Gå til innhold

Steptronic Grikasse


Peak
 Share

Anbefalte innlegg

Hm... Eneste jeg merker med min at den ligger på noe høy turtall i "D" hvis jeg har tråkket på par ganger i løpet av kort tid. Men så roer den seg ned igjen ganske kjapt

Det er vel kickdown funksjonen, da holder den ett lavere gir litt lenger for å være klar i tilfelle du skal gi gass igjen. Min er akkurat lik.

kickdown er en bryter man kjenner man trår inn om man trår pedalen helt i bunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... F. eks. Jeg ligger i 4e og tråkker på, den girer av seg selv ned til 3e mens pedalene er på vei ned. Jeg kan da ha full gass og akselere i 3e. Men hvis jeg tråkker ned det lille ekstra (den bryteren) så aktiverer kickdown og den smeller ned i andre...

Som jeg har merket, så kan det være litt brutalt enkelte ganger, så tror det er like greit at den funksjonen er delvis fjernet fra ESS når man setter på presse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar over det. Dum som ikke skifta med en gang jeg kjøpte den. Gikk jo med kompressor en stund også...

Blir manuell på den snart uansett :wink:

Hvor lenge gikk den med kompressor? Var det med ESS software som fjerner delvis kickdown? Skal ha presse sjæl, og er superspent på kassa. Men min skal flushes før pressa kommer. Kanskje jeg skulle ha flusha den før? Nærmer meg 150k på teller´n...

Bare noen få tusen. Ingen software og kjørt av ungdom...

Hvis du nærmer deg 150K uten oljeskift ville jeg gjort det før du satt på pressa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte å flushe før pressa. Men om den ikke kommer, så kommer jeg forsatt til å flushe før den er 200k.

Presse uten software og gammal olje. Det forklarer at den rasa. Kickdown er brutale nå den går ned i 1e eller andre fra x gir. Og med presse på toppen kjørte den heavy duty rape på autolaten :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det snakkes så mye om å flushe automatkassa her i tråden, altså ta å bytte olja. Da hiver jeg meg på med et lite spørsmål?

På min 94 mod E34 520IA så opplever man at girkassen girer litt tregt mellom 1,2 og 3 gir når den er kald, varer kun i ca 3 min før den girer helt normalt og fin igjen. Bilen har gått 230 000 km og har sikkert aldri bytta olja i kassa som skal være longlife, bør jeg bytte denne og kan den trege giringa være et tegn på at det bør gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... F. eks. Jeg ligger i 4e og tråkker på, den girer av seg selv ned til 3e mens pedalene er på vei ned. Jeg kan da ha full gass og akselere i 3e. Men hvis jeg tråkker ned det lille ekstra (den bryteren) så aktiverer kickdown og den smeller ned i andre...

Som jeg har merket, så kan det være litt brutalt enkelte ganger, så tror det er like greit at den funksjonen er delvis fjernet fra ESS når man setter på presse.

Hvor har du det fra at ESS fjerner Kickdown når de oppgraderer software ifbm kompressor montering??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle hande familie vogn så spurte jeg folk ang det med presse på 530.

Her er det en som skrev:

Eg hadde en 525iat vel og merke,med kompressor i fra ESS tuning,synest det fungerte meget bra,hadde aldri noen problemer med det,kjørte med presse i rundt 2 år,før eg solgte bilen,hadde vel rundt 270-280hk i den,så kan trygt anbefales.

Automat kassa ble optimalisert til og tåle den ekstra påkjenningen,kickdown ble fjernet,eller iallfall "nedjustert" ,visst ikkje så hadde nok girkassen gitt seg ganske så fort;)

Og copy paste fra ess

Increases shift firmness under heavy acceleration and increases the transmissions capability to hold power during shifts. The software also converts the operation to work similar to SMG's, meaning it will not upshift in manual mode until you shift. Also increases the shift RPM point under automatic mode to 6600.

Har lest andre steder å at de fjerner delvis kickdown, men har ikke fått bekreftet fra de selv. Ikke har jeg spurt om det heller. Men det burde jo gi mening. Jeg har 230hk/300nm, med presse overkant av 300hk/410nm i motoren. Hvis detta girer ned fra f eks 3e til første, ja... Så drar vell det i stykker stakkars kassa mi :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle hande familie vogn så spurte jeg folk ang det med presse på 530.

Her er det en som skrev:

Eg hadde en 525iat vel og merke,med kompressor i fra ESS tuning,synest det fungerte meget bra,hadde aldri noen problemer med det,kjørte med presse i rundt 2 år,før eg solgte bilen,hadde vel rundt 270-280hk i den,så kan trygt anbefales.

Automat kassa ble optimalisert til og tåle den ekstra påkjenningen,kickdown ble fjernet,eller iallfall "nedjustert" ,visst ikkje så hadde nok girkassen gitt seg ganske så fort;)

Og copy paste fra ess

Increases shift firmness under heavy acceleration and increases the transmissions capability to hold power during shifts. The software also converts the operation to work similar to SMG's, meaning it will not upshift in manual mode until you shift. Also increases the shift RPM point under automatic mode to 6600.

Har lest andre steder å at de fjerner delvis kickdown, men har ikke fått bekreftet fra de selv. Ikke har jeg spurt om det heller. Men det burde jo gi mening. Jeg har 230hk/300nm, med presse overkant av 300hk/410nm i motoren. Hvis detta girer ned fra f eks 3e til første, ja... Så drar vell det i stykker stakkars kassa mi :(

Nei det gir ingen mening, Hans på ESS sa at de endret måten girkassen låste seg i girene på. Dvs reduserte sluringen. De fjerner ikke kickdown.

Du får ikke noe mer dreiemoment ut av motoren av og gire ned fra 3 til 1 gir. Så det vil ikke ødelegge girkassen din, motoren din har faktisk mindre dreiemoment på f.eks 6000rpm, kontra 3500rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det snakkes så mye om å flushe automatkassa her i tråden, altså ta å bytte olja. Da hiver jeg meg på med et lite spørsmål?

På min 94 mod E34 520IA så opplever man at girkassen girer litt tregt mellom 1,2 og 3 gir når den er kald, varer kun i ca 3 min før den girer helt normalt og fin igjen. Bilen har gått 230 000 km og har sikkert aldri bytta olja i kassa som skal være longlife, bør jeg bytte denne og kan den trege giringa være et tegn på at det bør gjøres?

holder den litt lengre på girene, altså at den girer på litt høyere turtall, eller er selve skiftene trege? hvis det er på høyere turtall bare så er dette normalt. for å få opp driftstemp fortere. hadde ei merce som var slik, 730n var slik, men på 740n husker jeg faktisk ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det gir ingen mening, Hans på ESS sa at de endret måten girkassen låste seg i girene på. Dvs reduserte sluringen. De fjerner ikke kickdown.

Du får ikke noe mer dreiemoment ut av motoren av og gire ned fra 3 til 1 gir. Så det vil ikke ødelegge girkassen din, motoren din har faktisk mindre dreiemoment på f.eks 6000rpm, kontra 3500rpm.

Hm... Nei vell, det stemmer nok det du sier der hvis de fra ESS har sagt det.

Nei, klar over at jeg ikke får mere dreimoment, men er ikke det jeg skulle fram til. Mente at det er noe brutalt å hive ned fra 3´e til første. Gir mere unødvendig slitasje på kassa. At det ikke ødelegger kassa er bare påstand mener jeg. Klart det er ekstra belastning for den å leve med røffe kickdowns og ekstra trøkk fra presse! Det skjønner alle.

Siden kassa mi girer gjerne ned 2 gir på en gang så trodde jeg at de reduserte til f eks et gir skift ned. f eks 3-1/4-2 kontra 3-2/4-3. Men men, samma det. De gjør jo ikke det så da er det samma f.

En ting er sikkert, det er bedre å ha den ESS software på den enn OEM når det kommer til overlading : 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...