Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Synes innleggene er akkurat passe nerdete og detaljerte.

 

Litt morsomt er det og at vi bodde 300 meter fra hverandre i Berlin forrige helg. Bodde selv på Steigenberger hotell, som det viste seg at det bare for noen uker siden var åpnet et til av, rett ved Berlin Hauptbahnhof. Resultatet av dette ble at jeg ikke bodde på samme hotell som møtet jeg skulle på, slik planen var. De fleste andre på møtet hadde også en tur innom mitt hotell på vei til det riktige. Da det viste seg at jeg også bodde rett borte i gaten for en bekjent av meg som var på helgetur med jobben, var jeg egentlig totalt sett godt fornøyd med plasseringen.

 

For min del var det mest fasinerende med Berlin nå å se hvor mye som hadde skjedd på de 15 årene siden jeg var der sist. Rett og slett imponerende!

 

Som man ser fra bildene var jeg og oppe i TV-tårnet, da jeg ble invitert på lunsj der. Mobilkamera på en skyet dag rettferdiggjør ikke akkurat utsikten. Hvis jeg ikke husker helt feil så sitter man omtrent på meteren like høyt i restauranten her, som man gjør på Toppen av Marina Bay Sands i Singapore.

 

post-44044-0-18258100-1414052817_thumb.j

 

post-44044-0-49003100-1414053105_thumb.j

 

post-44044-0-40175800-1414053314_thumb.j

 

post-44044-0-05599000-1414053071_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar gjerne imot tips om noen som har laget tilsvarende filmer om M3 (uansett generasjon). Magnus Walker har gjort svært mye for å "folkeliggjøre" 911 og jeg liker virkelig denne filmen... :)

 

 

Hansh: Ja... det er litt artig at vi var så tett på hverandre i Berlin. Vi spaserte også fra Potsdamer Platz til Brandenburger Tor samt Riksdagsbygningen og videre igjennom Tiergarten via Seierssøylen til Wittenbergplatz. Ditt hotell ligger ikke mer enn 2-300 meter fra Riksdagsbygningen. Berlin er en fantastisk fin by og jeg satser derfor på en ny tur allerede i april-mai... :)

 

Jeg fikk også tatt et dårlig bilde av Unter den Linden fra Berliner Fernsehturm (fjernsynstårnet)... :)

 

gallery_38233_76_2466622.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steigenberger hotell som jeg bodde på var 2-300 meter fra dere, mens Steigenberger hotell som jeg var på møte på ligger 2-300 meter fra Riksdagsbygningen. Ikke rart vi alle ble forvirret... Forrige gang jeg var i Berlin gikk vi faktisk ca. samme løype som dere, bare motsatt vei. Husker Unter den Linden virket ganske uendelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat... da er den misforståelsen oppklart. Apropos den norske ekvivalenten til Deutsches Technikmuseum i Berlin så har jeg ikke vært der på 11-12 år og såvidt jeg vet har de gjennomført en større modernisering siden den gangen (det var en helt nødvendig oppgradering). Jeg var ikke spesielt imponert den gangen, men det er sikkert mye mer interessant idag. Hvis du eller noen andre besøker Teknisk Museum i Oslo så hadde det vært artig med en liten rapport i denne tråden (gjerne med bilder)... :)

 

Carbuyer og Mat Watson har testet Citroën C4 Cactus. Jeg er enig i mye av det han sier bortsett fra at toppmodellen definitivt er den beste i modellporteføljen. BlueHDi 100 motoren med manuelt gear er motoren å gå for hvis man vil ha et gjennomsnitlig dieselforbruk ved blandet kjøring på rundt 0,30 liter/mil samt en CO2 verdi på kun 82 gram/km. Love it or hate it... :)

 

 

Vi har nå hatt vår C4 Cactus BlueHDi 100 siden slutten av august og har så langt kjørt ca. 6000 Km. Det vi trygt kan konstatere er at dette er en veldig spesiell bil. Den er noe helt annet enn relative "A4" produkter som f.eks Golf, A3, 1-serie og tilsvarende modeller. Ikke bare er designet på bilen ekstraordinært, men også de tekniske løsningene er såpass annerledes at bilen har en helt unik karakter. Det siste kommer dessverre ikke så godt frem i Watson's test, men bilen trekker helt klart historiske veksler på eldre Citroën modeller som f.eks GS og BX. Vi trives veldig godt med bilen og jeg tenker at det er både bra og sundt for bilinteressen å trå litt utenfor allfarvei igjen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere postet et innlegg om den helt fantastisk elegante Riva Aquarama "Lamborghini" som har to stk. Lamborghini "Bizzarrini" V12 motorer, men hvem var vel klar over at det finnes en slags BMW pendant med V8 motoren på 3,2 liter fra bl.a 507?... :cool:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt... og de kunne sannelig tegne fantastiske båter, seilebåter og ikke minst skip på 30, 40, 50 og 60-tallet. Bilene var også mye finere den gangen før drivstofføkonomien fikk avgjørende innflytelse på designet... :)

 

Apropos genial branding/markedsføring av et bilmerke som "way of life". Magnus Walker er en dyktig strateg. Kul låt også... "left hand free" med Alt-J... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... jeg har et par refleksjoner når det gjelder privatleasing av f.eks en BMW F30 320d. Her i DK kan man nå inngå 1 årige leasingavtaler. Dette betyr at depositumet er 15000 kroner (som reelt er en kostnad) og månedsleien er 3995 kroner. I tillegg kommer det et etableringsgebyr på 4750 kroner samt et månedlig administrasjonsgebyr på 25 kroner. Prisen er inklusive leveringsomkostninger samt service i perioden. Bilen kan maksimalt kjøres 20000 Km i perioden.

 

Dette betyr en samlet kostnad over 12 måneder på 54490 kroner. Dette skal stå i perspektiv til at den samme bilen uten ekstrautstyr koster 533300 kroner her i Danmark. Hvis vi så forestiller oss at verditapet pr. år er ca. 10% (reelt trolig nærmere 15%) svarer dette til 53330 kroner. Kapitalkostnadene er ditto ca. 3% med et alminnelig huslån og dette tilsvarer ca. 15000 kroner for bilens kjøpesum. Skal man låne penger til leasingen vil lånekostnaden være opp mot det dobbelte.

 

Ergo koster privatleasing av en F30 320d nå omtrent det samme som å kjøpe den samme bilen og man har i tillegg fordelen av å kunne få en helt ny bil hvert år. Dette er sannelig et svært fristende tilbud iom. at alt er så enkelt og greit. Ikke behøver man å tenke mer på værditapet, ikke evt. skader (man kan forsikre seg mot den risikoen også) og ikke behøver man å tenke på bryderiet med salget av bilen om noen år. Det er ikke merkelig at BMW her i Danmark knapt selger nye biler... alt handler om leasing til private og firmaer.

 

Jeg har allikevel enkelte reservasjoner mot en slik løsning. Først og fremst er jeg usikker på om jeg har lyst til å kjøre en leibil hele tiden. Det er noe eget å kunne si til seg selv at den nye BMW'en er min og bare min (selv om banken i mange tilfeller er den reelle eieren). Jeg er også usikker på om jeg vil trives med å ha en helt ny bil hele tiden. Mine biler har sjel og sjelen utvikles og forsterkes igjennom hele den tiden man har bilen. OK... det siste er min personlige greie med mine biler, men skikkelige bilentusiaster forstår sikkert hva jeg mener... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt du skal gå tilbake til BMW igjen, nå har du vært på en liten vift med VW og Citroën og nå er det på tide at du kjøper en bil med ren kjøreglede. F30 320d er en bil som byr på enormt med kjøreglede og ikke minst ytelse, absolutt en grei bil :)

Det at en 320d koster mer hos dere enn hva en 328I koster her er skremmende, er vel kanskje derfor det er så populært med leasing i Danmark. I Norge begynner enn 320d på 397 000 kr, er jo en helt syk prisforskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... nye biler er dyre her i Danmark. De blir imidlertid langsomt, men sikkert billigere og såvidt jeg forstår på politikerne er det norske avgiftssystemet på biler nå forbildet for hvordan det skal bli her i DK også. Min E46 318d Touring kostet 530000 kroner (dk) som ny for 12 år siden og da er ikke 533000 kroner (dk) så alt for galt for en ny F30 320d idag... inflasjonen tatt i betraktning. Alt er relativt... bl.a 115 HK vs. 184 HK... :)

 

Jeg vil gjerne ha en liten pause fra BMW etter knapt 10 år med en E46. Det er bra for bilinteressen mhp på å bibeholde fornuftige perspektiver og relevante meninger. Saken er at Citroën C4 Cactus er en vanskelig bil å forstå og dermed komme tett inn på. Den krever mye av eieren i relasjon til å være en god bil (ikke ulikt oldschool Citroën) og dette vil, som alltid med krevende biler/produkter/ting, føre til mye kritikk. Selvfølgelig tiltrekker dette bilnerden i meg, men jeg kommer helt sikkert tilbake til BMW når den værste nysgjerrigheten har lagt seg og da er helt klart F31 en interessant kandidat og sogar også en F45.

 

Som Mat Watson påpeker er C4 Cactus ingen kostbar bil. Vår variant kostet 210000 kroner (235000 NOK) og tilbyr fabelaktig mye bruksbil for pengene. Vår BlueHDi 100 modell finnes ikke på det norske markedet, men modellen under (eHDi 90) koster 240000 NOK i Norge. Vi snakker uansett om en interessant bil på den hyggelige siden av 260000 NOK. Verditapet er relativt lavt på slike biler og jeg tror at Cactusen totalt sett kommer til å koste svært lite penger. Over hvor mange år vet jeg ikke ennå... mye avhenger av hva slags entusiastbil jeg bestemmer meg for å kjøpe... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... jeg har et par refleksjoner når det gjelder privatleasing av f.eks en BMW F30 320d. Her i DK kan man nå inngå 1 årige leasingavtaler. Dette betyr at depositumet er 15000 kroner (som reelt er en kostnad) og månedsleien er 3995 kroner. I tillegg kommer det et etableringsgebyr på 4750 kroner samt et månedlig administrasjonsgebyr på 25 kroner. Prisen er inklusive leveringsomkostninger samt service i perioden. Bilen kan maksimalt kjøres 20000 Km i perioden.

 

Dette betyr en samlet kostnad over 12 måneder på 54490 kroner. Dette skal stå i perspektiv til at den samme bilen uten ekstrautstyr koster 533300 kroner her i Danmark. Hvis vi så forestiller oss at verditapet pr. år er ca. 10% (reelt trolig nærmere 15%) svarer dette til 53330 kroner. Kapitalkostnadene er ditto ca. 3% med et alminnelig huslån og dette tilsvarer ca. 15000 kroner for bilens kjøpesum. Skal man låne penger til leasingen vil lånekostnaden være opp mot det dobbelte.

 

Ergo koster privatleasing av en F30 320d nå omtrent det samme som å kjøpe den samme bilen og man har i tillegg fordelen av å kunne få en helt ny bil hvert år. Dette er sannelig et svært fristende tilbud iom. at alt er så enkelt og greit. Ikke behøver man å tenke mer på værditapet, ikke evt. skader (man kan forsikre seg mot den risikoen også) og ikke behøver man å tenke på bryderiet med salget av bilen om noen år. Det er ikke merkelig at BMW her i Danmark knapt selger nye biler... alt handler om leasing til private og firmaer.

 

Jeg har allikevel enkelte reservasjoner mot en slik løsning. Først og fremst er jeg usikker på om jeg har lyst til å kjøre en leibil hele tiden. Det er noe eget å kunne si til seg selv at den nye BMW'en er min og bare min (selv om banken i mange tilfeller er den reelle eieren). Jeg er også usikker på om jeg vil trives med å ha en helt ny bil hele tiden. Mine biler har sjel og sjelen utvikles og forsterkes igjennom hele den tiden man har bilen. OK... det siste er min personlige greie med mine biler, men skikkelige bilentusiaster forstår sikkert hva jeg mener... :)

Har hatt et par meget følelsladde diskusjoner på jobb vedr dette, leasing vs nybilkjøp.

Kjøp av bil vekker mange følelser.

Pr idag er vel det i mitt hode tilsvarende kost vedr leasing sett oppimot kjøp av nybil.

Dessverre ser det ut til at det kan bli noe dyrere å lease hvis statbudsjettet går mellom?

Alternativt kjøp av ca 10 år gammel bil kan også komme tilsvarende ut iform av uforutsette problemer!

Noe av jokeren vedr leasing er vel gjenkjøpsverdien?

Vedr F31, så er den omtrent like trang i baksete som 4 serie coupe.

4 serie Cabriolet er selvsagt trangere, men innvendig plass er ikke paradegrenen til F31.

Her har mye av fokuset vært på bagasjeplassen.

Kjøp heller 4GC eller hvis plass er tema, GT'en. Den er sterkt undervurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha en liten pause fra BMW etter knapt 10 år med en E46. Det er bra for bilinteressen mhp på å bibeholde fornuftige perspektiver og relevante meninger. Saken er at Citroën C4 Cactus er en vanskelig bil å forstå og dermed komme tett inn på. Den krever mye av eieren i relasjon til å være en god bil (ikke ulikt oldschool Citroën) og dette vil, som alltid med krevende biler/produkter/ting, føre til mye kritikk. Selvfølgelig tiltrekker dette bilnerden i meg, men jeg kommer helt sikkert tilbake til BMW når den værste nysgjerrigheten har lagt seg og da er helt klart F31 en interessant kandidat og sogar også en F45.

Det er vi nok veldig forskjellige da jeg føler jeg ikke har noe behov for å forsøke andre biler, BMW gir meg det jeg vil ha :) Men nå har vi fått en VW UP i husstanden, riktignok en E-Up og jeg må si jeg forstår at du roser denne modellen etter å ha hatt en selv. Det er alltid morsomt å kjøre andre bilmerker og det gjør jeg stadig, morsomt å få ett overblikk på hva andre merker tilbyr. Men det er også da jeg fort merker hvor forbasket gode biler BMW lager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... jeg har hatt veldig mange forskjellige bilmodeller og det er 100% tilsiktet. Jeg har hatt Porscher med 300 HK for 30 år siden (tilsvarer vel 500+ HK idag) og Land Rovere med knapt 80 HK. Jeg elsker biler og nesten alle biler kan tilby noe som er positivt i relasjon til motor, understel og/eller generell kjøreglede... alt avhenger av tid, situasjon og sted. Når dette er nevnt er det to bilmerker jeg alltid kommer tilbake til og det er Porsche og BMW (jeg har hatt henholdsvis 4 og 3 modeller av hvert bilmerke). Årsaken er den genuine fokuseringen på kjøreglede i sin reneste form. Porsche som en sportsbilprodusent og BMW som bilprodusent. Ingen bygger sportslige alminnelige biler som BMW gjør det og dette er nettopp hva jeg virkelig setter pris på med BMW... :)

 

Apropos genuine kjøreegenskaper og et eksempel på det aller beste BMW har bygget. E46 M3 CSL på Nürburgring Nordschleife med Thorleif Nielsen som sjåfør og eier en gang i 2004/05 i regi av BMW Car Club Norway (står bak den aktuelle DVD klubbvideoen). Jeg vet ikke om jeg har tillatelse til å vise dette opptaket, men jeg drømmer meg stadig tilbake til da denne bilen satte en ny standard for produksjonsbiler rundt "Die Grüne Hölle" (det grønne helvete) med 7:50 minutter for en runde (08/2003). Dette var signifikant hurtigere enn f.eks de samtidige bilmodellene Porsche 911 Turbo (997), Nissan GT-R, Ferrari F430 F1 og Honda NSX-R. Hvis noen føler seg støtt og/eller rettigheter er overtrådt. Vennligst ta kontakt pr. PM så sletter jeg innlegget/videoen... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil helt klart være interessant. Jeg har hørt påstanden før, men jeg vet ikke om det er helt korrekt å fremlegge C4 Cactus på den måten iom. at både GS og BX modellene er mye mer like Cactus... konseptmessig, markedsmessig og når det gjelder relativ størrelse. Det som imidlertid underbygger påstanden (som Citroën selv har brukt i markedsføringen av bilen) er at få idag kjenner til GS og BX modellene. 2CV modellen er langt bedre kjent av folk flest og man skal jo heller ikke se bort fra at GS og BX trekker historiske veksler på 2CV... :)

 

 

Over til noe helt annet... tyske Auto Motor und Sport (AMS) har snakket med den avgående sjefen for BMW M og det er sannelig interessante ting som kom ut av den samtalen. Dr. Friedrich Nitschke uttalte bl.a at M5 og M6 modellene nå kommer med muligheten for xDrive. Bakhjulstrekk vil være standard, men for de som ønsker 4x4 blir dette nå mulig. Han bekrefter at manuelt gear også i fremtiden vil være tilgjengelig for M-modellene. Det som imidlertid er litt trist er at M-modellene aldri mer vil bli tilgjenegelig med motorer uten ladeluft (turbo og/eller kompressor). På den annen side bekrefter Nitschke at de vil utvikle en ny supersportsbil a la M1. Det blir imidlertid ikke en modell bygget på i8, men en bil som bl.a vil bruke teknikk fra i8... :)

 

http://www.bmwblog.com/2014/10/27/bmw-m-boss-talks-wheel-drive-naturally-aspirated-engines-bmw-m2/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...