Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle skulle spørre her først før jeg går og plager Bavaria! :)

Nå som gradestokken kryper nedover så har jeg nesten irritert meg over at bilen bruker så lang tid på å få opp varmen i coupeen, selv på full styrke og 28 grader på begge soner så tar det opp i mot 10 minutter før varmen så smått kommer. Når varmern først kommer fra varmeapparatet så virker det utmerkt, tross lave vintertempraturer så holder den varmen i coupen godt :)

Er det noen andre E9x eiere som har oppleved dette? Nå er min bil importert ifra Tyskland og dette har nok litt og si men skal det virkelig ta så lang tid å få opp varmen?

Skrevet

Varmeapparatet må vente på motortemp/kjølevannstemp før det gir full effekt. Kjører du pent og rolig tar det lang tid før en diesel blir varm, ergo lang tid før kupè blir varm. Hvor lang tid tar det før du har full kjølevannstemp?

Skrevet
Varmeapparatet må vente på motortemp/kjølevannstemp før det gir full effekt. Kjører du pent og rolig tar det lang tid før en diesel blir varm, ergo lang tid før kupè blir varm. Hvor lang tid tar det før du har full kjølevannstemp?

Kjølevannstempratur måler er det ikke i bilen så det vet jeg rett og slett ikke! Men varmen kommer så smått etter 8-10 minutter. Men det kan nok stemme at det tar lang tid før selve motoren blir varm, har alltid blitt fortalt at en dieselmotor skal kjøres rolig når den er kald så jeg er forsiktig med gassen!

Skrevet

Stemmer det Odd-M sier, diesel bruker lenger tid før den har fått skikkelig varme i motoren.

Dette medfører at det tar lenger tid før du får godt med varmluft i kupên.

Webasto kan løse dette :) Er mange diesel biler som har webasto kupê varmer.

Skrevet

Er vel ikkje nødvendigt å ha temperaturen på 28 grader vel?

Eg rekner med at bilen styrer temperaturen sjøl, so det skal ikkje være nødvendigt å endre på temperaturinnstillingen i kupéen.

Eg og har ein dieselbil som er importert ifra Tyskland. (Volvo)

Står den på tomgang mens eg venter på arbeidskollegaene, når me skal heimatt, går ikkje kjølevæsketemperaturen opp i det heile tatt.

Men ved køyring går det ikkje altfor lenge før varmen kommer.

Konklusjonen min er at ein må ha litt turtall for å få varme inn. So er det kaldt, bruker eg fjerde gir i 80 sona slik at turtallet er minimum 2000rpm.

Når eg er heime, kan eg bruke motor og kupévarmeren. Er dessverre ikkje uttak på jobben.

Skrevet

Min E90 blir varm relativt raskt, men igjen, jeg har bensin! ;)

Min gamle E60 525d derimot brukte lang tid. Og jeg har også hørt det som noen nevnte over her, at diesel bruker lengre tid.

Jeg har alltid hørt at bensinmotorer ikke bør dras over 3000 omdr/min før de er varme, dette tallet er vel noe lavere for dieselbiler?

Skrevet

På min E61 har jeg temp på turtellern, eller rødmerking varierer med kjølevannstemp for å si det enkelt. Jeg trenger gjerne 8-10 km for å ha full temperatur på motor i noen kuldegrader, men klimaanlegget kjører seg kraftig opp ved middels temperatur, noe den når relativt kjapt. Derfra begynner varmer å komme for alvor.

Skrevet
Jeg har alltid hørt at bensinmotorer ikke bør dras over 3000 omdr/min før de er varme, dette tallet er vel noe lavere for dieselbiler?

Det viktigste er at motoren jobber lett og uanstrengt. Turtall er i så måte noe underordnet.

Skrevet

Min E91 320d blir også litt tregt varm, men har funnet ut at om det er pisskaldt ut, så slenger jeg på setevarmen, samt kjører bilen litt lett på høyere turtall enn vanlig.. Bruker ca 4-5km ved normal kjøring før d begynner og bli grei varme som kommer..

Skrevet

min 4 sylindrede 318d begynner å varme omtrent med engang 8)

Hvis jeg setter på varme opp mot frontruten så ser man isen begynne å tine omtrent med engang. Men etter installasjonen av defamotor og kupevarmer så er bilen god og varm hver dag... deilig følelse... bare ha den på lenge nok, så kjøler faktisk klimaen de første minuttene :lol:

Skrevet

Vår 2003 E46 318d Touring begynner også å varme nesten med en gang etter at motoren er startet, men den må kjøres 5-10 minutter før den varmer maksimalt. Stort sett klarer vi å holde varmen i bilen, men da det var 24-25 blå i Gudbrandsdalen for et par år siden slet varmeapparatet litt. Jeg måtte overstyre automatikken og sette viften på 3/4 samt rette all luften opp mot vinduene i korte intervaler. Jeg vekslet manuelt mellom å la luften gå ned mot gulvet og opp mot vinduene.

Skrevet

Jeg snakket med min far og hørte hvordan hans E60 520d var og i følge han så blei den ganske raskt varm! Men kan det ha noe med at min bil ikke har Cold clima versjon i utstyrslista, noe bilen til fadern har da den er Norsk! Har dere med 318d cold clima versjoner siden dere får raskere varme? Noen mente en 3,0 liter bruker lengre tid på å bli varm enn f eks en 2,0 liter, tviler på det jeg da!

På min E61 har jeg temp på turtellern, eller rødmerking varierer med kjølevannstemp for å si det enkelt.

Dette har jeg aldri lagt merke til på min, trodde speedometeret var likt på 525d og 325d! Rødmerkinga på min er bare merket med rødt også med 8 hvite små streker ned mot 4000rpm.

Skrevet

Må slenge meg på her og si at vår 318d også blir veldig raskt varm. Isen på frontruta begynner å smelte nesten med en gang.

Dog er et godt råd å sette varmen på det antall grader man ønsker, og ha resten på "auto", både vifte/dysestyring og resirkulering. Om man guffer opp både temperatur og viftehastighet tar det bare mer tid før det blir godt og varmt. Da sørger man bare for å holde motortemperaturen nede fremfor å la motoren nå en viss temperatur før man "tar ut" varmen.

Merker dette godt når jeg overtar bilen etter fruen. Da lurer jeg alltid på hvorfor den "aldri" blir varm, og det er fordi der i gården forsøker man å overstyre klimaanlegget hele tiden, på tross av mine forsøk på å forklare hvordan dette henger sammen. (Håper hun ikke leser dette :D)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...