Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Vet du hvor mange i8'er som er solgt på verdensbasis Fredrik?

Hehe, skal jeg være helt ærlig så har jeg ikke peiling men tror ikke det er så mange som Tesla Modell S :) Tviler på at det er solgt over 1000 I8, er jo ett ganske eksklusivt nisjeprodukt dette så regner ikke med de stor tallene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig pris på i8 i Norge egentlig. Vet du hva, den kunne jeg faktisk tenkt meg. 

 

Men den konkurrerer med 991, som er en fantastisk bil. Jeg regnet litt på det, kunne fått inn en 2012 991 c2 til rundt 900.000... men det er litt over smertegrensen min dessverre :(

Det må da være en perfekt daily, til å ha i en 7-8 år :) Godt betalt pleier man også å få for 911 når man selger de. Ihvertfall de uten sjokolademotorer, vel å merke.

 

Endret av Merrushe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om etterspørselen etter de moderne 911'ene vil holde seg like godt som de eldre modellene. Porsche har ganske høye produksjonstall for 911 nå og f.eks ble det produsert 175000 stk. 996 varianter til forskjell fra kun 62000 stk. 964 varianter og 68000 stk. 993 varianter. I 1987 hadde Porsche produsert 250000 stk. 911'er siden 1964. En kvart million biler er ikke mye på hele 23 år og dette har nok en ganske stor innvirkning på dagens etterspørsel etter disse bilene. Jmf. Porsche eksisterer stadig over 70% av Urmodellen og G-serien. Porsche 968 er forøvrig den minste alminnelige serien med knapt 13000 stk. produsert. Under 8000 av disse ble solgt i Europa og under 2000 av disse igjen var cabrioletter... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i8 er en fantastisk bil.

Ikke bare er den en glimrende bil grunnet branding pga utseendet og drivlinje, bilen leverer også.

Top Gear kåret den til årets sportsbil.

I Norge er den forøvrig svært prisgunstig ifht f.eks Tyskland, der den koster en million.

Her i Norge koster den ifra ca 1.2 millioner og sett i sammenheng med 911 blir en 911 svært ordinær og kjedelig.

i8 er en langt mer eksotisk skapelse i både antall og av utseendet.

Etter nyttår blir den vel også noe rimeligere?

BMW tjener etter sigende ca 6% på denne bilen, men som en demonstrasjon av teknikk, design og utførelse teller den vesentlig mer.

Jeg vet at den "ligger" under minst et juletre iår.

Da har man vært snill da. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at 911 er ordinær og kjedelig, men den er langt fra like innovativ og spennende som i8. Utfordringen for BMW er at de har et pedagogisk problem med i8. Alt for mange forstår ikke eller vet ikke hvor fremtidsrettet og avansert den egentlig er i forhold til f.eks 911. Til Porsches forsvar er det ikke meningen at 911 skal fravike alt for mye fra det originale konseptet. Til dette har Porsche utviklet hybridmodellen 918 Spyder som er som en i8 på anabole steroider. Porsche 918 med Weissach Package er helt rå... 887 HK ved 9150 rpm, maksimalt 1280 Nm der 800 Nm er tilgjengelig fra 800 rpm (kombinert bensin og elektriske motorer) og 580 Nm fra <> 0 rpm (fra to elektriske motorer). 0-100 Km/t går løs på 2,6 sekunder og topphastigheten er 345 Km/t. 

 

 

Apropos motorproblemene på Porsche 996 og flere av 997 samt Boxster variantene. Her er en relativt billig fiks... :)

 

http://carbuying.jalopnik.com/how-to-own-a-ridiculously-cheap-and-reliable-porsche-91-1668638286/1668941033/+pgeorge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska jeg være helt dønn ærlig med dere så er jeg faktisk ikke SÅ begeistret for BMW I8. For det første så er det litt skuffelsen ved at når BMW først kommer med en lav "superbil" med måkevingedører så er det en hybridbil med en tresylindra motor og for det andre så er det designet bakfra. Men bortsett ifra det så er det jo ekstremt vanskelig å ikke la seg imponerer av bilen, den er teknisk sett en bil som ligger gode 5 år frem i tid og det viser hva BMW egentelig er kapabel til å utføre. Vi vet jo allerede hva BMW er kapabel til å gjøre i den andre enden av skalaen etter å ha produsert M3 og M5 i 30 år nå, så dette er absolutt en ny side ifra BMW som de viser at de behersker meget bra. Og når fordelene som vektbesparende materialer finner veien i de vanlige modellene så er jo det bare bra :)

Men hadde jeg hatt 1,3 millioner (I8 begynner på 1,299 000) som lå og brant hull i lomma mi så hadde jeg helt klart kjøpt en ny M3, så hadde jeg vært godt på vei i utstyrslista før jeg i det hele tatt nådde startprisen på I8en ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg en tur ned på Porsche Centre Son i går for å beskue en Cayman R jeg hadde vært litt nysgjerrig på. 

Innehaver hadde sin Carrera GT utstilt, det var egen "classic" avdeling med både backdates og 964er, samt et par 996 Turboer. 

 

Var denne jeg var der for å se på: 

 

09QsST1.jpg?1

 

WIEBgMk.jpg

 

LJRipRy.jpg?1

 

Som en interessant opplysning så er denne bilen opprinnelig kjøpt av Anders Buchardt og Nils Tronrud, som skulle oppbevare den ved Ringen hele året og ha den som ren  "Ring-bil"- den er dermed meget sparsomt utrustet. Bøtteseter, Ingen Air condition, kun radio/CD osv. Skikkelig Lightweight : - ) Planene ble endret og bilen ble derfor stående og nesten ikke brukt. Deretter gikk den til en Kristiansand-mann med 4-5 andre Porscher som heller ikke brukte den, og Porsche Center Son kjøpte da bilen tilbake i forbindelse med et innbytte til Cayenne :)

 

Cayman R er på mange måter et meget analogt bekjentskap. Her er det Passive støtdempere av den gamle sorten, Mekanisk diffsperre, manuell girkasse og hydraulisk styring. Sammen med en selvpustende 9A1 motor på 330 hester og 1300 kilo er det ikke så fryktelig mye mikk-makk her :)

 

Jeg ble rett og slett så betatt av denne bilen at det endte med kjøp :)

 

Nå er Norgesferie planlagt  : - ) 

Endret av Merrushe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med en av de fineste sportsbilene man kan kjøpe idag. Cayman S er jo i utgangspunktet veldig kompetent, men Cayman R blir ikke mindre kompetent når den har en egenvekt som er ca. 55 Kg mindre. Aluminiumsdører fra 911 (997), karbonfiberseter fra 911 GT2 (997), felger fra Boxster Spyder (987)... og naturligvis midtmotor... i tillegg til de tingene du allerede har nevnt Merrushe. 0-100 Km/t på rundt 4,5 sekunder og en topphastighet på 285 Km/t må vi vel også si at er mer enn godkjent for Porsches lille "fattigmanns" 911... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ja. Takk for hyggelige ord Fredrik.

 

Cayman R er vel ikke så veldig langt unna det du ser etter når far skal ha seg kosebil? Du har jo tidligere nevnt at du var inne på tanken på 986, men fikk bare ikke "må ha følelsen".

 

 

Har du vurdert en Cayman? Særlig fra 2009 og utover da den fikk den nye 9A1 motoren som anses som rimelig skuddsikker - så er dette et veldig fornuftig kjøp.

Jeg var egentlig ute etter en Base Cayman 2.9, men akkurat generasjon 2 kom midt i finanskrisa og det er derfor svært få av disse til salgs, og enda færre med manuell da PDK ble introdusert på disse... med dagens høye eurokurs og nye avgiftsendringer så var ikke import aktuellt.

 

Jeg hadde vært like fornøyd med en 2.9, men nå ble det R da  - begge fabelaktige biler.

 

Hva med en slik en Fredrik, hvor mye hadde den kommet på i Danmark?

 

http://www.autoscout24.eu/Details.aspx?id=263160264&cd=635538869540000000&asrc=st|fs

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gleder meg til road trip :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ha innlegg i denne tråden som hører til i tulletråden Wicky. Kan du ikke respektere dette er du ikke velkommen til å poste innlegg i tråden (de vil bli slettet). På den annen side var det faktisk meningen at Citroën DS skulle hatt en luftkjølt boxersekser. Citroën hadde planer for dette ca. 9 år før 911 kom i produksjon, men pga. mangel på økonomiske midler samt en forestående fransk skatt på motorvolum ble planene kansellert.

 

Merrushe: Jeg vil tro at en Boxster/Cayman S fra 2010 vil koste rundt 300000 DKK litt avhengig av kjørte kilometer og ekstrautstyr. De fleste som har slike biler her i Danmark leaser bilene igjennom spesialister eller har de stående på lager i Flensburg (det er spesialister som tilbyr dette også). Man kan lease en Boxster S for ca. 3000 DKK pr. måned alt inklusive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ha innlegg i denne tråden som hører til i tulletråden Wicky. Kan du ikke respektere dette er du ikke velkommen til å poste innlegg i tråden (de vil bli slettet). På den annen side var det faktisk meningen at Citroën DS skulle hatt en luftkjølt boxersekser. Citroën hadde planer for dette ca. 9 år før 911 kom i produksjon, men pga. mangel på økonomiske midler samt en forestående fransk skatt på motorvolum ble planene kansellert.

 

Merrushe: Jeg vil tro at en Boxster/Cayman S fra 2010 vil koste rundt 300000 DKK litt avhengig av kjørte kilometer og ekstrautstyr. De fleste som har slike biler her i Danmark leaser bilene igjennom spesialister eller har de stående på lager i Flensburg (det er spesialister som tilbyr dette også). Man kan lease en Boxster S for ca. 3000 DKK pr. måned alt inklusive.

 

Det er meget billig og på EU-nivå, en Cayman S fra 2010 vil i Norge koste minst det dobbelte ( 600.000 NOK) .

trodde Danmark var dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 På den annen side var det faktisk meningen at Citroën DS skulle hatt en luftkjølt boxersekser. Citroën hadde planer for dette ca. 9 år før 911 kom i produksjon, men pga. mangel på økonomiske midler samt en forestående fransk skatt på motorvolum ble planene kansellert.

 

 

 

 

Som om jeg skulle sagt det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...