Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

130I er kjempe gøyale biler og har selv kjørt 125I og 135I og alt er bare helt riktig i disse, lyden, kjøreegenskapene og hele bilens karakter. Men disse er sjeldene i Norge, og sikkert enda mer sjeldene i Danmark så det kan jo ta tid å komme over ett brukbart brukt ekspemplar.

Men du kjøpte jo E46en så vidt brukt, hvorfor ikke lete opp en demokjørt E91 316 eller 318 :) Og ja, jeg er enig at 400 000,- er for mye for en 116I :shock: det er igrunn for mye for en 316 og 318 også men sånn er nå bare i disse avgiftslandene vi bor i #-o

Men en ting er jeg selv klar på, prisen på en BMW kommer aldri til å skremme meg over på f eks VAG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Z4`en som selges her på forumet for tiden med ESS-kit synes jeg er helt perfekt om man nå skal gå for E85.

Jeg får tårer i øyene av å se på den. ALT er riktig på den bilen 8)

Takk for det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Personlig er jeg usikker på F20, jeg tviler ikke et sekund at bilen er bra, men så var det disse frontlyktene da...

F20 kontra golf og 100k opp...

I mitt hode er ikke det urimelig..

.dessuten så er det et faktum at 1'ern holder seg usannsynlig bra i annenhåndsverdi også!

Hva tenker du ifht farge og utstyr på en F20 evt Fredrik?

Hvis jeg legger på 20-30K i forhold til en fornuftig utstyrt F20 116i kan jeg kjøpe en Golf GTI 2.0 TSI med 210 HK her i Danmark. Jeg kan alternativt velge å spare 30-40K i forhold til en fornuftig utstyrt F20 116i ved å heller kjøpe en Golf 1.4 TSI (160 HK) med 7 trinns DSG gearkasse.

Begge Golf alternativene er iht. seriøse motorjournalister svært harmoniske konstruksjoner (spesielt GTI). Jeg har imidlertid kun kjørt Golf 1.4 TSI (160 HK) med manuelt gear, men den overrasket meg positivt. Det er ingen BMW, men den er heller ikke så dårlig som mange skal ha det til. Du skal kjøre svært aktivt og/eller på en bane før forskjellen i kjøreegenskaper får praktisk betydning.

Jeg er imidlertid en BMW mann (hvis vi ser bort fra Porsche og Mercedes-Benz) og jeg vil derfor gjerne at F20 skal passe til vårt bruk. Jeg får finne litt tid til div. prøvekjøring i sommer. Farge og utstyr.... konfiguratoren tilsier minimum noe i retningen av sportline, sparkling bronze lakk og 17" Y-eke 380 felger.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris Bangle´s designfilosofi kalles populært for "flame design", men konkret handler det om at Bangle overførte elementer fra designskolen dekonstruktivismen til bildesign. Dekonstruktivismen var en designretning som oppsto på begynnelsen av 80-tallet og er kjennetegnet ved utstrakt bruk av forvrengte og oppløste former samt kurver og diagonaler uten et tilsynelatende fast mønster. Det motsatte av ro, symetri og balanse i et design, men samtidig nyskapende og alt annet enn kjedelig. Den mest kjente eksponenten for dekonstruktivismen er den amerikanske arkitekten Frank Gehry.

E85 Z4 var Chris Bangles andre selvstendige prosjekt hos BMW og det er etter min mening også den modellen som er mest vellykket mhp. å vise dekonstruktivismen overført til bildesign. Designet er helt oppstykket av kryssende linjer har ingen egentlige rette flater. Modellen har heller ingen klar livlinje og bilens front/bakender er runde og skarpt avkortet. E85 fremsto som unik da den ble presentert og skapte fullstendig forvirring og resignasjon i kontrast til Bangles første selvstendige prosjekt hos BMW... E65.

At E65 var kritisert fra første dag er en underdrivelse. Bangle fikk på pukkelen og måtte tåle en såpass nedverdigende kritikk at den kom til å prege hele hans tid hos BMW. E85 Z4 kunne ikke rette opp det negative intrykket som var skapt med E65, men overordnet er det nettopp E85 som best forklarer hvorfor E65 var slik en designmessig fadese.

Det ble tidlig klart at dekonstruktivismens friske linjer ikke uten videre kunne overføres til en større modell som E65. Hverken kundegruppen (som er overveiende konservativ i smaken) eller modellens store karosseriflater kunne adoptere forvrengte og oppløste former samt kurver og diagonaler uten et tilsynelatende fast mønster... som nettopp er kjennetegnet ved dekonstruktivismen. E65 er derfor kun et "halvt" designprosjekt med en rekke merkelige kompromisser som BMW i ettertid har gjort alt for å skjule. Det mest fremtredende i denne sammenhengen er designet på bilens bakende og bagasjeromslokk... også lett syrlig kalt for "Bangle Butt".

Apropos "Bangle Butt"... så er bagasjeromslokket på den nye 6-serie Gran Coupe teknisk sett en "Bustle Back"... en "Bangle Butt". Designelementet har imidlertid utviklet seg kraftig siden Chris Bangles spede forsøk med E65... dette er nemlig elegant... 8)

83163u67j3gqqghj68s3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, GC er vel noe av det lekreste (og mest fornuftige) BMW har kommer opp med det siste tiåret.

En lekker bil, og her i den matte fargen kommer den virkelig til sin rett.

Denne har meget høy siklefaktor.

Ifht Gulp og diverese fornuftige aspekt, jeg og vi her inne hører ikke på det øret Fredrik, og du er inne på noe rett ifht F20 116i ifht farger og tanker, fortsett med det, og gå en produktiv sommer i møte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige kommentarer gutter... og man skulle tro at du har lest tankene mine Erebus... :)

Jeg tror at vi kan slå fast at det blir en bensinbil neste gang... med mindre et eller annet helt spesielt skulle tilsi noe annet. Jeg har siktet meg inn på en F20 116i, men den er dessverre veldig dyr her i Danmark og man kan derfor gjøre betydelig bedre kjøp andre steder... f.eks hos VAG. Privatleasing er også et alternativ, men jeg er usikker på om jeg klarer å venne meg til konseptet. Vi får se hva som skjer... :-k

Noen gang vurdert Seat? Jeg ser at Seat får man tak i i Danmark.

Jeg vet ikke hva 1-serie eller Golf ligger på i pris i Danmark, men jeg tror man får mye bil for pengene ved valg av Seat. Jeg kjenner igrunn ikke så godt til Seat, da dette såvidt jeg vet ikke er å få tak ny i Norge lengre. Men det skader aldri med en prøvetur :

For eksempel

Seat Leon Style-versjon 1.4 TSI 125hk

Seat Leon Style-versjon 1.8 TSI 160hk

Seat Leon FR-versjon(litt mer sporty) 2.0TSI 211hk

Du har også Seat Ibiza som er ettersom jeg forstår noe større, men den får man ikke med større motor enn 105hk.

Bildet under er FR-versjonen:

Leon_FR.jpg

Edit:

Her laget jeg en sammenligning over nybilprisene i Danmark, Golf versus Leon:

http://images.bimmers.no/files/ipm68cgawke5ymihwdxh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

116i eller + 30.000 for en Golf GTI?

Da sier det seg selv at det blir Golf GTI! Med retro rutete seter :) GTI'ene er helt klart fine biler, og du kjører jo i ring rundt 116i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... 116i + nødvendig utstyr (og jeg er bestemt ikke bortskjemt) + 30K = Golf VI GTI. Dette er betydelig mer enn jeg har lyst til å betale for en bil, men illustrerer hvor galt det kan bli når det gjelder BMW´s prispolitikk på ekstrautstyr. En standard/ribbet 116i på 16" stålfelger er imidlertid ikke så dyr... :roll:

Seat er et fornuftig alternativ når vi først snakker om Golf. Jeg har imidlertid problemer med designet på Seat og hvis jeg ikke tar helt feil har Seat det relativt største verditapet av samtlige bilmerker her i Danmark. De er ikke populære som bruktbiler. Hvorfor vet jeg ikke, men slikt har ofte ikke en rasjonell årsak. Skoda liker jeg imidlertid godt... voksent og fornuftig.

Vi får se, men Golf er absolutt et seriøst alternativ hvis jeg først skal kjøpe noe annet enn BMW´s minste... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seat er et fornuftig alternativ når vi først snakker om Golf. Jeg har imidlertid problemer med designet på Seat og hvis jeg ikke tar helt feil har Seat det relativt største verditapet av samtlige bilmerker her i Danmark. De er ikke populære som bruktbiler. Hvorfor vet jeg ikke, men slikt har ofte ikke en rasjonell årsak. Skoda liker jeg imidlertid godt... voksent og fornuftig.

Vi får se, men Golf er absolutt et seriøst alternativ hvis jeg først skal kjøpe noe annet enn BMW´s minste... :)

At man ikke liker designet på bilene er en ærlig sak. :) Samtidig hvis Seat har det største verditapet så skjønner jeg godt at disse bilene er mindre aktuell. En annen bil i klassen er Audi A3, men da er man vel på prisleiet til 1-serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, er Golf GTI billigere i Danmark? :shock: I Norge så begynner vel disse på godt over 400 000 kr.

Det gjør den i Danmark også. Regnestykket er som følger:

325K er prisen for en standard F20 116i

31K er prisen for Sportline pakken

28K er prisen for 17" Y-eker 380 med dekk

14K er prisen for sparkling bronze metallakk

21K er prisen for soltak

14K er prisen for Xenonlys

Totalt 433K og legger vi til 20K kan man alternativt kjøpe en Golf VI GTI.

Jeg kunne imidlertid også tenke meg variabel sportsstyring (10K), Drive Comfort pakken (18K), Sight pakken (10K), tilhengerfeste (17K), skinnsportsseter (35K), Adaptive kurvelys (9K), PDC (16K), Navi-Professional (52K), Internett (2K), Harman Kardon (17K), Bluetooth (11K)og kanskje til og med Steptronic gearkassen (51K).

Ekstrautstyr for totalt 248K og legger vi til de 433K som bilen koster temmelig ribbet for utstyr kommer vi opp i en pris på 681000 kroner for en nogenlunde fornuftig F20 116i. Man kan nok krangle seg til 10% på en slik bil og dermed slippe med 610000 kroner, men dette er allikevel en helt latterlig pris og selvfølgelig alt for dyrt... #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...