Gå til innhold

En utrolig trist utvikling - F30 328i eksoslyd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Uavhengig av hvem som snur seg eller ikke er en i6 en mye mer harmonisk konstruksjon, og mye finere lyd da. Teller ikke det i det hele tatt selv om "alle" har det? Jeg synes det i seg selv er verneverdig.

Angående hva som er en god bil må man vel kunne si at den definisjonen er flytende. Hva som var en god bil for 20 år siden er vel en ganske spartansk konstruksjon den dag i dag. Mitt poeng er dog at BMW til alle tider i større grad enn sine konkurrenter har lykkes med å kombinere stil, komfort og luksus med spennende kjøreeegenskaper. Det er her jeg varsler vasku. Når kjøreegenskapene begynner å få pepper og således tape mot mercedes og Audi synes jeg det er synd - fordi det er en av de tingene som definerer merket.

F10 synes jeg er altfor "safe", den minner meg om et såpestykke og en hyundai - der E60 i M-sport versjon sto på parkeringsplassen og lurte på hvilken Toyota den skulle spise til frokost i dag - litt spøkefullt sagt selvsagt.

Du svarte ikke på spørsmålet, og fortsetter med den personlige svadaen din. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Uavhengig av hvem som snur seg eller ikke er en i6 en mye mer harmonisk konstruksjon, og mye finere lyd da. Teller ikke det i det hele tatt selv om "alle" har det? Jeg synes det i seg selv er verneverdig.

Angående hva som er en god bil må man vel kunne si at den definisjonen er flytende. Hva som var en god bil for 20 år siden er vel en ganske spartansk konstruksjon den dag i dag. Mitt poeng er dog at BMW til alle tider i større grad enn sine konkurrenter har lykkes med å kombinere stil, komfort og luksus med spennende kjøreeegenskaper. Det er her jeg varsler vasku. Når kjøreegenskapene begynner å få pepper og således tape mot mercedes og Audi synes jeg det er synd - fordi det er en av de tingene som definerer merket.

F10 synes jeg er altfor "safe", den minner meg om et såpestykke og en hyundai - der E60 i M-sport versjon sto på parkeringsplassen og lurte på hvilken Toyota den skulle spise til frokost i dag - litt spøkefullt sagt selvsagt.

Du svarte ikke på spørsmålet, og fortsetter med den personlige svadaen din. :lol:

Det idiotiske spørsmålet ditt om hvorvidt hvordan jeg vet at en rekkesekser er dyrere å produsere enn en rekkefirer? Det antar jeg utifra et logisk resonnement.

Hvordan vet du at jorden er rund? Idiot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at Bmw ikke har noe valg. Bak det hele ligger krav til gjennomsnittlig utslipp fra produsentene som kommer til å ramme hardt. Noen få år fram i tid er det absolutte krav til hva utslippet til produsentene får være vektet ut i fra salgsfordelingen. Klarer de ikke disse kravene, som skjerpes for hvert år som går, så er det million og milliard bøter som gjør at disse fabrikantene ikke har sjans til å drive videre. Derfor må det produseres gjerrige modeller, som selges i store mengder slik at noen få kan kjøre værstinger. Og at de nye motorene bruker mye mindre er det ikke tvil om, så på tallene! Det er DISSE tallene det gås ut i fra, og det er ikke bare noe produsentene finner på, samtlige biler testes på samme måte. At de viser seg å bruke mer i endel tilfeller på vanlig vei er uten betydning, og det skal vi være glade for at ikke er av betydning og at testene er gjort på en sånn måte at mye hk spiller liten rolle, for hadde de gjort det hadde hk også gått ned. Det er en grunn til at f.eks Aston Martin kommer med stusslige Toyota modeller, rett og slett for å få ned snittforbruket.

Så enten kommer Bmw (og alle andre) med små gjerrige motorer (og heldigvis noen skikkelige, (som vi i Norge dessverre blir straffet hardt for å få kjøpe)) eller så er det kroken på døra og takk for oss...

Design, motorer og alt mulig er styrt mer og mer av internasjonale krav...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er en rekkesekser i utgangspunktet mer kostbar å produsere enn en rekkefirer. Den har langt flere bevegelige deler og andre komponenter. Dette er imidlertid et sidespor i diskusjonen. Årsaken til at BMW går bort fra rekkesekser konfigurasjonen er at en rekkesekser ikke kan monteres på tvers i motorrommet. Det kan en rekkefirer og sogar også en V6 motor. Volvo klarte til og med å skvise en 60° V8 fra Yamaha ned på tvers i motorrommet i XC90 og S80.

Fordelene med å benytte motorkonfigurasjoner som ligger på tvers er mange. Først og fremst blir det frigjort plass til passasjerene i form av at motoren, gearkassen og drivverket både er en mer kompakt konstruksjon samt implementert mer kompakt i bilen. Det er heller ikke nødvendig med en plasskrevende kardangtunnel når bilen har forhjulstrekk. Selve produksjonsprosessen kan også effektiviseres pga. den kompakte fremdriftskonstruksjonen. Alt i alt viktige momenter for å lykkes som en stor bilprodusent i Asia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er en rekkesekser i utgangspunktet mer kostbar å produsere enn en rekkefirer. Den har langt flere bevegelige deler og andre komponenter. Dette er imidlertid et sidespor i diskusjonen. Årsaken til at BMW går bort fra rekkesekser konfigurasjonen er at en rekkesekser ikke kan monteres på tvers i motorrommet.

Skal BMW montere motoren på tvers?

Tverrstillt motor og bakhjulstrekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo klarte også å putte en rekkesesker på tvers :wink:

Ja... utrolig nok klarte de dette på P2 chassiset, men det er ikke en normal konfigurasjon. Såvidt jeg husker har VW hatt en nesten lignende konfigurasjon med deres VR6 motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal BMW montere motoren på tvers?

Tverrstillt motor og bakhjulstrekk?

Tverrstilt motor og forhjulstrekk på nye modeller basert på Mini/F20 plattformene eller nyutviklede plattformer myntet på det asiatiske markedet. BMW har div. fabrikker i østen som idag produserer modeller basert på 3, 5 og X1-seriene og jeg tror at vi i fremtiden vil se flere modeller som er spesielt tilpasset markedene i Kina og India.

Drivstofføkonomi jmf. +/- 0,10-0,20 liter/mil er ikke et tema i denne delen av verden... så argumentet for rekkefirere må være et annet. Economy of scale og plattformstrategier er etter min beste overbevisning årsaken til skiftet fra R6 til R4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivstofføkonomi jmf. +/- 0,10-0,20 liter/mil er ikke et tema i denne delen av verden... så argumentet for rekkefirere må være et annet. Economy of scale og plattformstrategier er etter min beste overbevisning årsaken til skiftet fra R6 til R4.

Jaha, hadde jeg hatt bedre husk så skulle jeg presentert for deg eksakt hvilke år og gram som gjelder, og ikke minst hvor mange hundre millioner hver økning i gram gir i ekstra bøter.. Presentert av Bmw selv for flere år siden. Og tiden da dette trår i kraft nærmer seg med stormskritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, hadde jeg hatt bedre husk så skulle jeg presentert for deg eksakt hvilke år og gram som gjelder, og ikke minst hvor mange hundre millioner hver økning i gram gir i ekstra bøter.. Presentert av Bmw selv for flere år siden. Og tiden da dette trår i kraft nærmer seg med stormskritt.

Selvfølgelig handler dette om CO2, NoX mm. også, men som jeg har vært inne på tidligere i diskusjonen er BMW´s største utfordring og oppgave i årene som kommer å posisjonere seg riktig på det asiatiske markedet.

Et veldig godt eksempel i denne sammenhengen er disputen mellom giganten VAG og lille Suzuki. VAG eier 20% av Suzuki, men fordi styret i VAG uheldigvis kom til å skrive at de eier Suzuki i fjorårets årsrapport (les: det har nok ligget i kortene at VAG skulle kjøpe seg opp i Suzuki)... ble japanerne såpass fornærmet at de nå vil kansellere alt videre samarbeide med tyskerne samt kjøpe tilbake andelen tyskerne eier i Suzuki. VAG sier plent nei og det er årsaken som er interessant.

Suzuki eier 54% av den indiske bilprodusenten Maruti og de har nesten 50% av markedet for personbiler i India. Potensialet i det indiske bilmarkedet er mindre enn det kinesiske, men med en befolkning på 1,2 milliarder mennesker er mulighetene allikevel enorme sammenlignet med Europa og USA som begge ligger nede for telling. VAG har fra før en markedsandel på rundt 20% av det kinesiske markedet for personbiler.

I denne sammenhengen er BMW en minimal aktør og derfor er de tvunget til å endre strategi. De kan stadig være en såkalt premium bilprodusent, men bilene må konseptmessig endres til å være bedre tilpasset volummarkedet i Asia (les: relativt små biler med vekt på god plassutnyttelse). BMW må kommunisere med et annet marked som ikke i den grad er opptatt av autobahnhastigheter, kjøreglede, sportslighet, tekniske innovasjoner etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de må prøve å finne tilbake til hva som gjorde E39 ..

E39? Du tuller? Hvis du vil finne en BMW som kan sammenlignes med en random japaner så er det E39 og på toppen av det hele er det myye problemer med de.

E39 er en av de bedre BMWer som har blitt laget, denne har sikker og solid konstruksjon og har vist seg å være ett ganske så skuddsikkert produkt. E39 er forøvrig også blandt de peneste BMWer som er laget synes jeg, og er en skikkelig ekte 5-serie, mer enn E60 synes jeg! E39 520d er forøvrig en fin liten maskin i E39en, litt i minste laget yttelsesmessig synes jeg men den her helt ok å kjøre med.

Blir nok forhjulsdrift om noen år. Kinesere driter i RWD eller FWD.. :\

Jeg tror BMW er for opptatt av å lage kjørebiler med topp kjøreegenskaper til å komme med framhjulstekk! De Elbilene (I serie eller hva de het) kommer nok forøvrig med framhjulstrekk. Slagordet til BMW har jo alltid dreid seg rundt kjøreglede og man får ikke kjøreglede i en framhjulstrekker! Jeg har hatt Audi og kan skrive under på det :wink:

En 3 eller 5-serie med framhjulstrekk eller V6 motor tror jeg vi aldri får se! Men det er klart at noen overaskelser vil vi få i framtiden, enten vi liker det eller ikke! Det var nok ikke mange Jaguar fantaster som på 90 tallet trodde man i framtiden skulle få kjøpt Jaguar stasjonsvogn med firer diesel :) Eller Porsche fans som trodde de skulle komme med en firedørs sedan med diesel :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...