Gå til innhold

O' store BMW automatkasse trøbbel tråden......


MrBrum
 Share

Anbefalte innlegg

E46 330cia. Flushet kasse på 120.000, fyllt på en bedre olje ifølge Automat-service grunnet kompressor.

"Reverse-drum" knuste på 150.000km. Såvidt jeg kan lese på nettet en helt normal ting på disse girkassene. Nekter å tro at kompressoren hadde noe med den saken å gjøre :) 5-HP19-girkasse. Det har nå blitt montert manuell-kasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 8 months later...
  • 2 weeks later...

E36 320 1994

ZF 5HP18

 

Veldig fornøyd med min 5HP18-kasse som nylig har passert 240.000 km. Girer stort sett raskt, jevnt og pent, men kan i perioder slå litt under hardt pådrag/kickdown. Det virker ikke som det er særlig bra for girkasse og drivverk. 1. giret uler/hviner, men det har den gjort siden jeg kjøpte bilen for snart 3 år siden. Vet at en av de tidligere eierne har flushet girkassen for noen år siden, men ellers tror jeg den ikke har gjennomgått noen særlig omfattende servicer/reparasjoner. I hastigheter rundt 100 +/- girer den veldig ofte opp og ned... da ligger RPM på rundt 2200, så det er jo ikke så mye moment her. Men litt irriterende noen ganger, da jeg helst skulle bare ha cruiset i 5. gir hele tiden, istedenfor at den går ned til 4. og 3. bare det kommer en liten motbakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk havari på automatkassen min, 172k. X5 3.0i, 2002 mod. Det som svir mest er at det skjedde 180km etter at verkstedet flushet kassen. De fant ikke noe unormalt, og den har fungert strøkent de 80k jeg har kjørt. Aldri tauet vogn etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en e60 530d som slurer når jeg kjører "hardt" i 2 gir virker det som, den går da i nødmodus.. 

 

gir jeg gass rolig går det greit, men sykt irriterende å ikke kunne gi på ut av lyskryss etc..

 

noen som har vært borti dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med min 320DAT 2003 modell som er TU utgaven..
Kan nevne blant annet at eg sliter med min lock up..Eg har rimelig variert turtall frem til jobb/skole opp å nedover bakker osv.
Eg ønsker da og programmere girkassa til å IKKJE slure så masse som den gjør nå. Den begynner smått på 2500 og da den er nådd 3000 er denne ''clutchen'' sluppe heilt ut å funker som en manuell kasse (Fester seg på turtall). Men her går jo det masse drivstoff på å jage så masse på turtall...Er det noken som helst mulighet for å få denne til å slippe ''clutchen'' heilt ut på noke lavere turtall?
Har prøvd en kompis sin bil med samme girkasse og det er samme sluringa....Girkassa mi er flusha å skifta converter på + diagnose (for 10.000km siden) så her er det ingen feil inni bilde på kassa.
​Any helps ?

Håper dette er rette plassen på å spørre på da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hpi og/eller Alpejohn testet/tester ut en modifisert utgave av girkasse hjerne fra en kar i Tyskland.

Så om du søker eller sender pm så kanskje de kan bistå.

Fordi det er ikke mange som driver med dette, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpejohn og brukeren TheZ35 kjørte ei stund med en modifisert girkasse Ecu hvor den kunne låse fra 60km/t tror jeg. Det fungerte men var helt ubrukelig å kjøre med fordi bilen opplevdes som veldig treg når girkasse var i lock up ved lave hastigheter, i tillegg tror jeg at den låste opp lock-up med et smell. 

 

En slik funksjon må nok kombineres med software modifisering for å oppleves som kjørbart. 

 

Hos meg så er lock-up satt opp mer av/på enn den originale som låser progressivt helt opp til 120-130km/t hvor den låser 100% .  Hos meg låser den 100% fra ca 85km/t i 4 og 5 gir.  Om det er noen forskjell fra originalt i de andre girene i lavere hastigheter er jeg ærlig talt ikke sikker på. Jeg har en annen solenoid som styrer tcc men om det er noe forskjell i girkassesoftware i tillegg vet jeg heller ikke. Tcc solenoid er 100% av/på over 85km/t 

 

Denne modifiseringen ble utført av Automatgearservice i Bergen. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...