Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Apropos Garching. Har delt disse bildene før, men vi tåler kanskje et gjensyn bare for å få litt perspektiv på modellen E34 M5.

E34 deler denne gode bankhvelv-følelsen med W124, W201, Audi 100/A6, S2/RS2, 928 GTS og 964/993. Modellene behøvde ikke nødvendigvis være fulle av ekstrautstyr eller gadgets - man kunne rett og slett føle at bilene var satt sammen skikkelig. Dog kostet de jo deretter også, det må sies. Ganske friske priser på de nevnte modellene som nybil i forhold til etterfølgerne derav noen av de var ordentlig nedtur (W210, W203, 996)...

garching01.jpg

garching02.jpg

garching03.jpg

garching04.jpg

garching05 80stk.jpg

garching06.jpg

garching07.jpg

garching08.jpg

garching09.jpg

garching10.jpg

garching11 1994.jpg

garching12 1994.jpg

garching13.jpg

garching14.jpg

garching15.jpg

garching16.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Porsche 928 så var den modellen naturligvis også langt på vei håndbygget sammen med andre mer eller mindre samtidige modeller som f.eks Mercedes-Benz W124 500E/E500 og Audi RS2 Avant (som begge ble bygget av Porsche på det tidligere samlebåndet der supersportsmodellen 959 ble bygget - Rössle Bau). Jeg besøkte i 1987 Porschefabrikken i Stuttgart og så bl.a hvordan modellene 928 og den luftkjølte 911 (G-modellen anno 1973-1989) samt motoren til 944 (som var en halv 928 V8 motor) ble bygget. Modellene 924 og 944 ble ellers bygget hos Audi i Neckarsulm små 50 Km nord for Stuttgart så motorene til 944 ble transportert dit fra Stuttgart. Motoren til 924 (dog ikke 924S som hadde en 944 motor) var basert på en eldre VW motor så den ble bygget av Audi på Porsches spesifikasjoner. Mer hardcore 924 modeller (inkl. de kraftigere motorene - opp tom. 375 HK, men stadig basert på VW's gamle 1984 cm store rekkefirer på 71 HK fra 1975) som f.eks 931 (924 Turbo) og 937 (924 Carrera GT/GTS/GTS Clubsport) ble bygget av Porsche i Stuttgart.

Den originale 924 fra 1976 hadde 125 HK. Den første 924 Turbo (931) anno 1979 hadde 170 HK. Mrk.II hadde 177 HK. 924 Carrera GT (937) anno 1981 hadde 210 HK. 924 Carrera GTS (937) anno 1981 hadde 245 HK. 924 GTS Clubsport (937) anno 1981 hadde 270 HK. 924 Carrera GTP (939) anno 1980 hadde 320 HK og 924 Carrera GTR (939) anno 1981 hadde 375 HK. Samtlige motorvarianter var basert på VW's 1984 cm3 store rekkefirer på 71 HK fra 1975. Det å tune den i utgangspunktet samme motoren fra 71 HK til 375 HK er faktisk ikke så rent lite imponerende - selv om BMW 3-4 år senere tok M10/M12 motoren/blokken fom. 1499 cm3 og 72 HK til rundt 1400 HK i forbindelse med Formel 1... :)

Jeg kom tilfeldigvis over en eldre nettside som viser noen bilder av 928 under produksjon i 1977 (altså det samme året som modellen kom på markedet og 10 år før jeg så modellen under produksjon). Utrolig nok skulle det gå hele 18 år før modellen gikk ut av produksjon i 1995. Få bilmodeller har blitt produsert like lenge, men Mercedes-Benz R107 (SL) er like imponerende med sine med sine 18 år (1971-1989) og kanskje også Mercedes-Benz W126 (S-klasse) med sine 13 år (1979-1992)... :)  

https://928motorsports.com/zuffenhausen.php

Jason Fenske imponerer virkelig med interessante refleksjoner/betraktinger på sin Youtube kanal Engineering Explained... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste faktisk akkurat en lengre artikkel/blogg om R107 og hvordan det krydde av dem i California på 70-tallet. "Alle" med litt penger kjørte de, så i dyrere strøk var det bokstavelig en på hvert gatehjørne. Selv har jeg aldri helt kjent lysten på en R107 - har stor respekt for modellen og dens kvalitet, men den gir ingen må ha-følelse.

W126 liker jeg bedre. Det som er så spesielt med W126 er at den holder seg så godt for alderen i motsetning til veldig mange andre aldrende luksusbiler. En original og godt holdt W126 kan selv i dag parkeres utenfor fancy hotell eller villaer og se helt riktig ut. Den oser gamle penger på tross av at produksjonen stoppet for 27 år siden...

En annen ting jeg kom over som jeg aldri har sett selv - analoge termometere på speilhuset. Dette var ekstrautstyr på Buick, Oldsmobile og Cadillac i perioden 1975-1982 før digitalt klima ble normen. Artig sak.

http://www.curbsideclassic.com/blog/qotd/qotd-what-do-you-know-about-external-drum-thermometers/

 

113896-500-0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Werther skrev:

W126 liker jeg bedre. Det som er så spesielt med W126 er at den holder seg så godt for alderen i motsetning til veldig mange andre aldrende luksusbiler. En original og godt holdt W126 kan selv i dag parkeres utenfor fancy hotell eller villaer og se helt riktig ut. Den oser gamle penger på tross av at produksjonen stoppet for 27 år siden...

Jeg liker også W126, tidløs eleganse. Men jeg vil også trekke frem E32, særlig 750iL. Så en sånn helt original og strøken på utsiden av ett flott hotell i Antibes for noen år siden, det så bare så riktig ut. Den har fortsatt glansen og elegansen en stor tysk direktørbil skal ha. Samme med forfjor når jeg var på vei til Essen. Lå selv på A1 med cruisecontrollen på 150 km/t, i bakspeilet så jeg en haifront som rask innhentet meg.   Jeg flyttet meg umiddelbart og forbi i minst 200 km/t pluss peiset en helt strøken E23 745i. Tyskerne har ett begrep som kalles Uberhols kraft, vanskelig å oversette til norsk men det har noe med at bilen design har en litt sånn «flytt deg» tilstedeværelse på Autobahn. Det fasinerer meg at i vår moderne tid så har en så gammel bil fortsatt «presence» på veien 👍 Det er litt dette jeg liker med designet til tyske biler fra 80-90 tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier ikke se på videoene til Bjørn Nyland, men denne var artig. Lo godt av på slutten.

Når vi snakker om elbil, så har jeg faktisk lest meg opp litt på en ganske "udda" elbil siste par dagene som jeg ikke var klar over. Noen har kanskje en relasjon til den gamle modellen Renault 5 (også kjent som "Le Car" i USA), men flere kjenner sikkert til beistet Renault 5 Turbo/Turbo 2.  Dog har denne snertne bybilen en annen side - den ble nemlig også produsert som elbil.

Bakgrunnen var oljeprisen på 70-tallet og de skyhøye bensinprisene i USA på slutten av 70-tallet og tidlig 80-tallet. Derfor vokste det også opp en underskog av bedrifter i USA (spesielt California) som bygde om små fossilbiler til eldrift. Elbilforeningen i USA fikk i 1979-1980 importert 400 stk Renault 5/Le Car uten motor som ble bygd om til batteridrift med 4-trinns manuell kasse. Teoretisk rekkevidde ca 70km, men i virkeligheten noe mindre. En del av disse lever faktisk enda, mest sannsynlig fordi få ble vinterkjørt i salt pga den dårlige rekkevidden. Mange har blitt oppgradert med bedre batterier i senere tid og fungerer tålig greit. 

Jeg har litt sansen for navnet den ble markedsført med - "Lectric Leopard". Frekt og fransk, og spiller på både "Electric" og at modellen i utgangspunkt het "Le Car".  Grunnen til at jeg hang meg litt opp i denne er fordi faren min hadde en Renault 5 et par år, og jeg har noen "gode" minner fra denne som innebærer gåen toppakning/massiv røykutvikling på E18 og et eksosanlegg som falt av i fart.  Uansett en kul bil som var forut for sin tid.

0212-electric-990x659.jpg

395039d68bf9ab9e573fdeed44ed47e7--alternative-fuel-small-cars.jpg

Lectric.jpg

Turbo2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25/1/2018 at 20.35, Werther skrev:

Leste faktisk akkurat en lengre artikkel/blogg om R107 og hvordan det krydde av dem i California på 70-tallet. "Alle" med litt penger kjørte de, så i dyrere strøk var det bokstavelig en på hvert gatehjørne. Selv har jeg aldri helt kjent lysten på en R107 - har stor respekt for modellen og dens kvalitet, men den gir ingen må ha-følelse.

Mercedes-Benz R107 (SL i perioden 1971-1989) var jo en kjempesuksess rent kommersielt (ikke minst i USA), men jeg har heller aldri vært så begeistret for akkurat denne modellen. Jeg liker bedre forgjengeren W113 og ikke minst etterfølegeren R129 som på alle måter er fantastisk. W113 ("Pagode" i Tyskland og "Pagoda" i GB/USA) er designmessig signert Paul Bracq som også bl.a tegnet BMW E24 (6-serien 1975-1989) og E23 (7-serien 1977-1986) i tillegg til konseptbilen Turbo X1 som dannet grunnlaget for M1.

Paul Bracq tegnet også andre signifikante bilmodeller som f.eks Mercedes-Benz W114/W115 "Strich-Acht" (som under tvil er den MB'en som er mest Mercedes-Benz av alle Mercedes-Benz modeller ved siden av W123 og W124).

Renault 5 var som kompakt småbil fantastisk innovativ konseptmessig (som du påpeker) og man skal huske på at den kom på markedet et par år før selveste VW Golf I. Fiat var imidlertid et år tidligere ute med deres 127 som på mange måter dannet grunnlaget for hele bilklassen. På den annen side kom ideen til 127 modellen fra Autobianchi A112 anno 1969 (Autobianchi ble nedlagt i 1995, men var en del av Fiat konsernet) som ble tegnet av ingen ringere enn Marcello Gandini som også (sammen med Paul Bracq) designet E12 som var den første 5-serien. Autobianchi A112 var imidlertid igjen kraftig inspirert av den originale Morris Mini modellen fra 1959.

Jeg har ingen erfaring med Renault 5, men vi hadde en Renault 4 da jeg var barn og rent teknisk var Renault 5 de første årene basert på Renault 4 (med bl.a "paraply" gearstangen ut fra dashboardet). Min første egen erfaring med franske småbiler var med en Peugeot 205 i 1986 (205 kom på markedet i 1983). Dette bringer oss over på Talbot/Simca 1100 som kom på markedet allerede i 1967. Simca (Société Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile) ble etablert av Fiat i 1934, men kom etterhvert over på franske hender via en overtagelse av franske Ford og senere et samarbeide med Chrysler og dermed også Talbot (som ble etablert allerede i 1903 som et britisk bilmerke og dette er også bakgrunnen for relasjonen til Chrysler). Peugeot tok over både Simca og Talbot i 1979 fra hhv. Fiat og Chrysler. Simca og Talbot ble imidlertid nedlagt i hhv. 1979 og 1994.

Det som er interessant med dette er at både Simca og Talbot med mer ukjente modeller (for oss idag - som f.eks Simca 1100 anno 1967 og Chrysler/Simca/Talbot Horizon anno 1978) inspirerte til mer kjente modeller som f.eks Renault 5 og Peugeot 205. Pilen peker imidlertid uten tvil tilbake til konsepter og ulike modeller italienerne jobbet med allerede på 60-tallet - og hvis vi skal være sympatiske konsepter som Alec Issigonis (les: Morris Mini) gikk og grublet på allerede på begynnelsen av 50-tallet... :)

Over til noe helt annet (eller kanskje ikke siden vi snakker om eldre biler/motorer). Jeg vet ikke om det som kommer frem i denne filmen er vitenskapelig testet, men det er kanskje verdt å prøve hvis man f.eks har en gammel BMW E34, E36 eller E46 som begynner å virke litt trett ytelsesmessig. VW Corrado anno 1988-1995 med G60 motoren på 1,8 liter med kompressor og 160 HK samt VR6 motoren på 2,8/2,9 liter og 174/190 HK var forøvrig en ganske kul bil... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra den videoen der så tviler jeg på at man henter inn noen gamle hester før man går til det drastiske skritt og bytter coiler osv. Selv så byttet jeg de hydrauliske løftearmenene på min M50, som sammen med enn godt flush av motoren gjorde at den føltes litt kvikkere. Ellers så har jeg troen på at hyppige oljeskift med korrekt olje er den enkleste veien til en frisk og sund motor. V10ern gikk også litt dårlig, bytta plugger og tok en god service på motoren. Det gjorde underverker det også, kanskje ikke så mye på effekten men absolutt på motorens gangkultur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en meget bra E39 520iA med M52TU motoren. Kjørte nesten et helt år med en ganske lat motor som var glad i bensin.

Er liksom noe alle sier, at disse går skrekkelig dårlig og bruker mye bensin, men jeg kunne ikke helt skjønne at BMW skulle slippe en så lat bil på markedet. Kvikk er den, såfremt man pisker den hele tiden.

Jeg tok derfor et dypdykk i motorstyringen på den, bit for bit om hvordan det henger sammen og har nå fikset Vanos, motoroljetemperatursensorer og div. Sensorer på termostathus etc. Da disse målingene viste litt unormale verdier under kjøring.

Resultatet er en E39 520 med faktisk ganske friskt fraspark, og faktisk krefter på lavt turtall. Tror samtlige 520er der ute har problemer med Vanos i det minste, som gjør at disse motorene presterer elendig!

Å skifte deler i hytt og pine er jeg som regel ingen tilhenger av, men ved litt research og testing kan man etterhvert fjerne feil etter feil med umiddelbare resultater :) 

tror veldig ofte hestekrefter forsvinner når bileier ikke lytter til motorens tegn på at noe er unormalt og det unormale blir det normale. Jeg har ved to anledninger sett en kvinne komme kjørende inn på en bensinstasjon hvor motoren åpenbart har skikkelig rådebank :D En annen kvinne kjørte sine barn til barnehagen hver dag med en Vectra som gikk delvis på tre og to sylindre.
Grunnen til at jeg reagerte på min var ujevn respons på motoren ved belastning når den var kald. Motoren dro som en yoyo(som regel bare i kuldegrader). Ved varm motor gikk den ikke helt perfekt på tomgang, den brumma liksom litt ekstra med en SVAK vibrasjon. I tillegg kunne den gjerne droppe turtall på tomgang, rundt 450rpm, før den kompenserte.
Under kjøring var den svak under 3kprm. Måtte gjerne flate jernet og gire et gir ned for å aksellerere "akseptabelt" fra 40 til 60. Idag trykker jeg litt på gassen mens den ligger på 4. gir med lockup uten problemer.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo gjør mye bra om dagen og den nye XC40 er uten tvil en interessant konkurrent til f.eks BMW X1/X2. Jeg liker designet på XC40 som jeg opplever som veldig Volvo, men på en ny og mye mer ungdommelig måte enn XC60 og XC90 (som vel også er Volvo's intensjoner med modellen). Jeg er imidlertid for gammel for et orange/rødt interiør, men overordnet virker interiøret veldig fornuftig utformet også hvis bilen skal brukes som en ren familiebil. 

Prisene starter på rundt 530K kroner i Norge (T4 190 HK bensin AWD med automatgear), men bilen som Thomas tester (T5 247 HK bensin AWD med automatgear) koster minimum rundt 630K kroner + ekstrautstyr og da beveger vi oss inn på BMW X3 territorium og det er XC40 definitivt ikke verdt prismessig. 

De mest prisgunstige XC40 modellene er derfor T4 og D4 med 190 HK, AWD og automatgear (+/- 10-15K kroner i forhold til sammenlignbare BMW X2 modeller uavhengig av ekstrautstyr)... :)

Over til noe helt annet. Dette er bare merkelig for de av oss som vokste opp med kassettspiller. Jeg forstår virkelig ikke konseptet... så gammeldags og håpløst. Jeg kobler hver dag iPhonen sømløst via Bluetooth opp mot spilleren i bilen og lyden er fabelaktig. Jeg kan lett svitsje mellom P4 (Norge), Spotify eller f.eks telefon og få all nødvendig informasjon på skjermen. Når jeg spiller fra internettet (radio) kommer informasjonen som på DAB og sogar det aktuelle LP/CD omslaget vises i forbindelse med melodier som fortløpende spilles på f.eks P4. Hva i alle dager skal vi med kassetter?... :?

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Porsche 959 og produksjonslinjen "Rössle Bau" på Porschefabrikken i Stuttgart som Mercedes-Benz W124 500E og Audi RS2 Avant også ble bygget på. Porsche 959 var fantastisk og sammen med Ferrari F40 viste de på hver deres måte hva som rent teknisk kom til å prege supersportsbilene de neste 20 årene (altså frem til rundt 2005). Det var syntesen av begge modellene som ble virkeligheten og på den måten er begge modellene historisk klart signifikante.

Bruce Canepa nevner i filmen at stemningen blandt biljournalister, sportsbilentusiaster og andre på midten av 80-tallet var at 911 (altså G-modellen) gikk mot slutten og at 959 dermed var en slags "last hurrah" for 911 som bilmodell og at de frontmotoriserte modellene fra Porsche (som f.eks 944, 928 og 968) kom til å ta over. Dette kjenner jeg igjen og kan huske i relasjon til bl.a den japanske invasjonen av frontmotoriserte sportsbiler og GT'er som f.eks Toyota Celica og Supra. BMW E31 8-serien anno 1989 og Z1 det samme året var også uten tvil en del av dette fenomenet.

Slik skulle det imidlertid ikke gå og japanerne tapte etterhvert slaget, mens Porsche definerte hva som skulle komme med først 964 (som var en kraftig oppgradering av 911 G-modellen) i 1989 og deretter 993 (som var den siste luftkjølte 911'en) i 1994. Utviklingen av 911 fortsatte med andre ord mot alle ods og i 1997 kom 996 som var den første moderne 911'en med vannkjøling av hele motoren (altså ikke bare topplokket som på 959 og 993). Sideløpende med dette utviklet Porsche modellen Boxster (986) som kom på markedet i 1996 og ikke minst Cayenne (Type 9PA - uoffisielt 955) som kom på markedet i 2002... :)

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte en slik XC40 på motorveien her om dagen og jeg må si den ser bedre ut på bilder enn i trafikken. Den så stutt og høy ut, rett og slett litt snål der kjørte bortover. Jeg skjønner heller ikke prispolitikken til Volvo, de priser seg jo egentelig ut av marked. Hadde det ikke vært for at de har attraktive hybridbiler så hadde de solgt langt færre biler. XC40 koster altså 530 000 kr, for denne prisen får man altså VW Tiguan, Ford Kuga Vignale og Skoda Kodiaq. Dette er biler som ikke gir noe mindre premiumfølelse enn Volvoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg møtte en slik XC40 på motorveien her om dagen og jeg må si den ser bedre ut på bilder enn i trafikken. Den så stutt og høy ut, rett og slett litt snål der kjørte bortover. Jeg skjønner heller ikke prispolitikken til Volvo, de priser seg jo egentelig ut av marked. Hadde det ikke vært for at de har attraktive hybridbiler så hadde de solgt langt færre biler. XC40 koster altså 530 000 kr, for denne prisen får man altså VW Tiguan, Ford Kuga Vignale og Skoda Kodiaq. Dette er biler som ikke gir noe mindre premiumfølelse enn Volvoen.

XC40 er heller ment å konkurrere mot GLA, Q3 og X1/X2? Men mot disse er vel også Kina/Svensken litt dyr? Rar prispolitikk, XC60 er også endel dyrere enn orginalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

XC40 er heller ment å konkurrere mot GLA, Q3 og X1/X2? Men mot disse er vel også Kina/Svensken litt dyr? Rar prispolitikk, XC60 er også endel dyrere enn orginalen.

Ja du har nok ett poeng der, men jeg synes liksom ikke Volvo er premium nok til å kunne ta seg like godt betalt som premium merkene. XC60 er jo en bil som koster tett på 900 000 kr, det er svinedyrt for en liten Volvo SUV. Når V70en forsvant så forsvant også den siste folkelige Volvoen. V60 er jo fortsatt men den er liksom ikke stor nok til å fungere som en fullgod familiebil. Jeg vet om flere mangeårige Volvo eiere som nå kjører Volkswagen eller Ford.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ja du har nok ett poeng der, men jeg synes liksom ikke Volvo er premium nok til å kunne ta seg like godt betalt som premium merkene. XC60 er jo en bil som koster tett på 900 000 kr, det er svinedyrt for en liten Volvo SUV. Når V70en forsvant så forsvant også den siste folkelige Volvoen. V60 er jo fortsatt men den er liksom ikke stor nok til å fungere som en fullgod familiebil. Jeg vet om flere mangeårige Volvo eiere som nå kjører Volkswagen eller Ford.

Tja, premium kan vel sees med mange ulike øyne. Men det er neppe tilfeldig at bl.a BMW har kommet med girspak av krystall på de siste konseptene sine? Personlig tror jeg ikke V90 og XC90 står veldig tilbake for X5 eller 5 serien, da tenker jeg på premium som i kvalitet - ikke kjøreegenskaper, da Volvo igjen er Volvo = litt flåsete sagt... en duvende båt. Personlig syns jeg det folkelige premium konseptet de har lagt seg på tidligere har vært fornuftig. Like under premiummerkene i pris, men samtidig tilby solide produkter med folkelig kvalitet. Nå er de dyrere, fått jålete/moderne (jeg liker ikke touch interiør selv) interiør og mer pondus, men kjøreegenskapene og det tekniske er fremdeles på tidligere nivå, mao under hva man kan forvente i denne premium prisklassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...