Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det er også interessant at Paul Bracq har en minst like stor karriere hos Mercedes-Benz der han designet W100 (600), W108/109 (toppmodellen før S-klassen), W111 Coupé, W113 (SL Pagode) og W114/115 ("Strich-Acht"). Han designet også det franske TGV (Train à Grande Vitesse) høyhastighetstoget som har en registrert hastighetsrekord på hele 575 Km/t. Han er i tillegg også ansvarlig for interiøret i en hel rekke Peugeot modeller inkl. blandt annet 604 og 505. Mercedes-Benz W111 Coupé er helt nydelig... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden for en enkel og fin fremføring av en fantastisk låt. Bandet Low fra Minnesota i USA er klart undervurdert, men Robert Plant fra Led Zeppelin skjønte poenget å gjorde låten nesten enda bedre (mye bedre produksjon, men det kan diskuteres om selve låten egentlig ble finere - jeg liker Low's versjons best). Det er mye Neil Young, U2 og Radiohead i denne låten som Low kom med i 2004... :)

 

 

 

Edit 20.12.14. Litt mer Low skader ikke... et fantastisk fint band som evner å gjøre ting enkelt på en bra måte... [ :)]

 

 

Vladimir Putin sliter litt med å forklare dagens realpolitiske/økonomiske situasjon i Russland. Jeg synes allikevel at man bør ha respekt for at russerne kan ha et annet synspunkt på hvor NATO's grenser bør gå. Vi hadde problemer med at grensene i sin tid gikk ved "jernteppet" (Polen, Tsjekkoslovakia, Ungarn og Jugoslavia). Derfor er det ikke så merkelig at russerne nå synes at grensene bør gå ved Hviterussland og Ukraina (uten at jeg dermed forsvarer annekteringen av Krimhalvøyen).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har en drømmebil utover en nogenlunde potent oldschool Porsche (mest for gammel kjærlighets skyld) så må det være en 911 GT3 (991). Dette er virkelig Porsches mesterstykke når det gjelder de rene kommersielle modellene. Boxermotoren på 3799 cm3 yter uten ladeluft hele 475 HK ved 8250 rpm (rødmerket ved 9000 rpm) samt respektable 440 Nm ved 6250 rpm. 0-100 Km/t går løs på 3,5 sekunder og topphastigheten er 315 Km/t (7-trinns PDK). Vekten er 1430 Kg. Det som imidlertid er det mest imponerende med denne modellen er kjøreegenskapene. Porsche Torque Vectoring Plus inkl. en sperredifferensial med fullt variabelt moment pr. side samt at bakakselen er medstyrende (i praksis har bilen firehjulsstyring) gjør GT3 til et fenomen på veien. Lyden fra den hylende boxersekseren ved 9000 rpm er fantastisk... sjekk 8:18 i denne videoen... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet en ny film på testdrivejunkie - en sammenligningstest fra 1986 mellom E30 325e og E24 635 CSI.

Prisforskjellen var ganske drøy. De kostet hhv 17k $ og 41k $.

Det ligger også en test der fra 1987 på den da nye MB 300CE som kostet 52k$....

Det som slår meg er at forskjellen mellom E24 og C124 var merkbare, og de var veldig klare på sin identitet. Begge grisefine, men med litt forskjellig tilnærming til luksus. Med tiden har BMW og MB blitt likere (eller er det bare jeg som ikke holder følge?), og det synes jeg er litt kjedelig. 

 

Www.testdrivejunkie.com/1986-bmw-325e-and-635csi-test-drive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en interessant refleksjon vedr. BMW vs. Mercedes-Benz du har Werther og jeg er helt enig. Saken er at den tilnærmingen BMW har til de ulike MB konseptene/nisjene ikke er tilfeldig og vi kan trolig se frem til flere BMW modeller som, om ikke akkurat kopierer MB, så iallefall legger seg temmelig tett opp til MB. Jeg leste denne artikkelen vedr. det samme fenomenet tidligere idag og den treffer spikeren på hodet synes jeg... :)

 

http://www.autoevolution.com/news/should-bmw-expand-into-even-more-niches-90336.html

 

Apropos min kritikk av NATO's alt for hurtige ekspansjon østover så kommenteres saken også i dagens Aftenposten av seniorforsker ved Norsk utenrikspolitisk institutt, Julie Wilhelmsen.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Hvorfor-blir-Russland-sa-rasende-fordi-Ukraina-vil-inn-i-NATO-7838778.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er det vel Mercedes som er mest aktive med kopieringa hvis vi ser litt på GLE, nærmere blåkopi av X6 kommer man ikke. Men ellers så synes jeg de tre store (BMW, Audi og MB) kopierer hverandre over en lav sko om dagen, CLS vs A7, X1 vs Q3, 2 AT vs B-klasse, A3 Sportback vs CLA osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... lyden på den konserten er fantastisk. Den finnes også på CD (jeg kjøpte den da den kom ut i 1994) og den ble i mange år brukt profesjonelt som referanse CD når man skulle teste premium stereoanlegg. Spesielt versjonen av "Hotel California" er superb lydmessig og var fantastisk med en kombo av Mark Levinson og Sonos Faber... :)

 

gallery_38233_76_194053.jpg

 

Original versjon fra 1994 konserten (lyden har bedre dynamikk på CD'en og minner mer om videoen)

http://open.spotify.com/track/3dTGR2oQA1XaC850o5oPdK


Remastered anno 2003 (virker for "sminket")

http://open.spotify.com/track/1ZA8L9IOkRhmmz4nPXXx7h

 

Apropos Don Henley... "Boys of summer" er en gammel favoritt (jeg elsker disse litt spesielle 80-talls videoene)... :)

https://www.dailymotion.com/video/x1yqje_don-henley-boys-of-summer_music

 

Chris Isaak "Wicked Game" med Helena Christensen

 

 

Mr Mister "Broken Wings" er utvilsomt noe av det mer kommersielle som kom ut av 80-tallet og videoen er idag en klassiker med en Ford Thunderbird Mrk.II (1958-60) i hovedrollen.

 

 

Bryan Ferry "Slave to love" er en klassiker fra 80-tallet som holder den dag idag... en fin låt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også ta frem denne sangen her, en sang som gjør så jeg ser for meg hvor rolig og trivelig stemning det må ha vært i det lokalet!  Liveversjon av Marius Müllers sin Carmen.



Ellers går mye av min lytting på sanger som ikke nødvendigvis passer på mitt oppsett som består av overfôra Klipsch RF82 og en XTZ (Som står mest til pynt)
Det spiller nok i grunnen litt for røft, men er veldig artig på punch og rene volum, til tross for at jeg stort sett har det på et mer moderat volum  Endret av Robkill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig. Marius Müller RIP. Jeg liker når et anlegg kan spille med åpen lyd (altså det motsatte av "boks" lyd). Det skal være klart, være harmonisk, ha bunndrag og ha trøkk når basslydene krever dette, men ellers ikke. Stort sett koster slik lyd en god del penger, men det finnes nogenlunde hederlige unntak. Jeg liker også at lyden er varm og med dette mener jeg egentlig et litt gammeldags lydbilde samtidig som det er moderne og klart. Dette er det få anlegg som klarer (type: spille Jimi Hendrix på en ordentlig og behagelig måte), men når jeg hører et slikt anlegg vet jeg hva jeg vil ha. Jeg leter stadig etter den perfekte kombinasjonen når det gjelder et slikt anlegg... :)

 

Jeg har ikke hørt så mye på musikk i det siste, men Led Zeppelin's gjenforening står alltid høyt i kurs (blir bare bedre og bedre selv om jeg egentlig er alt for ung for Led Zeppelin)... :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=eHaqS3Ccc78

 

Eller passer klassikeren "Engler i sneen" med Jonas Fjeld og Lynni Treekrem veldig godt nå og på et bra anlegg er låten helt genial... :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=6xB9hp-rKDM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lynni Treekrem har en vokal som passer veldig godt sammen med Jonas i den sangen, oser god stemning av det der :) 
Er ellers veldig enig i din mening på hvordan det skal låte, det bør være fyldig og varmt uten at det er kabinettet som spiller.   Først da begynner man å lukte på en stereo som kan fremheve kvaliteten i sanger som er lagd for annet enn å tjene penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... at vokalene harmonerer er utrolig viktig og dette er dessverre litt undervurdert idag iom. at det er viktigere at en plate kan selges med et par kjente mennesker som synger enn at vokalene harmonerer. Jeg har hørt en del på produksjonene til Kirkelig Kulturverksted (der bl.a Jonas Fjeld figurerer). Dette plateselskapet har også blitt brukt mye som referanse når skikkelige anlegg skal testes. En veldig fin plate i denne sammenhengen er "Dronning Mauds Land" med bl.a Ingeborg Magerøy. Et annet fint eksempel er platen "Coen på norsk"... :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=RHzxe6ltjXA

 

Når det gjelder litt eldre norske band har jeg også sansen for Midnight Choir og spesielt låten "Snow in Berlin". Produksjonen på platen er ikke den beste, men dette blir mer enn veid opp når det gjelder nyskapenhet og kreativitet. Mørk musikk, men på en måte som allikevel virker frisk og innovativ... ikke ulikt det beste fra Madrugada (som også er en stor favoritt når det gjelder norsk musikk). Takk til Fish for at jeg fant Midnight Choir... :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=C7OOLZGVfAw

 

Madrugadas "Hold on to you" er egentlig litt av en sviske, men tidligere fantes det en kompilering på Youtube der en eller annen hadde satt låten sammen med sekvenser fra den fine filmen Angel-A av Luc Besson med bla. Rie Rasmussen og dette ga låten en helt ny og bedre dimensjon. Jeg downloadet videoen og det er slik jeg velger å huske låten. Jeg har forsøkt å legge videoen ut på Youtube igjen, men den blir dessverre bare blokkert.

 

 

Låten "Hands Up" er virkelig spesiell, men jeg synes at den er blandt Madrugadas beste. Dette er et relativt tidlig opptak og viser tydelig hvilke kvaliteter dette bandet hadde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferrari FF tror jeg nesten må være verdens kuleste nisjekonsept når det gjelder biler. Den er en slags crossover mellom sportsbil, hatchback og SUV (les: ganske stor og 4x4). Interessant er den iallefall og Chris Harris forteller hvorfor i denne videoen... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...