Gå til innhold

Bjørns 525d E61 M-sport


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Dette er min første BMW. Det er en 2006-modell som har rullet hele 240 000 km som skolebil. Motoren er en M57D25 2,5-liters rekkesekser med 177 hk og 400 Nm. Den er blitt omprogrammert til 210 hk og 480 Nm av Ultimo. Den har manuelt gir.

Update:

Bilen gikk i nødmodus

Bilen ble skadet av en hare

Todo:

- Bytte ut tåkelys med LED

- Bytte ut coronaringene med LED

- Høyre tåkelys har fuktproblemer

- Venstre gule markeringslys har fuktproblemer

- Hvis panoramataket åpnes helt opp, går den ikke igjen [Fikset]

- Den elektriske bakluka siger ned etter noen minutter

- Senderen til sentrallåsen (ved bakspoileren) har begynt å fuske [Fikset]

- Webastoen vil ikke starte [Fikset]

Utstyrslista:

1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES

2NP M LT/ALY W. DOUBLE SPOKE 135 M W.RUNFLA

302 ALARM SYSTEM

316 AUTOMATIC TAILGATE OPERATION

320 MODEL DESIGNATION, DELETION

322 COMFORT ACCESS SYSTEM

337 M SPORTS PACKAGE

339 SATIN CHROME

386 ROOF RAIL

402 PANORAMA GLASS ROOF

423 FLOOR MATS, VELOUR

428 WARNING TRIANGLE

430 INT/EXT RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE

431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI D

437 FINE-WOOD TRIM

441 SMOKERS.PACKAGE

459 SEAT ADJUSTM., ELECTR. W. MEMORY

464 SKIBAG

481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER

494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER

5AC AUTOM. HIGH-BEAM HEADLIGHTS CONTROL

502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM

508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC)

522 XENON LIGHT

524 ADAPTIVE HEADLIGHTS

534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING

536 AUXILARY HEATING

540 CRUISE CONTROL

6AA BMW TELESERVICES

609 NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL

610 HEAD UP DISPLAY

611 BMW NIGHT VISION

612 BMW ASSIST

616 BMW ONLINE

620 VOICE INPUT SYSTEM

633 PREP.MOB. PH. BUSINESS BLUET.INTERF.

672 CD CHANGER BMW FOR 6 CDS

677 HIFI SYSTEM PROFESSIONAL

698 AREA-CODE 2

7RP ADVANTAGE PACKAGE

704 M SPORT SUSPENSION

710 M LEATHER STEERING WHEEL

715 M AERODYNAMICS PACKAGE

775 INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE

8SA COUNTRY SPEC.RELEASE OF NAVIGATION

8SP COP CONTROL

810 GERMANY VERSION

863 EUROPE/DEALER DIRECTORY

879 GERMAN/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET

934 WINTER TYRES ON LT/ALY WHEELS

936 REQUEST BMW MOBILE PHONE ON DELIVERY

964 REQUEST NAVI DVD ON DELIVERY

D7K_0815.jpg

BR-skilter er viktig!

D7K_0823.jpg

Det sitter originale 18" M-felger med 235/40-18 billigdekk som fulgte med bilen. Personlig synes jeg det blir for lite gummi. Jeg skal mest sannsynlig gå over til 225/45-17 eller eventuelt 225/50-16 hvis det ikke ser/føles helt ballong ut.

D7K_1013.jpg

De originale halogen angel eyes har jeg tenkt å bytte ut til LED. Venstre gule markeringslys har forresten fuktproblemer. Det må jeg få fikset etter hvert.

D7K_1021_HDR.jpg

Her er hvitbalansen litt feil. Derfor ser det ut som jeg har LED angel eyes, men det er fortsatt halogen! Bildet er for øvrig HDR satt sammen av tre eksponeringer.

D7K_1035.jpg

M-sport baken kan jeg se på hele kvelden uten å gå lei =)

D7K_1067.jpg

Trepanelinteriøret kunne jeg ikke fordra da jeg først så det på finn. Men nå synes jeg det ikke ser så ille ut faktisk. At det er plast og ikke ekte tre er egentlig helt greit for meg. Ekte tre ville veid for mye.

D7K_1066.jpg

Siden denne har gått som skolebil så er baksetene nesten ikke brukt!

D7K_1073.jpg

Elektriske seter med memory som dessuten lagrer posisjonen på rattet og sidespeilene. Dessuten lagres posisjonene på hver nøkkel og justeres automatisk avhengig av hvilken nøkkel som nærmer seg bilen. Bilen kan også startes uten at nøkkelen står i.

D7K_1075.jpg

M-dørlistene vurderer jeg å skifte ut fordi de har fått litt riper.

D7K_1079.jpg

M-sport short shift gir.

D7K_1113.jpg

Skinnet på yttersiden av førersetet er litt slitt og sprukket. Men ellers er resten ganske fin!

D7K_1327.jpg

Utenfor Furubakken BMW-verksted på Bekkestua med "nye" 17" felger.

D7K_2622.jpg

På langtur fra Oslo til Bodø i jula 2011. Dette er Namdalen like sør for Grong i Nord-Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Meget bra utstyrt, det må sies.

Ellers ser den jo fin ut.

Gratulrerer!

Takk :) Jeg skal se å få tatt noen gode interiørbilder og eventuelt en video. Nå om dagen holder jeg på med å bytte ut det meste av halogenpærer til LED. Men jeg er redd for å skade lykter etc. med skrutrekkeren min :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med pen bil. :)

Litt misunnelig på utstyrslisten din :P

Noen flere planer på den?

Takk :)

Jeg har hatt en ganske velutstyrt bil før, og da blir det liksom ikke aktuelt å gi avkall på noe i den nye bilen :P Men, ja, ekstrautstyret er utrolig digg og virkelig nyttig!

Nå er ikke jeg noe handyman. Og jeg har heller ikke noe egnet garasje å skru i. Så det blir vel bare at jeg skal beholde den i mest mulig original stand. Unntaket er LED da, som egentlig burde vært standard fra fabrikk.

Det er dog noen småfeil jeg må få rettet. Det er fuktproblemer i venstre (gule) markeringslys. Og fukt er det også i høyre tåkelys. Dette er visstnok vanlig problem på E60/E61.

M-dørlistene er for øvrig litt slitte. Kjøreskoleelevene har kanskje ikke vært så nøye når de har gått inn og ut av bilen. Jeg vurderer å kjøpe fire nye lister og bytte dem. Jeg lette litt på eBay, men fant ikke så mye der. Hvor kan jeg få tak i sånt billig og helst originalt? Jeg vurderte belyste lister, men det blir kanskje litt harry?

De stakkars M-felgene på høyre side har blitt kantkjørt så det griner. (Kjøreskole ftw?) Jeg fikk tips om at et firma i Askim kan fikse sånne skader og få det til å bli ganske pent igjen.

Ellers må jeg til neste sommer ta meg en tur til Nürburgring for å få på en sticker på bakluka :)

Edit: Jeg skal etter hvert bytte ut til 6000 K Xenon. Den ene lyser litt svakere enn den andre i dag. Mulig de ikke har blitt byttet samtidig. Er det 4300 K som er standard? I så fall lurer jeg på om 6000 K'ene vil lyse bedre eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med en flott og velutstyrt E61. Av fremtidige modifikasjoner ville jeg absolutt ha vurdert LCI baklykter. Dette ville hevet inntrykket av bilen betraktelig. Jeg har også vurdert å få belyste innstegslister i min bil, men jeg syntes prisen er helt hinnsides dersom man skal ha bak i tillegg. Da er det plutselig en merkostnad på 4-5000kr, mens den kun koster en tusenlapp eller to for settet foran. Felgservice i Askim (nylig flyttet til Spydeberg) er svært dyktige når det gjelder retting av felger.

4300k er standard kelvinstyrke i xenonlysene dine. 6000k vil gi et lys som er mer blått, men dette vil etter mitt syn lyse dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltkjelen:

Takk :)

Jeg får ta en titt på LCI baklykter i forhold til de jeg har. Når jeg finner ut hvor kule de er så ender jeg vel opp med å kjøpe dem =) Fane, koster listene så mye? I så fall tror jeg at jeg bare bytter ut listene til et par ferske M-lister. Takk for tipset om Felgservice. Når én av mine Xenonpærer tar kvelden så får jeg vel gå over til 6000 K.

tobiasw:

Takk :)

Jeg tror ikke elevene var klar over hva slags fet doning de kjørte rundt med :P

Jeg tror ikke lakken ser så ille ut. Mulig bildene mine ble tatt med litt rare lysforhold. Men jeg burde uansett gi bilen en omgang polish by hand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cityhopper: Takk :)

Både passasjersetet og førersetet ser ikke så aller verst ut. Det er selvfølgelig litt slitasje, spesielt på kanten. Men det er ikke sjenerende. Det var ikke mange sprekker der, tror jeg. Kanskje jeg skal få tatt noen bilder av setene også.

Baksetene derimot er utrolig velholdt. Sannsynligvis ble ikke de brukt så mye i skolesammenheng.

Har du forresten link til din bil? Jeg skulle gjerne sett litt hvordan den så ut =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forresten link til din bil? Jeg skulle gjerne sett litt hvordan den så ut =)

Håper å få tatt noen bilder om ikke lenge. Bilen er jo dønn original da, bortsett fra AC Schnitzer Spring kit. Må si jeg har blitt meget glad i denne bilen, spent på hvordan den takler vinterføre. Suveren på sommeren, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppdatert første post med kommentarer til hvert bilde og lagt på to nye bilder av skinnsetene foran.

Olsenhower og Reef89: Takk :)

Har du hørt med Bavaria hvor mye de skal ha for å skifte alle fire lister? På min bil er det en slags plast/gummilist rundt selve listen. Det ser ut som bytte ikke kan være så vanskelig å gjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

En liten oppdatering fra meg. De siste månedene har bilen vært inn og ut av verksted. Mest inn.

Første dagen jeg fikk bilen dro jeg rett til Drammen og fikk den omprogrammert av Ultimo. Da ble bilen jævla sprek for å si det mildt. Men to dager etterpå oppstod problemene. Bilen gikk i nødmodus på ca. 4000 rpm på bånn gass. Jeg trodde først at bilen ikke tålte tuningen. Så jeg dro tilbake til Ultimo og fikk den programmert ned et hakk.

Den gikk fortsatt i nødmodus. Så jeg dro igjen tilbake til Ultimo og fikk den tatt ned tilbake til backupen de tok den første dagen. Fortsatt nødmodus etter 4000 rpm. Trond på Ultimo tipset meg at jeg burde få diagnosert bilen hos BMW Furubakken i Bekkestua. Allerede første kvelden la jeg merke til en rar summelyd fra bilen når den var i gang. Dette kunne kanskje være fra nivåreguleringen, men jeg hadde mine tvil.

Diagnosen viste at lambdasonde og luftmassemåler måtte byttes. Disse ble byttet, men bilen gikk fortsatt i nødmodus. Da fikk jeg beskjed fra Trond at motorstyringen som kom med bilen var uoriginal. Altså var den allerede trimmet opp, og jeg fikk trimmet den opp enda mer første dagen. Dette uoriginale programmet har muligens gitt feil diagnose.

Da var planen å få lastet inn nyeste motorstyringen. Dette fikk jeg gjort hos Furubakken for latterlige 780 kr! Så var det ny tur til Drammen for å få den tunet opp. På veien var det mye kø så jeg fikk ikke testet den skikkelig. Dessverre gikk den fortsatt i nød med tunet program. Så da dro jeg tilbake til Trond og fikk tatt den ned et hakk. Fortsatt nødmodus. Så da var det tilbake til Furubakken for å få riktig diagnose.

Furubakken mistenkte at dieselpumpa var dårlig. Mekanikeren der reagerte også på summelyden. Etter at pumpa var byttet var jeg svært spent. Det hadde gått tre måneder med feilsøking og opp-/nedtuning fram og tilbake. Men bilen gikk fortsatt i nødmodus.

Den dagen var det ekstremt glatt på veiene med underkjølt regn. Jeg hentet bilen, men fikk beskjed at den fortsatt gikk i nødmodus. Så jeg kunne bare komme tilbake en annen dag så skulle Furubakken prøve å finne ut av feilen.

På vei hjem merket jeg at bilen gikk enda lettere i nødmodus. Det skulle bare halv gass til og heller ikke ved 4000 rpm. Bilen begynte å hikke litt. Så jeg bestemte meg for å snu og levere bilen på Furubakken igjen. På veien tilbake døde bilen. Jeg fikk den i gang igjen og kjørte noen hundre meter. Så døde den igjen og jeg fikk ikke start på den.

Jeg måtte ringe NAF og ventet to timer før de kom. Årsaken var at de hadde ekstremt mye å gjøre den dagen grunnet nordmenn som ikke var forberedt på vinteren. Bilen ble tauet bort til Furubakken.

Dagen etter fikk jeg endelig gode nyheter. Den ene tanken hadde gått helt tomt. Av en eller annen grunn ville ikke dieselen fylles over fra den andre tanken. Etter å ha jobbet hele dagen med bilen fant han feilen. Det var samlet seg mye slam og dritt over tidens lange løp.

Jeg hentet bilen atter en gang og dro til Drammen for å få den programmert tilbake til 210 hk/480 Nm. Ikke lenge etter fikk jeg testet bilen skikkelig på en 1200 km langtur fra Oslo til Bodø.

Jeg må rose Ultimo og Furubakken for utrolig god service og kompetanse! Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har vært hos Trond og fått tunet opp og ned. Jeg betalte kun den første gangen. De andre gangene ville han ikke ha noe betaling. Det viktigste for han var at kunden er fornøyd. Furubakken har også vært ganske snille og gitt rabatter og regnet færre timer enn det de faktisk har brukt på reparasjonene. Disse gutta kan virkelig faget sitt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...