Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

":2auxaos6]Gleder meg til å se den "live".

Er ikke helt solgt på baklysene og kanten rundt bagasjelokket, men den ser helt klart elegant ut :)

Den er da lansert i Norge, er den ikke det? Har iallfall stått en sort 640I GC i utstillinga hos Bavaria her i byen i over en månde nå. Jeg var borte å sikla litt på den for en stund siden :wink:

BMW´s nye Gran Coupé er griselekker og vil gi Panamera kamp til streken. Forøvrig er det ikke min hensikt med tråden å sette Porsche opp mot BMW. Det er ikke Porsche mot BMW, men derimot Porsche og BMW... altså et stort "ja takk" til begge deler... :)

Tråden er på denne måten et alternativ til en snever/ensporet BMW interesse med skylapper som vi dessverre alt for ofte ser i andre sammenhenger i forumet. I denne tråden kan man snakke om Porsche´s eller f.eks Ferrari´s alternativer til BMW´s modeller uten at BMW automatisk er "best". For min egen del poster jeg av og til helt andre ting også. Det gjør jeg så lenge det er relevant i forhold til tråden, diskusjonen eller forumet generelt... :)

Greit nok det men det er likevel ikke til å stikke under en stol at......

F10 M5 har ikke en sjanse. Porsche über alles... 8)

.....preger tråden i vensentlig grad her :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste kommentaren "F10 M5 har ikke en sjanse" tok du ut av sin sammenheng. Ikke en sjanse mot Panamera Turbo S er korrekt kontekst. "Porsche über alles" var mest en bemerkning myntet på gutta boys her inne... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer fredrik...Er du medlem av noen Porscheklubber?

Nei... og jeg er heller ikke medlem av noen BMW klubber. Det er som du sikkert vet ganske tilfeldig hva slags biler man ender opp med. Min første bil var f.eks en Mercedes-Benz W201 i 1985. Idag har jeg en BMW. I de 27 årene som har gått mellom disse bilene har jeg hatt alt fra Land Rovere til en hel rekke med Peugeot´er. Jeg har hatt mange nok fornuftige sportslige biler til å vite at det er flere enn BMW som kan bygge skikkelige kjøremaskiner... bl.a Porsche... :)

Jeg kjøpte min første BMW da jeg var 21 år gammel og du var 6 år gammel i 1988. Det var en et år gammel E30 320i med bl.a BBS felger, sportsstoler, takluke, M-Tech I ratt og gearspake. Den hadde også datidens feteste stereoanlegg inkl. subwoofer fra Alpine. Med andre ord en skikkelig "guttebil". BMW er derfor etterhvert en gammel kjærlighet for meg, men det skal være en 3-serie (eller 1/Z-serie). Alt annet er for stort og tungt... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver heller ikke i et Porscheforum, men jeg kunne sikkert ha gjort det. Jeg har ikke stålkontroll på de nyeste modellene fra Porsche, men 80-talls Porschene tør jeg påstå at jeg kan ganske mye om (tilsvarende også med Mercedes-Benz)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finanskrisen gir åpenbart nye muligheter for noen. Mercedes-Benz S-Type anno 1926-1930 er noe av et klenodie. Rekkesekseren på 6800 cm3 er konstruert av Ferdinand Porsche og yter 225 HK ved 3200 rpm samt 451 Nm ved 1900 rpm. En trippelseier i det tyske Grand Prix på Nürburgring allerede i 1927 forteller hvor gjennomført konstruksjonen var. Kun 155 stk. ble produsert. Den tidligere nevnte SSK modellen er en videreutvikling av S-Type... :)

http://www.huffingtonpost.com/2012/06/2 ... 12228.html

http://jyllands-posten.dk/motor/article4809251.ece

Mercedes-Benz S-Type anno 1928

1dbqnd0ng6q623tngdra.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang slike store biler og racing.

Er det slik at de ikke hadde teknologien til å lage små motorer?

Tenker da på HK vs vekt. Slik at en bil med 300hk på 4 tonn uansett hadde et bedre hk/kg forhold enn om de hadde laget en liten bil med en mindre motor?

De kjørte jo racing med helt ville biler med flymotorer osv.

Eller bare tenkte de ikke så langt som hk/kg? (Noe som nesten høres litt rart ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et temmelig godt spørsmål og svaret er at det skjedde en akselererende utvikling på 30-tallet frem mot annen verdenskrig. De aller første virkelig hurtige bilene før 30-tallet bar mest preg av å være "as is" konstruksjoner. Altså konstruksjoner basert på hva man rent faktisk klarte å få til og ikke hva man nødvendigvis ønsket å få til. Det var primært flyindustrien som var premissleverandør for teknologien. Utover 30-tallet skjedde det en stor utvikling og den underliggende årsaken var til å begynne med de gode økonomiske tidene før aksjekrakket i 1929. Senere fikk også opprustningen mot krigen som man så måtte komme stor betydning (spesielt etter Adolf Hitlers maktovertagelse i 1933 og Tysklands deltagelse i den spanske borgerkrigen i perioden 1936-1939).

Mercedes-Benz SSKL (Super Sport Kurz Leicht), som var racingvarianten av den tidligere nevnte SSK modellen, vant i perioden 1931-1934 mer eller mindre alle løp den stilte opp i. Dette er formodentlig også den første bilen brukt i racing der man for alvor erkjente at lettere vekt faktisk var mer effektivt i relasjon til flere hestekrefter for å oppnå en hurtigere bil. SSKL hadde den samme rekkesekseren på 7065 cm3 som SSK, men med 50 ekstra hestekrefter (totalt 300 HK). I tillegg var store deler av den bærende rammen gjort lettere ved å bore huller i den. Resultatet var en ramme som var ca. 115 Kg lettere. Dette var noe helt nytt og svært effektivt. Konstruktøren var Ferdinand Porsche.

Mercedes-Benz W25 SSKL anno 1931

ru9zkf9kk8ez8th8h3wd.jpg

Så skjedde det en dramatisk utvikling. I 1932 opprettet Ferdinand Porsche sitt kontor Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH für Motoren-, Fahrzeug-, Luft und Wasserfahrzeugbau. Det samme året ble Auto Union opprettet som et resultat av en sammenslåing av bilmerkene Audi, DKW, Horch og Wanderer. I 1933 utlyste Adolf Hitler (som akkurat hadde blitt Rikskansler) et program med to formål: 1. Utvikle en bil for folket ("Volkswagen") med en maksimal pris på 1000 Reichsmark. 2. Mercedes-Benz skulle for 250000 Reichsmark utvikle en helt ny og suveren tysk formelbil.

Ferdinand Porsche var involvert i Auto Union´s nye racingprosjekt som konsulent. Mercedes-Benz hadde deres W25 (SSKL), men Ferdinand Porsche hadde akkurat startet opp for seg selv. Dette var en utfordring og løsningen ble at firmaene på Hitlers befaling skulle samarbeide mer eller mindre frivillig. Prosjekt P-Wagen fikk økonomisk klarsignal. P-Wagen sto for "Porsche Wagen", men konstruksjonens utgangspunkt var den såkalte "Tropfenwagen" (dråpebilen) som Ferdinand Porsche hadde vært med på å utvikle for Mercedes-Benz allerede i 1923. P-Wagen konseptet var ekstremt... for første gang satt føreren foran den midtstilte motoren (en V16 motor utviklet av Ferdinand Porsche) i en ren løpsbil. Det endelige resultatet var Auto Union Type A til D.

Mercedes-Benz "Tropfenwagen" anno 1923

ss4ci7qkmqfdamxxdo7f.jpg

Mange kjente konstruktører og designere var involvert i prosjektet... bl.a Rudolf Uhlenhaut; som senere ble kjent for Mercedes-Benz W198 SLR (også nevnt tidligere i tråden). En annen var Robert Eberan von Eberhorst; som senere ble kjent i forbindelse med Porsche 356 og Aston Martin DB3.

Auto Union Type A til D hadde enorm suksess. Hastighetsrekorden til lands ble satt med 320 Km/t i 1935 (370 HK). Året etter var V16 motoren fullt utviklet til 6 liter og resultatet var 520 HK fordelt på ca. 750 Kg bil. Auto Union vant Eifelrennen, tyske, sveitsiske og italienske Grand Prix samt gode plasseringer i en rekke andre løp. Totalt vant Auto Union 25 store løp i årene frem til og med 1937 da Mercedes-Benz slo tilbake med W125 "Silberpfeil". Den annen verdenskrig startet i 1939 med Tysklands angrep på Polen og dermed var en æra med fantastiske tyske formelbiler dessverre også slutt.

Auto Union Type C anno 1936 og Mercedes-Benz W125 "Silberpfeil" anno 1937 (bak)

kn3vohbbk7lowncrlw9v.jpg

I flere år etter krigen var Auto Unions konsept med føreren foran motoren "glemt" i formel sammenheng, men i 1957 tok Jack Brabham en uventet 6 plass i Monaco Grand Prix med en helt ny konstruksjon der føreren nettopp satt foran motoren. Bilen var britisk... en Cooper. I 1959 vant Sterling Moss Argentina Grand Prix med en viderutvikling av bilen (Cooper T51) og dermed ble Formel 1 forandret for alltid til hva vi idag tar for å være en selvfølge. Bruce McLaren vant Argentina Grand Prix året etter med den samme bilen og ble med det den yngste F1 sjåføren inntil da... knapt 22 år gammel. F1 ble revitalisert for alltid... Ferdinand Porsche startet det hele... 8)

Cooper T51 anno 1959

z56w50mw5uzm4wkj1yb1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste kommentaren "F10 M5 har ikke en sjanse" tok du ut av sin sammenheng. Ikke en sjanse mot Panamera Turbo S er korrekt kontekst. "Porsche über alles" var mest en bemerkning myntet på gutta boys her inne... :P

Saken er den at M5'en har så absolutt en sjanse...Den tar den jo faktisk på toppfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... egentlig har ikke F10 M5 en høyere topphastighet enn Porsche Panamera Turbo S iom. at BMW oppgir en topphastighet på 250 Km/t og Porsche en topphastighet på 306 Km/t. Noe helt annet er hva som skjer hvis man fjerner den elektroniske fartsbegrensningen. F10 M5 skal etter sigende på denne måten ha en topphastighet på 330 km/t.

Panamera Turbo S har imidlertid kun 10 HK mindre enn F10 M5 (550 vs 560 HK)... og faktisk har Panamera både et mindre frontareal og en lavere Cd koeffisient (luftmotstand) enn BMW´en. F10 M5 har et frontareal på 2,40 m2 og en Cd 0,79, mens Panamera har et frontareal på 2,34 m2 og en Cd på 0,75.

Dette er en relativt signifikant forskjell. Ergo vil Porschen under de samme omstendighetene (fjerning av den elektroniske fasrtsbegrensningen) ganske sikkert være hurtigere enn F10 M5. 10 HK er ikke nok til å gi BMW´en en klar fordel når det gjelder topphastighet, men det er Panameras mindre frontareal og vesentlig lavere luftmotstand... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...