[space] Skrevet August 17, 2011 Share Skrevet August 17, 2011 Hehe, jeg har 2 stk Maxicosi Cabriofix bak nå, og bak meg har jeg da ca 1 cm å gå på. Dette setet står da ikke i base. Jeg har ikke mulighet til å klare å kjøre bil skikkelig og sitte lenger frem, så da er det ikke umulig det blir en e61 etter hvert da. Kunne jo vært verre Jeg lengter tilbake til BMW. Før ny bil blir aktuelt må vi se an om vi får barnehageplass, eller om fruen må være hjemme et halvt år til. Da blir det definitivt IKKE noen plass i budsjettet til ny bil. Ideelt sett kjøper vi ny bil etter barna er på plass i barnehagen og det har gått et par måneder, slik at vi ser hva økonomien tillater. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet August 17, 2011 Share Skrevet August 17, 2011 Morroa skal jo betales ja. Trivdes veldig godt med 3-serie og fryktet en 5-serie skulle bli stor og klumpete, men du så godt jeg trives Kvalitetsfølelsen og komforten er utrolig god sammenlignet med E46 facelift og E91 prefacelift. Her er noen dårlige iPhone-bilder som kanskje gir dårlig inntrykk... Men vi sitter begge godt når jeg kjører, kona sitter veldig godt når hun kjører (jeg sitter godt nok. Er jo vant til 3-serie så man tåler kanskje mye) og jeg mener jeg skal klare meg fint når begge skal ha store seter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet August 17, 2011 Forfatter Share Skrevet August 17, 2011 Ang. barneseter er jeg ikke i tvil om at et bakovervendt sete er det beste til små barn, men jeg synes også en 4-åring rett og slett er for stor til dette. Man må jo kjøre limousin for å få plass til et slikt sete. ":1vtdetfh]Stemmer det! Må sjekke den Fahrfreudeartikkelen. e70 er dessverre alt for dyr ja, og e61 virker som en nyere bil enn e53. E61 kan en jo få relativt rimelig nå, om en holder seg til 520d. Vil ha en carbonblack med lyst skinn og de "ultracomfort" setene, panoramasoltak og 20" Man får faktisk både 520d og 523i facelift-modeller til under 300K nå, så det begynner å komme seg. Jeg for min del vil helst ha en Imolarød med hvit på e god andreplass, men dessverre kryr det ikke av disse. Panoramasoltak har jeg fått inntrykk av at koster mer enn det smaker i evt. reperasjoner, men comfort-setene er et must. Nå begynner jeg å lure på om det er barnevogna som er problemet og ikke bilen..? Det er kun sedan som er aktuelt eller er det touring? Mulig jeg har missforstått noe her? Lasteplass var ikke noe problem i vår E46 touring med unger som nå er 2,5 og 0,5 år. Bare man pakker smart så får man med det man trenger på ferie. Det er kupeplassen til hverdags som var vårt problem med (snart) to store barneseter. Vi kjøpte derfor E61. En kamerat kjøpte seg nylig X5 (både hans og vår bil er 2008) og det var vesentlig mindre baggasjeplass samt veldig mye simplere bakseter (jeg ble veldig overrasket). Min erfaring er at en Touran har veldig god lasteplass. Der kan man få inn to barnevogner av stor type som Brio og Simo på langs ved siden av hverandre. I vår E46 fikk vi inn en på tvers. Superb kan umulig oppleves som like liten som E91. Har kjørt mye E91 og sammenlignet med en kollegas Superb er den knøttliten. Superben er enorm både i baksetet og baggasjerom (men det er jo eneste plusset med den bilen også ) Vi har faktisk ikke en så veldig stor barnevogn, da jeg sjekket dette grundig opp før vi kjøpte, men bagasjerommet i e46-en er såpass lavt at understellet ikke går inn uten at man tar av hjulene. Nå er igrunn ikke dette noe stort problem heller, vi har enda til gode å ta vogna med noe sted, og vi har vært foreldre i to måneder. Det er i utgangspunktet kun sedan som er aktuelt. Min kone har tre krav og det er: ikke Volvo, ikke stasjonsvogn og manuell girkasse. Jeg derimot ganske sikker på at bilen etter dette blir stasjonsvogn. En e60 har stort nok bagasjerom, og om det skulle bli F30 blir det rett og slett for lenge å vente på stasjonsvognutgaven F31. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet August 17, 2011 Share Skrevet August 17, 2011 Flott med bilder! Ser jo ut som du sitter godt tilbakelent der. Er det forresten forskjell på hvor mye de forskjellige forsetene bygger bakover også? tenker da på standard i forhold til sport og comfort. Ut fra bildene av F30 som har dukket opp nå, ser den ihvertfall svært lovende ut utvendig. viewtopic.php?f=9&t=199041 carbonsvart og lemansblå (eller lignende) står nok sterkest her, men Imolarød er jo heller ikke akkurat dumt nei. (Men ikke mange av dem på finn...) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 17, 2011 Share Skrevet August 17, 2011 ":1tn43674]Flott med bilder! Ser jo ut som du sitter godt tilbakelent der. Er det forresten forskjell på hvor mye de forskjellige forsetene bygger bakover også? tenker da på standard i forhold til sport og comfort. Det er nok litt forskjeller, men med tanke på bildene av larserso´s E61, som ellers ser veldig fin ut, synes jeg at konseptet med bakovervendte barneseter virker veldig lite utviklet. Mon ikke BMW hadde hatt en elegant løsning som standard hvis de hadde hatt fokus på dette fenomenet. Jeg synes at både setene og barnestolene virker unødvendig klumpete og massive til formålet. Her mangler det utvilsomt skikkelig konsept/produktutvikling. Jeg føler meg helt sikker på at hvis bakovervendte barnestoler hadde hatt fokus hos 600 millioner europeere og amerikanere hadde vi sett bedre og smartere løsninger enn dette. Hvorfor er det primært kun nordmenn og svensker som har fokus på disse barnesetene hvis sikkerheten for de små øker så dramatisk som det påstås? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet August 17, 2011 Share Skrevet August 17, 2011 En annen sak med de bakovervendte er at barna må sitte med knea oppunder haka, om de er litt lange i beina, og du ikke har en 7-serie i lang utgave. Det skal visst ikke være et problem, men kan ikke se for meg det er spesielt behagelig på langtur... En god løsning fra bilprodusentene hadde vært at en kunne fjernet hele baksetet og klikket isofixen rett i gulvet på bilen. Altså i praksis der baksetene er festet nå. Det hadde kanskje sett litt halvveis ut, men gitt enormt mye større plass. I Touranen kan jeg jo klikke løs og ta ut setene, men det er jo fortsatt ikke mulig å feste barnesetet rett i gulvet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet August 18, 2011 Share Skrevet August 18, 2011 Mine erfaringer med e46 og e91 er:E91 touring har du plass til vogna uten å demontere og samtidig da god plass mellom vogn og seterygg til for eks 3 handle poser innerst også får du en på vær side av vogna.. har da emmajunga citycross, e46`n har omtrendt samma plass. ang bakovervendt sete er det fin plass i framsete, har recaro young profi pluss. ville heller valgt godt utstyrt e91 enn e46. for å få det lille ekstra å en nyere bil. skal du ha billig og drift sikkert e46 touring 4 syl preface, styr unna face e46 4 syl. og 4 syl bensin e91 er kjipe greier Spør av nysgjerrighet, hva er problemet med Facelift E46 med 4syl? Kjekt å vite. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 18, 2011 Share Skrevet August 18, 2011 ":2vmexq57]En annen sak med de bakovervendte er at barna må sitte med knea oppunder haka, om de er litt lange i beina, og du ikke har en 7-serie i lang utgave. Det skal visst ikke være et problem, men kan ikke se for meg det er spesielt behagelig på langtur...En god løsning fra bilprodusentene hadde vært at en kunne fjernet hele baksetet og klikket isofixen rett i gulvet på bilen. Altså i praksis der baksetene er festet nå. Det hadde kanskje sett litt halvveis ut, men gitt enormt mye større plass. I Touranen kan jeg jo klikke løs og ta ut setene, men det er jo fortsatt ikke mulig å feste barnesetet rett i gulvet. Ja... et eller annet er helt galt når man må opp i såpass store biler som E61 for å kunne tilby barna den beste sikkerheten. Store biler er nesten alltid dyre biler og dermed blir denne utviklingen temmelig usympatisk. Det er helt sikkert mulig å utvikle fornuftige og sikre løsninger for mindre biler også, men utfordringen er at det må skapes økonomiske insentiver. Det må skapes eller være en etterspørsel etter spesialløsninger. Noen bilprodusenter har integrerte barneseter i baksetet (bl.a Volvo) der sitteputen er fleksibel og kan foldes som et barnesete. Jeg ser for meg en tilsvarende løsning der man kan fjerne seksjoner av baksetet (altså ikke hele baksetet) samt ryggen på forsetene slik at det skapes ekstra plass til et bakovervendt barnesete. Selve barnesetet kan også gjøres mindre og like kraftig ved å bruke andre materialer. BMW har selv utviklet en slik løsning for tradisjonelle barneseter til bl.a E46. Dette setet er utviklet spesielt til å følge formen på baksetet og resultatet er at barnesetet utnytter plassen mye bedre. Med to slike barneseter montert er det god plass selv i en E46. Tankegangen og konseptet fra dette setet burde kunne overføres til bakovervendte barneseter også. Spørsmålet er om BMW har fokus på slike barneseter, men det tror jeg ikke. Det ville ha vært svært interessant å vite hvorfor ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet August 18, 2011 Share Skrevet August 18, 2011 "Selve barnesetet kan også gjøres mindre og like kraftig ved å bruke andre materialer. BMW har selv utviklet en slik løsning for tradisjonelle barneseter til bl.a E46. Dette setet er utviklet spesielt til å følge formen på baksetet og resultatet er at barnesetet utnytter plassen mye bedre. Med to slike barneseter montert er det god plass selv i en E46. Tankegangen og konseptet fra dette setet burde kunne overføres til bakovervendte barneseter også. Spørsmålet er om BMW har fokus på slike barneseter, men det tror jeg ikke. Det ville ha vært svært interessant å vite hvorfor ikke." Enig i at dette burde flere seteprodusenter gjøre. Mange barneseter ser ut som småversjoner av amerikanske stoler som blir enorme uansett hvilken bil de står i. Skal selv kjøpe barnesete til en E39 uten isofix, så må snart ta en runde for å se hva jeg får inn. Bak dama er det ikke noe stort problem da det ser ut som der er et hav av plass, men det blir nok fullt. Er heldigvis ikke større en 176 cm på sokkelesten, så det skal nok gå bra. En løsning på bilseter hvor en kunne ta bort ryggen og låse setet fast på sitteputen hadde vært bra, men da kommer problem som sikring av last osv inn. Det er sikkert ikke helt enkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet August 18, 2011 Share Skrevet August 18, 2011 7 av 10 dødsulykker i Norge er møteulykker eller utkjøring, altså ulykker der personer og objekter i bil slenges framover og slik sett kan jeg ikke skjønne annet enn at bakovervendt barnesete er mye bedre enn framovervendt. Det er snakk om tunge, store hoder ifht kroppen og en utrolig stor andel av kroppsvekt på de små med svake nakker. Komfortmessig så ser jeg ingen grunn til å snu barna framovervendt når de ikke klager eller blir bilsyke etc med å sitte bakovervendt. Selvfølgelig må man snu barna når det ikke er lengre plass til at de sitter bakovervendt. Barna har forøvrig like god plass i en 3-serie som en 7-serie når de sitter bakovervendt, setet spennes jo opp mot bakseteryggen uansett. Det er plassen i framsetet som blir påvirket. Jeg kan sitte ganske trangt for sikkerheten til mine barn. Store biler har mer masse og mer plass til deformering enn små så naturlig nok blir de sikrere, men en kollisjonstest Fifth Gear gjorde av en ny liiten Renault (størrelse Nissan Micra) mot en mid-1990 Volvo 940 stasjonsvogn viste jo tilnærmet uskadet i Renaulten og alvorlige eller fatale skader i Volvoen. Jeg er ikke sikker på utforming eller tykkelse av de ulike seteryggene. Komfortsetene er fenomenalt gode og jeg vil tippe at er det forskjell på ryggen er komfortsetene som har de tykkeste ryggene pga. innstillingsmuligheter og elektronikk/motorer. Som Fredrik sier ser det klumpete ut med barnesetene, men de passer likevel ganske godt inntil hverandre i toppen så man likevel utnytter plassen bedre enn det ser ut som. Bilen ser forøvrig ubrukt innvendig så godt fornøyd med det Og ja, langtur alene med kun en bag og ingen barneseter er jo behagelig kontra full familieoppakning selv i en 5-serie. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Wilhelm Skrevet August 18, 2011 Share Skrevet August 18, 2011 Greit å tenke på at i de 7 av 10 ulykkene skjer ting foran deg, og du har dermed mulighet til å påvirke utfallet. Blir du påkjørt bakfra har du ikke særlig grad av påvirkningskraft. Møteulykker er ofte de mest alvorlige, men jeg synes likevel spørsmålet blir, stoler du på deg selv, eller de andre trafikantene? Gutten min satt forøvrig bakovervendt til han var ca 2 år. Sent from my Desire HD using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet August 18, 2011 Share Skrevet August 18, 2011 Er ikke så lett å gjøre så mye, når en bil kommer i mot deg i feil felt, til venstre har du traileren og til høgre er det svart. En satser på at på fjellet er det ikke store grøfta eller farlige steiner. Var det jeg måtte gjøre i fjor når en 50 år gammal fjott skulle kjøre forbi trailere før Hemsedalsfjellet. For meg er det logisk at et bakovervendt sete er best for unger og om størrelsen blir for stor for folk flest, vil produsenten selge færre. Om NAF og lignende organisasjoner tar opp problematikken med produsentene blir det kanskje raskere endring. Vi er nok i den situasjon at slike seter ikke har eksistert så veldig lenge og "barnesykdommene" ikke er luka bort enda. I forbrukerrådets sin test av 27 seter fikk setene også karakter for størrelse og tyngde, så det er med i beregningen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet August 25, 2011 Share Skrevet August 25, 2011 Morroa skal jo betales ja. Trivdes veldig godt med 3-serie og fryktet en 5-serie skulle bli stor og klumpete, men du så godt jeg trives Kvalitetsfølelsen og komforten er utrolig god sammenlignet med E46 facelift og E91 prefacelift.Her er noen dårlige iPhone-bilder som kanskje gir dårlig inntrykk... Men vi sitter begge godt når jeg kjører, kona sitter veldig godt når hun kjører (jeg sitter godt nok. Er jo vant til 3-serie så man tåler kanskje mye) og jeg mener jeg skal klare meg fint når begge skal ha store seter. Kjører du med nakkkestøttene slik, og i såfall ikke bryr deg om din egen sikkerhet, eller er det bare for bildet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet August 25, 2011 Share Skrevet August 25, 2011 Kjører du med nakkkestøttene slik, og i såfall ikke bryr deg om din egen sikkerhet, eller er det bare for bildet? Hva mener du? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet August 26, 2011 Share Skrevet August 26, 2011 Kjører du med nakkkestøttene slik, og i såfall ikke bryr deg om din egen sikkerhet, eller er det bare for bildet? Hva mener du? At om nakkestøttene står slik under kjøring og du er 186 cm, eller hva du skrev i et tidligere innlegg, så er du ikke mye bekjymret for din egen sikkerhet i bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå