Gå til innhold

#335 E36 M3 (Div sysler S.58)


HalvorK
 Share

Anbefalte innlegg

On 5/24/2019 at 12:59 PM, HalvorK said:

Yes sir. Motorhk og mulig litt snill benk 🤫

er jo fortsatt fine tall :) frisk og fin 

hadde du noe planer om presse o.l? evt carboninnsug? bl.a karbonius har jo s54 csl boks til s50. syns det er knalltøft, syns s50 er en mye penere motor enn s54. spesielt med b32 toppdeksel. mulig det er litt å hente der, bl.a er jo det veldig stor forskjell på s50b30 og b32 innsugsboksen mtp utforming av plenum og runnere, virker som bmw har hatt en slags "aha" opplevelse imellom 3 og 3.2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2019 den 16.02, hsd skrev:

er jo fortsatt fine tall :) frisk og fin 

hadde du noe planer om presse o.l? evt carboninnsug? bl.a karbonius har jo s54 csl boks til s50. syns det er knalltøft, syns s50 er en mye penere motor enn s54. spesielt med b32 toppdeksel. mulig det er litt å hente der, bl.a er jo det veldig stor forskjell på s50b30 og b32 innsugsboksen mtp utforming av plenum og runnere, virker som bmw har hatt en slags "aha" opplevelse imellom 3 og 3.2. 

Jada, klager ikke på de. Den virker kvikk og ift. et par andre B30er jeg har prøvd før :)

Har vel no planer for mer effekt etterhvert ja. I loopen nå ligger vel godkjenning av halvbur / 4pkt og bøttestoler. Har og nye felger i sikte så RK er til salgs. Har ikke analysert de bitene der, men vet det er populært med B32 topp på B30 samt bånnpanne med dual-pickup. Skal undersøke litt mer rundt det her. De har vel klart å dra ut mellom 3 og 400hk av S50B30 uten pustehjelp, men det var dette budsjettet da..! + at det er jo greit med en bil som faktisk er kjørbar langs vegen og, så lenge den har skilter 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, HalvorK said:

Jada, klager ikke på de. Den virker kvikk og ift. et par andre B30er jeg har prøvd før :)

Har vel no planer for mer effekt etterhvert ja. I loopen nå ligger vel godkjenning av halvbur / 4pkt og bøttestoler. Har og nye felger i sikte så RK er til salgs. Har ikke analysert de bitene der, men vet det er populært med B32 topp på B30 samt bånnpanne med dual-pickup. Skal undersøke litt mer rundt det her. De har vel klart å dra ut mellom 3 og 400hk av S50B30 uten pustehjelp, men det var dette budsjettet da..! + at det er jo greit med en bil som faktisk er kjørbar langs vegen og, så lenge den har skilter 🤣

dellorto spjeldrekka fra b32 utgjør nok også litt, da den er 2mm større diameter samt bedre utforma for flow enn b30. har b32 topp på min b30 blokk så det går fint ja :) men største forskjellen er vell egentlig bare ventilstemmen er litt mindre ( 1 eller 2 mm?) for mere flow. mulig dette kan "ordnes" med b32 ventilstyringer i b30 topp iforbindelse med overhaling, men usikker der. usikker på om selve portene er større, men trolig mulig mtp den større spjeldrekka på 3.2. hadde min til topp til porting, og er ivertfall stor forskjell nå til std 3.0, men fikk ikke målt forskjellen før. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 8 months later...
3 timer siden, RF91 skrev:

Planen? Nye lager og pakningar, eller full shinings i både topp og botn? 🙂


Hehe. Long story short :

-Demontere motor 

-Male blokk

-Bytte toppakning

-Bytte stempelringer

-Overhale Vanos

-Nye pakninger

-Bytte råde og rammelager

-ARP studs til råde og rammelager samt topp

-Glassblåse + lakkere toppdeksel og innsug

-Mulig B32 bunnpanne og oljepumpe

-Gå over ledningsnett

-Gå over motorrom + Lakkere

-Tannstang med rappere utveksling (?)

-Pulverlakkere traverser og bærearmer

Puh. Ble kanskje ikke så short likevel 😅

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er samme panne og pumpe osv på s54 mener jeg. Syns jeg sjekka delenr på koed en gang. Har ett sett s50b32 og ett sett s54. Får det tak i rimelig fra alle som tar den lette vegen til s54 i e30 montering. kjøpte ett komp s54 panne osv for 750kr selv. Så det er ikke noe å lure på :) ofte lav km på s54 motorene og, er jo noe å tenke på mtp pumpa du har fra før nesten har 200k :) er vell ikke noe direkte slitedel, men ny er den ikke. 

ville levert topp til shinings av ventiler og seterensk dersom den ser fæl ut, ivertfall bytta ventiltetninger. 

ville regna litt på pris forskjell på å skifte stempelringer vs ferdige smidde stempler. jeg handla wiseco til min s50. men på ene s14 motoren min blir det bare å bytte til uorg ringer og mikkemus honing tror jeg. sjekka pris på s50 ringer en gang for bmw, og dt syns jeg var så pass "dyrt" at jeg stussa litt. 

monterte z3 ( samme så lenge dt ikke er "Z3M") tannstang på min e36, det blei ikke "enorme" forskjellen jeg kanskje håpte på, men det var helt ny tannstang inkl tetninger osv for 5k, så det er jo veldig greit uansett. Vurderer derimot litt å montere på igjen vanlige e36 tannstanga og montere sånn MRT kit som endrer geometrien ute på arma slik hjulet flytter seg mere kontra bevegelsen på styrestanga. men husk for all del å se på utvekslinga (mm utslag/1 omdreining på ratt) og ikke det tullet med "2,7 runde" osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2020 den 14.54, R Andersen skrev:

Du glemte en ting på listen der;

-lakkere motorrom :-P 

 

På 24.2.2020 den 16.37, HalvorK skrev:

-Gå over motorrom + Lakkere

 

:mrgreen:

 

På 26.2.2020 den 15.27, hsd skrev:

er samme panne og pumpe osv på s54 mener jeg. Syns jeg sjekka delenr på koed en gang. Har ett sett s50b32 og ett sett s54. Får det tak i rimelig fra alle som tar den lette vegen til s54 i e30 montering. kjøpte ett komp s54 panne osv for 750kr selv. Så det er ikke noe å lure på :) ofte lav km på s54 motorene og, er jo noe å tenke på mtp pumpa du har fra før nesten har 200k :) er vell ikke noe direkte slitedel, men ny er den ikke. 

ville levert topp til shinings av ventiler og seterensk dersom den ser fæl ut, ivertfall bytta ventiltetninger. 

ville regna litt på pris forskjell på å skifte stempelringer vs ferdige smidde stempler. jeg handla wiseco til min s50. men på ene s14 motoren min blir det bare å bytte til uorg ringer og mikkemus honing tror jeg. sjekka pris på s50 ringer en gang for bmw, og dt syns jeg var så pass "dyrt" at jeg stussa litt. 

monterte z3 ( samme så lenge dt ikke er "Z3M") tannstang på min e36, det blei ikke "enorme" forskjellen jeg kanskje håpte på, men det var helt ny tannstang inkl tetninger osv for 5k, så det er jo veldig greit uansett. Vurderer derimot litt å montere på igjen vanlige e36 tannstanga og montere sånn MRT kit som endrer geometrien ute på arma slik hjulet flytter seg mere kontra bevegelsen på styrestanga. men husk for all del å se på utvekslinga (mm utslag/1 omdreining på ratt) og ikke det tullet med "2,7 runde" osv. 

Skal huske på det vedr. Pumpe/ bunnpanne. Hmm. Mener komplett sett med ringer var 3k. Smidde stempler blir vel fort 10k++ ? Skal sjekke opp MRT kittet 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har fått nappet ned bakstilling. Denne trenger absolutt en gjennomgang selvom det kun er 4 foringer her som ikke er byttet i mitt eie. Fast verktøy på gamle foringer er hullsag og baufil. Har prøvd å presse ut såpass gamle foringer før med meget blandet resultat 
:shock:
 

270381D0-AAED-4C44-A2E6-B9F1E9139A2D.thumb.jpeg.c2177882d225e044f9bb6456cee71a94.jpeg
 

6BEFEB27-5EC4-45EB-BC3F-6137276A6AF9.thumb.jpeg.3ecc1e24bf2f21c1931737ab9ba6fe77.jpeg

EE462FE4-78E8-4C53-9AF9-F54E7F7E7675.thumb.jpeg.a5ec76609c9e683aa2da05a20f950aca.jpeg

Futura senter er til glassblåsing, og deretter blir de lakkert og kommer for salg :)

E0F55960-2901-4CCF-A573-96456241C5E6.thumb.jpeg.0cf157d629361db26abf4476fc0edb0b.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2020 den 9.34, sveigis skrev:

En av de fineste e36ene blir enda finere .👍😀

Hullsag var jo en god ide .

Tenker du gleder deg til å bli ferdig og ut å ratte igjen .😀

Takk for fine ord :) Jaa, blir ålreit det. Har igjen «noen» arbeidstimer før den tid men 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • HalvorK changed the title to #335 E36 M3 (Div sysler S.58)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...