mspec Skrevet Mai 30, 2012 Forfatter Skrevet Mai 30, 2012 Har snakket med tore,hyggelig kar ja,men ikke best på pris Var han som kunne overhale turboen min. Har nu bestemt meg for ny turbo hos turbogrossisten,og han var faktisk billigere enn alle andre og enda skulle han ikke ha turboen min i retur.. noen som har kjennskap til Rune Henninen der?og er det noen som vet av folk som kjøper turboer?
badsha Skrevet Mai 30, 2012 Skrevet Mai 30, 2012 Har snakket med tore,hyggelig kar ja,men ikke best på pris Var han som kunne overhale turboen min.Har nu bestemt meg for ny turbo hos turbogrossisten,og han var faktisk billigere enn alle andre og enda skulle han ikke ha turboen min i retur.. noen som har kjennskap til Rune Henninen der?og er det noen som vet av folk som kjøper turboer? hva pris fikk du av han? fikk ny inkl pakkninger for rett over 7995
mspec Skrevet Mai 30, 2012 Forfatter Skrevet Mai 30, 2012 ny turbo med innbytte var på i overkant av 14.000,-(ink moms) ala samme pris fikk jeg hos turboservice. men skulle jeg derimot ha en overhalt,trur jeg den ville koste meg 5500+ moms..sikker på at det ikke var det du fikk?
mspec Skrevet Juni 3, 2012 Forfatter Skrevet Juni 3, 2012 Har mottatt fabrikkny turbo,men så har det seg at denne har radialslakk..Er dette normalt og ufarlig så lenge det ikke er aksialslakk?Var ikke så sugen på å montere en ny turbo som kan havarere like fort igjen...
oddeinarr Skrevet Juni 3, 2012 Skrevet Juni 3, 2012 litt slark i akselen i turboen din skal du ha : )
TRF Skrevet Juni 3, 2012 Skrevet Juni 3, 2012 dersom den er fabrikkny skal det være en del slark ettersom det ikke er oje i den. Det blir bedre når du har montert, bare vær obs på ikke å ta i for mye i akslingen når det ikke er olje.
mspec Skrevet Juni 3, 2012 Forfatter Skrevet Juni 3, 2012 Takker Var det jeg hadde googlet meg frem til men det er så mye forskjellige ting man leser at jeg tenkte jeg skulle høre her i tillegg Men da satser jeg på å montere den idag da.Bare man kommer seg til de siste boltene som er plassert nåkka så langveis inni hælvette..
Fredrik Skrevet Juni 3, 2012 Skrevet Juni 3, 2012 Det store spørsmålet er hvorfor turboen sa takk for seg allerede før 100K kilometer. Dette er ikke alminnelig og bilen har kjørt for langt til at man kan spekulere i en evt. fabrikasjonsfeil på turboen. Ergo handler dette trolig om mangel på oljeskift og/eller alt for hardhendt bruk av motoren. Dieselmotorer er ikke bygget for å kjøres opp mot turtallssperren. Dieselmotorer er derimot bygget for å kjøres ved dreiemomenttoppen. Det er mange som glemmer at de bør legge om kjørestilen når det handler om en dieselbil. Høyt turtall (spesielt ved kald motor), småkjøring, manglende oljeskift og/eller feil olje samt jevnlig tyning av motoren mot turtallssperren ødelegger effektivt en dieselmotor (inkl. turbo).
mspec Skrevet Juni 5, 2012 Forfatter Skrevet Juni 5, 2012 Jo har jo tenkt den tanken! Hvis det er en direkte årsak/feil som har fått turboen til å ryke,så vil jo samme feilen være der ved neste turbo også!Uten at jeg har funnet en direkte årsak så har jeg kun kunnet spekulert i hva det kan være. F.eks den lange oljeintervallen som har gitt generell slitasje oppigjenna årene.. Jeg har lest en plass at den anbefales å kinne startern noen ganger før du starter bilen for å få opp oljetrykket.. Noen som vet hvordan jeg gjør dette?Hva må koples ifra...
Alpejohn Skrevet Juni 5, 2012 Skrevet Juni 5, 2012 Jo har jo tenkt den tanken! Hvis det er en direkte årsak/feil som har fått turboen til å ryke,så vil jo samme feilen være der ved neste turbo også!Uten at jeg har funnet en direkte årsak så har jeg kun kunnet spekulert i hva det kan være.F.eks den lange oljeintervallen som har gitt generell slitasje oppigjenna årene.. Jeg har lest en plass at den anbefales å kinne startern noen ganger før du starter bilen for å få opp oljetrykket.. Noen som vet hvordan jeg gjør dette?Hva må koples ifra... Da jeg kjøpte ny turbo på volvoen så sto der i brevet som følgte med at før jeg monterte oljerøret der olja kommer inn, skulle jeg tømme litt motorolje nedi hullet. Dette for og smøre litt før du får opp trykk. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
TRF Skrevet Juni 5, 2012 Skrevet Juni 5, 2012 som alpejohn sier + ta av kam føler for å kinne til du har oljetrykk.
mspec Skrevet Juni 5, 2012 Forfatter Skrevet Juni 5, 2012 Det alpejohn sier har jeg gjort,dog jeg glemte det til jeg hadde montert slangen,og ga derfor olje igjennom slangen (presset inn med sprøyte) ,Kun kinninga som gjenstår.. takk for hjelpen angående kamføleren,det var denne jeg var ute etter
CrZyWiz Skrevet Juni 5, 2012 Skrevet Juni 5, 2012 Det er såklart at det er kjipt med turbohavari, men når folk spør om de kan tyne forrige eier for dette blir jeg bare irritert. Kan forrige eier noe for at turboen har røket? Nei, jeg regner med at bilen ble solgt som den er, så da har du ingenting du skulle sagt. La forrige eier være i fred og lever bilen din på verksted for et prisoverslag. +1 Helt ENIG! Er vel dette som er det negative av å kjøpe av privatpersoner vs. forhandlere med garanti Men ja, knall bra kvalitet når turboen ryker før 100.000km... Med idiotkjøring på kald motor ut av kjøpesenter, evnt stoppe bilen etter hardkjør. Så dør alle turboer fort...Dumme eiere er den største gjengangerfeilen.
Kjetil 323i E36 Skrevet Juni 5, 2012 Skrevet Juni 5, 2012 Har akkurat samme problem på min 06' 320d E91 nå. Til meg kom feilen etter en lengre tur der motor/turbo ble presset litt hardt og jeg glemte å kjøle den ned når jeg stoppet hjemme. Regner egentlig med det ville skjedd uansett, men ved noe lengre km stand enn 132' som den står på nå. Ser at du har fått litt olje i slanger. Er dette noe man MÅ få helt oljefritt før man monterer ny turbo? Billigste jeg har fått tilbud på er 18000,-. Dette er da med skifte av original turbo, motorolje/filter og veivhusventilasjon (som de sier er årsaken til at turbo kan ryke selv om den så bra ut i mitt tilfelle). Jeg er også svært usikker på om jeg skal gjøre dette selv eller ikke, men tror jeg overlater det til ett verksted mtp garanti og feil jeg selv kan gjøre med montering.
Hpi Skrevet Juni 5, 2012 Skrevet Juni 5, 2012 Er det en opplest og vedtatt sannhet at en ødelegger en dieselmotor og turbo ved å kjøre den hyppig opp mot rødfelten? Jeg gjør dette nesten daglig med min gamle 530Dat men da med skikkelig varm motor og olje og veihusfilter som skiftes hyppig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå