Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

6 hours ago, Ron Jeremy said:

Vedrørende den nye bransjestandarden angående lading av elbil.

http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?p=20918285#post20918285

Vi snakker om tungvekterne i Tysk bilindustri (BMW, MB, Ford & VW), lokomotivet har begynnt å røre på seg og markedsføringen har startet. Spørsmålet er hva som skjer når fordelene Tesla nå bestitter - blir spist opp, hurtiglading og rekkevidde har tidligere vært Tesla sine dominerende områder. Når disse blir møtt av tøff Tysk konkurranse fra Porsche, BMW og MB, spår jeg en langt tøffere hverdag for Musk. Innen 2020 vil mye skje, jeg håper utbyggingen vil skje raskt og at modellene vi vil se blir spennende, men også over en bred lest. Etter at jeg "byttet", (høres ut som jeg har byttet seksualitet)... så velger jeg glatt vår lille i3, fremfor vår utmerkede 13' X3. Faktisk syns jeg sistnevnte er håpløst utdatert og bråkete, drivlinjen er treg og kompleks, men jeg trenger en bruksbil også. Så tanken på å utvide elbil parken, eller i det hele tatt kjøpe en fossilbil igjen, utenom for ensusiastformål - type E85'ish, er utopi pr idag. 2020 kan ikke komme fort nok egentlig.

 

Det er et litt artig sammentreff hvordan du også endret oppfatning/preferanse mot elbil når du skiftet "over". Det virker som vi tenker ganske likt her. 

 

Ang press i fra de store tyske toget så er jeg igrunnen forberedt på å ta et sinnsykt verditap, men vet ikke helt hva alternativet skal være. Har igrunnen ikke lyst å bytte tilbake til fossilt heller og nå har man ikke mange alternativene om man skal ha elbil som man kan kjøre langt med :/ Følger spent med fremover det er ihvertfall sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Ron Jeremy skrev:

... så velger jeg glatt vår lille i3, fremfor vår utmerkede 13' X3. Faktisk syns jeg sistnevnte er håpløst utdatert og bråkete, drivlinjen er treg og kompleks, men jeg trenger en bruksbil også. Så tanken på å utvide elbil parken, eller i det hele tatt kjøpe en fossilbil igjen, utenom for ensusiastformål - type E85'ish, er utopi pr idag.

Da vi i 2013 solgte vår etterhvert lett gamle og slitte 2003 E46 318d Touring med 342000 Km på telleren satt jeg igjen med litt av den samme følelsen og visste ikke hva slags bil vi burde kjøpe. Jeg hadde selvfølgelig veldig lyst på en ny BMW, men her i Danmark har leasing av biler totalt underminert markedet for dyrere privatbiler. Få om noen kjøper derfor en ny BMW når de kan leases for en relativt billig penge og alt av risiko settes bort til de profesjonelle aktørene i markedet.

Jeg gikk i tenkeboksen og valgte å utsette hele problemstillingen til jeg virkelig fikk lyst på en bestemt bil. Nå tre-fire år senere er jeg like langt når det gjelder en ny BMW, men jeg er et par erfaringer rikere når det gjelder et par ganske artige konsepter. Først kjøpte vi en VW Up som den gangen var helt ny og det var faktisk en ganske fin liten bil. Den bilen hadde vi i et år før vi kjøpte en Citroën C4 Cactus med dieselmotor som vi stadig har. Denne bilen veier mindre enn 1000 Kg og tilbyr hva man kan kalle semi-moderne teknologi eller "billig" varianten av sofistikert høyteknologi som man ellers finner i f.eks biler med lette kompositt materialer og et høyteknologiske drivverk. C4 Cactus har istedenfor utstrakt bruk av aluminium og en tydelig "keep it simple" tilnærming til resten av bilen. Resultatet er etter min mening ganske overbevisende i relasjon til brukervennlighet, enkelt/billig bilhold og ikke minst drivstofføkonomi.

BMW har bortsett fra i3 og under tvil 2-serie Active Tourer med den nye B38 motoren ikke kommet opp med et radikalt og helt moderne konsept som virkelig får meg til å skjerpe sansene i relasjon til at jeg selv skal betale for bilen (ergo er i8, som ellers er fantastisk, av flere årsaker helt utelukket). Misforstå ikke... BMW bygger kjempefine biler, men dagens modeller er stort sett bare mer av det samme som vi har sett før og det er ikke dette jeg er ute etter. Jeg vil ha noe annet der hele konseptet er nytt, moderne og effektivt. C4 Cactus er definitivt ikke svaret, men det er faktisk en temmelig sofistikert og moderne bil under skallet i forhold til hva den koster. Det radikale designet skiller vannene, men gevinsten hvis man klarer å overkomme designet er desto større.

Jeg ligger med andre ord på været når det gjelder hva slags bil jeg til slutt bestemmer meg for å kjøpe. Tesla Model S hadde vært artig, men den er dessverre for dyr (og for stor) for meg her i Danmark. Model III er helt klart aktuell når den kommer, men det hadde vært mer interessant om BMW hadde kommet opp med en lignende bilmodell. En helelektrisk 2-serie Active Tourer med en realistisk rekkevidde på rundt 300-350 Km og ellers den samme ladetiden som dagens Model S 60 kWh (som egentlig er en nedtunet 75 kWh) ville ha vært nærmest perfekt som en ny familiebil... :)

Over til noe helt annet som også er interessant. Canada har akkurat satt deres kjøp av jagerflyet Lockheed Martin F-35 på vent/hold. Årsaken er naturligvis rotet med både kvaliteten og økonomien ved hele F-35 prosjektet. De har istedenfor, som en overgangsløsning, kjøpt flere Boeing F-18 Super Hornet. Dette flyet er mer enn vel testet i krigssituasjoner og er hyllevare hos Boeing. Norge og Danmark burde uten tvil ha gjort det samme som Canada, men vi betaler dessverre prisen for å være små land i NATO sammenheng og ikke minst politisk i forhold til USA. Canada har større tyngde og kan lettere være kritisk til USA.

Når dette er nevnt synes jeg også at svenskenes Saab JAS 39 Gripen er et imponerende jagerfly selv om det på papiret ikke er like imponerende som Lockheed Martin F-35. Operatører av Gripen er idag Sverige (har bestilt 204 stk.), Tsjekkia (har bestilt 20 stk.), Ungarn (har bestilt 14 stk.), Sydafrika (har bestilt 26 stk.) og Thailand (har bestilt 18 stk.). Det ligger i kortene at i alle fall Tsjekkia, Ungarn og Thailand vil bestille vesentlig flere fly.

Sverige har i det hele tatt en imponerende historie å vise til når det gjelder jagerfly. Gripens forgjenger Viggen var en stor suksess med hele 329 stk. bygget og det samme var Viggens forgjenger Draken (et nydelig fly) med hele 651 stk. bygget. Drakens forgjenger Tunnan var en enda større suksess med hele 661 stk. bygget. Her er en liten kavalkade som viser litt av hva svenskene kan når det gjelder jagerfly... :)

http://www.thedrive.com/the-war-zone/6237/saabs-viggen-could-stick-a-landing-and-takeoff-again-like-no-other-fighter 

 

 

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kort kikket på Jay Leno's 1963 Chrysler Turbine bil før, men apropos mitt ønske om en bil der hele konseptet er nytt, moderne og effektivt. Idag er vi imponert over hvor langt Tesla har kommet med Model S/X, men elektriske biler som konsept er mer enn 100 år gammelt. Det eneste Tesla i virkeligheten har gjort er å videreutvikle teknikken samt tilpasse den til 2012 (da Model S kom på markedet). Dette er selvfølgelig rent teknisk ikke bare en liten bagatell, men de utviklet ikke konseptet som en helt ny type motor tilpasset biler.

Chrysler begynte imidlertid allerede i 1954 utviklingen av en gassturbin som var tilpasset biler. Selve konseptet med en gassturbin var imidlertid ikke nytt iom at Jens William Ægidius Elling allerede i 1903 hadde utviklet en vellykket prototype på et verksted i Oslo (Kristiania). Denne prototypen regnes for å være verdens første reelle gassturbin. Selve konseptet ble imidlertid tenkt ut allerede på slutten av 1700 tallet av briten John Barber, men det var Elling som var den første til å få konseptet til å virke.

Elling var imidlertid for tidlig ute i relasjon til at prototypen kunne utvikles til kommersielt bruk. Til det var materialkvaliteten på begynnelsen av 1900 tallet for dårlig til å kunne bygge holdbare turbinhjul. Det er derfor briten Frank Whittle som i 1937 ble gitt æren for å ha utviklet den første vellykkede gassturbinen til kommersielt bruk i form av jetmotoren, som rent teknisk er en variant av gassturbinen.

Verdens første fly med en jetmotor var imidlertid ikke britisk, men tysk i form av prototypen Heinkel He 178 som fløy første gang i 1939. Så kom den andre verdenskrigen og i likhet med det britiske forsvarsdepartementet trodde heller ikke Hermann Göring på jetmotorens tekniske overlegenhet i relasjon til propellmotoren. Göring var et flyveress fra den første verdenskrigen og dermed av den gamle skolen. Han var nå blitt øverstbefalende for de tyske luftstyrkene. Den geniale jetjageren Messerschmitt Me 262 fra 1942 kom derfor for sent til å endre krigens gang i Europa (og takk for det). Etter den andre verdenskrigen regnes det britiske passasjerflyet de Havilland Comet fra 1949 for å være verdens første jetfly til kommersielt bruk.

Allerede 5 år senere mente Chrysler at det derfor var på tide å implementere teknikken i biler. 1950-tallet kom til å innlede jettalderen og dette ville Chrysler utnytte kommersielt. Utviklingen startet i 1954, men det var først i 1962 at den første turbinbilen var ferdig bygget. Plattformen og karosseriet ble bygget i Italia av Ghia i Torino og sendt til Detroit i Michigan der turbinmotoren og drivverket ble montert.

Bortsett fra at turbinhjulene roterer med opp til 44500 omdreininger pr. minutt er det fleksibilteten når det gjelder drivstoff som kanskje er mest imponerende med en turbinmotor. Den kan kjøre på nesten alt flytende som kan antennes og dette gjelder diesel, blyfri bensin, parafin, flybensin, vegetabilsk olje etc. Dette i tillegg til motorens ekstremt vibrasjonsfrie gange i relasjon til selv de mest sofistikerte V12 stempelmotorene var Chryslers primære salgsargument. Turbinbilen viste seg imidlertid for dyr å produsere i en større skala, men nyskapende og sofistikert var den helt sikkert.

Jeg tenker at hvis bilprodusentene kunne være såpass teknisk innovative for over 60 år siden burde de også kunne klare å være det idag. Hvorfor er det ikke slik?

Det kuleste med turbinbilen er oppstarten som lydmessig minner en god del om en jetmotor. Sjekk dette ut her... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes-Benz satser 90 milliarder kroner på elektriske biler frem mot 2025. Fremtiden er definitivt elektrisk når det gjelder biler. Det skal bli spennende å høre hva slags strategi BMW kommer med for å møte denne konkurransen.

http://www.dinside.no/motor/satser-90-milliarder-pa-elbil/65387455  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Fredrik said:

Mercedes-Benz satser 90 milliarder kroner på elektriske biler frem mot 2025. Fremtiden er definitivt elektrisk når det gjelder biler. Det skal bli spennende å høre hva slags strategi BMW kommer med for å møte denne konkurransen.

http://www.dinside.no/motor/satser-90-milliarder-pa-elbil/65387455  

Rart å tenke på at det ikke er mer enn et par måneder siden du påpekte dette i en annen tråd og jeg fant det helt usannsynlig. Det har jo skjedd så mye på kort tid nå. Den ene etter den andre av de store lokomotivene har jo lansert satsingen sin nå. 

 

Jeg ser dog et par utfordringer. I daglig bruk uten last så vil det være problemfritt, men henger/biltralle/maskinhenger er noe man fortsatt må ha fossilt til. Der må det komme en løsning på plass. Mange er jo avhengig av å ha en slik bil tilgjengelig og da er ikke alternativet å ha to. 

 

Har du forresten noen tanker om hybrid, Fredrik? Her har jo BMW kommet med noen modeller allerede. Jeg hadde troen på noe slikt før, men samtidig så er det jo unødvendig mye leamikk som kan gå galt på noe sånt. Kanskje en annen modell hvor drivlinjen er hel elektrisk og motoren kun er en form for nødlader kunne fungert, men fortsatt mye ekstra dødvekt og ting som kan gå galt. VAG har vel sagt det ved flere anledninger hvor mye "enklere" det er å sette sammen en ren elbil og jeg vil tro at det kan bli vanskelig å konkurrere om man går for fordyrende hybrid løsninger som ikke gir den store fordelen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... nå går utviklingen veldig fort, men spesielt tyskerne har også veldig dårlig tid hvis de stadig skal ligge i front når det gjelder bilbransjen generelt og elbiler spesielt. Jeg leser stort sett alt jeg kan komme over når det gjelder strategiske nyheter, men det er vanskelig å få med seg alt. Jeg prøver imidlertid å se det store bildet.

Bjørn Nyland tester stadig ulike tilhengere, hestetrailere og store campingvogner med sin Model X og mitt inntrykk er at dette går ganske bra i relasjon til avstandene mellom ladestasjonene i Norge. Bilen sluker selvfølgelig juice, men med litt planlegging kan det la seg gjøre å krysse landsdelene.

Jeg oppfatter hybridbilene som en overgangsløsning, men til sitt bruk gir de mening f.eks hvis man ønsker å kjøre miljøvennlig og stille i boligområder og i sentrum av byer. Batteriene er imidlertid alt for små i de fleste andre sammenhenger. Jeg tror derfor ikke denne teknikken overlever når det kommer flere alternativer til Model S/X. Bilprodusentene vil helt sikkert mer eller mindre fase ut hybridbilene når de kommer ordentlig igang med elbilene. BMW har stort sett innrømmet at det er hybridbilene som skal holde interessen for deres bilmodeller oppe i f.eks California frem til de kan tilby rene elektriske alternativer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var for moro skyld innom BMW og Toyota igår for å se på 225XE og RAV4 Hybrid, for å få med meg hvilke biler det egentlig er og litt mer innsikt i hybridverdenen. Jeg synes sistnevnte er kul og byr på mye bil for pengene, men BMWen har helt klart en mye høyere standard på finishen og jeg likte personlig BMWen best. Uansett, jeg tror RAV4 Hybriden er en bra bil og ble stående å prate med selgeren på Toyota. Da fikk jeg også opplyst om at Toyota tror Hydrogen er fremtiden og de vil satse på dette fremover foran elektrisitet, tidene kan selvsagt snu seg, men det var det jeg fikk opplyst.

RAV4 kunne ikke bytte over til ren EL slik som 225XE i praksis, men RAV4 vil slå seg over når den finner det mest lønnsomt av seg selv, til gjengjeld er drivstofføkonomien bedre om man skal på lengre turer. Jeg likte at selgeren ikke favoriserte hybriden på Toyota foran plug-in-hybrid til f.eks. BMW, alt bunnet ut i kjøremønster og behov. Dette sier seg for det meste selv, og jeg fikk bekreftet noe ang. 225XE når jeg spurte i den erfaringstråden her på forumet igår. 225XE bruker Li-ION og RAV4 Hybrid bruker NiCd-batteri. Nå er jo RAV4 Hybrid og 225XE egentlig to vidt forskjellige biler, men om man snur på det så er begge hybrid, begge har 4x4, begge kan anses som familiebil og begge koster ca. det samme.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, minim skrev:

Hydrogen er det bare er Toyota Norge og Reitan som tror på :D Toyota har vel mer eller mindre kommet med en innrømmelse ang dette når de lanserte at de skal gå for rene elbiler nå. 

Hmm, det var ikke det jeg ble fortalt igår, da fikk jeg opplyst om at hydrogen ble storsatsingen til Toyota fremover. Jeg skal derimot ikke si du har feil :D 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig jeg tar feil også :) Toyota har jo hele tiden sagt at hydrogen er fremtiden og at de ikke skulle satse på elbil med lang rekkevidde. Tidligere denne måneden lanserte de at innen 2020 så kommer de med en elbil med lang rekkevidde. Mange har sett på dette som en fallitterklæring. En annen ting man kan se på er antallet "fyllestasjoner" og solgte biler. Tror det er kun en fyllestasjon for hydrogen og den er i Sandvika. De har en enorm jobb å gjøre om bilene de vil selge skal være brukbare siden de må fylle innimellom og ikke alle bor i Sandvika.

 

https://www.google.no/amp/s/micaheldotu.wordpress.com/2016/11/07/toyota-could-abandon-hydrogen-in-favor-of-evsfrom-engadget/amp/?client=safari

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@minim takk for link :) Ja Toyota har helt klart en stor jobb foran seg i Norge om de skal satse på hydrogen.

Jeg må bare presisere at jeg ikke har tenkt å skifte bil, jeg er fortsatt kjempefornøyd med E91, men ville se litt hva slags bil 225XE var og når jeg var i ruten tok jeg gjerne turen innom Toyota også. Skulle egentlig sett på Audi også, men de har ingen hybrid 4x4 som er normalt priset. De har klart Q7 e-tron, i likehet med BMWs X5 40e, Mercedes GLE 500e, Volvo XC90 T8 plug-in-hybrid, men her er alle alt for dyr. Så har vi Citroen og Peugeot med DS5 Hybrid og 508 RXH, det er to biler jeg liker, men jeg har endret litt mening siste ukene og jeg er ikke helt overbevist over systemet der, samt alt for svak elmotor. En kompis har et søskenbarn som jobber på Mercedes litt lengre sør på vestlandet, han sa at han ville fraråde alle til å kjøpe GLE 500e plug-in, den var bare oppskrytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som de andre store bilprodusentene offisielt har proklamert at de vil satse massivt på elektriske biler i fremtiden har Toyota inte valg og vil også satse på elektriske biler fremfor hydrogenbiler. Denne uttalelsen kom for 4-5 dager siden fra selveste Akido Toyoda som er Toyotas CEO. Hvorvidt Toyota helt vil skrinlegge deres satsing på hydrogenbiler forteller historien intet om, men jeg vil ikke bli overrasket hvis de gjør dette. Satsingen på elektriske biler vil koste enorme beløp og når få eller ingen andre satser på hydrogenbiler sier det seg selv at dette ikke er veien å gå selv om teknikken på papiret har mye for seg.

http://fortune.com/2016/11/30/toyota-president-electric-cars/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fredrik skrev:

Nå som de andre store bilprodusentene offisielt har proklamert at de vil satse massivt på elektriske biler i fremtiden har Toyota inte valg og vil også satse på elektriske biler fremfor hydrogenbiler. Denne uttalelsen kom for 4-5 dager siden fra selveste Akido Toyoda som er Toyotas CEO. Hvorvidt Toyota helt vil skrinlegge deres satsing på hydrogenbiler forteller historien intet om, men jeg vil ikke bli overrasket hvis de gjør dette. Satsingen på elektriske biler vil koste enorme beløp og når få eller ingen andre satser på hydrogenbiler sier det seg selv at dette ikke er veien å gå selv om teknikken på papiret har mye for seg.

http://fortune.com/2016/11/30/toyota-president-electric-cars/

Takk for link :) Jeg var litt skeptisk nede på Toyota, uten å være ufin såklart, men jeg ble invitert med på prøvetur når jeg ville og han ville gledelig være med for å vise. En trivelig kar. Så spørs om jeg skal benytte meg av den muligheten endag det passer. Vel, når jeg var inne nå å leste meg litt opp kom jeg over C-HR, en ny modell Toyota kommer med i Januar. Den synes jeg var stilig og godt det kommer flere biler med spesielt design.

Toyota-C-HR-7.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyundai ix35 er også en hydrogenvariant, og toyota mirai har vel begynt å bli markedsført i norge nå, men prisen på 609 000 virker temmelig stiv mener jeg.

 

Reitan planlegger visstnok via unoX rundt 20 hydrogenstasjoner før 2020 i sørnorge. Spørsmålet er om denne teknologien kommer 10år for sent? 

 

Ellers har kanskje mb glc350e begynt å komme på veiene?

 

 

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...