Gå til innhold

Europa roadtrip 2012. 9 land og 7000 km


Anbefalte innlegg

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

At en CLS 500 måtte se seg slått av en Hartge tunet 325d...ja sikkert :)

Tja, CLSen veier vel ett par hundre kilo mere, hadde firehjulstrekk(mener jeg) og manglet 110 nm men ja jeg ble mektig imponert over bilen der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firehjulstrekk hadde den ikke, siden den typen ikke kom med det. Fram til 2006 hadde de 306 hk og 460nm 0-100 går unna på 6,1sek. Fom 2007 fikk de 388hk og 530nm. 0-100 på 5.1 sek

0-200 på den går unna på 21 sek, det er det samme som 335D bruker. Og den 325n din er ikke i NÆRHETEN av den igjen.

Så nei, sannheten er nok at han slapp deg forbi ;)

Og til slutt, dreiemomentet sier veldig lite om akselerasjon. Det er hestekrefter som er måleenheten for utført arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firehjulstrekk hadde den ikke, siden den typen ikke kom med det. Fram til 2006 hadde de 306 hk og 460nm 0-100 går unna på 6,1sek. Fom 2007 fikk de 388hk og 530nm. 0-100 på 5.1 sek

0-200 på den går unna på 21 sek, det er det samme som 335D bruker. Og den 325n din er ikke i NÆRHETEN av den igjen.

Så nei, sannheten er nok at han slapp deg forbi ;)

Og til slutt, dreiemomentet sier veldig lite om akselerasjon. Det er hestekrefter som er måleenheten for utført arbeid.

Jaja, samma det. Fort gikk det iallfall :) Jeg var der og det var ikke du men greit nok.

Dag 7

[ Bilde ]

Der var jeg og for bare 1 uke siden;D

Så artig da, er veldig flott der ikke sant :) Vil absolutt tilbake igjen her ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 19

Dette var dagen vi skulle hjemover, endelig egentelig. Etter nesten 20 dager på farten så skal jeg ikke legge skjul på at det var deilig å begynne på hjemveien. Dagen starter i Amsterdam og skal avsluttes hjemme på Hisøya i Arendal maaange timer og 4 land senere :wink: Turen går over Afsluitdijk diket som ligger rett nord for Amsterdam, denne 32 klimeter lange og 90 meter brede diket hindrer vann fra å oversvømme store deler av Nederland som så kjent er et land som ligger under havnivå. Diket ble bygget i perioden 1927 til 1933 og midtvies så er det rasteplass med restuant, utkikkstårn og et historisk monument :)

IMG_1925-1.jpg

IMG_1926-1.jpg

IMG_1927-1.jpg

IMG_1929-1.jpg

IMG_1933-1.jpg

IMG_1934-1.jpg

IMG_1936-1.jpg

IMG_1937-1.jpg

Legg merke til at Amsterdam lufthavn Schiphol ligger hele 4,5 meter under havet, og at Amsterdam Øst ligger 5,5 meter under havnivå :shock:

IMG_1938-1.jpg

xslz15vjgoe1h6gn2omg.jpg

IMG_1940-1.jpg

Nord i Tyskland så møtte vi på ett heidundranes uvært med styrtregn og torden, men trafikken på Autobahn gikk i godt over 150 km/t likevel. Da la jeg meg pent i høyrefila og venta på pent vær

IMG_1943.jpg

I Danmark så lysna det opp og syd jyllandske motorveier tok i mot oss med flott standard

IMG_1944.jpg

Vi ankom Hirtshals en god stund før planlagt, men hva er vel bedre enn å avslutte Europa roadtripen med å nyte solnedgangen fra bilen så langt nord i Europa man kan komme uten å ta ferge

IMG_1945.jpg

IMG_1947.jpg

IMG_1948.jpg

Slik så det ut da vi parkerte bilen hjemme på gårdsplassen, nesten 100 timer bak rattet og tross mye høy fart så ble ikke gjennomsnittsfarten så gal, takket være mye bykjøring. Forbruket skal jeg heller ikke klage på

IMG_1949.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sittet i et par timer og lest igjennom hele tråden, inspirerende! :)

Må få tatt meg en slik tur engang, har en liten drøm om lignende tur med E23/E24/eldre BMW.

Syns ikke det var for mange bilder, greit det tar litt tid å se gjennom alle men det er jo halve opplevelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok engang... en fantastisk fin roadtrip tråd som burde inspirere andre til å gjøre det samme. To ting skiller denne tråden fra mange andre tilsvarende tråder... godt utvalgte bilder samt informativ tekst til mange av bildene. Dette er viktig etter min mening... :)

Forøvrig... Amsterdams eldre bydeler står faktisk på norsk gran. Byen holdes bokstavelig oppe av granstokker hentet fra norske skoger på 15-1600 tallet. Granstokkene ble drevet ned i leiren som pæler. Dette var en praktisk løsning siden norsk tømmer var billig og leiren ikke inneholder luft som medfører at treet råtner. Amsterdams gamle rådhus står alene på over 13000 norske granstokker.

Idag brukes selvfølgelig mer moderne materialer som f.eks betong, men handelen med tømmer til Nederland var såpass stor at noen norske (og utenlandske) familier ble svært velstående. Denne handelen inkl. den senere tilsvarende handelen med tre til bl.a England førte til begrepet "plankeadelen". Familier som f.eks Aall, Collett, Anker, Løvenskiold og Stang er idag etterkommere av denne plankeadelen. Løvenskiold eier idag stadig store deler av Nordmarka (skogområdet rundt Oslo) samt enorme skogarealer i Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sittet i et par timer og lest igjennom hele tråden, inspirerende! :)

Må få tatt meg en slik tur engang, har en liten drøm om lignende tur med E23/E24/eldre BMW.

Syns ikke det var for mange bilder, greit det tar litt tid å se gjennom alle men det er jo halve opplevelsen!

Hyggelig å høre at tråden kan være til glede og inspirasjon til andre :) Å ta en liknende tur med en fremtidig veteranbil, f eks en E24 er noe jeg gjerne ville ha gjort. Da med litt mindre bruk av motorvei og tatt turen over ett par pass i Sveits :)

Har du værvarsel i idriven!?

Nei det er i forbindelse med trafikkinfoen, hvis det er uvær som kan være til hinder for trafikken. Særlig da storm og kraftig snøvær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok engang... en fantastisk fin roadtrip tråd som burde inspirere andre til å gjøre det samme. To ting skiller denne tråden fra mange andre tilsvarende tråder... godt utvalgte bilder samt informativ tekst til mange av bildene. Dette er viktig etter min mening... :)

Forøvrig... Amsterdams eldre bydeler står faktisk på norsk gran. Byen holdes bokstavelig oppe av granstokker hentet fra norske skoger på 15-1600 tallet. Granstokkene ble drevet ned i leiren som pæler. Dette var en praktisk løsning siden norsk tømmer var billig og leiren ikke inneholder luft som medfører at treet råtner. Amsterdams gamle rådhus står alene på over 13000 norske granstokker.

Idag brukes selvfølgelig mer moderne materialer som f.eks betong, men handelen med tømmer til Nederland var såpass stor at noen norske (og utenlandske) familier ble svært velstående. Denne handelen inkl. den senere tilsvarende handelen med tre til bl.a England førte til begrepet "plankeadelen". Familier som f.eks Aall, Collett, Anker, Løvenskiold og Stang er idag etterkommere av denne plankeadelen. Løvenskiold eier idag stadig store deler av Nordmarka (skogområdet rundt Oslo) samt enorme skogarealer i Telemark.

Takker for hyggelige ord Fredrik :) Det er fint å få fine tilbakemeldinger når man tross alt har lagt ned noen timer i tråden. Har vært usikker på om jeg har fått med nok info men jeg har i allfall fylt inn der jeg kan :wink:

Forøvrig artig det du sier der ang tømmerpålene store deler av Amsterdam hviler på. Arendal var på denne tiden Norges største sjøfartsby og mye av tømmeret ble skippet til Nederland nettopp i fra Arendal :) Tømmeret ble fløtet ned Nidelva til Arendal hvor det ble lastet om bord i seilskutene, var en god del Arendals familier som tjente seg rike på dette. Tømmer og jernmalm var det viktigste eksport varen i Arendal på 1600 tallet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mors familie bodde i tre-fire generasjoner i Larvik på 1700 og 1800 tallet. De var skipsredere og kjøpmenn... og handlet med bl.a tre til Nederland og England samt kornfrakt fra Danmark. De hadde kontorer i Prinsegata nr. 11 i Larvik og på Nanset rett nord for Larvik. Handelen med tre var temmelig lukerativ og det fortelles at familien spilte en betydelig rolle i Larviks offentlige liv. Min 4 x tippoldefar møtte bl.a i 1814 på det første overordentlige Storting i Oslo (Katedralskolens aula - Stortingsbygningen ble først tatt i bruk 1866). Der representerte han bykretsen Sandefjord og Laurvig (Larvik). Han var også medlem av ligningskommisjonen og kjøpstadskommisjonen. I anledning av det siste var han også opptatt av byens fattige. Han donerte derfor personlig 500 riksdaler til et skolehus for fattige samt 1000 riksdaler til mat og klær til fattige (totalt ca. 200000 kroner etter dagens pengeverdi). Dette var en anselig sum penger på begynnelsen av 1800 tallet. En herskapsbolig på beste vestkant i Oslo kostet ca. det samme på 1960 tallet.

Da jeg studerte informatikk for mange år siden kom det en pike bort til meg på skolen og spurte om jeg var i familie med den aktuelle 4 x tippoldefaren min. Det kunne jeg bekrefte. Hun takket meg for hans innsats for de fattige i Larvik på begynnelsen av 1800-tallet og fortalte at hvis det ikke hadde vært for hans innsats ville hun trolig ikke ha vært her idag. Slikt er sterkt å høre og naturligvis forplikter det. Man får gjøre som best man kan... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...