Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Tilbake fra ferie .


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

7 hours ago, sveigis said:

En tankevekker her .

Det hele startet på søndagen når jeg kom hjem .

Er jo støtt og stadig folk som går forbi det være seg joggere ,folk som lufter dyrene sine osv osv .

Stod på utsiden og kom en herremann og slo av en prat om alt mulig .

Så kom vi innpå dette med bilene mine og han sa jeg må virkelig si at du har noen flotte klassiske perler her ,jeg sa bare takk for det ,er jo kun noe gammelt drit i bunn og grunn .

Da rynker han på nesen litt oppgitt og sier videre at det er det langt ifra .

De fleste hadde takket høyere makter bare det å eie en av de og her kan du skilte med to ?Nei du er en heldig mann 😊

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Klok herremann han du pratet med! Men du er også klok som grunnet på det han sa. Ganske artig det der, hvordan det kan ta litt tid før ord når inn og får betydning bare det får modnet litt :-)

Nå vet ikke jeg hva han fyren du pratet med tenker, men på generelt grunnlag er det også lett å tenke at andre har det bedre enn seg selv, eller 'bare jeg hadde hatt <insert dream here> så hadde livet vært bra'. Sånn er det sjelden.

Som du selv sier Jan, det å eie de to flotte entusiastbilene dine har kostet deg mye tid og penger. TIng kommer sjelden gratis. Du er forresten et eksempel til etterfølgelse når det gjelder passion og det å ta vare på biler! Ja, ting går i bølgedaler og opp og ned for de fleste.

Jeg er også ganske heldig som har en flott E34 M5. Jeg tviler egentlig på at det er særlig mange som misunner meg den, men dersom noen skulle finne på å gjøre det så er baksiden av medaljen ikke alltid like vakker. Dette er i bunn og grunn feil type bil for meg som ikke skrur selv. For tiden bruker jeg ikke bilen fordi den har noen issues som potensielt er vanskelig å finne ut av. Sannheten er også at jeg for tiden ikke har midler til å sette den på et skikkelig verksted. Feilsøking + ordentlig verksted + ukjent antall timer = potensielt flere titalls tusen kroner i faktura. Nope, jeg må bare lagre den inntil videre. Likevel ser jeg på meg selv som priviligert, og dette er et luksusproblem. Lite å gråte over i det store bildet.

Moralen jeg forsøker å få frem her er å underbygge det han karen sa til deg Jan, og det du selv kom frem til: Ja, vi må være glade for det vi har - ting er ingen selvfølge. Og til de som eventuelt måtte hige etter ting andre har, medaljen har ofte en bakside som er mindre glamorøs. Fine ting koster tid, penger og innsats for de fleste av oss :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har nok rette denne karen :)

Har nok ikke kommet gratis, hverken tid eller penger, å ha 2 slike stående på tunet. Iallefall ikke i den tilstanden du har dem nå, og attpå til har E34 vært i dagligbruk året rundt, hva det betyr med tid og vedlikehold for å holde den istand.

Så er det slik at easy come easy go, og viceversa, og det viser jo denne hobbyen, at det vi jobber med og legger inn av innsatts koster, og da blir gleden desto større.

 

Du har virkelig grunn til å være stolt av disse bilene og tilstanden du har fått på dem!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, sdhild99 skrev:


Klok herremann han du pratet med! Men du er også klok som grunnet på det han sa. Ganske artig det der, hvordan det kan ta litt tid før ord når inn og får betydning bare det får modnet litt :-)

Nå vet ikke jeg hva han fyren du pratet med tenker, men på generelt grunnlag er det også lett å tenke at andre har det bedre enn seg selv, eller 'bare jeg hadde hatt <insert dream here> så hadde livet vært bra'. Sånn er det sjelden.

Som du selv sier Jan, det å eie de to flotte entusiastbilene dine har kostet deg mye tid og penger. TIng kommer sjelden gratis. Du er forresten et eksempel til etterfølgelse når det gjelder passion og det å ta vare på biler! Ja, ting går i bølgedaler og opp og ned for de fleste.

Jeg er også ganske heldig som har en flott E34 M5. Jeg tviler egentlig på at det er særlig mange som misunner meg den, men dersom noen skulle finne på å gjøre det så er baksiden av medaljen ikke alltid like vakker. Dette er i bunn og grunn feil type bil for meg som ikke skrur selv. For tiden bruker jeg ikke bilen fordi den har noen issues som potensielt er vanskelig å finne ut av. Sannheten er også at jeg for tiden ikke har midler til å sette den på et skikkelig verksted. Feilsøking + ordentlig verksted + ukjent antall timer = potensielt flere titalls tusen kroner i faktura. Nope, jeg må bare lagre den inntil videre. Likevel ser jeg på meg selv som priviligert, og dette er et luksusproblem. Lite å gråte over i det store bildet.

Moralen jeg forsøker å få frem her er å underbygge det han karen sa til deg Jan, og det du selv kom frem til: Ja, vi må være glade for det vi har - ting er ingen selvfølge. Og til de som eventuelt måtte hige etter ting andre har, medaljen har ofte en bakside som er mindre glamorøs. Fine ting koster tid, penger og innsats for de fleste av oss :-)

Først av alt flotte ord og en helt riktig sannhet i alt du skriver her 🙏.

Det blir jo ofte sånn at man ikke tenker så mye over det man har ,hvertfall ikke når det er sånn type gammelt som jeg har .

Likevel  i disse tidene som har vært og er nå ,så er ikke noen ting noe selvfølge .

Den m5en din er jo en av de fineste som finnes her til lands og den vet jeg mange misunner big time for det er jo kremen av e34 og litt til .

Men som du sier her ,at å eie en sånn bil ,eller eldre type bil med litt issues krever sin mann og kan fort bli dyrt om man ikke helt vet hvor man skal begynne .

Til gjengjeld er vi jo heldige med at mange vet jo noe om disse og stortsett er behjelpelige.

Nei summen av alt er at for min del så er jeg særs enkel ,setter pris på det jeg har på godt og vondt og koser meg med de ,og det er godt du gjør med din m5 og 😊

Men klart at jeg legger jo ikke skjul på at jeg har dager der jeg tenker at ,nei alt skal bort rubbel og bit så kjøpe en grisefet annen bil ,men vil jeg bli lykkeligere på sikt ?

Vil en f10 535 i gitt meg like mye glede som den grønne har gitt meg i ti år ?

Det tviler jeg på 😊

Og de er hvertfall dyre og drifte .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Mortenej skrev:

Han har nok rette denne karen :)

Har nok ikke kommet gratis, hverken tid eller penger, å ha 2 slike stående på tunet. Iallefall ikke i den tilstanden du har dem nå, og attpå til har E34 vært i dagligbruk året rundt, hva det betyr med tid og vedlikehold for å holde den istand.

Så er det slik at easy come easy go, og viceversa, og det viser jo denne hobbyen, at det vi jobber med og legger inn av innsatts koster, og da blir gleden desto større.

 

Du har virkelig grunn til å være stolt av disse bilene og tilstanden du har fått på dem!

 

 

 

Fine ord dette Morten .🙏😊

Somsagt en enorm lang vei og gå har det vært ,men verdt alt sammen når jeg tenker tilbake .

Litt vittig det du sier her angående e34 .

At den har overlevd 7 helårskjøringer her nede er utrolig altså ,men nå har den fått fred de siste tre vintrene og det har reddet den .

Ja som du sier det går mye tid og penger ,men så lenge det er gøy fortsetter vi jo .😊

Summen av alt er at nå er det bare å gønne på fremover og holde ting oppe og gå og dyrke denne galskapshobbyen vi har alle mann her inne .😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vel igrunn lagt plan for neste uke 😊

Jeg trenger å toppe siste rest på skrulisten hva e28 angår .

Og om ting går etter planen så skal jeg låne garasje med løftebukk og bytte deler som disse stabstagene bak :

CC63981D-B2AB-4DA5-8EB9-2FF07C2BE958.thumb.jpeg.3ae513dbc6bc1c1d3a443807fd4fdaed.jpeg

Og går det unna ut kødd ,så smeller jeg igang med demperbytte foran og tilhørende foringer på bildet med originale Bmw stag .😊

Men det kommer helt ann på hvor godt alt sitter ,for jeg er litt der at jeg hater å miste dager på kjøring med denne bilen noe dere vet .

Dere husker sikkert jobben som ble gjort på bil på fredag ved test av div polering og voks ?

Nå har det regnet godt og liker dette her :

FAA4D5DA-F984-4DDC-91CD-FFCB282EB97A.thumb.jpeg.7484119d97b93f6d403f543ef940cc1f.jpeg

Når man kjører i regnet og parkerer ,så er det tørt omtrent og det gjør ingenting .😊

Fjorårets jobb holder tritt enda :

A97C703A-F43D-4744-85CD-6E53E797A78A.thumb.jpeg.b965965ba07f463385672032e354c0d4.jpeg

E34en hadde jeg jo soltakfiks på i vår altså flyttet drenering .

Plaskregnet nå et par dager og nå er alt tørt :

1EBB403F-26E5-48F7-9F42-41651CA589C3.thumb.jpeg.a0dac8ee5e94957146bc2bc3c8c56702.jpeg

Enkelt sagt det var det ikke før nei kombinert med hull i gulv .(Plastpropp som manglet).

Når bil ble lakkert i vinter ,så fikk jeg med masse ekstra lakk ,og benyttet dette for litt penselflikk her for noen dager siden :

337A09EB-39D1-4A87-AD08-A98E313E3656.thumb.jpeg.497ec19619389438852060854318d058.jpeg

Sånne ting er greit å få unna før man skal til med den O store lakkjobben .

12 pads grove ,fine ,brukte og nye ligger klare for innsats nå og bare venter på tiden skal være der med meg 😊

Ellers alt ok med denne og nå :

87E60510-8603-488D-97FB-84E9B8726012.thumb.jpeg.2b52bdf52c1e6d10796a50b30fa0848c.jpeg

Det som kanskje oppfattes litt som kjipt her nå ,er vel at jeg kommer til å kjøre denne bort særs tidlig i år på lagring og hvorfor ?

Jeg innser at jeg omtrent aldri bruker den så mye som jeg skulle gjort og e28en er den jeg bruker på denne tiden .

Så skal snakke med lagringsmannen nå om en liten stund ,så kjører jeg den opp så fort som mulig .

Men dette er ikke skrevet i stein før jeg får snakket med han .😊

I mellomtiden får man nyte siste rest av sommeren og kose så godt man kan .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .Skruplanlegging og litt til

Av og til må man virkelig lure på seg selv når man holder på med bil ..😅

Jeg har hatt et sykt irriterende problem på Horst ,nemlig tomgang og jaging .

Starter bil når den er kald og den jager fra 700 til 1200 omdr i rundt et minutt så lander den på normalt turtall .

Når den er halvarm og starter så dauer den ,men går fint igjen etter oppstart .

Dette har jeg egentlig bare innfinnet meg med og tenkt at det er pga trim .

Men etter og ha hatt en lang samtale med en som virkelig kan disse så sa han at denne bil skulle gått fint med den trimmen .

Ta en titt på tomgangsregulator du sa han .

Vel trodde jo denne var renset for lengst men ut med den :

C7057D8E-90BA-45FD-ADB4-F478E8298C61.thumb.jpeg.7324f002839d38db78be43d5cac100ec.jpeg

Og ristet på den og den stod dønn 😩

En kraftig rens med bremserens og masse dritt kom ut og nå var alt bevegelig igjen .

Den var helt igjengrodd .

Så ser jeg og en slange som var helt klemt sammen :

603FA824-D072-4563-BF98-8F1F1C4D2616.thumb.jpeg.24aa18cdb7deaca12edb32ffb58face2.jpeg

Ny ble funnet frem :

34C12521-786E-4826-8EE8-170BD7F80E5E.thumb.jpeg.972efce97c74013165e947225dc16192.jpeg

Alt ble montert sammen og nå ble det andre boller 😊😊

Startet bil og ikke noe jaging og landet her :375A13F9-3A00-4743-A4D6-244BC569B096.thumb.jpeg.fe48da806871d94aefc7365a51d1cb25.jpeg

Tok en test etter bil var kjølt ned og nå startet den og gikk på tomgang 😊

Jeg tok en rask oppsumering her .

Når jeg kjøpte denne ,så holdt jeg på med Tds og e34 samtidig så er ikke rart det går litt i surr ,men nå satser jeg på at det er bedre dvs ,det finner jeg ut etterpå .

1D9622B5-794D-4A0C-861B-D4817C713FD5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .Tomgangsproblem løst på e28 .

Herlig du fikk retta på dette :)

Med 3 prosjekt biler (var kansje 4 - mener å huske en E30 også :)) så er det ikke rart at en ikke har 100% oversikt på hva som er gjordt med hvilken bil.

Uansett så er det jo topp når en kan ta en rask fiks, så er ting på stell.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket den slangen som går fra denne og inn på innsuget ? Min gikk også litt nervøst og urent da jeg fant ut at den slangen hadde forvandlet seg til et "stålrør" 😂 Ny myk slange og motor gikk som fløyel igjen 🥳 Ser at det hjalp å rense regulatoren men dersom du ikke har sjekket den så foreslår jeg dette ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Mortenej skrev:

Herlig du fikk retta på dette :)

Med 3 prosjekt biler (var kansje 4 - mener å huske en E30 også :)) så er det ikke rart at en ikke har 100% oversikt på hva som er gjordt med hvilken bil.

Uansett så er det jo topp når en kan ta en rask fiks, så er ting på stell.

 

 

Ja dette var et irritasjonsmoment helt klart ja😊

Stemmer bra det og med så mange biler ,så går man i surr .

Veldig gøy ja og nå er det iorden etter kaldstart test igår .

 

19 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Har du sjekket den slangen som går fra denne og inn på innsuget ? Min gikk også litt nervøst og urent da jeg fant ut at den slangen hadde forvandlet seg til et "stålrør" 😂 Ny myk slange og motor gikk som fløyel igjen 🥳 Ser at det hjalp å rense regulatoren men dersom du ikke har sjekket den så foreslår jeg dette ☺️

Ja slangene der er sjekket og ikke noe i veien med de ,hvertfall ikke på e28en .😊

Utifra fra gårsdagens test ,så tror jeg bil nå er iorden .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, sveigis skrev:

Ja dette var et irritasjonsmoment helt klart ja😊

Stemmer bra det og med så mange biler ,så går man i surr .

Veldig gøy ja og nå er det iorden etter kaldstart test igår .

 

Ja slangene der er sjekket og ikke noe i veien med de ,hvertfall ikke på e28en .😊

Utifra fra gårsdagens test ,så tror jeg bil nå er iorden .😊

Så bra 👍 Da jeg skulle bøye slangen på min, så knakk den 😂 Der var det null slangefunksjon igjen, så den trakk nok mengder med falsk luft 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Så bra 👍 Da jeg skulle bøye slangen på min, så knakk den 😂 Der var det null slangefunksjon igjen, så den trakk nok mengder med falsk luft 🙈

Var ute og sjekket på e34 og den var steinhard 😅😅,men den sviver jo silkestrøkent ,så lar den være for nå en stund .

Den knekker garantert ved demontering ja her og 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, sveigis skrev:

Var ute og sjekket på e34 og den var steinhard 😅😅,men den sviver jo silkestrøkent ,så lar den være for nå en stund .

Den knekker garantert ved demontering ja her og 😊

De slangen der er forbruksvare, har sikkert byttet de 4 ganger, minst på syvern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Rune-K skrev:

De slangen der er forbruksvare, har sikkert byttet de 4 ganger, minst på syvern.

Ja det tror jeg på ,ligger jo utsatt til med varme og div .

Er garantert byttet på e28 i senere tid da den er myk og ser ny ut.

På den grønne derimot ,steinhard .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, sveigis skrev:

Var ute og sjekket på e34 og den var steinhard 😅😅,men den sviver jo silkestrøkent ,så lar den være for nå en stund .

Den knekker garantert ved demontering ja her og 😊

GjerrigTore fikk bestemme altfor lenge 😂 Husker ikke helt hva den kostet. Fikk den bare i orginalutførelse og jeg nølte. Men dyrt var det jo egentlig ikke under tusenlappen. Og egentlig veldig lett å skifte. Trodde det skulle by på utfordringer. Men de skal bare tres på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Tilbake fra ferie .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...