Margido Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Min 92modell coupe har ikke airbag.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Mazda 929 HC (1987 - ) var en ganske high-tech bil, og hadde mer standardutstyr enn E34. Den hadde også mer innvendig plass enn E34, og var en klasse over E28. Dessverre rustet de som pokker... Japsene kom for fullt i 1984/85. Bilene hadde enormt med utstyr ift pris, både Honda, Mitsubishi, Mazda og Toyota leverte biler som overgikk standard inngangs-eurobiler på samme tid. Dessverre hadde alle fwd unntatt 929.... Men man skal ikke se seg blind på teknisk data. I det lange løp er det gjerne tyskerne som tar stafettpinnen uansett utstyr. Jeg hadde heller kjøpt E28, W124 og 911 framfor tilsvarende Mitsubishi Galant, Honda Legend og Nissan 300ZX... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Januar 3, 2012 Share Skrevet Januar 3, 2012 Feil!ABS har de hatt standard fra 91. Airbag fra 92. Niks fikk levert uten abs og uten servo også faktisk airbag kom november 92 som 93 modell Du tar feil, jeg har eid og knust en 92mod. Den var produsert sommeren 92, og det var standard med Airbag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Januar 4, 2012 Share Skrevet Januar 4, 2012 Husk at det er forskjell på "standard" 320 og 316.. 320 hadde vel naturligvis litt mer utstyr enn en standard 316... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rublings Skrevet Januar 4, 2012 Share Skrevet Januar 4, 2012 Mazda 929 HC (1987 - ) var en ganske high-tech bil, og hadde mer standardutstyr enn E34. Den hadde også mer innvendig plass enn E34, og var en klasse over E28. Dessverre rustet de som pokker...Japsene kom for fullt i 1984/85. Bilene hadde enormt med utstyr ift pris, både Honda, Mitsubishi, Mazda og Toyota leverte biler som overgikk standard inngangs-eurobiler på samme tid. Dessverre hadde alle fwd unntatt 929.... Men man skal ikke se seg blind på teknisk data. I det lange løp er det gjerne tyskerne som tar stafettpinnen uansett utstyr. Jeg hadde heller kjøpt E28, W124 og 911 framfor tilsvarende Mitsubishi Galant, Honda Legend og Nissan 300ZX... Du sier noe her. Jeg ble helt sjokkert over ustyrsnivået på min bil, og mye var standard. Airbag, ABS, CC, AC, el.takluke, el.speil, 4xel.vinduer, el.førerstol, tåkelys, lyktespylere, intervalljustering på viskere osv.osv.. Dette fra en japse fra 94 som kostet nesten 200.000,- mindre enn en e34 Av utstyr jeg har på min nåværende bil som jeg ikke hadde på den gamle kan jeg nevne; Skinnseter (dette var dog mulig å få på 626), korsryggstøtte, varme i speil, varme i dørhåndtak, varme i spylerdyser og rullegardin bak. Jeg vet dog ikke hvor mye av dette som var standard. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Januar 4, 2012 Share Skrevet Januar 4, 2012 Frem til litt ut på 90-tallet var japsene generelt veldig mye bedre utstyrt som standard enn europeiske biler. Typisk "komfortutstyr" som el-vinduer, setevarme, servo osv var langt mer utbredt på japsene. Finn en Mazda 626 fra sent 80-tall (hvis mulig). Den vil garantert være full av utstyr i forhold til sin tid. Det samme er neppe tilfellet med f.eks en E28. En gang på 90-tallet var dette iferd med å snu. Europeerne ble gradvis litt bedre utstyrt som standard, mens japsene plukket utstyr av sine biler. I dag er det forholdsvis likt. (Men BMW er fortsatt versting. Bilene i prislistene er jo knapt kjørbare). Forøvrig er BMW sikre biler, men ikke sikrere enn andre. Få, om noen modeller har noensinne blitt definert som klasseledende innen passiv sikkerhet. Men for all del, føler meg trygg bak rattet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Januar 4, 2012 Share Skrevet Januar 4, 2012 Feil!ABS har de hatt standard fra 91. Airbag fra 92. Niks fikk levert uten abs og uten servo også faktisk airbag kom november 92 som 93 modell Du tar feil, jeg har eid og knust en 92mod. Den var produsert sommeren 92, og det var standard med Airbag. Du fikk de levert med airbag ekstrautstyr men ikke standard Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 4, 2012 Share Skrevet Januar 4, 2012 Du sier noe her. Jeg ble helt sjokkert over ustyrsnivået på min bil, og mye var standard. Airbag, ABS, CC, AC, el.takluke, el.speil, 4xel.vinduer, el.førerstol, tåkelys, lyktespylere, intervalljustering på viskere osv.osv.. Dette fra en japse fra 94 som kostet nesten 200.000,- mindre enn en e34 Av utstyr jeg har på min nåværende bil som jeg ikke hadde på den gamle kan jeg nevne; Skinnseter (dette var dog mulig å få på 626), korsryggstøtte, varme i speil, varme i dørhåndtak, varme i spylerdyser og rullegardin bak. Jeg vet dog ikke hvor mye av dette som var standard. Nå tar du vel litt hardt i! Nå har jeg vært på loftet og hentet brosjyren på nettopp 93 Mazda 626 fra den gang min far handlet! Og i følge den så er Airbag, ABS, el takluke, el førerstol, AC, krom stusser til enderøra og cruisekontroll ekstrautstyr på samtlige modeller (til og med 2,5) Tåkelykter, el vinduer foran, sentral lås og lyktespylere er standard på alle modeller (4 el vinduer standard på 2,5) Men det er et stort men her! I følge min far så pleide Kolberg å kjøre kampanje pakker på 626 2,5 og det inkluderte utstyr som Cruisecontroll, AC, el takluke, Automatgir, ABS, Airbag, Sterio og Alarm! På denne pakken så var skinnseter ikke så veldig dyrt heller! Mazdaen til min foreldre var forøvrig en "mandagsbil" etter hva min far kunne fortelle, var mye små feil med den som måtte fikses på garanti! Men en gøyal og behagelig bil var det så absolutt, ikke galt drivstoff forbruk på den heller visstnok. Ble bytta i en brukt burgunderrød 93 E34 525I etter to år, og ifølge min far så var det da kjøregleden begynnte! Bensinforbruket steg også men verkstedbesøkene ble få, men dyrere Selv var jeg bare en liten jævelunge på den tiden og husker såvidt Mazdaen, men BMWen husker jeg faktisk godt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris_325iM Skrevet Januar 4, 2012 Share Skrevet Januar 4, 2012 Når det kommer til den E36 diskusjonen så har servo og ABS vært standard fra dag 1. ABS ble standard på E34 i 91, sammen med oppgradering til M50 motor. Airbag som ekstrautstyr vet jeg ikke, men rattairbag kom 09.92 som standard. Sideairbager og i dash kom med facelift på 95 modeller, usikker på hvilken mnd, men mest sannsynligvis 09.94 siden BMW brukte september som release mnd for nye modeller på 90 tallet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espenae93 Skrevet Januar 4, 2012 Share Skrevet Januar 4, 2012 Hvordan er bmw e46 sedan (preface, men det har vel ikke noe å si) i forhold til krasjer? dette er en ting jeg har lurt litt på i etterkant av bilkjøpet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 4, 2012 Share Skrevet Januar 4, 2012 Hvordan er bmw e46 sedan (preface, men det har vel ikke noe å si) i forhold til krasjer? dette er en ting jeg har lurt litt på i etterkant av bilkjøpet. I forhold til sine konkurrenter som A4 B5 og MB C-klasse W202 så var E46 en veldig moderne og sikker bil da den kom i 98, nå må det jo nevnes at Audien og Merca allerede hadde noen år på nakken. Sett med dagens øyne så er ikke E46en særlig sikker, særlig med sidekollisjoner har den en større svakhet! E39en er faktisk mer hardfør en E46 til tross for at den er eldre i konstuksjonen! Og nei, jeg sier ikke at E39 er en sikker bil med dagens øyne men til å være en 16 år gammel bil så er den faktisk veldig god på kollisjonsikkerhet! Langt bedre enn A6 C4 og den nyere C5 fra 97! Men E46 er fortsatt moderene nok til at den har det gunnleggende sikkerhetsutstyret en moderene bil skal ha! Dobble airbager, sideairbag i dørene og langsgående airbag for hodebeskyttelse ved sidekollisjon! Den har deformasjons soner, bjelker i dører og tropedovegg samt sikkerhetsutstyr som stabilitetskontroll og ABS! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espenae93 Skrevet Januar 4, 2012 Share Skrevet Januar 4, 2012 Hvordan er bmw e46 sedan (preface, men det har vel ikke noe å si) i forhold til krasjer? dette er en ting jeg har lurt litt på i etterkant av bilkjøpet. I forhold til sine konkurrenter som A4 B5 og MB C-klasse W202 så var E46 en veldig moderne og sikker bil da den kom i 98, nå må det jo nevnes at Audien og Merca allerede hadde noen år på nakken. Sett med dagens øyne så er ikke E46en særlig sikker, særlig med sidekollisjoner har den en større svakhet! E39en er faktisk mer hardfør en E46 til tross for at den er eldre i konstuksjonen! Og nei, jeg sier ikke at E39 er en sikker bil med dagens øyne men til å være en 16 år gammel bil så er den faktisk veldig god på kollisjonsikkerhet! Langt bedre enn A6 C4 og den nyere C5 fra 97! Men E46 er fortsatt moderene nok til at den har det gunnleggende sikkerhetsutstyret en moderene bil skal ha! Dobble airbager, sideairbag i dørene og langsgående airbag for hodebeskyttelse ved sidekollisjon! Den har deformasjons soner, bjelker i dører og tropedovegg samt sikkerhetsutstyr som stabilitetskontroll og ABS! Takker for objektivt svar kjekt å vite! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Januar 4, 2012 Share Skrevet Januar 4, 2012 Hvordan er bmw e46 sedan (preface, men det har vel ikke noe å si) i forhold til krasjer? dette er en ting jeg har lurt litt på i etterkant av bilkjøpet. 4 stjerner i Euroncap noe som må sies bra for en såpass gammel konstruksjon http://www.euroncap.com/tests/bmw_3_series_2001/98.aspx 97 mod. E36 fikk bare 1,5... http://www.euroncap.com/tests/bmw_3_series_1997/15.aspx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 4, 2012 Share Skrevet Januar 4, 2012 4 stjerner i Euroncap noe som må sies bra for en såpass gammel konstruksjon http://www.euroncap.com/tests/bmw_3_series_2001/98.aspx 97 mod. E36 fikk bare 1,5... http://www.euroncap.com/tests/bmw_3_series_1997/15.aspx Det er viktig å påpeke at Euro NCAP´s tester er relative... forstått på den måten at kravene hele tiden blir strengere i forhold til at utviklingen går videre og de facto standarden endrer seg med at utviklingen går i rykk og napp. Testen med E46 ble gjennomført i 2001. På dette tidspunktet var E46 3 år gammel og 4 stjerner var absolutt meget bra... kanskje står modellen til 2 stjerner idag. Testen med E36 ble gjennomført i 1997. På dette tidspunktet var E36 6 år gammel og 1,5 stjerner var ikke like bra (den relative utviklingen gikk åpenbart hurtig i perioden 1991-97)... kanskje står modellen til 1 stjerne idag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå