Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Angående forbrukstall - S-Max sine 0,52 stemmer nok bra da jeg kjører min på 0,50 på blandet uøkonomisk kjøring. BMW er kjent for å notorisk underdrive forbrukstallene sine (ofte versting i test), så en 216d havner nok på 0,5-0,55 som de fleste nye biler.

En advokat jeg vet om som også er gift med en advokat driter penger, og kjøpte blant annet et hus til 10 mill. Han kjører nettopp en S-Max for å få med alle fem ungene, og har en 2003 E46 320i Touring som nr 2 bil som han har hatt siden ny. Ganske relevant bilpark for denne tråden med andre ord.

Selv er jeg på min sjette Ford, og mener at Fiesta er den absolutt morsomste bilen. Helt siden gamle mk1 og opp til i dag har den vært best i sin klasse. Det samme gjaldt Focus mk1 og Mondeo mk3 2000-, men med årene har Ford lagt på seg og blitt dvaske i kantene. De har blitt mer tilpasset Autobahn og komfort fremfor genuin kjøreglede i likhet med de andre tyske merkene.

Ford Ka har tapt seg veldig da den nå deler plattform med Fiat (som alltid har vært søppel).

Angående toppfart - noe jeg synes er litt morsomt er at 1.6 TDCI er oppgitt med 180km/t i toppfart, men det er utrolig hvordan den kan jages. Jeg har ved flere tilfeller klart 225km/t på nåla i nedoverbakker, men da er det jo også 10-15 km/t feilvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg setter en hundrelapp på at han advokaten ender opp med en Grand Tourer etterhver ;)

Jeg kjørte en Focus med den 1,6 TDCI motoren og jeg må si at maken til livløs og karakterløs motor skal man lete lenge etter.. Ja den fungerer jo helt fint i det daglige og holder i massevis til norsk kjøremønster, men jeg må si at tilsvarende motorer ifra VAG og BMW er bitte litt mer "agile" om man i det hele tatt kan bruke det ordet om en firesylindret dieselmotor ;) Men Ford skal ha for attraktivt design og kjøreegenskaper som overrasket en BMW mann som meg, det er tommel opp må jeg si.

Jeg har også en svigerfar som er ihuga Ford mann og kjører en ikke helt feilfri Kuga :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun hatt én Ford i mitt eie og det var en Fiesta Mrk.II "Bravo" fra 86/87 (husker ikke årstallet helt) som er en av de beste vinterbilene jeg har hatt (det tror jeg at jeg har nevnt ganske mange ganger her inne). Med sine rundt 800 Kg fløt den nærmest over sneen. Jeg testet dette en gang på skareføre og kjørte 4-5 Km på skisporet inn til hytta på Rondane med noen sekker ekstra ved bak i bilen. Det gikk fantastisk fint uten noen problemer selv opp et par ganske bratte bakker... :)

 

Jeg har imidlertid kjørt mange ulike Ford modeller og jeg har egentlig alltid likt Ford. De gjør jobben på en glimrende måte selv om de ikke er perfekte. Jeg synes imidlertid at Peugeot på slutten av 80-tallet og 90-tallet tilbød mer interessante kjøregenskaper og valgte derfor flere av disse modellene istedenfor som bruksbiler (205/106/306/405 og 406)... :)

 

Vedr. BMW og forbrukstall merket jeg meg at vår tidligere 1997 E36 323i hadde et forbrukstall som lå tildels mye høyere enn de offisielle tallene. Jeg vil mene at det nærmest er umulig å komme ned på de tallene BMW påstår at den skal klare. Vår 2003 E46 318d Touring hadde imidlertid et forbruk som var litt lavere enn de offisielle tallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du glemte å fortelle, er hvor den hytta i Rondane er? 

Vi har også hytte der nemlig. Opp ved YX-stasjonen, sikksakk oppover, til du nesten er oppe med det nedlagte hotellet (som nå er asylmottak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde hytte opp fylkesvei 385 (Friisvegen) fra Ringebu mot Atnoset i Østerdalen. Forbi Måsåplassen, litt oppover og et godt stykke innover. Det begynner å bli noen år siden vi solgte denne hytten. Vi ville over på den andre siden av Gudbrandsdalen og endte opp på Gålå og det har vi aldri angret på... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en litt spesiell bursdagspresang av familien i år som jeg satte stor pris på. De seks bindene i Tor Bomann-Larsen's ganske monumentale serie om hvordan Huset Glücksburg (Lyksborg), som en sidegren av Huset Oldenburg, satte seg på kongemakten i store deler av Europa inkl. Norge. Glücksburg er forøvrig både en landsby og et slott i nærheten av Flensburg i Tyskland, men var i likhet med hele Slesvig i dagens delstat Slesvig-Holstein frem tom. 1864 i dansk besettelse. Bøkene er på alle måter svært bra skrevet med en god flyt, interessante detaljer og et ganske fargerikt persongalleri. Vi blir godt kjent med de vesentligste personene (kanskje først og fremst Dronning Maud). Jeg er en erklært republikaner, men bøkene og personene blir ikke mindre interessante av den grunn. Anbefales for alle som er interessert i historie... :)

 

Så langt har jeg lest bind I, VI og halve II. Vi kommer først til 1905 i bind II... den kanskje mest interessante delen for oss nordmenn... :)

 

gallery_38233_76_1786345.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få ting slår lyden av en potent rekkefemmer og den nye Audi RS3 er intet unntak. R5 motoren på 2,5 liter med en tenningsrekkefølge på 1-2-4-5-3 (a la urquattro) yter 367 HK mellom 5500 og 6800 rpm... og 465 Nm mellom 1500 og 5550 rpm. 0-100 Km/t går løs på 4,3 sekunder og topphastigheten er rundt 280 Km/t... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope... S-Max og 2-serie Gran Tourer er direkte konkurrenter der Forden vinner på nettopp plass for pengene... :)

Denne utfordringen tar jeg.

;-)

S Max fra Ford og 2GT er overhodet ingen konkurrenter Fredrik.

Segmentet er vidt forskjellige, da Ford er melk og brød, folkelig osv, BMW er premium, ergo er prisen ulik.

Størrelsen er også ulike, omtrent som forskjellen mellom BMW 3 og 5 serie, altså en signifikant forskjell i lengde og bredde.

Høyden er dog nærmere, men her er også Forden høyere men bare med 1 liten cm.

Så dette blir som å sammenlikne en 3 serie touring kontra en 5 serie touring, mao en upresis og uriktig sammenligning.

Når det er sagt så er S Max et fornuftig kjøp, 2GT kjøper man ikke bare basert på fornuft.

Men sistnevnte er unik i premiumklassen og vil nok gjøre det "greit".

Pr idag er det vanskelig å se konkrete konkurrenter til 2GT, da må man isåfall kanskje se på mer folkelige varianter som VW touran?

Ellers er jeg enig i de andre vedr tråden din Fredrik. Det er en av tingene som gjør det morsomt med bimmers så jeg håper på med ifra den kanten.

Stå på!

Endret av Lasseh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-serie Gran Tourer koster fom. ca. 29000 Euro og Ford S-Max koster ca. 30000 Euro (norske priser med avgifter er ikke interessante i denne sammenhengen). De sikter seg med andre ord inn på nøyaktig det samme markedet tiltross for at de varierer noe i størrelse, men mindre enn man skulle tro. S-Max er knapt 4,8 meter lang, mens Gran Tourer er knapt 4,6 meter lang. Forden har også 7 cm lengere akselavstand og er knapt 4 cm høyere. Allikevel vil dette ikke påvirke hvilket marked den sikter seg inn mot pga. de nærmest identiske prisene. På mange måter kan man sammenligne situasjonen med innstegsmodellene i 3-serien (316i med 136 HK) og den signifikant større Ford Mondeo (1,5 EcoBoost Titanium med 160 HK) med litt utstyr til hhv. 29650 Euro og 30150 Euro.  

 

Det er nettopp dette som gjør et kjøp av bil interessant. Man kan kjøpe en premiummodell av laveste sortering eller en mellomklassebil med relativt mye utstyr/motor til den samme prisen. Hva man velger er et personlig valg. BMW er selvfølgelig klar over dette og derfor spenner prisen på 3-serien (og Gran Tourer) temmelig mye. Prisen er med vilje satt såpass lavt på innstegsmodellene at de bl.a kan sammenlignes med mellomklassemodeller som Ford Mondeo og S-Max. På den annen side kan man selvfølgelig spesifisere en 3-serie til å bli nesten like dyr som innstegsmodellen i 5-serien. Hvor langt BMW kan strekke "strikken" i de enkelte markedene (både opp og ned) er mest et spørsmål om etterspørsel relativt til hvordan markedet oppfatter verdien av premiumemblemet. Porsche er forøvrig beryktet for å være regulære mestere i dette spillet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikk er relativt og man kan få de svarene man ønsker, men jeg synes i likhet med artikkelforfatteren (Knut Moberg) at det er interessant å se hvor gamle ulike bilmodeller er når de havner hos høggern. Det er mange årsaker til at en bil vrakes, men overordnet handler det om når den ikke lenger er økonomisk lønnsom å kjøre videre og/eller reparere. At bilmerker som Volvo, Mercedes-Benz og Toyota ligger på toppen av listen er ikke spesielt overraskende, men BMW ligger hakk i hæl sammen med Subaru og Audi og det er litt mer overraskende med tanke på hvordan eldre BMW'er ofte ser ut og blir brukt. BMW holder solid kvalitet med andre ord... :)

 

Ellers er det litt artig å registrere at den gjennomsnitlige alderen på Citroën og BMW er den samme på biler som var registrert i Norge pr. 31.12.2013. Dette kan bety flere ting, men er kanskje først og fremst et uttrykk for at når relativt billige biler som Citroën blir ordentlig slitt går det ikke lang tid før de blir vraket. Det lønner seg ikke økonomisk å holde de kjørende i motsetning til mer kostbare bilmodeller som f.eks BMW. På den annen side betaler man jevnt over mer enn dobbelt så mye for en BMW som for en Citroën uten at de holder dobbelt så lenge (les: 16,7 år og 20 år). Statistikken forteller imidlertid intet om hvor mye det koster å holde en Citroën på veien i 16,7 år i relasjon til en BMW i 20 år, men det skulle ikke forundre meg om BMW'en totalt sett er mye dyrere. Statistikk er uansett interessant... :)

 

http://www.dinside.no/932936/disse-bilene-blir-eldst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor populære BMW er som ungdomsbiler her i landet så overrasker det meg at gjennomsnittsalderen er så høy som den er, høggern her full av E46 og E39 som har gått noen intense siste år på veien. Det er jo en kjent sak at det er stor prestisje for en 18 åring å kjøpe en BMW, han betaler gjerne ekstra for dette og som 18 åringer flest så er sjelden lommeboka veldig tykk. Når så bilen er kjøpt, forsikring og veiavgift er betalt og tanken er full så er det lite penger igjen til vedlikehold. Felger og styling kommer også gjerne før vedlikehold på prioriteringslista, kombiner dette med over gjennomsnittet hard bruk og man skjønner at det går som det går. BMW er også ett av de bilmerker som kondemneres oftest her i landet grunnet langt yngre og uerfarene sjåfører, det ene drar det andre med seg.

Nå skal ikke jeg legge noen skyld på andre og dra alle under en kam, men det er ikke så lenge siden jeg var i denne alderen selv og det jeg nevner over her er eksakt hva jeg erfarte og observerte for få år siden. Alle skulle ha BMW, men ingen av de hadde råd til å vedlikeholde dem og gjennomføre nødvendige reparasjoner og service. Og det er her jeg ble imponert over kvaliteten på spesielt E34, svært få av disse brøyt sammen tross hard bruk og dårlige rutiner. Men fysj som bilene så ut og det som tilslutt tok knekken på dem var at de ble kondemnet etter uhell... Så sånnsett så var det jo ett nyttig forbruker tips til meg selv når jeg noen år senere skulle ha billig og solid bruksbil :P

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... det viktigste med en eldre BMW (og sikkert de fleste bilmerker) er ikke hvor langt den har kjørt, men derimot hvordan den har blitt tatt vare på og vedlikeholdt. Jeg er heller ikke så opptatt av serviceboken bare bilen fremstår ordentlig og skikkelig fulgt opp. Min gamle E46 fra 2003 med 340000 Km på telleren hadde fullt servicehefte og mange av slitedelene var skiftet (clutch, svinghjul, bremseskiver/klosser, de store svingarmsforingene bak og det samme var bærearmene foran, gearoljen var skiftet og egr-ventilen var relativt ny) allikevel hadde den ganske store rustskader (stort hull i venstre forskjerm samt rust i falser og skjøtekanter på fordørene). Jeg tror at de fleste, basert på rustskadene, ville "ha snudd i døren", men under skallet var bilen egentlig veldig fin. Alt som var nødvendig var en nevenyttig BMW entusiast og litt ekstra fritid. Skinnet kan definitivt bedra (begge veier)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg egentlig savner den tiden der felger var viktigere enn foringer...der stereo betydde mer enn slitt frontrute... Bytte til skinninteriør var mer stas enn å fikse AC-pumpa... Etter som årene går blir slike ting mindre viktig.. å ha en bekymringsfri bil er viktigere enn store felger og senkesett... 

 

Vi burde være takknemlige til alle ungdommene som holder liv i de gamle bilene vi voksne begjærte når vi selv var unge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi burde være takknemlige til alle ungdommene som holder liv i de gamle bilene vi voksne begjærte når vi selv var unge....

Ja burde vi egentelig det, når det drar opp forsikringsprisene og drar ned ryktet til ellers gode biler?

Jeg selv hadde forholdsvis ny bil som 18 åring (2002 modell E39 i 2008) prioriterte vedlikehold foran det meste. Kjørte bla ett helt år på originale 16" og det var ikke kult når du er 18 år, men da jeg solgte bilen i 2010 så var den fortsatt like hel og fin med samtlige stempler i serviceheftet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wicky: Sant, men jeg gremmes når jeg ser skikkelig hårete BMW'er (som ikke er helt uvanlig når det gjelder ungdomsbiler). Det er ikke uten grunn at originale eldre BMW'er står høyt i kurs og er ettertraktet. Det som imidlertid er litt ironisk er at selv ungdommer gjerne vil ha originale biler... for så å gjøre de til typiske ungdomsbiler. Det jeg har sansen for er unge entusiaster som f.eks Fredrik90 som vet bedre og virkelig tar vare på de originale eldre BMW'ene (i hans tilfelle en E34 520i). Det er uten tvil en god investering samt at han gjør oss alle en stor tjeneste i relasjon til å holde liv i en fin gammel BMW... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...