Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Apropos MX-5. Min MX-5 var en 1990 modell som jeg hadde i 1990-91 og den var en av de første 40 eksemplarene (av en batch på 40) som Kolberg Motors AS importerte til Norge før den offisielle introduksjonen av modellen det samme året. Et bilde av bilen finnes på side 4 i tråden. Jeg husker at jeg kjøpte bilen på bakgrunn av en test jeg hadde lest i CAR. De (Gavin Green tror jeg det var) skrøt uhemmet av MX-5 så jeg kjøpte bilen uten å prøve den først (første og siste gang jeg har gjort akkurat det) og det var en stor suksess. Bilen har glimrende kjøreegenskaper og er en klassiker idag... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar meg fortsatt fasienere av hele greien med livstilsbiler (og annet). Var på Geilo i helgen for å sykle og gå i fjellet. På lørdagen syklet jeg fra Havsdalen til Prestholt, og gikk opp på Hallingskarvet (for de som er lokalkjent). Kort fortalt; en liten grussvei som går en del km innover til en hytte som er populær som pausested på ski om vinteren, og startsted for fotturer om sommeren. På vei oppover denne veien ble jeg passert av 10-12 biler, hvorav ca. halvparten svarte Mazda CX5, noen Rav4, noen andre SUV'er, en Leaf og en vanlig personbil. I tillegg stod det flere X3 og en Subaru, alle med sykkelstativ, parkert forskjellige steder langs løypen. Har en sterk mistanke om at de ikke fikk noe større utbytte av turen enn jeg gjorde, selv om jeg trakk sykkelen ut av bagasjerommet på en E92. Eier ikke folk personlighet, eller hva er greien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk en gang for mange år siden over fjellet fra Hemsedal via Sudndalen til Geilo. Det var en kjempefin tur som jeg gjerne skulle ha tatt igjen. Transporten den gangen (foruten apostlenes hester over fjellet) var en av de første sivile Mercedes-Benz Geländewagen som fantes i Norge (jeg satt på med en av de daværende eierne av Schibsted forlag som bl.a står bak Aftenposten) opp til Hemsedal og NSB tilbake til Oslo fra Geilo. Mye har skjedd på livstilsfronten siden den gangen og jeg forstår heller ikke helt greia. På den annen side kan jeg merke at jeg har lyst på noe annet enn en helt alminnelig bil. Nå om dagen har jo "alle" fine og dyre biler. Det er egentlig ikke mye spennende og interessant med det... :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... BMW er ikke så forskjellig fra Porsche når det gjelder satsingen på SUV'er. I 2013 sto de ulike X-seriene for ca. 30% av BMW's totale produksjon (som er over 11 ganger større enn Porsches) og antallet er stigende med tanke på introduksjonen av X4 og den kommende monster X-serien. BMW kommer også til å selge i bøtter og spann av den nye 2-serien MPV med forhjulstrekk

Dette blir litt feil Fredrik. Porsche er mye lengere ifra sine grunnprinsipper en hva BMW er, BMW er faktisk ikke så langt unna som man først skulle tro. BMWs mest populære modell er stadig 3-serien med 30% av den totale produsksjon (som enkelt modell), så følger 1-serien og 5-serien osv. BMW har alltid solgt sportslige sedaner, familiebiler og coupeer med langsmontert motor og bakhjulstrekk. Dette lager de fortsatt mest av, samlet utgjør 1, 3, 5, 6 og 7 serien forsatt gode 70 prosent av BMW sitt globale salg og befinner seg derfor svært så nærme sine grunnverdier. Porsche derimot som alltid har laget rene sportsbiler produserer i dag mest SUVer med dieselmotor, alltså Porsche befinner seg MYE lengere i fra grunnverdiene enn hva BMW gjør :)

Vi kan jo begynne å dele sammenlikningen opp i detaljer som går på andel dieselmotorer, drivhjul, antall sitteplasser, antall sylindre osv men selv da så går det ikke i Porsches favør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... i 2013 solgte BMW praktisk talt like mange X-serier som de solgte 5-serier (begge karossertyper inkl. GT) og dermed er tendensen rimelig klar synes jeg. Nisjemodellene blir utvilsomt viktigere og viktigere for BMW. Jeg forstår heller ikke helt hva du mener med "grunnprinsipper" i denne sammenhengen. Det er 38 år siden luftkjølte boxermotorer var alene i Porsches modellportefølje og da blir det litt merkelig å argumentere som du gjør. Porsche har faktisk hatt en vesentlig mer sammensatt teknisk utvikling enn mange tror... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er jo en svært høy andel av BMW sine biler i dag dieselmodeller. Synes BMW i større grad enn Porsche har gått fra å lage sportslige bensindrevne sedaner med manuellt gir til biler som det går 12 på dusinet av. BMW var før i tiden for den sportslige individualisten, i dag må vel Audi-brigaden og BMW-brigaden sies å ha mer til felles en noengang før. 

 

Synes en 911 anno 2014 har mer til felles med en 911 anno 1985, enn en E28 535i og en F10 520d automat i dag som vel må sies å være en av storselgerne. Sistnevnte så er det ikke mye kjøreglede igjen for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... i 2013 solgte BMW praktisk talt like mange X-serier som de solgte 5-serier (begge karossertyper inkl. GT) og dermed er tendensen rimelig klar synes jeg. Nisjemodellene blir utvilsomt viktigere og viktigere for BMW. Jeg forstår heller ikke helt hva du mener med "grunnprinsipper" i denne sammenhengen. Det er 38 år siden luftkjølte boxermotorer var alene i Porsches modellportefølje og da blir det litt merkelig å argumentere som du gjør. Porsche har faktisk hatt en vesentlig mer sammensatt teknisk utvikling enn mange tror... :)

Ja men 5 serie er en enkelt modell alene (bortsett ifra GT) mens X-serien omfatter X1, X3, X5 og X6. I tilfelle så må man sammenlikne X-serien opp mot samtlige øvrige modeller (bortsett ifra Z4) hvis det skal bli riktig :) Men det viser jo også litt hva jeg mener, når hele X-serien til sammen selger like mye som en av de tradisjonelle modellene. "Grunnprinsipper" var kanskje ett litt dårlig ordvalg, jeg vil heller mene tradisjon da det begrepert dekker bedre hva jeg mener.

Og da er det ikke til å komme unna at Porsche produserer langt flere utradisjonelle Porscher enn hva BMW produserer utradisjonelle BMWer :) Også kan vi begynne å diskutere hva som er en tradisjonell BMW eller Porsche, men det blir bare flisespikkeri. Poenget her er klinkende klart :)

I tillegg er jo en svært høy andel av BMW sine biler i dag dieselmodeller. Synes BMW i større grad enn Porsche har gått fra å lage sportslige bensindrevne sedaner med manuellt gir til biler som det går 12 på dusinet av. BMW var før i tiden for den sportslige individualisten, i dag må vel Audi-brigaden og BMW-brigaden sies å ha mer til felles en noengang før.

Synes en 911 anno 2014 har mer til felles med en 911 anno 1985, enn en E28 535i og en F10 520d automat i dag som vel må sies å være en av storselgerne. Sistnevnte så er det ikke mye kjøreglede igjen for å si det sånn.

Nå har faktisk BMW laget dieselmotorer i over 30 år, men du har ett godt poeng og jeg er tildels enig. Men dette er jo om vi skal begynne å gå i detaljer og det kan vi godt gjøre, men da kommer dessverre ikke Porsche så mye bedre ut. Jeg nevner bare firesylindrede dieselmotorer ifra Volkswagen i en SUV. Ja jeg er klar over kommende 2-serie Active Tourer med tvermotor og framhjulstrekk, men den er likefullt ett 100 % BMW produsert og utviklet produkt ( jeg selv sliter med å anerkjenne modellen som en BMW )

Sammenlikn heller datidens toppmodell med nåtiden toppmodell. Vi sammenlikner ikke Porsche 959 anno 1986 med Boxster anno 2014 ;) Men jeg kan jo trekke frem at M3 anno 1986 hadde manuellgir, det har jammen M3 anno 2014 også. Det kan man vel ikke si om dagens Porsche 911 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk ikke at ditt poeng er klinkende klart... snarere tvert imot egentlig. Ca. 30% av BMW's totale bilproduksjon er SUV'er og dette tilsvarer litt over en halv million biler. Ergo bygger BMW tre ganger flere SUV'er enn Porsche bygger biler pr. år. Porsche er i relasjon til BMW en svært liten og spesialisert bilprodusent. BMW bygger f.eks 20% flere X6'er pr. år enn BMW bygger 911'er (samtlige modeller) og det er litt av et tankekors. BMW bygger også dobbelt så mange X1'er i løpet av et år som Porsche bygger Panameraer. BMW bygger også 25% flere X5'er enn Porsche bygger Cayenner i løpet av et år, men BMW har allikevel et mye lavere dekningsbidrag pr. solgte modell enn Porsche (Porsche tjener signifikant mer penger pr. solgte modell).

 

Jeg synes heller ikke at f.eks Cayenne er en utradisjonell modell for Porsche idag. Porsche har tross alt bygget modellen i 12 år. Panamera er også på mange måter en moderne forlengelse av 928 modellen som kom på markedet allerede i 1977. Den modellen hadde også en stor frontmontert vannkjølt V8 motor samt bakhjulstrekk. Det ble sogar i 1984-86 bygget prototyper med fire seter og/eller fire dører basert på 928 (942 og prosjekt "H50"). Porsche har aldri selv bygget dieselmotorer (disse er kjøpt fra VAG), men de har bygget luft og væskekjølte boxermotorer til biler og fly. De har også bygget/bygger væskekjølte rekkefirere og V8 motorer til biler... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt viktig å stokke kortene her. VAG er ikke Porsche, og Porsche er ikke Volkswagen. Eierskapsforholdet bør for å holde debatten på et litt saklig nivå, holdes på siden av modellpaletten. 

 

Det er riktig at enkelte VW-motorer har funnet veien inn i Cayenne og Macan og Panamera, men BMW leverer nå dieselmotorer til bl.a Toyota Auris og ikke minst Mini. 

 

Det sentrale her er at produksjonen av disse SUV-modellene igjen har muliggjort full satsing og finansiering av Porsche sitt hjertebarn og bankende hjerte, nemlig 911. 

Den er bedre enn noengang før, med raskere akselerasjon, høyere toppfart og stadig lavere utslipp :)

 

Porsche har full Fokus på kjøreglede i sine sportsbiler, både 911 Boxster og Cayman. Til sammenligning har BMW blitt mer og mer luksuriøst på bekostning av kjøreglede. BMW er fremdeles blandt de mest kjøreglade i klassen, men det er nå helt knepent - og Audi, BMW og Mercedes bytter nå ofte på å levere den mest kjøreglade sedanen og stasjonsvognen litt avhengig av når modeller fornyes/byttes ut. Sånn var det ikke før i tiden, da var BMW i særklasse den mest rampete gutten i klassen. 

 

Porsche er Porsche, og 911 er i dagens bilverden en institusjon og et ikon som ikke kan måles i penger. De som vil ha 911, vurderer ikke noe annet en gang.

BMW derimot, har en modellpaljett som umiskjennelig har vendt seg most øst og vest - nemlig USA, Russland og Kina samt Midt-Østen. 

Verden er i forandring, og Europa er ikke lenger et like viktig marked som før - og da må en bils egenskaper tilpasses disse nye markedene…. forståelig, men like fullt trist for oss europeiske bilentusiaster som fremdeles etterlyser ufiltrert fahrfreude - gjerne på bekostning av andre ting… :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk ikke at ditt poeng er klinkende klart... snarere tvert imot egentlig. Ca. 30% av BMW's totale bilproduksjon er SUV'er og dette tilsvarer litt over en halv million biler. Ergo bygger BMW tre ganger flere SUV'er enn Porsche bygger biler pr. år. Porsche er i relasjon til BMW en svært liten og spesialisert bilprodusent. BMW bygger f.eks 20% flere X6'er pr. år enn BMW bygger 911'er (samtlige modeller) og det er litt av et tankekors. BMW bygger også dobbelt så mange X1'er i løpet av et år som Porsche bygger Panameraer. BMW bygger også 25% flere X5'er enn Porsche bygger Cayenner i løpet av et år, men BMW har allikevel et mye lavere dekningsbidrag pr. solgte modell enn Porsche (Porsche tjener signifikant mer penger pr. solgte modell).

Jeg synes heller ikke at f.eks Cayenne er en utradisjonell modell for Porsche idag. Porsche har tross alt bygget modellen i 12 år. Panamera er også på mange måter en moderne forlengelse av 928 modellen som kom på markedet allerede i 1977. Den modellen hadde også en stor frontmontert vannkjølt V8 motor samt bakhjulstrekk. Det ble sogar i 1984-86 bygget prototyper med fire seter og/eller fire dører basert på 928 (942 og prosjekt "H50"). Porsche har aldri selv bygget dieselmotorer (disse er kjøpt fra VAG), men de har bygget luft og væskekjølte boxermotorer til biler og fly. De har også bygget/bygger væskekjølte rekkefirere og V8 motorer til biler... :)

Men bare for å få det på det rene, i følge deg så er 30 prosent av alle produserte BMWer biler ifra X serien og de resterende 60 prosentene består av 1, 3, 5, 6 og 7 serien. Da er jo størsteparten av de produserte BMWene stadig "tradisjonelle" biler BMW alltid har bygget, kontra hos Porsche hvor hele 50 prosent av produksjonen består av SUVer. Er dette noe du ikke vil forstå eller snakker vi forbi hverandre her?

Så skjønner jeg ikke hvorfor du trekker inn tall når det er prosentandel av totalproduskjonen vi snakker om her. Selvsagt produserer BMW flere SUVer enn Porsche men det er jo fordi BMW produserer mange ganger flere biler enn Porsche.

Jeg synes det er litt viktig å stokke kortene her. VAG er ikke Porsche, og Porsche er ikke Volkswagen. Eierskapsforholdet bør for å holde debatten på et litt saklig nivå, holdes på siden av modellpaletten.

Det er riktig at enkelte VW-motorer har funnet veien inn i Cayenne og Macan og Panamera, men BMW leverer nå dieselmotorer til bl.a Toyota Auris og ikke minst Mini.

Det sentrale her er at produksjonen av disse SUV-modellene igjen har muliggjort full satsing og finansiering av Porsche sitt hjertebarn og bankende hjerte, nemlig 911.

Den er bedre enn noengang før, med raskere akselerasjon, høyere toppfart og stadig lavere utslipp :)

Porsche har full Fokus på kjøreglede i sine sportsbiler, både 911 Boxster og Cayman. Til sammenligning har BMW blitt mer og mer luksuriøst på bekostning av kjøreglede. BMW er fremdeles blandt de mest kjøreglade i klassen, men det er nå helt knepent - og Audi, BMW og Mercedes bytter nå ofte på å levere den mest kjøreglade sedanen og stasjonsvognen litt avhengig av når modeller fornyes/byttes ut. Sånn var det ikke før i tiden, da var BMW i særklasse den mest rampete gutten i klassen.

Porsche er Porsche, og 911 er i dagens bilverden en institusjon og et ikon som ikke kan måles i penger. De som vil ha 911, vurderer ikke noe annet en gang.

BMW derimot, har en modellpaljett som umiskjennelig har vendt seg most øst og vest - nemlig USA, Russland og Kina samt Midt-Østen.

Verden er i forandring, og Europa er ikke lenger et like viktig marked som før - og da må en bils egenskaper tilpasses disse nye markedene…. forståelig, men like fullt trist for oss europeiske bilentusiaster som fremdeles etterlyser ufiltrert fahrfreude - gjerne på bekostning av andre ting… :)

Ja som Porsche entusiast så ser jeg at du ikke vil assosieres med VAG, men det er nå enn slik at Porsche i tiden fremover kommer til å bruke mer og mer deler ifra VAG i sine modeller. Forholdet i mellom VAG og Porsche kan ikke bare ignorers, de har hatt alt for tette bånd oppigjennom historien til det. Da blir det feil å bare lukke øynene og ignorere fakta, se bare på Lamborghini og bruken av Audi komponenter :)

Ja BMW utvikler motorer som brukes i Toyota og det er ikke så rent lite en god referanse for BMW. Når selveste mister kvalitet og driftsikkerhet, Toyota trenger hjelp til å bygge motorer så henvender de seg til BMW. Dessuten så ser jeg ingen problemer så lenge det går den veien som det gjør, hadde det vært Toyota produserte motorer som skulle inn i BMW så hadde jeg reagert. Motorene brukes også selvsagt i Mini siden BMW eier Mini, samme som i Rolls Royce som har BMW motorer og samme chassis som F01 7-serie (RR Ghost).

BMW ofrer ikke kjøreglede for komfort, snarer tvert i mot så gjør de noe så sprekt som å kombinere kjørekomfort med kjøreglede. Bare ta en titt på diverse tester av siste M3/M4. Når det gjelder råskapen så er BMW forøvrig noe mer tilbakeholden enn fra før, og det er synd selv om det ikke går ut over kjøreegenskaper og ytelser. Forøvrig så stemmer det ikke helt det du sier med at BMW ikke klarer å holde på forspranget på de sportslige kjøreegenskapene når nye modeller ifra Audi og MB lanseres. I siste nummer av bladet BIL så testet de nye C klasse mot F30 og da gjør de det klart at C klassen kan komfort og BMWen er forstsatt den mest dynamiske av de to. Testen konkluderte med uavgjort testseier :)

Porsche 911 er helt klart ett ikon, den er tross alt kanskje den beste sportsbilen som finnes og det er det heller ingen som tviler på. BMW på sin side er anerkjent for sine motorer og kjøreegenskaper, en leverandør av kvalitetsbiler som egentelig ikke konkurrere dikterte med Porsche. Jeg mener å ha lest tidligere i tråden her at under ett interjuv med en BMW topp så ble det sagt at BMW stadig bygger biler ment for det Tyske og Europeiske markedet i hovedsak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange subjektive betraktninger her.

Men objektivt er det tydelige fakta som ikke kan snakkes eller synses bort!

Lek med tall kan heller ikke bortforklare hva som er helt klare tendenser.

- Porsche selger pr idag ca 50% SUV av sin portefølje.

- BMW selger pr idag ca 30% SUV av sin portefølje.

- Porsche har vært et mye større og mer spisset sportsbilmerke enn BMW, og de har satset på mer kompromissløse sportsbiler gjennom tiår.

- BMW har vært en mer komplett pakke, men sportslig premium har BMW vært sitt varemerke.

- Porsche bruker eksterne motorer/deler/understell ifra VAG.

- BMW kjører unike selvproduserte deler og motorer og er selvstendige.

Av det overnevnte gir et tydelig bilde, tror jeg selv de mest hardbarkede Porsche gutta ser.

Porsche er lenger ifra sine gener og DNA enn BMW pr idag er, og avstanden vil bare bli større pga Macan.

Selvsagt er denne utviklingen økende, og like selvsagt gir slike salg og penger muligheter for produsentene å utvikle entusiastprodukter, det være seg 911 eller M3.

Så for en entusiast, gir økte inntekter for "våre" merker økte muligheter, og er utvilsomt positivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik 90: Vi snakker ikke forbi hverandre, men vi fokuserer nok på forskjellige ting når det gjelder produksjonsvolumene for hhv. BMW og Porsche. Jeg synes ikke at det er så interessant at Porsche produserer rundt 50% SUV'er når den andre halvparten av produksjonen er såpass fokusert på sportsbiler som den er. Det er denne produktmiksen som er nødvendig i 2014 for å få økonomien til å gå rundt (bare se hvordan f.eks Ferrari sliter med deres nåværende produktmiks). Det er også derfor BMW i den grad fokuserer på å utvikle den ene nye x-serien etter den andre. I denne sammenhengen synes jeg derfor at det er veldig interessant at en såpass ekstrem nisjemodell som X6 produseres i et større antall pr. år enn samtlige 911 modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, her var det litt å ta tak i. Assosiasjonen VAG og Porsche er umiskjennelig og ikke noe jeg nekter for, men det å blande sammen aksjeforetakene og modellpaljetten til en umiskjennelig mørje slik du fremstiller det her, blir håpløst. 

 

Man må holde tingene litt adskilt, og så se på hva som egentlig foregår. Porsche har ingen historikk med dieselbiler, det sier seg selv da det er et mye mer sportslig merke sammenlignet med ja blandt annet BMW som produserer mye "white goods" modeller som er rene fremkomstmidler og lite mer, med 2-serien med feilhjulsdrift sist ut nå. Så det var helt naturlig for dem å trekke på Volkswagen og Audi sin dieselkompetanse når de skulle motorisere familiemodellene som Cayenne og Panamera, rett og slett fordi familier og folk som kjører langt i tillegg til å ha verdens beste bil også vil ha rekkevidden og forbruket som en diesel tilbyr. Derfor er Cayenne og Panamera utstyrt med en VW Diesel. 

 

Chris Harris som er kanskje europas mest respekterte journalist og har kjørt alt som er av F10 og F01 utroper jo Panamera Diesel til den perfekte daily drivern.
Som han selv sier : My family ran a 535d for four years, it was a very good car, but driven hard, as it tended to be, it would average mid-20s. At which point you might as well have an M5, no?  Driven the same way, the Panamera Diesel is knocking on the door of 40mpg "

 

 

 

Det at Toyota får hjelp av bmw med diesel er jo rett og slett fordi de ikke har peiling på dieselteknologi, og det innrømmer de selv og. De klarer jo ikke lage en Euro-6 motor engang.  Så hvis det er en fjær i hatten for dem, er det en fjær i hatten for VW og Audi at Porsche bruker deres dieselmotorer - for det ville de ikke gjort om de ikke var knallgode:)

 

Og Audi og VW kan virkelig diesel,  Har kjørt A8 3.0 TDI og det var en opplevelse, synes det var et mye mer harmonisk bekjentskap enn en 730d som jeg prøvde - med den elendige I-driven og merkelige setene :) Ikke har de de samme problemene med motorras på 3.0d heller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik 90: Vi snakker ikke forbi hverandre, men vi fokuserer nok på forskjellige ting når det gjelder produksjonsvolumene for hhv. BMW og Porsche. Jeg synes ikke at det er så interessant at Porsche produserer rundt 50% SUV'er når den andre halvparten av produksjonen er såpass fokusert på sportsbiler som den er. Det er denne produktmiksen som er nødvendig i 2014 for å få økonomien til å gå rundt (bare se hvordan f.eks Ferrari sliter med deres nåværende produktmiks). Det er også derfor BMW i den grad fokuserer på å utvikle den ene nye x-serien etter den andre. I denne sammenhengen synes jeg derfor at det er veldig interessant at en såpass ekstrem nisjemodell som X6 produseres i et større antall pr. år enn samtlige 911 modeller.

 

Jeg synes et sentralt punkt i denne sammenhengen er å se på den resterende produksjonen ja, når Porsche produserer 50% 911`er og BMW`es resterende 70% inkluderer en haug med 116d, 520d, 220d fremhjulsdrift osv så er jo det absolutt av betydning for hvilket merke som har blitt mest "kommersiellt"  - men det sitter nok litt lengre inne å innrømme for de mest innhuga BMW-fantastene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, her var det litt å ta tak i. Assosiasjonen VAG og Porsche er umiskjennelig og ikke noe jeg nekter for, men det å blande sammen aksjeforetakene og modellpaljetten til en umiskjennelig mørje slik du fremstiller det her, blir håpløst.

Man må holde tingene litt adskilt, og så se på hva som egentlig foregår. Porsche har ingen historikk med dieselbiler, det sier seg selv da det er et mye mer sportslig merke sammenlignet med ja blandt annet BMW som produserer mye "white goods" modeller som er rene fremkomstmidler og lite mer, med 2-serien med feilhjulsdrift sist ut nå. Så det var helt naturlig for dem å trekke på Volkswagen og Audi sin dieselkompetanse når de skulle motorisere familiemodellene som Cayenne og Panamera, rett og slett fordi familier og folk som kjører langt i tillegg til å ha verdens beste bil også vil ha rekkevidden og forbruket som en diesel tilbyr. Derfor er Cayenne og Panamera utstyrt med en VW Diesel.

Chris Harris som er kanskje europas mest respekterte journalist og har kjørt alt som er av F10 og F01 utroper jo Panamera Diesel til den perfekte daily drivern.

Som han selv sier : My family ran a 535d for four years, it was a very good car, but driven hard, as it tended to be, it would average mid-20s. At which point you might as well have an M5, no? Driven the same way, the Panamera Diesel is knocking on the door of 40mpg "

Det at Toyota får hjelp av bmw med diesel er jo rett og slett fordi de ikke har peiling på dieselteknologi, og det innrømmer de selv og. De klarer jo ikke lage en Euro-6 motor engang. Så hvis det er en fjær i hatten for dem, er det en fjær i hatten for VW og Audi at Porsche bruker deres dieselmotorer - for det ville de ikke gjort om de ikke var knallgode:)

Og Audi og VW kan virkelig diesel, Har kjørt A8 3.0 TDI og det var en opplevelse, synes det var et mye mer harmonisk bekjentskap enn en 730d som jeg prøvde - med den elendige I-driven og merkelige setene :) Ikke har de de samme problemene med motorras på 3.0d heller:)

Som om Porsche hadde noe valg annet enn å bruke dieselmotorer ifra VAG hyllene, de hadde hverken hatt muligheten eller kapasitet til å utvikle en egen dieselmotor så der hadde de nok ikke noe valg. Og det er ikke bare snakk om motorer men også andre viktige komponenter og deler blir i større grad brukt fra VAG, det er ikke til å komme unna og det er ikke nødvendig å fremstille det som om Porsche hadde noe annet valg.

BMW har produsert dieselmotor i mange år nå og har klart å opparbeide seg en kompetanse og ekspertise som gjør at dem leverer ett av markedets beste dieselmotorer, man kan jo bare se på antallet priser og utmerkelser de har tatt hjem for sine motorer. Og Chris Harris, han er tydligvis enig her han testet F10 535d :) Det er nok bare å bøye seg ned for det som mest sannsynlig er markedes beste dieselbil, og på toppen av denne igjen har vi M550d som virkelig beviser at BMW setter standarden for dieselbiler. Rart at ikke VAG har klart å komme opp med noe liknende...

https://m.youtube.com/watch?v=vY0ZLlmRI-M

Ja og for å kunne opprettholde sin standard på motorer så henvender verdens største bilprodusent seg til BMW for å få en god diesel, mest sannsynlig fordi de er i spitzen klasse når det gjelder diesel :) Er ingen fjær i hatten for VAG at Porsche velger deres motorer, som jeg sa over så har de ikke noe annet valg. Det at du syens A8 3,0 TDI er bedre enn 730d er jo din sak, om det er tilfelle er jo noe helt annet. Jeg er heller ikke så sikker på at TDI motoren er så mye bedre enn BMW sin M57 diesel, og definnetivt ikke bedre enn N57 maskinen du finner i F01. Med dette kan du kanskje motbevise :)

Jeg synes et sentralt punkt i denne sammenhengen er å se på den resterende produksjonen ja, når Porsche produserer 50% 911`er og BMW`es resterende 70% inkluderer en haug med 116d, 520d, 220d fremhjulsdrift osv så er jo det absolutt av betydning for hvilket merke som har blitt mest "kommersiellt" - men det sitter nok litt lengre inne å innrømme for de mest innhuga BMW-fantastene:)

Ja men de resterende bilene BMW produserer er jo biler de alltid har produsert, 325I, 535I osv har aldri vært volummodellene hos BMW. Det er nettopp dette som er så genialt med BMW, uansett hvilken motor du velger så får du uansett de gode tradisjonelle BMW kjøreegenskapene :) Her har Lasse noen meget gode argumenter og forklaringer over her, som ikke må oversees :) Ellers så tror jeg vi er flere enn bare oss BMW fanboys som må ta av seg skylappene litt her, så jeg foreslår at vi egentelig bare får være enige om å være uenige. Erfaringsmessig så blir vi nok aldri enige i denne diskusjonen og vi kan holde på å argumentere og ikke komme noen vei noen av oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...