Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Når jeg nå har sjansen (i en egen tråd) kan det være på sin plass med en kavalkade av noen av mine tidligere biler. Min bilinteresse ble formet tidlig 80-tallet og det var også på 80-tallet at jeg hadde muligheten og ikke minst midlene til å utleve drømmen om diverse interessante bilmodeller (altså før barn og hus). Dette er bare et lite utdrag av de bilene jeg har hatt, men det er også de bilene som har hatt størst innflytelse på min bilinteresse og favner rimelig bredt teknisk/bruksmessig. Bildene er tidsriktige og kvaliteten er dessverre deretter.

Porsche 928S, 1980 modell, 1450 Kg, 4664 cm3 (V8), 300 HK ved 5900 rpm og 385 Nm ved 4500 rpm, 0-100 Km/t: 5,8 sekunder, Topphastighet: 260 Km/t. Bildet er tatt i Oslo i 1986.

ge8fbqalsliyk9t6cfpc.jpg

 

Apropos Argentina spesial episoden av Top Gear og Jeremy Clarksons Porsche 928 GT. Jeg hadde gleden av å ha en 928 for 29 år siden (du verden så fort årene går) og makan til fantastisk kontinentkrysser skal man lete lenge etter. Min 928 var en "S" som hadde en tidlig variant av V8 motoren på 4664 cm3. Clarksons GT har et sylindervolum på 4957 cm3 som yter 330 HK ved 6200 rpm og 430 Nm ved 4100 rpm. Den store faceliften kom forøvrig med "S4" versjonen i 1987. Denne oppgraderingen var såpass omfattende at det i praksis handler om en helt ny modell. Er man i markedet for en 928 vil jeg derfor anbefale "S4" varianten eller nyere. Selve 928 modellen ble produsert i hele 18 år (1977-1995). 

 

Den ultimative 928 modellen er forøvrig "GTS" varianten som kom i 1992. V8 motoren var blitt boret opp til hele 5397 cm3 og effekten var offisielt 350 HK ved 5700 rpm samt 500 Nm ved 4250 rpm. 0-100 Km/t gjøres på rundt 5,5 sekunder og topphastigheten er i området rundt 285 Km/t. Flere har målt denne motoren til å egentlig yte ca. 400 HK. Dette var Porsches dyreste modell noen sinne med en pris på 178000 Deutsche Mark eller ca. 715000 norske kroner (1987) før avgifter. I dagens pengeverdi tilsvarer dette ca. 1,3 millioner kroner (altså før avgifter). 

 

Jeg fikk heldigvis kjørt min 928 slik disse bilene skal kjøres... på langtur igjennom Europa. Kursen ble satt mot Gibraltar (den britiske kolonien helt på sydspissen av Spania) og turen var fantastisk. Vi (undertegnede samt en venn som hadde en Porsche 931) kjørte bl.a sammen med en britisk Ferrari 288 GTO over Central Massif fjellkjeden i Frankrike midt på natten. Dette var på en tid da trafikken var en brøkdel av hva den er idag og man kunne derfor kjøre i timesvis uten å møte andre biler. Helt fabelaktig når man hadde en litt potent bil på svingete landeveier... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik tur nedover i Europa skulle jeg mer enn gjerne hatt :) Frister stort og å få fatt på en rett bil til å kose seg, og ta turen!
Sist jeg var på Gibraltar satt jeg bak rattet på en Focus, 1.6TDCI... ikke hva man bør bruke om turen er en del av opplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår tur til Gibraltar med Porschene var en ren roadtrip og siden Gibraltar den gangen lå lengst vekk fra Oslo i vesteuropa (les: jernteppet mellom øst og vesteuropa eksisterte stadig) var Gibraltar et opplagt mål for turen. Det var imidlertid også en annen grunn til å besøke Gibraltar og her er det en litt interessant relasjon til den aktuelle Top Gear episoden der de kjører til sydspissen av Argentina. I likhet med Argentina var Spania også et militærdiktatur. Argentina under General Augusto Pinochet i perioden 1973-90 og Spania under General Francisco Franco i perioden 1939-75. Grensen mellom Spania og Gibraltar var imidlertid, tiltross for at diktaturet endte i 1975, stengt helt frem til 1985. Først ble den åpnet for gående samt vareleveranser og senere på året kunne også privatbiler krysse grensen. Vi kjørte over grensen med Porschene et par måneder etter at den ble åpnet. Det var stempler i passene på begge sider og ganske grundig kontroll av bilene. Litt artig var det at mens grensekontrollen på spansk side var helt miltær med væpnede soldater var grensekontrollen på britisk side alminnelig med vanlige offentlige tjenestemenn samt noen diskrete politikonstabler. Selve Gibraltar kunne ikke ha vært mer britisk med bobbyer (alminnelig politi), røde telefonkiosker og postkasser, pubber og Union Jack vaiende på offentlige bygninger. Spania var den gangen svært tradisjonelt og spansk, mens Gibraltar var som enhver alminnelig litt mindre britisk by. 

 

Apropos den argentinske mobben som går løs på Top Gear gruppen så er det til en viss grad forståelig. Selvfølgelig ikke det voldelige angrepet, men at besøket vekket sterke følelser er forståelig. Falklandsøyene er i likhet med Gibraltar en britisk koloni. Falklandsøyene siden 1833 og Gibraltar siden 1713. I 1982 besluttet imidlertid argentinerne seg for å invadere Falklandsøyene og på den måten tvinge britene til å overgi kolonien til Argentina. Dette ble fordømt av FN og britene med statsminister Margareth Tatcher i spissen svarte med å sende en større militær flåtestyrke til øyene (hangarskipene HMS Hermes og HMS Invincible med tilsammen 42 Harrier jagerfly, 125 andre skip (bl.a 8 destroyere, 15 fregatter og 2 amfibiske landingsskip) samt 5 atomubåter og 1 konvensjonell ubåt). Argentinerne opprustet med å bl.a sende krysseren General Belgrano (tidligere USS Phoenix) til øyene. Den ble senket av den britiske atomubåten HMS Conqueror straks den kom innenfor den britiske eksklusjonssonen på 200 nautiske mil som britene hadde opprettet rundt øyene. Med dette mistet den argentinske øverstkommanderende, General Leopoldo Galtieri, både det taktiske momentet i krigen (senkingen av General Belgrano førte til at argentinerne ikke turte å bruke hangarskipet Veinticinco de Mayo og som dermed kraftig begrenset den operasjonelle rekkevidden til de argentinske jagerflyene) og det politiske momentet (med 323 døde etter senkingen av General Belgrano kostet krigen mer enn den smakte). Britene var på begynnelsen av 80-tallet stadig en militær supermakt med bl.a fire store hangarskip og flere atomubåter, men dette hadde argentinerne helt glemt da de i nasjonal beruselse bestemte seg for å invadere Falklandsøyene eller Las Malvinas som øyene heter på de kanter. Den argentinske folkesjelen ble dypt såret over krigstapet og slikt blir ikke så lett glemt av en nasjon som dyrker klassiske "macho" idealer.

 

Totalt ble 258 briter og 649 argentinere drept i krigen som varte fra 2 april til 14 juni 1982. Britene mistet 2 destroyere, 2 fregatter samt tre andre skip. Argentinerne mistet 1 krysser, 1 ubåt (angrepet av britene ved Grytviken på øyen Syd-Georgia) samt syv andre skip. Britene mistet i tillegg 24 helikoptere og 10 jagerfly (ingen skutt ned av argentinerne). Argentinerne mistet i tillegg 25 helikoptere og 35 jagerfly (de fleste skutt ned av britene). 125 britiske soldater ble tatt til fange av argentinerne og 11313 argentinske soldater ble tatt til fange av britene. Falklandskrigen betegnes som den siste analoge krigen der en vestlig militærstyrke var involvert og den største krigen til havs etter den andre verdenskrigen. 

 

HMS Ark Royal ligger til kai ved Akershus festning i 1990, fotografert av undertegnede. Dette hangarskipet var et søsterskip av HMS Invincible. Det tredje skipet i klassen med det samme navnet var HMS Illustrious. Idag eksisterer kun HMS Illustrious som museumsskip (skal bli), mens de to andre hangarskipene i klassen er hugget opp. Flaggskipet fra Falklandskrigen, HMS Hermes, ble solgt til India i 1986 og gjør nå tjenste under navnet NS Viraat.

 

gallery_38233_76_234294.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har en drømmebil utover en nogenlunde potent oldschool Porsche (mest for gammel kjærlighets skyld) så må det være en 911 GT3 (991).

 

 

Jeg har noen dages ferie på Gran Canaria og kom over et spennende tilbud og har nettopp booket 11 runder i Porsche GT3 på fredag:

 

http://www.supercarespana.com

 

I samme kategori som GT3'en var det 3 alternative biler:

 

Ferrari F430

Ferrari F360

Lamborghini Gallardo

 

Skulle gjerne ha prøvt alle men umiddelbart frister GT3 mest. De har også andre billigere alternativer:

 

Nissan GTR

Audi R8

Aston martin DB9

TVR T350t

BMW M3

Jaguar XKR

 

Hva hadde dere valgt? Burde jeg velge noe annet enn GT3? Jeg har ingen bane-erfaring med bil fra før men har kjørt en del førertrening på bane på motorsykkel.

Endret av RNJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uten tvil også ha hatt 911 GT3 som førstevalg. Deretter Ferrari F430 og til slutt BMW M3. Porsche 997 og 991 GT3 er forøvrig to helt forskjellige konsepter iom. at 991 GT3 kun fås med PDK og er en vesentlig mer avansert bil enn 997 GT3. Begge modellene har sine spesialiteter og mindre gode sider. Ferrari F430 er en fantastisk kontruksjon som dessverre havnet helt i skyggen av den enda mer fantastiske 458 Italia da den kom. La oss håpe at det er F30 M3 det handler om iom. at V8 motoren i E92 M3 er langt mer karismatisk (dog ikke like effektiv). Lykke til i morgen... :)

 

Forøvrig godt nytt år til alle lesere av tråden og forumet ellers. Jeg hadde en glimrende nyttårsfeiring i København... :drink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt en fornøyelse med banedebut i 997 GT3. Først jeg passasjer noen runder i en E46 M3, dernest kjørte jeg selv M3’en 3 runder og tilslutt var det 10 runder i GT3’en. Instruktøren var passasjer i både M3 og GT3 og hele opplevelsen var både spennende og lærerik. Utrolig med lyd og veigrep i bilen!

 

post-69487-0-48971900-1420216054_thumb.j

 

post-69487-0-48782000-1420215923_thumb.j

 

post-69487-0-72482700-1420215969_thumb.j

 

GT3’en hadde en sekvensiell girkasse. Angivelig var det Porsche selv som hadde laget noe prototyper på dette men oppga prosjektet og solgte prototypene. Vet ikke helt hvor sannsynlig dette høres ut, men girskiftene satt uansett som en klokke!

 

 

post-69487-0-19413800-1420215996_thumb.j

 

Grei lyd!

 

 

Banen lå rett ved en småflyplass og utenfor sto dette noe slitne flyet. Noe som vet hvilket fly det er?

 

post-69487-0-15640200-1420216081_thumb.j

 

post-69487-0-91810000-1420216108_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine biler og artig at opplevelsen med GT3 sto til forventningene. Jeg tror også at E46 M3 er ypperlig som introduksjon til supersportsbilenes verden. Den er harmonisk og tilgir de fleste feilgrep samtidig som den går mer enn bra nok når det skal være. Flyet tror jeg er et Douglas DC-6 eller DC-7... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyet er nok et Douglas DC-7, det er lettest å skille DC-6 og DC-7 fra hverandre på antall propellblader :) DC-6 har 3 propellblader, DC-7 har 4 propellblader :)

DC-7 er forøvrig den første flytypen fra Douglas som kunne krysse det amerikanske kontinent uten mellomlandinger. Dette for å ta opp kampen mot Constellation, levert av selveste Lockheed som var temmelig banebrytende på sin tid med sin "Super" Constellation. Denne var meget tidlig ute med trykkabin faktisk.

Super Constellation er forøvrig av et spesielt design:

Iberia_Lockheed_L-1049G_Super_Constellat

DC-7 ble forøvrig ingen stor suksess sett opp mot DC-6 grunnet sine motorproblemer visstnok, men fikk allikevel gå litt for SAS, da med de spesielle Douglas navnene med Viking som etternavn, akkurat som på DC-3 osv.

En større designfeil finnes også på flyet, nemlig firkantede vinduer. Det skal visst ha innvirkning på flykroppens styrke under flygning, og firkantede vinduer har vist seg å fungere dårlig i stør høyde med trykkabin og har fått fatale følger.

Super Constellation og DC-7 sto også for at det ble etablert flykontroll i USA da disse to modellene kræsjet med hverandre i lufta et eller annet sted på kontinentet på 50-tallet(mulig et Googlesøk kan gi svar).

Butler-dc7-N6353C-071029-fox-tanker66-04

Selv er jeg mest glad i DC-3, en skikkelig arbeidshest med en fin fasong. Frontpartiet på disse gamle DC-propellflyene(Douglas Commercial) er stilige og man ser lett slektskapet til DC-3 på DC-7. Jeg blir glad av å se stiftelsen "Dakota Norway" sitt tidligere C-53 militærutgave, ombygget til DC-3 på flyshow på Kjeller flyplass!(krøkkete setning i grunn).

DC-1 og DC-2 har jeg ikke noe særlig forhold til, så de vet jeg lite om. Det er særlig at DC-3 mangler nesehjul som gjør flytypen litt annerledes :)

Douglas DC-3:

Douglas_DC-3,_SE-CFP.jpg

Idag heter vel de nyere flyene McDonnell Douglas, og starter med DC-9. Senere i rekken kommer DC-10 som mildt sagt var en katastrofe grunnet en meget dårlig designet cargo-luke i hekken. Låsen i døren viste seg å feile, døren slo utover(enda en feil som mange har lært av), trykk i kabinen og *blam*.

Flyet er lett å kjenne igjen med sin lange slanke kropp og en tredje motor på halen:

084-KLM-PH-DTE.jpg

Hvorvidt DC-10 brukes så mye idag vet jeg ingen detaljer om, men tross alle de forferdelige barnesykdommene, så var DC-10 etterhvert et meget sikkert passasjerfly.

NB: Noen faktafeil finnes sikkert, jeg har ikke kvalitetssikret hukommelsen :P

Det skal sies at jeg er glad i fly sett med beina på trygg grunn. Jeg er ikke spesielt glad i å fly til tross for at det statistisk sett er tryggere å fly enn å kjøre bil. Jeg har drevet med Modellflyving i mange år, en hobby min far fikk meg til å begynne med i 7 års alderen som en far-sønn greie. Forbrenningsmotor og læring om både radiosendere og strømforsyning i modellene og lading for dette gir en god grunnforståelse. Det ble mye helikopterflyving da jeg fylte 9 år. Konkurrerte internt i en klubb med bare voksne og hevdet meg godt kan man si.. Helikopter var en meget sær greie den gang, helikopteret ble bestilt fra Tyske Robbe gjennom et selskap i Danmark. Det er først de senere årene at dette har blitt billig og grei skuring for amatører å drive med. Den gang kostet mitt Robbe Futura Nova 25 store uten radioutstyr, motor og potte. Tilsvarende idag får man komplett helikopter for 10-15 store. Man trente på simulator først, å kræsje med en slik modell kostet en formue. Jeg krasjet en gang og ble satt tilbake så mange hakk at jeg mistet hele gleden av å fly(kostnad på 13 store for å sette det i stand). Nå tar jeg med meg fly og helikopter ut på den lokale flyklubben 1-2 ganger i året for å lufte de litt nå og da til tross for at det er som museumsgjenstander å regne.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et flott innlegg og jeg er helt enig med deg i at McDonnell Douglas DC-3 er favoritten. Bare det faktum at flyet kom på markedet allerede i 1936 er imponerende. Designet må ha vært temmelig moderne og revolusjonerende i forhold til hva som ellers fantes av passasjer/transportfly på den tiden. Produksjonen endte i 1952 og da var over 16000 stk. bygget og det tror jeg er rekord for tilsvarende fly. DC-3 viste seg å være ekstremt fleksibelt og anvendelig under de fleste forhold. Flyet har ellers hedersplassen på Deutsches Technikmuseum i Berlin iom. at det var dette flyet som sikret livsnødvendige leveranser til Vestberlin da Sovjetunionen blokkerte all transport via landveien til denne delen av byen i perioden 24 juni 1948 tom. 12 mai 1949. På det meste ble det fløyet 1398 turer pr. døgn inn til byen med DC-3. Dette tilsvarte ca. 13000 tonn med mat, drivstoff og varer til en befolkning på ca. to millioner mennesker.

 

Takterrassen på Deutsches Technikmuseum i Berlin

 

gallery_38233_76_4085169.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i å se på dokumentarer om fly. Uansett hvor langt man kommer med kvalitetssikring etc. Underveis finnes det fremdeles mange farer som kan få store følger på fly. Det kreves dyktige ingeniører som jobber for å sprenge grenser og samtidig har fokus på å skape noe som flyr trygt. Airbus A380 kan man si er ganske grensesprengende, men det tok ikke veldig lange tiden før den første ulykken inntraff på et Australsk fly på vei fra Singapore til Sydney. Da en grov kvalitetssikringsfeil på et oljerør på dens Rolls-Royce motorer ble avslørt. Står mer om ulykken her, for interesserte: http://en.wikipedia.org/wiki/Qantas_Flight_32

 

En youtube-serie som man bør få med seg, nemlig den gamle Discovery Channel serien; Wings And Great Planes.

DC-3/C-47 er første episode, det er ikke tilfeldig :)

 

 

En av de siste synene man fikk av Trond Kirkvaag på TV var serien "Luftens Helter" på NRK med et DC-3 i hovedrollen. Om man liker humoren er en annen sak(KLM humor er normalt sett helt i min gate dog).

 

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... nå vet jeg hva jeg skal bruke tiden på i morgen formiddag (Yoytube innleggene fra Fredrik E24). Gamle fly fra tiden rundt den andre verdenskrigen er litt av et "soft spot" for min del... elsker lyden og atmosfæren disse flyene formidler og designet på noen av dem inkl. DC-3 er jo bare fantastisk. Supermarine Spitfire overgår imidlertid det meste og profilen dette flyet har opp mot en blå himmel er bare utrolig vakkert... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at DC-3 er en legendarisk konstruksjon som tjenestegjorde i mange år, og hadde mange bruksområder.

 

Et fly som kanskje ikke like mange kjenner godt til, som man kan kalle en suksess er det amerikanske sjøflyet Catalina. Første typen ble brukt allerede fra 1935 og viste seg å være et skikkelig arbeidsjern for det amerikanske forsvaret, men også noen fant veien til Norge og hjalp Norske motstandsmenn i å flykte fra Norge og over til Storbritania. Tilsvarende flytype ble lisensprodusert i Russland også ved navn GST (C-47 ble også lisensprodusert i Russland i perioder). Denne flytypen ble en potet, den kunne brukes til alt til sjøs og hjalp sjøforsvaret med mange oppgaver. Blant annet ble svartmalte Catalinaer brukt som bombefly mot japanske skip.

 

De kom i utallige utgaver, enkelte med understell som kunne trekkes opp-> Det perfekte amfibiefly.

 

Det er mye artige man kan skrive om Catalina, men denne dokumentaren tar vel med seg det meste:

 

https://www.youtube.com/watch?v=p4GiyDOGdpM&spfreload=10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... Consolidated Catalina er også en gammel favoritt sammen med de Havilland Mosquito. Jeg husker også den første gangen da jeg merket meg hvor vakkert Catalina (og Land Rover Series III som jeg har hatt 3 stk. av) var som fly. Ultravox var et synthpop band jeg likte på begynnelsen av 80-tallet og da MTV kom på banen var "Reap The Wild Wind" en av de første store slagerne der. Denne videoen har en rekke klipp av gamle fly og 1:46 ut i videoen er det en kort sekvens med Catalina. Låten er produsert av ingen ringere enn George Martin som også produserte mye av det Beatles sto for. Han ble derfor omtalt som den femte Beatles. Catalina brukes stadig i aktiv tjeneste... hele 80 år etter at flyet først kom på vingene. Det tror jeg må være rekord for noe fly overhode... :)

 

 

de Havilland Mosquito - to stk. Rolls Royce Merlin V12 motorer er dobbel ekstase. Det sies at George Lucas ble inspirert av glasshuset til Mosquito da han tenkte ut designet til styrehuset på Millennium Falcon i Star Wars. Britene brukte forøvrig Mosquito da de bombet Viktoria Terrasse (UD) i Oslo på slutten av den andre verdenskrigen; som den gangen var Gestapos (det hemmelige statspolitiet) hovedvarter. Flyet var en utmerket nattjager med en høy topphastighet (ca. 670 Km/t) og klarte deg derfor fint uten eskorte mot fientlige jagerfly som f.eks Messerschmitt Bf 109... :)

 

 

Dette er en ganske tøff video der en Mosquito flyr sammen med en de Havilland Vampire og en Supermarine Spitfire. Consolidated Catalina, de Havilland Mosquito, de Havilland Vampire, Supermarine Spitfire... bare navnene på disse flyene er mer enn kule nok selv om lyden, vibrasjonene og utsikten ut av glasshuset på Mosquitoen tar kaken... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare innrømme at jeg har en liten "guilty pleasure" for synthpop band som f eks Ultravox, The Human League, Duran Duran ellerfor ikke å glemme Kraftwerk. Det kan også hende at mye i den sjangeren har havnet på spillelista i bilen og spilles når jeg kjører alene ;) Jeg skulle så absolutt ha vært født 20 år tidligere tror jeg...

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...