Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Vedr. Apple er jeg helt enig. Jeg er skikkelig tilfreds med min Nokia Lumia 710 og operativsystemet Windows Phone 7.5 Mango er praktisk, effektivt og feilfritt over alle forventninger, men den totale pakken slår allikevel ikke den yngre generasjonens relativt gamle iPhone 4 (32GB). Apple er sexy... ingen tvil om det... 8)

er 710 feilfri... har 800 og gud hvor mye tull det har vært med den. Nå begynner det på en måte å ordne seg, men 3g kan ikke stå på fordi da varer ikke batteriet en dag en gang.

Fokus på kamera er helt ute å kjøre, så nesten umulig å ta bilder som er klare.

Tar ofte et halvt minutt fra jeg setter i lader til den skjønner at jeg har gjort det.

Ellers er jeg enig med deg at det begynner å bli bra. Nå har jeg hatt wp 7 omtrent fra dag en i Norge, og må si at heldigvis så begynner de verste buggene å bli borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... og jeg har også hørt at det til og begynne med var problemer med Lumia 800 (som var den første Lumiaen) og/eller Windows Phone. Dårlig batteritid er nevnt, men også regulære bugs i operativsystemet var et problem. Disse problemene er imidlertid ikke unike for Nokia/WP.

Jeg har imidlertid ikke hatt problemer med min Lumia 710 som har den samme Qualcomm MSM8255-brikken med den samme 1,4 GHz Scorpion-prosessor og samme Adreno 205-grafikkbrikke som Lumia 800. Operativsystemet er også identisk... Windows Phone 7.5 Mango. Min WP versjon er 7.10.8107.79

Den viktigste forskjellen på Lumia 800 og 710 er skjermen, kamera og generell innpakning/materialvalg. Lumia 800 har en Super-AMOLED skjerm på 480 x 800 piksler, mens 710 har en tilsvarende veldig god TFT LCD skjerm. Lumia 800 har et bra 8 Mb Carl Zeiss kamera, mens 710 har et helt greit 5 Mb kamera. Lumia 800 har et chassis som er støpt i et stykke gjennomfarget polykarbonat, mens 710 er en noe mer billig plastkonstruksjon. Prisforskjellen på telefonene er ca. 1200 kroner. Your choice... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny motorteknikk og ikke minst mye bedre drivlinjer har i løpet av 2-3 år medført at ikke alt er som tidligere når det gjelder ulike bilmodellers ytelser mhp. akselerasjoner. Et godt eksempel i denne sammenhengen er F20 316i... som med sine 136 HK klarer 0-100 Km/t på en tid som man for 10 år siden måtte ha en E46 325i (193 HK) for å være sikker på å slå.

Det finnes imidlertid mer imponerende eksempler. Porsche Panamera Turbo S veier hele 1995 Kg og er nesten like lang som dagens 7-serie (F01). Allikevel klarer den 0-100 Km/t på bare 3,8 sekunder. Dette er vannvittig hurtig nesten uansett bilkategori. F10 M5 bruker f.eks hele 4,4 sekunder og det til tross for at den faktisk har flere hestekrefter enn Porschen. Selv Panamera GTS (selvpustende) som har 130 HK mindre enn F10 M5 klarer 0-100 Km/t på 4,5 sekunder.

Bilmodellen som setter denne nye utviklingen virkelig i et perspektiv er imidlertid Mercedes-Benz GL 63 AMG. Dette er et monster på over 2,5 tonn, men allikevel klarer AMG´s nye baby 0-100 Km/t på kun 4,9 sekunder. V8 motoren på 5461 cm3 yter 557 HK... altså 3 HK mindre enn motoren i F10 M5.

0-100 Km/t forteller selvfølgelig ikke alt når det gjelder hvor hurtig en bil er, men disiplinen gir uten tvil en generell indikasjon på hvor hurtig en bil er i normale fartsområder. At f.eks Porsche Panamera og BMW M5 er svært hurtige biler i norske hastigheter er det jo ingen tvil om.

Mercedes-Benz GL 63 AMG er temmelig imponerende. Tenk å gi jernet med en E92 M3 og ikke kunne kjøre fra dette monsteret med mindre det er ordentlig svingete veier. Det må være en merkelig følelse... :?

nlb9ag7zquh7z40wjro2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid tilbake var det vel ett magasin som hadde hatt både m3 og x6 på bane og når man ser på forskjellen i rundetid så er jeg sannelig ikke sikker på at man med m3 klarer å kjøre i fra heller. Så potensialet i de store suvene er til stede hvis man virkelig bruker det.

Når det gjelder m5 kontra panameraen så er det mange som mener at det er firehjulstrekket på porschen som gjør at den klarer 0-100 tiden så mye bedre. Her er litt tider på m5en og her på Porschen og hvis disse tidene stemmer så ser du hvem som er raskest fra 0-200 :wink:

Når det gjelder wp7, jeg er på min tredje nå som sagt. Er veldig glad i OSet. Vi er tre stykk på jobben som har Lumnia 800, og to av oss sliter veldig med batteriet. Tredjemann har der i mot ikke det problemet. Så kan nok være at vi var veldig tidlig ute og bestilte som er det største problemet.

Wp8 som snart er på vei, har jeg enda mer troen på, så gleder meg til den er i hende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt teller når det gjelder akselerasjon... motoreffekt, vekt, drivlinje etc. Panamera har firehjulstrekk og dette er uten tvil en stor fordel, men Porsches fantastiske Doppelkupplungs- getriebe (PDK) har også en stor betydning. Den er svært hurtig og med Launch Control aktivert skyter Panamera fart så man ikke tror sine egne øyne. At F10 M5 er marginalt hurtigere 100-200 Km/t får så heller være. Panamra Turbo S er 0,3 sekunder hurtigere på en stående kilometer.

Begge modellene er uansett svært hurtige i norske hastigheter, men forskjellen på 3,8 og 4,4 sekunder 0-100 Km/t er i relativ forstand stor... vesentlig større enn f.eks 4,4 og 4,9 sekunder 0-100 Km/t. Bare det å få en bil som Panamera under 4,0 sekunder 0-100 Km/t er ganske utrolig. Selv en Ferrari F430 holder ikke følge... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket forbruk har du med 318d Fredrik?

Må si jeg er imponert over w212 E200 cdi'en jeg kjører som drosje. Bilen har en rekke 4 på 2143cm³, 143hk fra 2.800–4.600 o/pr min, 360Nm fra 1.600–2.600 o/pr min.

0-100km/t går unna på 9,5 sekunder og bilen har en egenvekt på ca 1800kg med fører.

Det vil si at jeg bilen kjøres mest med en vekt på rundt 2 tonn fordi den brukes som drosje. Allikevel ligger gjennomsnittsforbruket på usle 0.65l/pr mil over de siste 17.000km.

Jeg har også sett at jeg får den ned mot 0.6 nå som den er passert 30.000km og begynner å bli godt innkjørt.

Ikke verst for en drosje som går mye rundt i Bergen sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et oppnåelig gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på rundt 0,54 liter/mil (0,46 liter/mil ved ren landeveiskjøring). Dieselmotoren i vår E46 318d Touring er av den gamle typen med direkteinnsprøytning uten common-rail og andre nyere teknikker. Den yter 115 HK ved 4000 rpm og 265 Nm mellom 1750 og 2500 rpm. Bilen har nå kjørt 298000 Km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verst. Lurer på hva du hadde hatt som forbruk om du hadde hatt common-rail med alt av fantastiske teknologiske nyvinninger. Ser ut som jeg bruker alt fra 0.05 til 0.1 mer enn deg. Mercedesen veier vel kanskje 3-400kg mer også.

Imponerende forbrukstall for en bil med 10 år gammel (?) dieselmotor kan du uansett skryte på deg.

Til sammenligning har jeg presset min 525 med M50B25 og automatgir ned i 0.9l/pr mil på langkjøring. Realistisk forbruk på blandet kjøring er rundt 1.1-1.2l/pr mil :roll: Verden går fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til og med 2007-08 var det ikke så stor forskjell på gamle og nye dieselmotorer når det gjelder selve drivstofforbruket. Den største forskjellen var mer effekt og bedre komfort. Min gamle E46 318d har med andre ord ikke et høyere drivstofforbruk enn en vesentlig nyere E90 318d. Det er imidlertid liten tvil om hvilken bil som er den mest moderne på alle måter.

I forbindelse med årsmodellen 2008 fikk bl.a E90 318d en betydelig oppgradering. Motoreffekten gikk fra 122 HK til 143 HK og bl.a start/stopp teknologien ble innført. Dette reduserte drivstofforbruket signifikant samtidig som modellen også ble betydelig hurtigere. Dagens dieselmotorer er med andre ord noe helt annet og mye bedre enn de som var tilgjengelige på slutten av 90-tallet og begynnelsen av 2000 tallet. Det er helt sikkert nogenlunde tilsvarende med dieselmotorer fra Mercedes-Benz også.

En interessant modell i relasjon til min gamle E46 318d er F30 316d. Både motorvolumet og motoreffekten er praktisk talt den samme (115/116 HK og 265/260 Nm). Til og med modellenes ytelser er nogenlunde de samme. F30 316d er dog 0,5 sekunder hurtigere 0-100 Km/t. Gjennomsnitlig drivstofforbruk ved blandet kjøring er iht. BMW 0,44 liter/mil for F30 316d mot altså 0,54 liter/mil for min E46 318d. Legger vi til langt bedre kjørekomfort når det gjelder den nyere dieselmotoren i F30 316d gjenspeiler dette den tekniske utviklingen i løpet av ca. 10 år... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny motorteknikk og ikke minst mye bedre drivlinjer [...]

Bilmodellen som setter denne nye utviklingen virkelig i et perspektiv er imidlertid Mercedes-Benz GL 63 AMG. Dette er et monster på over 2,5 tonn, men allikevel klarer AMG´s nye baby 0-100 Km/t på kun 4,9 sekunder. V8 motoren på 5461 cm3 yter 557 HK... altså 3 HK mindre enn motoren i F10 M5.

0-100 Km/t forteller selvfølgelig ikke alt når det gjelder hvor hurtig en bil er, men disiplinen gir uten tvil en generell indikasjon på hvor hurtig en bil er i normale fartsområder. At f.eks Porsche Panamera og BMW M5 er svært hurtige biler i norske hastigheter er det jo ingen tvil om.

Mercedes-Benz GL 63 AMG er temmelig imponerende. Tenk å gi jernet med en E92 M3 og ikke kunne kjøre fra dette monsteret med mindre det er ordentlig svingete veier. Det må være en merkelig følelse... :?

Det hersker ingen tvil om at GL 63 AMG er imponerende rask, men jeg syntes samtidig at det er verdt å påpeke a E70 X5 M med sine 2,4 tonn og snaue to hestekrefter mindre enn GL 63 AMG fra en 4,4 liters V8 gjør samme øvelse på 4,7 sekunder.. Akkurat det syntes jeg er imponerende ettersom disse bilene er relativt like i vekt og ytelser.. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... BMW X5 (E70) er uten tvil en imponerende konstruksjon den også. Både E70 X5 M og Porsche Cayenne Turbo klarer 0-100 Km/t på 4,7 sekunder. Porschen har imidlertid en høyere topphastighet (278 Km/t), men dette skyldes helt sikkert BMW´s selvpålagte hastighetsbegrensning på 250 Km/t.

Mitt poeng i denne sammenhengen er at Mercedes-Benz GL er vannvittig stor. Den er f.eks hele 26 cm lengere enn E70. GL er også hele 21 cm bredere og nesten 8 cm høyere enn E70. Mercedes-Benz GL er faktisk 4,5 cm lengere enn F01 og det sier ganske mye... F01 anno 2012 er en temmelig stor bil... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X5 konkurrer mot ML... GL er en helt annen klasse..

Naturligvis, men reelt sett så er disse bilene temmelig like foruten om størrelse. Det er ingen som har påstått det motsatte, men det interessante her var jo hvor godt E70 X5 M gjorde kontra GL 63 AMG. Det er ingen tvil om at sistnevnte bil er en stor kloss, men jeg tviler vel i grunn om forskjellen hadde vært noe særlig annerledes dersom den var 26 cm mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...