Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

Det har i dag ankommet litt deler, først nye skiver og klosser forran med slitasjevarsler. Også har jeg fått nye styrekuler da de fikk anmerkning på EU kontrollen :) Men min lille iherdige M50 har den siste perioden slitt litt med astma, den har gispet etter luft og lugget litt på bestemte turtall av og til. Etter at vi (Sveigis og jeg) inspirerte vakuum og innsugsslangene så kunne vi konstantere at flere av dem var morkene eller marsipan som Sveigs så treffende sa :P Så da bytter vi dette sammen med innsugsslangene og veivhusventilasjon, kjøpte originalt så jeg får ferdig tilpassede slanger. Skal også bytte toppdekselpakkning, justere kammene og bytte fjæra på kjedestrammeren. Dette gjøres forøvrig av verksted da jeg ikke tør knotete med dette selv ;)

post-47692-0-05647800-1399396193_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har i dag ankommet litt deler, først nye skiver og klosser forran med slitasjevarsler. Også har jeg fått nye styrekuler da de fikk anmerkning på EU kontrollen :) Men min lille iherdige M50 har den siste perioden slitt litt med astma, den har gispet etter luft og lugget litt på bestemte turtall av og til. Etter at vi (Sveigis og jeg) inspirerte vakuum og innsugsslangene så kunne vi konstantere at flere av dem var morkene eller marsipan som Sveigs så treffende sa :P Så da bytter vi dette sammen med innsugsslangene og veivhusventilasjon, kjøpte originalt så jeg får ferdig tilpassede slanger. Skal også bytte toppdekselpakkning, justere kammene og bytte fjæra på kjedestrammeren. Dette gjøres forøvrig av verksted da jeg ikke tør knotete med dette selv ;)

attachicon.gifimage.jpg

Hvor handla du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er helt riktig :) Jan har i dag vært så fantastisk grei å hjelpe meg med å bytte både skiver og klosser, veivhus ventilasjon og vakumslanger. Var noen slanger til som skulle byttes men da må vi av med innsug og styr så dette tar de når toppdekselpakkingen skal byttes på verksted. Der skal også hjulkontroll, EU godkjenning og klima service taes. Det fine med å få hjelp at Jan er at han er så ærlig at han sier nei og begir seg ikke ut på noe som han er usikker på noe som f eks å ta av innsuget, greit å ikke ta noen sjanser :)

 

Gode gamle "Originalwagen" har også fått seg en yngre bror, i form av en F10 530d :) Det er så utrolig artig å ha begge favoritt 5-seriene mine, E34 og F10 :)

 

post-47692-0-83046000-1401390323_thumb.j

 

post-47692-0-83113500-1404314363_thumb.j

 

Var også en liten tur på veteranbil treff på Frolands Værk i dag, bilen var så fin der den sto i sola så jeg måtte ta ett par bilder. 10 år til så slipper den inn på treffet også :P Tror den satt pris på å få litt oppmerksomhet i dag, bli kjørt en lenger tur og få litt stell etter å ha stått mye pga mye bruk av nybilen. Er også godt å komme over en god gammel årgang, analogt og enkelt :)

 

post-47692-0-41009900-1401390344_thumb.j

 

post-47692-0-77564400-1401390350_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det funket det som ble gjort.

Det beste for min del,var at tikkelyden forsvant.Det ble jeg faktisk veldig glad for.:)

Når det gjelder innsug,Hadde jeg satt meg ned og lest litt og fundert så hadde det løst seg.Men skeptisk til andres biler og første gang.:)

Men de slangene du måtte bytte ble byttet og ting ble bra.:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Grattis.

Ja to år til på e34 en din byr nok bare på kos.

Når jeg skrudde på bilen din ,så jeg straks at her var det jaggu ikke mye  som var skrudd i stykker.;).

Ja en kan vel og si at kontrastene er store innvendig når det gjelder e34 og f10.:) :).

Men så er nå fader meg en e34 en knallplass å tilbringe tid og.Faktisk min favorittplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har satt meg en plan om å holde den i daglig drift i 5 år til, etter det så kommer den til å få en pensjonisttilværelse som finværsbil sommerstid. Da er E34 sikkert der E28 er i dag, altså en klassiker som vi aldri ser langs veiene lengere og som fortjener å bli tatt vare på :) Ja bilen er ganske uskrudd i motor og understell, det har også overrasket meg at det er brukt veldig mye originaldeler i understellet. Så da lurer jeg jo litt på om jeg bør fortsette å kjøpe originaldeler eller om jeg bør ta til takke med Koed sine alternative varer på en så gammel bil?

Kontrastene er store på F10 og E34, men jeg ser mange detaljer som pussig nok fortsatt henger med i dagens 5 serier. Kommer i løpet av sommeren til å ta en liten fotoshoot av begge bilene sammen for å sammenlikne 5-serie nå og da, tror det kan bli litt artig ;) Det rare er at sånn komfortmessig så skiller det mindre mellom bilene en det jeg hadde trodd, er jo selvsagt en kjempe forskjell men du har de samme grunnprinsippene. Den tunge, solide kjørefølelsen som ligger til grunn i begge bilene :) Men det er rart også når jeg kommer ifra nybilen og over i E34en, jeg tar meg selv i å kaste ett ekstra blikk over panseret etter Head upen, setter meg inn i bilen med nøkkelen i lomma og leiter etter start knappen og ikke minst mangel på parksensor. Det er liksom en annen og veldig analog verden, mye er manuelt og du må bruke huet mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I dag har bilen fått byttet sin toppdeksel pakking og fått gjennomført en aldri så liten "helsesjekk" av motor hos verkstedet, samt bytte av fjær på kjedestrammer. For å ta det gode nyhetene først så fikk jeg beskjed om motoren er sunn og frisk i henhold til sin alder, den er tørr og fin over (etter bytte av toppdekselpakkning) og under samt i overgang mellom motor og gir. Oljetrykk og kompresjon ble målt og alt er som det skal være samt at slanger og rør er intakte og hele. Så var det det nagative da :( De skulle jo også fylle på gass på klimaanlegget, det gikk dårlig da gassen forsvant ut igjen med en gang. Lekkasjen lokaliserte de til tørkefilteret som sitter foran høyre framhjul og del samt ny time er bestilt for å fikse dette. Dette har ikke vært byttet på bilen før så han var litt skeptisk og i verste fall må noen rør som går inn til radiatoren byttes om disse går i stykker, får ta det som det kommer men vi satser på at det går greit :)

 

Det som ikke er så greit en en tikke/dunke lyd (som heldigvis ble bedre etter at Sveigis byttet veivhusventilasjon for meg) som de lokaliserte til ikke uventet de hydrauliske ventilløfterne. Disse er enkelt og greit slitt og har derfor fått "slark", ikke noe de kunne gjøre noe med uten å skaffe nye løftere. Så da er spørsmålet om jeg skal ta den påkosten å bytte dette, både løfterne og jobben er dyr så det må jeg ta opp til vurdering. Er jo ikke noe problem å kjøre med men det er jo vissheten da om at noe ikke er på stell samt at verdifulle hester mest sannsynlig har havnet hos slakteren pga dette :P Men før jeg gjør noe med det så skal jeg forsøke to ting som kan hjelpe først, det er å kjøre en motorrens på motoren samt prøve en tykkere olje :) Hvis ikke det hjelper så må jeg bare punge ut, bilen skal være i daglig drift i flere år til og den må fungere like bra som den har gjort de 3 siste årene nå..

 

post-47692-0-69471500-1403698011_thumb.j

 

post-47692-0-42149600-1403698018_thumb.j

 

post-47692-0-32161700-1403698035_thumb.j

 

post-47692-0-70201100-1403698042_thumb.j

 

post-47692-0-88645000-1403698051_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...