Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

BMW's sjefdesigner, Karim Habib, uttalte for nylig at kommende modellserier vil følge en annen filosofi når det gjelder designet på bl.a frontlysene enn dagens modeller. Dagens design på dette området er en videreutvikling av Chris Bangle's visjoner fra slutten av 90-tallet (først implementert med E65). Overordnet har dagens 1, 3, 5 og 7-serier variasjoner over det samme temaet når det gjelder frontlysenes design, men iht. Habib blir det ikke slik med de fremtidige generasjonene av disse modellseriene. Hovedargumentet for denne utviklingen er at de dyrere modellseriene mister eksklusivitet like mye som de billigere modellseriene får eksklusivitet fra de dyrere modellene og at dette hverken er praktisk eller ønskelig. Hver modellserie vil derfor få et mer unikt design som på en bedre måte reflekterer modellserienes individuelle eksklusivitet og karakter.

 

Det som er interessant med denne utviklingen er at BMW med disse planene praktisk talt børster støvet av Chris Bangle's grunnleggende argument for sine visjoner; som var å skape et større spillerom for et mer interessant og spennende design innenfor hver modellserie. Ergo fikk 3-serien med E46 flere ulike designuttrykk, E85 Z4 et helt annet designuttrykk og E39 fikk et annet design igjen som var mer konservativt. E65 fikk et temmelig radikalt design, men dette var dessverre ikke vellykket. BMW ble derfor tvunget til å gjennomføre en veldig tidlig facelift som ikke bare modererte designet på E65, men som ultimativt også første til at Chris Bangle forlot BMW. Etter denne hendelsen har BMW's overordnede design vært temmelig konservativt og stilsikkert. Utfordringen er at BMW også er tilbake til start når det gjelder hva slags overordnet designfilosofi de skal satse på. På mange måter er de designmessige utfordringene de samme som var gjeldende med E36 vis a vis E38 samt E39.

 

http://www.motorbeam.com/cars/bmw-cars/bmw-to-offer-more-distinctive-styling-on-next-gen-models/     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har vært inne på tidligere vil privatleasing av biler bli en selvforsterkende effekt så snart man når over en kritisk grense. Dette er nå i ferd med å skje her i Danmark. Bruksretten til en bil blir dermed for de fleste viktigere enn eierskapet til den samme bilen. Bruktbilprisene faller som en sten og ingen vil kjøpe dyre biler (ei heller undertegnede). Spørsmålet er når denne utviklingen kommer til Norge?... :???:

 

http://jyllands-posten.dk/motor/ECE7153255/Brugsretten-til-bilen-bliver-vigtigere-end-ejerskabet/  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har vært inne på tidligere vil privatleasing av biler bli en selvforsterkende effekt så snart man når over en kritisk grense. Dette er nå i ferd med å skje her i Danmark. Bruksretten til en bil blir dermed for de fleste viktigere enn eierskapet til den samme bilen. Bruktbilprisene faller som en sten og ingen vil kjøpe dyre biler (ei heller undertegnede). Spørsmålet er når denne utviklingen kommer til Norge?... :???:

 

http://jyllands-posten.dk/motor/ECE7153255/Brugsretten-til-bilen-bliver-vigtigere-end-ejerskabet/

Vel, det har nok gradvis blitt mer leasing.

Får man en fornuftig gjenkjøpsavtale og greie betingelser er dette fornuftig nok.

Jeg er på gjerdet ennå, litt spent på hva blåblå gjør ut av dette mtp statsbudsjettet for 2015.

Spent på om jeg hadde klart å hatt en bil i 3 år også?

Later til å være endel fordommer rundt leasing, litt usikker på hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det handler om at man må endre hele tankesettet og oppfatning av hva det vil si å ha tilgang til en bil. Mye av dette vil endre seg med deleøkonomien som nå kommer, men mye vil også endre seg med bedre og mer modne privatleasingprodukter. Her ligger nok spesielt USA foran Norge, men også England, Nederland og Danmark. Det er snart ikke grenser for hva slags avtaler man kan kjøpe når det gjelder privatleasing av biler her i Danmark. Man kan sogar lease biler som allerede har vært leaset både en og to ganger tidligere (et slags bruktmarked innen privatleasing av biler). Man kan lease biler i bare en del av året (f.eks sommerhalvåret) for deretter å avregistrere bilen slik at man sparer store deler av leasingkostnaden frem til bilen igjen får skilter neste vår. Man kan lease utenlandske biler for bare en periode i Danmark og man kan lease biler som man selv leaser ut til en tredjeperson (en slags form for fremleie av bilen). Før eller senere vil dette komme til Norge også... :)

 

Jeg kom forøvrig over en litt artig bildeartikkel som handler om produksjon av div. BMW produkter. Som man kan se er ikke hele produksjonen automatisert ennå... :)

 

http://www.designboom.com/technology/inside-look-bmw-mini-production-facilities-10-28-2014/

 

bmw-production-facilites-designboom05.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var det dags for en ny runde med X5M og X6M, vil ikke akkurat si at den utgåtte E70 X5M var gammeldags da den ytelsesmessig fortsatt står seg som en av de råeste SUVene som kunne kjøpes. Men nå er altså ny utgave klar og med første øyekast så ser man at det vellykkede men noe mer trauste designet til F85 har fått sportslige toner, ser ganske bra ut forøvrig. På ytelsene så ser det i midlertid ikke ut til å ha skjedd så mye, motorene er den samme 4,4 liters V8eren med Turbo men denne gang yter den 575 hester og 750 nm. Ytelsene er ikke rent lite imponerende, 0-100 skal gå unna på 4,2 sekunder for denne mastodontene på over 2 tonn. Det gir den plasseringen "Verdens raskeste SUV" med god margin foran Porsche Cayenne Turbo S, og spent er jeg på å se disse to satt opp i mot hverandre på bane.

En annen ting er nå at offisielt så er X5M raskere enn F10 M5 og kun 0,1 sekund bak M4, det er veldig imponerende for en bil på denne størrelsen. Blir spennende å se om BMW kommer til å gjøre ytteligere noen grep på F10 M5 siden den fortsatt har 3 år igjen på markedet, det ryktes om mulighet for X-drive selv om det kun vil hjelpe på 0-100 men uvist om dette ikke kom er før neste generasjon :)

post-47692-0-38364500-1414685154_thumb.j

post-47692-0-69699700-1414685163_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens M5 og M6 vil komme med xDrive som en option... det har vi BMW M sjefen Friedrich Nitschke's ord for. Forøvrig melder flere medier på nettet at X6M klarer 0-100 Km/t på 4 sekunder blank og det er ganske så imponerende størrelsen og tyngden på bilen tatt i betraktning. Porsche har for tiden ingen Cayenne Turbo S, men den alminnelige Turbo modellen med 520 HK klarer 0-100 Km/t på 4,5 sekunder. Panamera Turbo S med 570 HK, som er ca. 200 Kg lettere enn Cayenne Turbo, klarer imidlertid 0-100 Km/t på 3,8 sekunder så mon ikke en fremtidig Cayenne Turbo S vil være ganske nøyaktig like hurtig som X6M.

 

Det er uansett nærmest surrealistisk å tenke på at disse bilmodellene idag er hurtigere 0-100 Km/t enn f.eks Ferrari F430 Scuderia (altså forgjengeren til 458 Italia) var for bare 6 år siden. Vi snakker nærmest om en revolusjon når det gjelder utviklingen av effektive drivlinjer (og selvfølgelig motorer med et massivt dreiemoment). Porsches hurtigste regulære produksjonsmodell, som er 911 Turbo S med 560 HK, klarer 0-100 Km/t på 3,1 sekunder. Ergo er den nye standarden for de hurtigste sportsbilene 3,0 sekunder. Både Ferrari LaFerrari og Porsche 918 Spyder klarer disiplinen på godt under 3 sekunder blank (918 Spyder med Weissach pakke klarer distansen på 2,6 sekunder).

 

Apropos litt billigere sportsbiler. Jeg liker den nye Audi TT... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat skal lease en V60 1,6D nå. 3000 kr pr mnd + forsikring, årsavgift og innskudd. Jeg ser ikke helt økonomien i det.

Prøvde å få han til å kjøpe en brukt W212 350CDI, men han ble presset av familien siden 4 andre i familien kjører Volvo.

 

Har lest test av nye TT i AMS, og den fikk skryt.

TT mk1 har fått mye hets opp gjennom årene, men jeg har alltid likt den. Har faktisk en svart 1:18 modellbil fra Revell.

Den er en av få Audi-modeller som skiller seg skikkelig ut fra mengden - det er en pen bil selv 16 år senere. Ytelser og interiør bidro til å gjøre denne bilen til en stayer, i motsetning til mange andre konkurrenter fra den tiden. Audi har vært flinke til å beholde den originale ideen - liten, sportslig og billig bil - og ikke la den ese ut til en dyr GT slik som f.eks. BMW er verstinger på.

 

post-47117-0-58051200-1414701200_thumb.j

post-47117-0-72483200-1414701213_thumb.j

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens M5 og M6 vil komme med xDrive som en option... det har vi BMW M sjefen Friedrich Nitschke's ord for. Forøvrig melder flere medier på nettet at X6M klarer 0-100 Km/t på 4 sekunder blank og det er ganske så imponerende størrelsen og tyngden på bilen tatt i betraktning. Porsche har for tiden ingen Cayenne Turbo S, men den alminnelige Turbo modellen med 520 HK klarer 0-100 Km/t på 4,5 sekunder. Panamera Turbo S med 570 HK, som er ca. 200 Kg lettere enn Cayenne Turbo, klarer imidlertid 0-100 Km/t på 3,8 sekunder så mon ikke en fremtidig Cayenne Turbo S vil være ganske nøyaktig like hurtig som X6M.

 

Det blir på dagens modeller ja, det hadde ikke jeg fått med meg. Jeg mener at for å møre konkurransen så er det riktig at BMW tilbyr M5 med firehjulstrekk som tilvalg, dette for å vinne på veigrep og selvsagt akselerasjon i lavere hastigheter. Det er på høy tid at M5 igjen kommer seg opp i stolen som "Verdens raskeste sedan" slik den alltid har vært, tiden vil vise.

Ja det er helt normalt at BMW sine M modeller går bedre enn de offisielle tallene, F10 M5 har jo uoffisielt blir målt helt ned i 3,9 sekunder til 100 i vanlig 560 hesters versjon. Det at nye X6M er nede rundt 4 sekunder er slettes ikke dårlig, men heller ikke helt uventet synes jeg. I følge Carfolio.com så finnes Porsche Cayenne Turbo S med 550 hester, noe som skurrer her kanskje?

http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=315865

En kamerat skal lease en V60 1,6D nå. 3000 kr pr mnd + forsikring, årsavgift og innskudd. Jeg ser ikke helt økonomien i det.

Prøvde å få han til å kjøpe en brukt W212 350CDI, men han ble presset av familien siden 4 andre i familien kjører Volvo.

Leasing synes jeg fortsatt er litt sånn halvveis i Norge, det kommer seg nok med årene. Madammen var her i høst og vurderte leasing på F22 218d M-sport, men den kom på 3800,- per måned og da kom forsikring og årsavgift i tillegg. Jeg presset jo på for at hun skulle kjøpe BMW og 2-serie er en bil hun selv har sett seg ut og ville ha (i estoril blå selvsagt) men det ble for dyrt synes vi begge to. Da kunne vi alternativt ha bruktimportert en 220I og enda slupper billigere unna enn med leasing av en 218d, som hadde kostet mer i måneden enn min F10 530d. Så hun kjøpte seg ny VW E-UP i stede og satser på å få tak i en F22 220i om ett par år når EL bil fordelene begynner å trekkes tilbake ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche Cayenne Turbo S er ikke en del av dagens modellportefølje hos Porsche. Sjekk www.porsche.de ... mye mer pålitelig enn www.carfolio.com ... :)

 

Werther: Ja... Audi TT mrk.I er egentlig en ganske fin modell. Den er kronisk misforstått idag, men da den kom i 1998 tok den markedet med storm fordi konseptet var både riktig og elegant. Jeg fikk totalt hakaslepp da jeg så den på bilder første gang i CAR. Så moderne og minimalistisk i designet... og ikke minst tysk industridesign i beste "Bauhaus" stil (selv om bilen faktisk er designet i Simi Valley rett nord for Los Angeles). Jeg ble forelsket på stedet og ble således en av de aller første utenfor VW/Audi systemet som prøvekjørte bilen i Norge, men med en 4-5 år gammel datter passet ikke familiesituasjonen til en bil av dette kaliberet. Vi kjøpte en E36 323i istedenfor og den var isolert sett ikke et dårlig alternativ samt omtrent like hurtig... :)

 

Apropos dagens fokus på små bensinrekkefirere med turbo i BMW regi så var dette et konsept VAG kunne tilby på bred basis allerede for 20 år siden fom. Audi A4 mrk.I. Den gangen var imidlertid Audi mest kjent for deres fantastiske rekkefemmere (både med og uten turbo) og denne downsizingen ble derfor ikke sett på som en god ting av entusiastene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at Unge Høyre i dagens Aftenposten også lufter noen av de samme tankene om at 50+ genereasjonen har for mange goder og privilegier. Eksempelet med levealdersjusteringen når det gjelder pensjon er grotesk, men også veldig typisk for problemstillingen. Hvis man i tillegg også tar i betraktning at boligspekulasjonen blandt velstående eldre er omfattende og derfor sterkt prisdrivende med kun dem selv og eiendomsmeglere som vinnere er bildet komplett. Det er helt klart på tide at noe blir gjort i denne sammenhengen. Jeg vil ha en skattemessig generasjonsrevolusjon nå!

 

http://www.nrk.no/norge/foreslar-drastiske-velferdskutt-1.11706659

 

Jeg har ganske mange ganger uttalt at jeg vil ha hva jeg kaller en skattemessig "generasjonsrevolusjon" i relasjon til en kraftig omfordeling av formue fra 60+ generasjonen til folk som er i etableringsfasen i livet ("25 something"). Årsaken er at formuene hoper seg opp hos den såkalte 68-generasjonen... altså de som nå går på pensjon. Aldri har nye pensjonister hatt bedre råd og aldri har det vært dyrere å være ung i etableringsfasen av livet. Dette er ikke bare svært egoistisk og urettferdig, men også i den grad meningsløst i all den tid vi alle bare må erkjenne at slektenes fremtid er de unge og ikke de gamle. Dette berører alt fra formuesfordelingen, reallønnsvekst til muligheten for å få et lån med en anstendig rente. Jeg har samlet litt dokumentasjon i denne tråden: http://bimmers.no/topic/703275-fredriks-alternative-bimmerstr%C3%A5d/page-289#entry2862052

 

Idag melder den danske avisen Politiken (svarer nogenlunde til Dagbladet) at selv bilindustrien nå tar høyde for at den største økonomiske veksten i overskuelig fremtid kommer 60+ generasjonen mest til gode. Ford er i denne sammenhengen f.eks i ferd med å utvikle et førersete som kan registrere om sjåføren er i ferd med å få et hjerteanfall (noe som isolert sett er en god ting, men ikke i denne konteksten). Eurostat (EU's statistikkontor) har fremlagt undersøkelser som viser at privatforbruket de siste 20 årene har økt 50% hurtigere for de over 60 år enn for de under 30 år. I 2050 vil antall mennesker over 60 år på verdensplan overstige de mellom 0-5 år. De samme menneskene som var babyboomen etter krigen blir med andre ord også oldingboomen. Dette er etter min mening helt håpløst og ikke minst temmelig meningsløst... :-s

 

http://politiken.dk/oekonomi/privatoekonomi/ECE2438578/foelg-pengene-fremtiden-tilhoerer-de-aeldre/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroëns (and BMWs) last a lifetime... just take care of them... :love:

202 MPH = 325 Km/t.

Citroën SM er forøvrig en ganske interessant modell fra den perioden da Citroën eide Maserati. Den er designet av Robert Opron som bl.a også tegnet Citroën CX. Det konseptmessige utgangspunktet for SM var tanken om å bygge en sportslig Citroën DS (forgjengeren til CX). Året var 1961 og Citroën hadde ikke selv en passende motor til den kommende bilmodellen. Meningen var at DS skulle hatt en boxersekser (godt og vel 8 år før Porsche 911 kom på markedet), men de planene ble av økonomiske årsaker lagt på hyllen og DS fikk istedenfor en alminnelig rekkefirer. Denne motoren hadde et begrenset utviklingspotensiale og dette kom dessverre til å prege DS i hele modellens levetid. Den nye sportslige modellen krevde derfor en skikkelig motor som kunne ta opp kampen med bl.a Jaguar og Mercedes-Benz.

Citroën henvendte seg derfor til Maserati (som de allerede var deleiere av) og bestilte en V6 motor med 90 graders vinkel som maksimalt skulle ha et sylindervolum på 2,7 liter (jmf. franske bilskatteregler) og yte minimum 150 HK. Resultatet ble som beskrevet, men motoren fikk 170 HK og det var ganske mye på midten/slutten av 60-tallet. SM delte mange deler med DS som bl.a det hydrauliske systemet og i tillegg fikk den DIRAVI (kort for "direction à rappel asservi") som var en progressivt hydraulisk drevet styreservo. Dette systemet kjennetegnes ved at det har 1:1 utveksling samt er selvopprettende også når bilen står stille. DIRAVI ble ført videre på modellene CX og XM.

SM ble introdusert på markedet i 1970 og på dette tidspunktet hadde Citroën tatt over Maserati (formelt skjedde dette i 1968). Modellen ble relativt godt mottatt , men salget var behersket tiltross for at målgruppen likte bilen. I relasjon til direkte konkurrerende modeller som f.eks Mercedes-Benz SLC var imidlertid salget av SM isolert sett meget bra, men Citroën hadde større forhåpninger og dette viste seg å være for optimistisk (igjen var bl.a oljekrisen i 1973 ansvarlig for å ødelegge svært mye for bilindustrien). Etter 5 år på markedet var det slutt og totalt 12920 SM'er ble produsert. SM fikk enkelte mindre designendringer i løpet av disse årene og motoren ble bl.a boret opp til 3,0 liter (180 HK) for modellene med automatgear. Modellene med manuelt gear fikk bensininnsprøytning og dermed også 180 HK fra 2,7 liter.

Det er forøvrig usikkert hva akronymet SM står for, men mange mener at det står for "Sa Majesté" som betyr "Hennes Majestet". Dette skal sees i forlengelsen av at DS står for "déesse" som betyr "Gudinnen" ("DS" uttalt på fransk). 0-100 Km/t klarte SM på 8,9 sekunder og topphastigheten var 235 Km/t... noe som var temmelig imponerende på begynnelsen av 70-tallet... :)

Nederlandsk er totalt uforståelig... trykk på engelske undertekster.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To korte innslag: I dagens VG lufter politisk redaktør Hanne Skartveit sine frustrasjoner over de samme pensjonistspirene som jeg vil til livs skattemessig for å få en omfordeling av formuene fra gamle til unge. Det er heldigvis ikke bare undertegnede som har fått nok av 68-generasjonen (altså de som nå er rundt 65-70 år). Det andre innslaget er en veldig fin artikkel om hvordan integrasjonen mellom det tidligere Østtyskland og Vesttyskland kommer til syne idag. Min erfaring etter å ha vært to ganger i området i år er nogenlunde det samme. Forskjellene er stadig til å ta og føle på... man ser tydelig når man er i det tidligere Østtyskland.

 

http://www.vg.no/nyheter/meninger/skatt/68-erne-kan-vinne-igjen/a/23326776/

http://www.politiko.dk/perspektiv/muren-traekker-stadig-sine-spor-gennem-tyskland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...