Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja... de høye vindussidene på moderne biler irriterer meg også (les: Mercedes-Benz er langt fra alene om å ha dette designet). På noen biler er sidevinduene foran og bak ikke stort større enn brevsprekker (f.eks Citroën C5). Volvo V60 har et design der dette fenomenet er brukt i ekstrem grad. De bakerste vinduene er i praksis ubrukelige og bilen ser merkelig ut fra midtstolpen og bakover. Selv små voksne har problemer med å kikke ut når de sitter i baksetet pga. de små sidevinduene.

u80otz6l0h6jym8kx3rb.jpg

Apropos moderne motorteknologi og min henvisning til F20 116i. VAG går nå et skritt lenger med den nye Audi A3 1,4 TFSI COD. "COD" står for Cylinder On Demand og betyr at motoren (rekkefirer) kan kjøres på kun to sylindre (den ytterste på hver side) når dette er hensiktsmessig for å spare drivstoff. Overgangene merker man ikke og drivstoffreduksjonen er på ca. 5%. Motoren yter 140 HK og 250 Nm mellom 1500 og 3500 rpm. Dette er nok til at A3 1,4 TFSI COD klarer 0-100 Km/t på 8,3 sekunder og en topphastighet på 223 Km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du om w124 coupe?

Sitter på med en akkurat nå, kompis sin. Den er fra samme årstall som e36 jeg hadde og får inntrykk av at den er langt ifra like moderne som for eksempel e36. Føles fremdeles som en åttitallsbil i mine øyne til tross for at det er en '96. Mye plastikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje AMG kommer med ML65....

De er gale nok til å slippe G65 AMG til dobbel pris av G63 så hvorfor ikke...

0-100 på 5,3 er jo relativt greit, men ikke like imponerende når man vet at G63 gjør det på 5,4...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk større kvalitetsfølelse av en standar e36 enn bilen jeg nå sitter i, og hvordan kan den være mishandlet på det groveste innvendig? Den ser forsåvidt bra ut innvendig, men får ikke akkurat inntrykk av at det er bra sammensatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjer det saker og ting. Hmmm... jeg forbinder ikke Mercedes-Benz W124 først og fremst med dårlig plastkvalitet, men bevares modellen er som Wicky påpeker sånn ca. 30 år gammel og selvfølgelig begynner den å bli litt gammeldags på enkelte områder. Det store poenget med W124 er imidlertid hvor lang tid det tok før den begynte å bli gammeldags. Makan til suksesshistorie har jeg aldri hørt om i relasjon til at W124 er ekstremt slitesterk når det gjelder generell holdbarhet, teknikk, materialer og design... :)

Det er imidlertid lørdag kveld og jeg ble litt inspirert av Knut Olestad´s innlegg vedr. Queen. Her er et annet band... musiker... som faktisk for alvor slo igjennom da nettopp W124 kom på markedet i 1985. Dette er godmusikk for gamlegutta... :wink:

Strich Acht Coupé, C123 og C124

vv9m0zikdavmop9mejdh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt morro er jo at den siste ordentlig store coupeen "for folket" fra Mercedes var jo C124.. clk var aldri en verdig arvtaker, verken plassmessig eller kvalitetsmessig...

Ja... C124 var basert på W124 (altså E-klassens platform), mens den senere CLK klassen er basert på W202/W203 (altså C-klassens platform). Den store CL klassen er basert på de respektive S-klassenes platform (W140, W220 og W221).

Det mangler med andre ord en coupé størrelse i relasjon til C124. Det kan være flere årsaker til dette, men det har nok vært et ønske om å differensiere markedet tydeligere enn hva som var tilfellet med C124/A124 kontra C126.

C124/A124 var fryktelig dyre da de var på markedet. Selv en alminnelig W124 230E kostet ny rundt 700000 kroner i 1990 (tilbakediskontert kroneverdi jmf. SSB). E-klassen basert på W124 var derfor helt klart ikke en bil for "folket". Dette faktum (selv i Tyskland) kan ha vært den sentrale bakgrunnen for å tilføre markedet billigere modeller som f.eks CLK, SLK og tildels CLC klassene.

En ting er iallefall helt sikkert og det er at ingen av de ulike senere modellene helt har hatt den samme stil og aura som C124 og A124... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det snakket om missnøye angående de doble frontlyktene til W212. Mye tyder på at de forsvinner på faceliften som kommer mot slutten av året. Det blir isåfall første gang siden W124 at E-klassen ikke har 4 frontlykter.

Syns også at interiøret i W212 har klare designtrekk fra W124. W211 hadde et helt annerledes interiør som buet imot deg, noe som var stikk strid med alle de foregående E-klassene. Dette gikk de helt klart bort ifra med W212.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at w211 kom i en tid mercedes måtte bevise noe etter totalbommen med w210.. Derfor var det viktig å lage en bil med masse fancye målere og gadgets..Slik som SBC... Det morsomme er jo at mercedes gikk bort fra mye av det fancy utstyret på faceliftmodellen av w211...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Ja... C124 var basert på W124 (altså E-klassens platform), mens den senere CLK klassen er basert på W202/W203 (altså C-klassens platform).

Jeg har litt problemer med å plassere CLK og siste E-klasse coupè på grunn av dette. En E-klasse coupè bure være en konkurrent til BMWs 6-serie, men ettersom de er basert på C-klasse vil de både størrelsesmessig, prismessig (og tildels motormessig) istedenfor være en konkurrent til BMW 3-serie coupè/cab. Ettersom det nå også finnes C-klasse coupè lurer jeg litt på hvor den havner hen, jeg føler den er hakket over 1-serie coupè, men det er nok likevel den mest reelle konkurrenten.

På grunnlag av dette er vel igrunn den nærmeste konkurrenten til 6-serie Mercedes CLS (spesielt nå som 6-serie GranCoupè kommer), da CL er hakket for stor igjen.

Det hele vil kanskje falle litt mer på plass når BMW erstatter halve 3-serien med 4-serie, og vi vil da få 4-serie, E-klasse coupè og Audi A5 i samme klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...