Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Mini er en fin bil, men kun den alminnelige varianten (3-dørs). Alle de andre variantene (clubman, 5-dørs, countryman og cabrio) har etter min mening et merkelig design der det er noe galt med proporsjonene/størrelsen (min mening). Ellers tror jeg konseptet om at det først kommer en hybrid og deretter en ren elektrisk bil i 2019-2020 vil bli ganske typisk for hva bilprodusentene kommer til å gjøre i tiden fremover.

@Hawkon88 V10 motoren på 5733 cm3 som yter 612 HK og 590 Nm (uten pustehjelp) er en ren racingmotor og har et fantastisk lydbilde (som en F1). Forskjellen på 415 (997/1 GT3) og 612 hestekrefter samt ikke minst forskjellen på lydbildet (B6 vs. V10) kan man se/høre i denne filmen... :)

Carrera GT fikk en slags etterkommer i form av 918 Spyder i 2013. Motoren er imidlertid en V8 på 4593 cm3 som yter 608 HK og 528 Nm. Bilen har i tillegg fire elektriske motorer (plassert i navene på hjulene for torque vectoring) og den samlede effekten er derfor 887 HK og 1280 Nm. 0-100 Km/t går løs på 2,6 sekunder, 0-200 Km/t på 7,2 sekunder og topphastigheten er 345 Km/t.

Begge disse modellene er supersportsbiler i likhet med McLaren F1/P1 og Ferrari LaFerrari. Porsche mangler imidlertid en modell som rent markedsmessig kan konkurrere mot mer "alminnelige" modeller som f.eks McLaren 540C/650S, Lamborghini Huracán/Aventador og Ferrari 488. Et annet poeng er at Audi R8 rent statusmessig og effektmessig nå på mange måter overgår 911 og akkurat det tror jeg langt fra at de er tilfreds med i Stuttgart. 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dette den nye "kongen på haugen" i skjærgården neste sommer? Jeg vil heller ha en oldschool Riva, men konseptet med å strekke et sterkt merkenavn utover tradisjonelle markeder tror jeg vil komme for fullt i årene som kommer... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er tøff, men "mini" er den ikke iom. at den er kjempestor. Jeg får litt Fiat 500L vibrasjoner når jeg ser Paceman i trafikken og det er definitivt ikke bra. Jeg bør vel slutte å tenke på dagens Mini som en etterkommer av den klassiske engelske Minien... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var og handlet for en stund siden og brukte syvern. Da jeg kom ut igjen så jeg at det sto en litt rar høy sak ved siden av bilen min. Tittet litt nærmere og så at det sto MIni bakpå. Det var en slik sak med de rare bakdørene. Den var mye høyere en syvern og nesten like lang. (Dessuten mye styggere) Synes navnet begynner og bli veldig missvisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini er jo perfekt branding da de lurer den typiske hustru til å tro at  bilen er mindre enn den er, (men man samtidig får plass til en real handletur på ikea). ren psykologi for de som har skrekk for "trange" parkeringsplasser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvom r8 overgår 911 på en del områder, og porsche skulle hatt en konkurrent for å fylle segmentet, er ikke det smart etter min oppfatning for vag som en helhet. Audi trenger r8 mer enn porsche trenger en ekvivalent.

Litt dumt egentlig, man man er gått bort fra tiden hvor man lagde biler for å vise at man kan, hvor økonomisjefens interesser står høyere i kurs enn det tekniske. 80tallet var jo magisk i forhold til dette med nye rekorder med blant annet testarossa, 959 og mclaren f1 (selvom den ikke kom før tiåret med midtskill og gameboy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt Audi trenger R8 mer enn Porsche trenger en ekvivalent eller direkte konkurrent er et godt spørsmål. Jeg tenker at VAG har en interessant problemstilling rundt kannibalisering i det som essensielt er det samme markedet. VAG eier i tillegg til bl.a Porsche også Lamborghini og Audi R8 er grovt sett basert på Lamborghini Huracán.

VAG kontrolleres idag av familien Porsche, men ikke helt på den måten familien ønsket til å begynne med. For å gjøre en lang historie kort har VAG og Porsche alltid hatt nære kontakter. Når alt kommer til alt var det tross alt Ferdinand Porsche som utviklet boblen og familien Porsche har alltid hatt store eierandeler i VAG. Modellen 356 (forgjengeren til 911) var basert på boblen og modeller som f.eks 914 og 924 var også langt på vei basert på VAG komponenter. I de senere modellene har koblingene til VAG vært mindre åpenbare, men under karosseriet har Porsche hele tiden vært fullstendig avhengig av VAG's ekspertise og ikke minst underleverandører (les: economy of scale).

På midten av 2000 tallet mente Porsches ledelse at denne avhengigheten var kritisk i relasjon til aggressive amerikanske pengefond. De fryktet at de selv eller VAG ville bli fientlig kjøpt opp av et amerikansk investeringsfond med mindre de ble så store at prisen ville virke avskrekkende. Ergo ble det lagt en plan der Porsche skulle overta VAG, men den planen slo totalt feil (primært pga finanskrisen). Resultatet ble, etter heftige diskusjoner internt i den tysk bilbransjen, at Porsche for Tyskland var for historisk verdifult til å selge ut av landet og at en alternativ løsning måtte finnes. Løsningen ble et holdingselskap for VAG der familien Porsche såvidt har aksjemajoriteten og dermed negativ kontroll. Porsche AG ble samtidig lagt inn under VAG.

Ergo har familien Porsche direkte økonomisk interesse i alle Volkswagens modeller og dette mener jeg skaper rot og kannibalisering vis a vis Porsches egne modeller. Fokuset er ikke kun på disse modellene, men må deles med andre mer eller mindre hardcore modeller i VAG's modellportefølje som f.eks Audi R8 og Lamborghini Huracán.

Jeg tror at dette for familien Porsche handler om at hjertet er hos Porsches sportsbiler, men at hjernen er hos VAG. Rent økonomisk har de mest å tjene på at VAG som helhet går bra, men at de samtidig lever og ånder for Porsche er helt sikkert. Porsche kommer ganske sikkert med en direkte konkurrent til bl.a R8 og Huracán, men alt til sin tid... :)        

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik skrev:

Mini er en fin bil, men kun den alminnelige varianten (3-dørs). Alle de andre variantene (clubman, 5-dørs, countryman og cabrio) har etter min mening et merkelig design der det er noe galt med proporsjonene/størrelsen (min mening). Ellers tror jeg konseptet om at det først kommer en hybrid og deretter en ren elektrisk bil i 2019-2020 vil bli ganske typisk for hva bilprodusentene kommer til å gjøre i tiden fremover.

@Hawkon88 V10 motoren på 5733 cm3 som yter 612 HK og 590 Nm (uten pustehjelp) er en ren racingmotor og har et fantastisk lydbilde (som en F1). Forskjellen på 415 (997/1 GT3) og 612 hestekrefter samt ikke minst forskjellen på lydbildet (B6 vs. V10) kan man se/høre i denne filmen...

Jeg digger MINI mk1 2001-2006 - Cooper S mk1 må være en av de bedre bilene de siste 20 årene?      Clubman synes jeg er den kuleste stasjonsvogna på markedet, og kunne godt tenkt meg en eldre modell med bensinturbo. De senere generasjonene har jeg mistet helt respekten for, og synes BMW har utvist manglende respekt for merket når de nå deler plattformer og selger overvektige, stygge biler som vanærer navnet sitt.

Har et Carrera GT-minne som er etset inn i hjernebarken - var inne i lokalet til Autotuning Råde for noen år siden når de fyret opp en slik på kald motor og rygget den ut. Gud bedre det var deilig å høre V10eren stå å ruske på kald motor innendørs. Bilen i seg selv har jeg ingen spesielle følelser for, men lyden skal den ha for.

Vil også nevne Audi R8. Jeg hadde ikke noe tro på denne når den ble lansert og synes den var kjip, men jeg har fått mer respekt for den nå som den har vært på markedet i 10 år med samme design. En skikkelig langdryg stayer som holder seg overraskende godt. Det hjelper selvfølgelig med en rik onkel, men likevel. Etter hukommelsen er vel R8 en av få superbiler tilgjengelig med manuell kasse, og det i seg selv fortjener en :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig... utfordringen for Porsche er nettopp at Audi R8 idag med 4S+ er så gjennomført bra, men R8 tilbys ikke lenger med et manuelt gear. Det den imidlertid har er en fabelaktig V10 motor på 5204 cm3 som uten pustehjelp yter 610 HK og 560 Nm. Likheten med Carrera GT er i denne sammenhengen slående. 0-100 Km/t går løs på 3,2 sekunder og topphastigheten er 330 Km/t.

Apropos Carrera GT kom jeg til å tenke på dette klassiske klippet fra Top Gear... :)

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther Mini cooper s mk1 er jeg enig med i at er en bra bil. Jeg syns også de holder seg designmessig svært godt. Rart og tenke på at den er eldre enn feks golf mk5 og første generasjon b-klasse. hvor vidt den er blant de beste de siste 20år er jeg litt usikker på, og kommer an på hvilke kriterier som stilles. Smil pr mil, og rundetider på ringen i forhold til pris, er den en god kandidat hvertfall.. De første modellene (før facelift) er jo ikke akkurat kjent for holdbarhet og har ofte byttet motor.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par forskjellige ting denne gangen... :)

VAG melder idag via Reuters at overgangen til elektriske biler kommer til å føre til at minst 25000 medarbeidere vil miste jobben i årene som kommer. Som vi har vært inne på før i tråden er elektriske biler i realiteten ganske enkle rent teknisk og krever derfor langt mindre arbeidskraft å bygge. VAG håper imidlertid at de aller fleste av disse medarbeiderne kan gå via såkalt naturlig avgang.

Fagforeningene krever imidlertid en kompensasjon ved at VAG investerer i deres egen batterfabrikk slik at flere jobber kan skapes. Rundt 30% av fremtidig verdiskapning i relasjon til elektriske biler vil være på batterifronten (takk for oppdatering der @[space]). Så forstår man jo bedre hvorfor Elon Musk satser nesten hele butikken på Gigafactory batterifabrikken i Nevada.

http://uk.reuters.com/article/uk-volkswagen-jobs-idUKKCN12T0C9

Lamborghini Aventador LP 750-4 SV har en V12 motor på 6498 cm3 som yter 750 HK og 690 Nm (uten pustehjelp). 0-100 Km/t går løs på 2,8 sekunder og topphastigheten er 350 Km/t. Det går fort... svært fort... følg litt med på speedometeret i denne filmen... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje noen som husker Mark Evans fra de geniale TV seriene "A car is born", "A plane is born", "A car is reborn" etc. som gikk på Discovery for rundt 10-15 år siden. Dette var programmer der han stort sett alene bygget og/eller restaurerte biler, fly, motorsykler samt et helikopter. Programmene var enkle, veldig britiske i formen og med mye godt humør. Jeg elsket både programmene og formatet.

Mark Evans er egentlig utdannet veterinær og har skrevet ikke mindre enn 12 bøker i den sammenhengen samt laget over 1000 TV programmer om alt fra dyr, hager, barn, biler, fly, motorsykler etc. 

Dette programmet om dieselmotoren er mer moderne og minst like interessant... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Aston Martin-båten var enormt lekker, selv om det ser ut til å skorte på en del bruksdetaljer (de fenderne kan ikke bli hengende mange minuttene slik, lanternen ser ut til å blende føreren, det virker nesten håpløst å komme seg frem på dekk, og så solputene som blir nevnt).

Selv hadde jeg nok også valgt en Riva, eller kanskje en Dolvik, som jeg har nevnt tidligere i tråden. Nå skal faktisk min egen båt på land hos Dolvik Båtbyggeri for en periode, for en reparasjon, så jeg kommer nok til å bruke mye tid der fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...