Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Men BMW har vel alltid hatt noen rimelige innstegsmodeller som har ligget godt nede i prisområdet til biler som ikke er premium, i 2004 kostet E87 116I den nette sum av 249 000 og en E46 316I kostet 290 000 kr. VW Golf 1,6 kostet i 2004 239 000 og VW Passat 2,0 Comfortline kostet 289 900 kr. Tilbake i 1994 så kostet en E36 316I Compact 232 500 kr samtidig så kostet en E39 520I hele 378 000 kr, en Golf 1,6 GL kostet 199 000 kr mens en Ford Scorpio 2,3 Ghia kostet 355 000 kr.

Jeg synes ærlig talt at det ikke er noe nytt at BMW overlapper prismessig med de mer folkelige (ikke premium) merkene :)

 

Det synes jeg og årsaken er at de aller fleste i Norge idag har en vesentlig høyere disponibel inntekt enn for bare få år siden. Mange flere har idag råd til en 316i enn tidligere. Ikke bare har bilene relativt sett blitt billigere pga. diverse avgiftsreformer, men diverse skattereformer, generelt gode økonomiske tider for Norge samt en lav inflasjon har også medført at realinntekten for de fleste nordmenn har steget 4-5% hvert eneste år de siste 15 årene. I tillegg kommer en rekke nye finansieringsprodukter som gjør det lettere å finansiere dyre biler for privatpersoner og firmaer. Dette er den direkte årsaken til at mange i Norge nå har svært kostbare biler... også justert for sosial bakgrunn.

 

Derfor er bekymringen for hvordan spesielt BMW, men også konkurrentene (først og fremst Mercedes-Benz og Audi) oppfattes i relasjon til å være eksklusivt og premium reell. På den annen side gir situasjonen nye muligheter for bilprodusenter som idag oppfattes å være subpremium. Volkswagen har f.eks erklært at den nye Passaten er et premiumprodukt på lik linje med tilsvarende bilmodeller fra de etablerte premium produsentene. Dette er mulig fordi den nedre grensen for hva som oppfattes som eksklusivt og premium er mer flytende enn tidligere. Det er her BMW i Norge etter min mening bør slå en strek i sanden og konsolidere stillingen... spesielt i den nedre delen av modellporteføljen.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ess: Jeg liker Saab, men jeg har aldri selv hatt et eksemplar av bilmerket (heller ikke Volvo som jeg også liker). Årsaken tror jeg skyldes mest tilfeldigheter enn noe annet. Det er mulig at jeg tar feil når det gjelder Norge, men her i Danmark har folk som er interessert i Saab mye til felles med folk som er interessert i Citroën. De er stort sett akademikere med et litt alternativt syn på tingene. Hmmm... beskrivelsen passer ganske bra på undertegnede... :)

 

Jeg har for tiden kommet ut av skapet når det gjelder min frankofile legning. Det går i perioder, men akkurat nå er det ganske sterkt. Vår Citroën C4 Cactus med dieselmotor og manuelt gear er genial, men man må forstå bilen for å kunne like den (her tror jeg helt bestemt Saab og Citroën har mye til felles). Det mest fremtredende med vår Citroën er den myke fjæringen (skikkelig oldschool Citroën) og HDi motorens kultiverte gange. Dette er så langt fra såkalt sportslighet som det er mulig å komme på sivilisert vis. Infotainmentsystemet og ikke minst forsetene er også av en helt annen og mye bedre verden. I høstferien blir det langtur til Berlin, Dresden og Hannover med innlagte pauser i Dessau (Bauhaus) og Weimar... :)

 

Apropos pasjonerte Saab entusiaster... :-P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har en forkjærlighet for franske biler, Fredrik. Selv har jeg en undertrykt fetisjisme for svenske SAAB. Siden dette er en såkalt alternativ tråd, synes jeg SAAB hjemme i denne. Spesielt faceliftutgaven av første generasjon 9-5 har etter min mening et utrolig elegant design.

Mine kunnskaper om SAAB er dessverre begrensede. Derfor lar jeg bildene under forhåpentligvis tale for seg selv. SAAB var i sin tid noe særegent:

 

 

Bilverden har blitt kjedeligere uten SAAB. 9-5 var de første årene ganske populær blant middelklassen i Norge, men når bilen rundet 10 år og fikk den fæle "Dame Edna"-faceliften forsvant noe av populariteten. Disse var populære og billige å trimme, og var mye bang for the buck når man kunne frese rundt med 400hk (gjerne som billig varebil) framfor en halvslapp E39 som kostet en formue å modifisere.

De siste to årgangene av den nye siste generasjon 9-5 er en sjeldenhet i trafikken, og ser spesiell ut. Dessverre stort sett med Fiat-diesel.

Dessverre er brukt SAAB et sorgens kapittel. Ræva automatkasser og motorer/turbo. SAAB er det merket jeg ser oftest i veikanten med nødblinker sammen med Opel og Citroen. Og det siste året SAAB gikk i pluss økonomisk var 1987, så merket levde godt på overtid.

900 (i likhet med BX?...) hadde vel brekk på forhjulene. Mener å huske at en bekjent på vinterstid skulle brekke i en rundkjøring, og endte med å ploge ordentlig rett opp i rundkjøringa.

 

Og apropos Volvo. For noen dager siden parkerte jeg på Vindern i Oslo, og så en eldre mann med stokk komme ut av en hvit Volvo 240. Jeg måtte bort og slå av en prat, og som jeg mistenkte var den Volvoen kjøpt ny av han i 1988. Den hadde automat, ikke rust, ble ikke vinterkjørt og hadde bare gått 72 000 km. Jeg må innrømme at jeg har begynt å like Volvo 240 mer og mer (eide en 1987-modell i et halvt års tid) og fristes litt når jeg ser på finn. Det er noe med den nordiske identiteten - 240 er et nasjonalsymbol akkurat som eldre Lada. Det er ganske unikt at samme modellen ble produsert i 26 år, på tross av at den var utdatert allerede i 1980. Selv i 2014 kan man gå ut i 30 minusgrader, fyre opp sin 35 år gamle 240 og kjøre til jobb. Mest sannsynlig den mest brukandes veteranbilen som finnes i Europa sammen med bensinmotoriserte W123.

 

post-47117-0-92256400-1410465560_thumb.j

 

 

En kuriositet:

Når de filmet "Ronin" sine biljaktscener med M5/406 i Paris, så var kamerabilen en eldre, gullfarget Porsche 911 SC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bruker både M5 og 535i i scenene...Tror de brukte 5 stk biler til sammen i filmingen, og det meste fra utsiden var nok 535i. Men de koster godt av gårde i filmen her uavhengig om det er M30 eller S38 som står for underholdningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det finnes noen svært korte klipp av m5 der (var i tvil et par ganger da det ikke akkurat var fryktelig bra kvalitet), men i all hovedsak er det en helt vanlig e34. Alt jeg så fra innsiden er en vanlig femmer. Nå har jeg dog ikke studert filmen, så bare kjapt gjennom. Du ser jo det litt på hvordan den kjører også da i noen av scenene spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo er ikke modellen for de kjøreglade, det er GT3 og GT2. Turbo er luksus911en:)

Det kan jeg skrive under på, hadde ca 2000 km med en 2008 turbo i fjor, gikk som fa....., men kjedelig.

Fikk muligheten med samme rute i år med 2007 911 GT3 RS, det var bil som var morsom å kjøre.... :bounce:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt ingen av dem som er m5 da... at det er "turbinhjul" på en helt vanlig 5er gjør det vel ikke til en m5?

Nei men du skjønte sikkert hvilken bil jeg refererte til i innlegg over her... Blåser langt i om det er en M5, 535I eller for den saks skyld en 518, jeg syens denne sekvensen i filmen er kul. Punktum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge de viste sekvensene er kule og som du påpeker Fredrik er det veldig artig å se europeiske biler på denne måten i en nyere film (vel... ganske ny). Jeg har dessverre ikke sett filmen i sin helhet, men jeg ser at den finnes på Netflix. Gleder meg allerede... :)

 

Werther: Det du skriver om Volvo 240 (og Lada... mangler bare Fiat 127) er jeg veldig enig i. For ikke så alt for lang tid siden da Norge var et ganske annerledes land var disse bilmodellene veldig vanlige på veiene. Volvo 240 var uten diskusjon en av de aller beste familiebilene man kunne kjøpe og den lå på toppen av bestselgerlistene igjennom store deler av 80-tallet. Bruksverdien var skyhøy... og det var etterhvert gjennomsnittsalderen også. 240'ene gikk langt og havnet først hos høggeren når de var helt kjeks etter 17-18 år. Inntil for noen år siden var 240 stadig ganske vanlig her i Danmark også, men nå er det sjelden at man ser modellen i trafikken. En lokal original kjører imidlertid daglig sin Volvo 740 stasjonsvogn og den er jo nesten like gammel. Det jeg spesielt liker med denne modellen er panoramavinduene rundt hele bilen. De gir en helt annen og mye bedre kjøreopplevelse enn mange moderne biler med smale vinduer presterer (noen nye biler gir meg helt klaustrofobi på dette området)...  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...