Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Er nok ingen som velger bil kun ut i fra 0 til 100, men på enkelte biler og i enkelte prisklasser så er den sikkert mange som setter pris på at sprinten til 100 er raskere enn hva tilsvarende biler kan vise til :)

Tilsvarende biler vil vel bli

Audi S7 med 4L V8 på 420hk, gjør 0-100 på 4.7 sek (og bilen veier 1.945 kg!)

Mercedes-Benz S65 AMG med 6L V12 på 621hk, 0-100 på 4.4 sek. (vekt: ukjent)

Altså er den raskere enn S7 med sin V8, men tregere enn MB S65 som har V12 på lik linje med BMW. Men når det er sagt så tviler jeg på at disse nesten ubetydelige forskjellene utgjør noe for en kjøper. En 7-serie med stor motor har aldri vært konkurrent med f.eks. M5. To vidt forskjellige biler. Bli tøft når BMW får ut denne V12-utgaven! Men jeg personlig hadde nok gått for S7, tienedelssekundet som skiller de forskjellige blir ikke merkbart annet enn kanskje på bane. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsvarende biler vil vel bli

Audi S7 med 4L V8 på 420hk, gjør 0-100 på 4.7 sek (og bilen veier 1.945 kg!)

Mercedes-Benz S65 AMG med 6L V12 på 621hk, 0-100 på 4.4 sek. (vekt: ukjent)

Altså er den raskere enn S7 med sin V8, men tregere enn MB S65 som har V12 på lik linje med BMW. Men når det er sagt så tviler jeg på at disse nesten ubetydelige forskjellene utgjør noe for en kjøper. En 7-serie med stor motor har aldri vært konkurrent med f.eks. M5. To vidt forskjellige biler. Bli tøft når BMW får ut denne V12-utgaven! Men jeg personlig hadde nok gått for S7, tienedelssekundet som skiller de forskjellige blir ikke merkbart annet enn kanskje på bane. :D

Nei! Nå må du sette deg ned og tenke litt før du skriver, nok en gang så går du feil ut [-X

Audi S7 konkurerer mot 650I GC (Grand Coupe) mens kommende RS7 kommer til å gå mot M6 GC, Panamera Turbo S og CLS 63 AMG. S65 AMG har ikke BMW noen konkurrent til da M7 ikke eksisterer, 760I går mot S600 og S63 AMG.

Når du snakker om S7 og at den gjør 0-100 på 4,7 sekunder så er det verd å merke seg at BMW har en dieselbil som matcher de talla der :lol: BMW M550D X drive, verdens raskeste dieselsedan 8) En titel BMW har hatt siden 1983 med E28 524TD, E34 525TDS i 1991, E39 530D i 1997, E60 535D i 2004 og nå M550d. Mercedes "lånte" titelen litt på slutten av 2000 tallet med sin E420CDI men nå er BMW tilbake :)

Det er jo akkurat dette jeg vil ha deg til å svare på. Hva er det en målestokk for? Jo! Akselerasjon fra 0-100... That's it! Det er i min verden på høyde med å svare "en blå en" når noen spør deg hvilken bil du har.. Hvorfor er det interessant?

Det er interessant i den grad at hvis man har ett knipe biler med tilnærmet samme effekt, vekt og drivverk så kan man skille ut hvilken som har den best fungerende girkassa eller best evne til å plante de tilstrekkelige kreftene ned i bakken. Man kan også finne ut hvilken motor som gir best "valuta for hestene"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt Pink Floyd wannabe, men absolutt ganske bra... play it loud... 8)

Om man ser bort ifra den amatørmessige miksinga på sporet, så likte jeg det. Hvorvidt det faktisk er mulig å nå noe særlig langt i dagens samfunn av kjøttkjoler og sære parykker med slik musikk kan sikkert diskuteres.. dessverre.. Det virker som at gode episke (i ordets korrekte betydning) tekster, samt fantastiske toner ytret av dyktige musikere gjennom sine instrumenter, ikke er noe som majoriteten vil høre på i dag.

Jeg har bemerket meg spesielt en person (nekter å kalle hu for artist) som får merkelig mye oppmerksomhet; Nicki Minaj. Jeg har lite forståelse for hvordan slikt blir akseptert som god musikk (ihvertfall populær).. Jeg er selvsagt klar over at f.eks. Elvis, Beatles osv. var sett på som veldig radikalt i sin tid, men nå var jo desse i utgangspunktet hvertfall dyktige musikere. I frøken Minaj finner jeg ingenting som minner om en musiker. Jeg har forøvrig vert stor fan av rap og hip-hop en gang i tiden selv, så jeg tror ikke snever musikksmak er grunnen til min lille forståelse for dette fenomenet.

Jeg presenterer moderne søppel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Nå må du sette deg ned og tenke litt før du skriver, nok en gang så går du feil ut [-X

Audi S7 konkurerer mot 650I GC (Grand Coupe) mens kommende RS7 kommer til å gå mot M6 GC, Panamera Turbo S og CLS 63 AMG. S65 AMG har ikke BMW noen konkurrent til da M7 ikke eksisterer, 760I går mot S600 og S63 AMG.

Når du snakker om S7 og at den gjør 0-100 på 4,7 sekunder så er det verd å merke seg at BMW har en dieselbil som matcher de talla der :lol: BMW M550D X drive, verdens raskeste dieselsedan 8) En titel BMW har hatt siden 1983 med E28 524TD, E34 525TDS i 1991, E39 530D i 1997, E60 535D i 2004 og nå M550d. Mercedes "lånte" titelen litt på slutten av 2000 tallet med sin E420CDI men nå er BMW tilbake :)

Neida, jeg kommer ikke feil ut. Alt er subjektive meninger, untatt selve tallene. A7/S7 er på størrelsen med en 7-serie, den er ikke mye mindre enn en A8 som jeg også ser på en konkurrent. 6-serie GC kan vel diskuteres opp mot A5 Sportback (4dører), etter min menig(som da er subjektiv).

Merker vi er uenige i en del saker, men også enige i enkelte. BMW M550Ds tall er imponerende og bra, men tenk at S7 veier ca. 2 tonn. Synes den er en fin sammenligning. S7 er heller ingen sportsbil, da hadde den ikke fått så god kritkk som den har fått. Man må ta bilene for det de er. :)

Jeg tror du vet hvor jeg vil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bemerket meg spesielt en person (nekter å kalle hu for artist) som får merkelig mye oppmerksomhet; Nicki Minaj. Jeg har lite forståelse for hvordan slikt blir akseptert som god musikk (ihvertfall populær).. Jeg er selvsagt klar over at f.eks. Elvis, Beatles osv. var sett på som veldig radikalt i sin tid, men nå var jo desse i utgangspunktet hvertfall dyktige musikere. I frøken Minaj finner jeg ingenting som minner om en musiker. Jeg har forøvrig vert stor fan av rap og hip-hop en gang i tiden selv, så jeg tror ikke snever musikksmak er grunnen til min lille forståelse for dette fenomenet.

Jeg presenterer moderne søppel:

Hehehe... det er åpenbart ikke mye som har forandret seg når det gjelder søppelmusikk de siste 20-25 årene... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S7 konkurerer mot 650I GC (Grand Coupe) mens kommende RS7 kommer til å gå mot M6 GC, Panamera Turbo S og CLS 63 AMG. S65 AMG har ikke BMW noen konkurrent til da M7 ikke eksisterer, 760I går mot S600 og S63 AMG.

I den virkelige verden... altså utenfor BMW nerdemiljøet her inne... ser folk ikke den helt store forskjellen på flere av disse modellene. Det er ofte tilfeldig hva folk kjøper iom. at mye avhenger av personlige preferanser. I noen miljøer (vennegjeng, arbeidsplass etc.) er det BMW som gjelder... ergo kjøper man en BMW. I andre miljøer er det Porsche som gjelder... ergo kjøper man en Porsche. Det meste handler om å markere en økonomisk og sosial milepæl. Type... jeg har råd til en dyr og fin bil av edelt merke. Derfor vil nettopp 5 og 7-seriene med de største motorene markedsmessig konkurrere direkte med f.eks de ulike Panamera modellene selv om man rent teknisk kan betrakte bilene/modellene som ganske forskjellige når det gjelder konsept og teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo akkurat dette jeg vil ha deg til å svare på. Hva er det en målestokk for? Jo! Akselerasjon fra 0-100... That's it! Det er i min verden på høyde med å svare "en blå en" når noen spør deg hvilken bil du har.. Hvorfor er det interessant?

Det er interessant i den grad at hvis man har ett knipe biler med tilnærmet samme effekt, vekt og drivverk så kan man skille ut hvilken som har den best fungerende girkassa eller best evne til å plante de tilstrekkelige kreftene ned i bakken. Man kan også finne ut hvilken motor som gir best "valuta for hestene"

Det er vel ikke nødvendigvis helt korrekt. Dekktype og utveksling er det du tester når du sammerligner 0-100 tider. Spesielt utveksling. Dessuten mister 4-hjulstrekkene nesten alle fordelene dersom du kjører rullende start (f.eks 50 - 150 som du selv nevnte), og en slik test ville derfor vært en mye bedre "måleenhet" for å sammenligne ytelse.

Det er jo ikke noe problem å gire om en bil med en annen differensial som gir en mye raskere 0-100 tid, men som da vil gi deg "japseturtall" på 4000rpm når du legger inn cruisekontrollen i 120km/h.

0-100 var nok en mye bedre målestokk før i tiden, når bilene hadde nogenlunde moderat ytelse og lav topphastighet. Dette tror jeg BMW er fullstendig klar over, og fokuserer nok mere på en behagelig og kraftig akselerasjon, enn lave 0-100 tider som bare lar seg oppnå på ny fersk gummi og en profesjonell sjåfør.

Du har sikkert vært på drag-konkurranser noen ganger, og der ser man ofte at de raske bilene først begynner å ta innpå når de 201 meterne vi har til rådighet her i landet, begynner å ta slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":3mlt6p5w]Beatles var nok ikke dyktige musikere fra starten, men de hadde et par gode låtskrivere :)

De sleit jo med å holde takten når de var i studio. Dette kom seg selvfølgelig etter hvert :)

Beatles er før min tid, men såvidt jeg har fått med meg var de første skivene og låtene ganske enkle komposisjoner som f.eks McCartney´s "Can´t buy me love" fra albumet A Hard Day's Night. Senere komposisjoner som f.eks "Strawberry Fields Forever", "Penny Lane" og ikke minst "While My Guitar Gently Weeps" er av en helt annen klasse. George Harrison var klart undervurdert som låtskriver i forhold til McCartney og Lennon. Helt generelt mener jeg at The Beatles er lett overvurdert, men på den annen side var verden helt annerledes på 60-tallet og Beatles (1960-70) sammen med The Rolling Stones (1962- ) var de første supergruppene innen musikk.

Personlig har jeg mer sansen for David Bowie (1964- ). Han har i motsetning til både Beatles og Rolling Stones forandret både image og musikkstil mange ganger i karrieren... slik en våken og dynamisk kunstner bør gjøre. Her fra en konsert i 2000 med låten "The man who sold The World" fra 1970 (deilig dame ved 1:00) og en konsert i 2002 med "Let´s Dance" fra 1983... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...