BMW E31. Jeg husker tydelig da modellene kom på markedet og det er ingen tvil om at R129 fikk vesentlig mer oppmerksomhet enn E31. Årsaken var først og fremst at Mercedes-Benz stadig var den ubestridte kongen på haugen blandt premium bilprodusentene, men også at forgjengeren R107 hadde vært hele 18 år på markedet. R129 var derfor noe nær en sensasjon da den ble presentert. Jeg hadde forøvrig gode kontakter hos Cederwall-Larsen & Patt/Autostern og var en av de aller første utenfra som kjørte R129 i Norge. E31 var dessverre "too much too late" i denne sammenhengen. Etterdønningene etter aksjekrakket i oktober 1987 tok langsomt kvelertak på jappetiden og det gikk spesielt hardt ut over ekstreme luksusbiler som E31. Få om noen bilmodeller har fått en mer ufortjent skjebne enn E31. Det er en fantastisk konstruksjon, men i likhet med mange andre vil jeg heller eie en R129 med V8 selv om modellene med seks sylindre går bra nok på norske veier.

 

Hvis man ønsker å gjøre et godt entusiastkjøp i denne klassen fra tidsperioden rundt begynnelsen av 90-tallet bør spesielt Mercedes-Benz R129 skille seg ut. Det tok sin tid før R107 ble en klassiker, men en roadster av dette kaliberet fra Mercedes-Benz vil alltid bli mer verdt med årene og R129 er intet unntak... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, her er historieomskrivingen i god gang skjønner jeg - med tykke BMW-briller på nesetippen. 850 CSI veide 1975 kilo, så at den var så veldig lett på foten må du lenger ut på Tromøya med. Aksellerasjonen var grei den, men heller ikke mer. 850 CSI er egentlig en litt trist historie, fordi den på mange måter representerer "what could have been" i relasjon til den planlagte M8 som ble kvelt i fødselen. Etter sigende var det snakk om 500-550 hester fra S70 motoren, men prosjektet ble "binna" som de så pent sier på engelsk og de satt igjen med noe som var verken fugl eller fisk… 0 - 100 kph, 5.7 s. 0 - 200 kph, 21.0 s. 0 - 100 mph, 13.1 s er ikke tall som skremmer noen, verken Porsche eller Mercedes. Faktisk så er en E36 M3 med bare 3.0 liter og 286 hester på mange måter like rask.

Skuffende fra en 5.6 liters V12er med S-logo på huven.

 

For å summere det raskt opp så var 850 CSI for treg i relasjon til sin prislapp og toppmodell status som ny ( EN SL 60 AMG ekspederte en 850 CSI uten noen særlige problemer, denne motoren yter vesentlig enn oppgitt og 0-100 går på rundt 5 blank , og en 928 GTS manuell vil også sige ifra).

 

Den var for teknisk avansert og en kabelsalat av potensielle feilkoder.

 

Og nå, 20 år senere er endel deler NLA ( No Longer Available) fordi BMW har innsett fiaskoen og avskrevet modellen - og finnes de koster de like mye som en E34 520i i innkjøp.  Mercedes derimot kan man bestille hvilken som helst del fra de siste 50 år over disk, og få dem pent innpakket uken etter:) Slå den! 

 

E31 er i mine øyne en dinosaur - og den har da også gått samme veien som dinosaurene - på historiens skraphaug. Blir færre og færre av dem på veien, og om 5-10 år spår jeg at 90% av bilene, muligens med unntak av CSI - vil befinne seg i relativt forfallen forfatning.

Dette er det jeg vil kalle ett svadasvar, du har helt klart gått tom for argumenter og da kommer dumhetene servert på rekke og rad dårlig forkledd som argumeter. Hvorfor? Jo fordi du driter deg ut med å sammenlikne SL 60 AMG (E31 konkrurrer mot CL) og E36 M3 3,0 liter med 850CSI. M3en er en fantastisk bil og med sitt over halve tonn lavere vekt selvsagt er tilnærmet like rask som CSI, SL60 er ca like rask som CSI med sine 5,8 sekunder til 100. Ellers er jeg enig i at det er en litt trist historie med hensyn til hva E31 kunne blitt, tenker da på M8. Men BMW hadde da innsett at de hadde lansert sitt vidunder på værst tenkelig tid og er nok den BMW modellen i historien med dårligst timing, det skader derimot ikke selve modellen som var en fabelaktig bil.

Det med delene som også skulle vært ute av produksjon er også bare bullshit, og det vet du. Men i motsettning til Mercedes så er BMW delene en smule overkommelige, prøv å gå til BOS og kjøp originaldeler til en R129 AMG og du får en ny definisjon på å bli loppet for penger... Men jeg setter strek her for min del, det nytter ikke å diskutere med en som deg Erebus, Merruche eller hva du vil kalle deg :) (Du avslørte deg nok en gang, det med å lengere ut på Tromøya :P Er kun en annen bruker som tidligere har vitset med det og det var Erebus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til en barndomsvenn kjøpte den aller første R129 500SL som kom til Norge(Magne Furuholmen i A-ha var nummer to). Han har den enda, og den har vel rundet 40 000km for få år siden.. Sølv av farge, orange blinkers, svart skinn og alt utstyr! En fantastisk bil på alle måter! Virkelig! Første gang jeg så den var jeg igrunn ikke vant med Mercedes, men at den bilen da var nesten 16 år første gang jeg så den kunne jeg ikke se for meg!

 

Når det gjelder E31, en bil med mye fin teknikk, hadde den kommet litt tidligere kunne den ha slått ann, jeg føler den går i gruppen sammen med Z1 og Z3, litt feilslått. Jeg har aldri fått kjøre en, jeg tipper at de er fantastiske å kjøre, men R129 utklasser i mine øyne E31. Jeg ser de en sjelden gang i trafikkbildet, men tror nok de fleste er garasjeslitere, R129 ser jeg nesten hver dag og alle kjører med et smil om munn, enten om man velger 280SL, 300SL, 500SL eller 600SL så har man en flott cruiser! V8 modellene er de jeg hadde sett på først, V12 er uaktuelt mtp. vedlikehold.

 

Denne faren til en barndomsvenn forteller om politi som stopper han langs veien med blålys for å ta en titt på bilen og en gang kjørte Politi bak med blålys for å få han til å dra på alt det gikk(dette da bilen var helt ny) :P Ved lansering av ny modell hos BOS for inviterte, kom han kjørende med SLn og parkerte utenfor ved vinduet, alle besøkende mistet interessen for bil-lanseringen og gikk heller ut for å beskue bilen hans. Sier vel litt om hva slags vidunder dette var den gang. Nypris, intet mindre enn 1,8 millioner for en 500SL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Mercedes-Benz R129 AMG så kom den også som SL70 (496 HK) og SL73 (525 HK). Den siste er trolig den samme V12 motoren på 7291 cm3 som sitter i Pagani Zonda. Det er en imponerende størrelse på disse motorene, men det er effektmessig allikevel lang vei opp til BMW S70/2 V12 motoren i McLaren F1. 627 HK uten pustehjelp er imponerende uansett motortype. Det er ikke merkelig at Porsches daværende CEO, Wendelin Wiedeking, på begynnelsen av 90-tallet skrinla alle tanker om en 928 etterfølger og begynte med blanke ark. Porsche hadde ikke økonomiske muskler til å ta opp kampen mot de store bilprodusentene så lenge et av de viktigste premissene i forbindelse med markedsføringen var å ha gigantiske V12 motorer. Porsche måtte tenke alternativt og dette førte til nisjemodeller som Boxster og Cayenne. Cayenne toppmodellen fikk istedenfor en V8 med turbo (sort of E23 745i nødløsning). Boxster (986) er teknisk 2/3 av en 996 og Cayenne er teknisk 2/3 av en VW Touareg. Porsche har tjent enormt mye penger på begge modellene og spesielt Cayenne har gått over i historien som selve caset på hvordan en nisjemodell skal utvikles i relasjon til eksisterende modeller.

 

Jeg er ganske sikker på at det var Furuholmens fremtidige R129 jeg kort prøvekjørte hos Autostern. Jeg husker at det var stor ståhei hos Autostern i forbindelse med forberedelsene til overleveringen. Jeg vil forøvrig ikke ha en diskusjon om personer i denne tråden. Vi holder oss til tema... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog viktig å påpeke at S70/2 motoren aldri fant veien i en BMW modell, og var et rent bestillingsverk - så det blir litt tynt grunnlag for å bruke den som argument for at BMW var foran M-B på motorfronten. 

AMG-motorene er derimot å finne i alle slags karosserier, de var svært populære for de velbeslåtte på 90-tallet. "Everything is possible, as long as you hand them a blank check" 

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog viktig å påpeke at S70/2 motoren aldri fant veien i en BMW modell, og var et rent bestillingsverk - så det blir litt tynt grunnlag for å bruke den som argument for at BMW var foran M-B på motorfronten.

 

Vel... om ikke annet så viste S70/2 ganske tydelig hva BMW på midten av 90-tallet kunne få til på motorfronten. Motorgeniet Paul Rosche sto bak både S70 og S70/2. Jeg tror ikke at Mercedes-Benz på denne tiden helt hadde den tilsvarende know-how vedr. state of the art motorer.

 

Ingen krangling i tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hva jeg skrev en gang til du ;)

Det jeg mener er at så lenge den er bygget og utviklet av BMW for bruk i en bil for vei så kan den absolutt brukes som argument mot at BMW om ikke lå forran iallfall lå likt med Mercedes på motorfronten på den tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du muligens rett i, men det er nå likevel litt urettferdig å sammenligne et tour-de-force bestillingsverk mot rene produksjonsmotorer med helt andre parametre :)

 

Jeg har veldig sansen for M119 motoren i Mercedes fra 89 til midten av 90 tallet, denne motoren nøt stor suksess i racing og regnes blandt flere ingeniører i Daimler/mercedes for den beste motoren de noengang har produsert.

 

"Equipped with four-valve-per-cylinder heads and twin turbos, the C9 engine was capable of about 850 hp, although at Le Mans it was tuned for about 750 hp at 7000 rpm. In practice, one of the Sauber-Mercedes team cars was timed on the Mulssane straight at 249.826 mph. One Sauber-Mercedes car won, covering 3271.49 miles in the 24 hours. On teardown in Stuttgard, according to Mercedes, none of the V-8s showed more then nominal wear. Minus the turbos and some racing modifications, this was the engine introduced to street duty later that summer in the 500SL two-seater."

 

 

23_Sauber-Mercedes-C9-1989.jpg

 

500e_engine.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde i Augsburg da vi besøkte München i fjor, men selvfølgelig er det plenty av fornuftige hoteller i München. Prisnivået er imidlertid litt høyt til å være i Tyskland og flere av mine venner/bekjente pleier derfor å overnatte i nærliggende byer som f.eks Wasserburg am Inn som også er veldig idyllisk.

 

Du bør få med deg BMW museet i tillegg til BMW Welt (befinner seg i to forskjellige bygninger). Jeg vil også besøke Deutsches Museum, Altstadt og SiemensForum neste gang jeg besøker München (trolig allerede i sommer). 

 

Jeg mener å huske at man kun kan få kjøpt "lifestyle" ting på BMW Welt, men sikker er jeg ikke. Det du imidlertid kan prøve er å legge inn et besøk hos BMW forhandleren Niederlassung som praktisk talt ligger vegg i vegg med BMW hovedkvarteret og BMW Welt. De har ganske sikkert det du ønsker eller kan skaffe tingene rimelig hurtig... :)

 

En kul caféracer... :cool:

 

http://www.pipeburn.com/home/2014/06/06/bmw-r45-pure-by-ton-up-garage.html#.U5MygCg0-Sp

 

gallery_38233_76_268462.jpg

 

 

Mange takk for tipset om BMW forhandleren Niederlassung. De har en stor MC-avdeling og jeg fikk kjøpt alt jeg trengte og litt til.

 

Var på BMW Welt og på museet. M235i må være noe av det flotteste fra BMW på lang tid. Denne skulle jeg gjerne ha hatt!

 

post-69487-0-59271100-1402867100_thumb.j

 

Fikk også se BMW "R nineT" live for første gang

 

post-69487-0-92469400-1402867151_thumb.j

 

Var litt skeptisk på forhånd (tåpelig navn!) og fryktet at den skulle være for jålete og over-designet men jeg må innrømme at den var tøff og en veldig fin café-racer.

 

Største skuffelsen så langt er at Sixt hadde klart å rote med bestillingen slik at jeg ikke fikk 7-serie. Ble spist av med en 535DAT X-drive og selvom det er en fin bil så kan den på ingen måte sammenlignes med 7-serie hva komfort angår. Kjørte den til Hamburg i dag og selv om den flytter godt på seg så skulle jeg heller ha hatt en 740D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt både F10 535DAT og F01 730D, kunne ikke sammenlignes nei. Er helt enig i det - F01 er en skikkelig luksusbil, F10 er en sedan i E-klasse segmentet. 

Veldig hyggelige priser på F01 med import, du får en pen 2009/2010 modell med riktig utstyr inn til rundt 400.000 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, F01 er fantastisk "rimelig" i den grad noe er billig i Norge. Når jeg har siklet etter F01 på finn.no så har jeg ofte tenkt at F10 sikkert var like bra og at det var derfor F01 er så billige. Nå har jeg for første gang fått testet F10 og har fått avkreftet teorien. Den eneste rasjonelle forklaringe på prisbildet på finn.no må være at kun F10 finnes som stasjonsvogn som nordmenn synes å være helt avhengige av.

 

Skulle gjerne ha en F01 men syns nesten at en slik bil i Norge blir som å ha ville dyr i bur på zoo. Tror heller det blir leiebil i das Vaterland for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...