Gå til innhold

Er vi som bilinteresserte en utdøende rase?


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kom på noe når jeg leste den der.  For en del år siden var det tilfelle ute hos meg at en lokal sjappe hadde en sentral p-plass der det hang rånere fra stengetid kl 22 og ofte utover natta. Etter hvert fikk de klager fra alle de gamle pensjonist-naboene (som var lei av livet og burde lagt seg i pennalet for lenge siden når de ikke har annen glede i livet enn å klage på alle andre uten å bidra med noe selv, men det får nå være en annen sak...), og politiet fikk etter hvert jaget rånerne vekk.

Uka etter hadde sjappa selvfølgelig innbrudd på kveld/nattestid av noen udugelige polakker. Neppe tilfeldig. Så rånere bringer med seg noe positivt også - en billig form for samfunnssikkerhet. Hadde Oslo hatt flere rånere hadde kanskje asylsøkere begått færre overfallsvoldtekter også.

Ikke for og virke hardcore men de gamle røyene irriterer vettet av meg. Bare klager på absolutt alt. Skal selv innrømme at jeg flere ganger har tråkka greit på bare for og irritere gamle folk. Ja vet jeg er barnslig men det er helt greit for meg det. Det er det absolutt verdt i det de snur seg med det sure trynet sitt og bare ser et stort glis der jeg fyker forbi:)

Og med dobbel hartge eksos så er det temmelig grov lyd og hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke falt deg inn at luringer som deg er en del av grunnen til at bilinteresserte ofte blir sett på som en gjeng med idioter da?

Jeg tror mye allerede er dekket i denne tråden. Om bilinteresse er på vei ut tør jeg ikke påstå. Råning og herjing er kanskje det. Jeg er født og oppvokst i Oslo og ser heller ikke det fascinerende i å kjøre samme gate opp og ned, kveld på kveld.

Det å ha en opphora bruksbil er også mindre interessant, kravene fra myndighetene blir tøffere og man finner fort ut at det å skru ukentlig ikke har sin store sjarm. Når en F10 eller F30 leverer alt du ønsker deg i en og samme bil, inkl en herlig 8trinnskasse og turbomotor med muligheter for enkel trim trenger man ikke mer. Slik har det selvsagt alltid vært, forskjellen er at nå har de aller fleste råd til å kjøpe noe ordentlig, framfor å kjøpe noe rimelig og eldre og modifisere dette selv.

Urbanisering er også et viktig poeng, jeg bor i Oslo selv og jo mindre jeg må kjøre jo bedre. Det skal sies at jeg kjører scooter så ofte jeg kan ;) Kjører Yaris Verso privat til daglig selv, så jeg heller kan ha et par classics og future classics stående i garasjen og lufte dem på sommeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke falt deg inn at luringer som deg er en del av grunnen til at bilinteresserte ofte blir sett på som en gjeng med idioter da?

Jeg tror mye allerede er dekket i denne tråden. Om bilinteresse er på vei ut tør jeg ikke påstå. Råning og herjing er kanskje det. Jeg er født og oppvokst i Oslo og ser heller ikke det fascinerende i å kjøre samme gate opp og ned, kveld på kveld.

Det å ha en opphora bruksbil er også mindre interessant, kravene fra myndighetene blir tøffere og man finner fort ut at det å skru ukentlig ikke har sin store sjarm. Når en F10 eller F30 leverer alt du ønsker deg i en og samme bil, inkl en herlig 8trinnskasse og turbomotor med muligheter for enkel trim trenger man ikke mer. Slik har det selvsagt alltid vært, forskjellen er at nå har de aller fleste råd til å kjøpe noe ordentlig, framfor å kjøpe noe rimelig og eldre og modifisere dette selv.

Urbanisering er også et viktig poeng, jeg bor i Oslo selv og jo mindre jeg må kjøre jo bedre. Det skal sies at jeg kjører scooter så ofte jeg kan ;) Kjører Yaris Verso privat til daglig selv, så jeg heller kan ha et par classics og future classics stående i garasjen og lufte dem på sommeren...

 

Problemet er jo i stor grad mennesker som deg, som brennemerker ei gruppe ut av individets handlinger. Det at du ikke har denne interessen er jo din egen sak, og som nevnt faller du tydelig ikke mellom sidene i denne diskusjonen utifra hva jeg leser. Det du derimot burde forstå, men som er umulig å forklare det på en saklig måte: er at er det faktisk eksisterer mennesker som heller kjører en 20 år gammel bil, istedet for en stakkars Yaris. Uansett økonomi eller boforhold, men som nevnt dersom du ikke har dette instinktet som mange her inkludert meg lider av, er det nok som å diskutere logikk med ett medlem av jehovas vitne. Med andre ord, jeg gir meg allerede her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjærer ikke alle over en kam - jeg mener bare at det å herje i sentrum, forsøple bensinstasjoner eller parkeringsplasser og irritere mennesker som allerede irriterer seg over dette ikke er særlig lurt, det ender fort med stigmatisering av et helt miljø.

Du bekrefter jo forøvrig min teori; jeg kjører en 'stakkars' Yaris og ser ikke gleden i å kjøre opp og ned samme gata, dermed er jeg ikke bilinterressert. Hva når jeg nevner at det står en original '59 VW Type 1, rustfri '86 Golf samt en turbo-Daihatsu med 130hk/~800kg i garasjen, og at jeg driver og selger unna noen modifiserte 3erGolfer for å få plass til enten en 911 veteran, E21 eller 2800CSi?

Point proven antar jeg.. Ikke sku hunden på hårene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All denne fornuften som har kommet sigende innover bilmiljøet de siste ti årene har også en lei konsekvens - siden alle velger kjedelige bruksbiler daler jo også salget av spennende biler. Som igjen fører til at det blir færre spennende biler på bruktmarkedet fram i tid. Det ser man jo nå, da mtp hvor få E92 det finnes med seksere, Audier som IKKE har 2.0TDIen, MB som ikke har firerdiesel og manko på GTI-biler. Tilføringen av "friskt materiale" med potensiale for entusiaster er mao ganske labert når alle feiger ut og kjører kjipe bruksbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en F10 eller F30 leverer alt du ønsker deg i en og samme bil, inkl en herlig 8trinnskasse og turbomotor med muligheter for enkel trim trenger man ikke mer

Det er bare det at jeg tror ikke den vanlige råner har råd til noen F10 eller F30, da blir det med den gamle E34en med effektanlegg og powerfilter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare det at jeg tror ikke den vanlige råner har råd til noen F10 eller F30, da blir det med den gamle E34en med effektanlegg og powerfilter ;)

Poenget mitt var at selv om man ratter en F10 eller 30 og at bilparken i utgangspunktet ikke dermed er spennende, har man det nok vel så morsomt som man hadde hatt i noe mer utpreget ræser. Ikke at en F10 520i er noen M5, men som bruksbil gir den likevel mye entusiastglede rett fra fabrikk uten at man føler behov for å endre noe. Men du har nok absolutt et poeng ;)

Se forøvrig antall E36 stasjonsvogn som ble solgt på 90-tallet, kontra hvor mange E91 man teller på daglig basis. Ingen tvil om at folk har fått bedre råd, og prioriterer litt mer underholdende bruksbiler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke falt deg inn at luringer som deg er en del av grunnen til at bilinteresserte ofte blir sett på som en gjeng med idioter da?

Jeg tror mye allerede er dekket i denne tråden. Om bilinteresse er på vei ut tør jeg ikke påstå. Råning og herjing er kanskje det. Jeg er født og oppvokst i Oslo og ser heller ikke det fascinerende i å kjøre samme gate opp og ned, kveld på kveld.

Det å ha en opphora bruksbil er også mindre interessant, kravene fra myndighetene blir tøffere og man finner fort ut at det å skru ukentlig ikke har sin store sjarm. Når en F10 eller F30 leverer alt du ønsker deg i en og samme bil, inkl en herlig 8trinnskasse og turbomotor med muligheter for enkel trim trenger man ikke mer. Slik har det selvsagt alltid vært, forskjellen er at nå har de aller fleste råd til å kjøpe noe ordentlig, framfor å kjøpe noe rimelig og eldre og modifisere dette selv.

Urbanisering er også et viktig poeng, jeg bor i Oslo selv og jo mindre jeg må kjøre jo bedre. Det skal sies at jeg kjører scooter så ofte jeg kan ;) Kjører Yaris Verso privat til daglig selv, så jeg heller kan ha et par classics og future classics stående i garasjen og lufte dem på sommeren...

Poenget mitt var egentlig at jeg bryr meg ikke så veldig om en haug med gamlinger som klager på absolutt alt her i livet bortsett fra seg selv.

Kjører aldri opp og ned samme gate heller. Aldri sett vitsen med det.. Kjører forøvrig pent ellers og.

Og de som ser på meg som en idiot får heller gjøre det. Helt greit for meg det så lenge jeg slipper og være en del av saueflokken;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se forøvrig antall E36 stasjonsvogn som ble solgt på 90-tallet, kontra hvor mange E91 man teller på daglig basis. Ingen tvil om at folk har fått bedre råd, og prioriterer litt mer underholdende bruksbiler :)

Akkurat den siste her er jeg enig med deg i, er lang mer spennende biler å velge i på det norske markedet nå for tiden. Ser bare hvor mye nyere Audi S modeller som ligger ute på Finn og det er ikke utvanlig å finne en håndfull 550I og 535 til slags på finn i disse dager. Det merkes også på bilene i gata at folk flest har bedre råd selv om mye av dette også handler om å vise sin posisjon i samfunnet og alt annet enn bilinteresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Som denne artikkelen i dagens Aftenposten forteller har den aktuelle utviklingen kommet til Norge også. 1 av 3 unge i de store byene dropper nå å ta lappen.

 

http://www.aftenposten.no/okonomi/Bilbruken-i-Norge-stagnerer-etter-tiar-med-rask-vekst-7550791.html#.U2Au31dCP9s

Samt en haug av disse kjører opp til bil med automatgir!   :stupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest igjennom denne tråden med interesse.

Den jeg faktisk er mest enig med her er han med brukernavnet Werther.

Man kan finne 999 gode grunner til ikke å bruke penger på bil, men man trenger bare èn for å gjøre det.

 

Personlig vil jeg dele begrepet opp i to. Du har Bilinteresserte, som leser og poster mye om biler men kjører "melk-og-brød" fordi de ikke er villige til å bruke penger på interessen.

 

Og så har du bilentusiastene, som kjører cab om vintern, grovt motoriserte 20 år gamle BMW`er som slurper i seg 1.5 liter på mila osv....

 

Forskjellen her ligger i villigheten til å bruke penger på det. Først når du gjør det, kan du kalle deg en entusiast. Du blir ikke det bare ved å lese Evo magazine og se filmer på youtube. 

 

Som de sier på engelsk: Put your money where your mouth is!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...