hagenisse Skrevet Desember 10, 2012 Skrevet Desember 10, 2012 Fordelen med tråden her er iallfall at man lett kan finne ut hvem som virkelig er entusiaster Merke-entusiast er ikke noe jeg ser på som positivt. Helt merkelig å like en ting pga merket og ikke pga kvalitetene.
Saltkjelen Skrevet Desember 10, 2012 Skrevet Desember 10, 2012 Etter mitt syn er det chassinummeret som viser bilens identitet. Viser chassinummeret at det er en annen bil enn det den egentlig er, er den uoriginal i mine øyne uansett hva og hvor mye som er gjort med bilen. En modifisert originalbil er i mine øyne fortsatt en original bil på bakgrunn av identiteten. Jeg personlig ville heller aldri ha kjøpt en ombygd bil med mindre prisen ikke er merkverdig lavere (les: kupp). Noe samlerobjekt blir ikke en ombygd bil med mindre det ikke er noe helt unikt.
Parts24 Skrevet Desember 11, 2012 Skrevet Desember 11, 2012 Som jeg nevnte i starten - prisene på ombygde biler er største problemet slik jeg ser det. De burde være lavere - fordi du vet ikke hva du får. Folk kan si hva de vil, men tryggheten i en original bil er jo enestående. Men dersom du snur arket så kan du jo lage din egen bil når du bygger om! Jeg har selv min gamle E39 523ia til ombygging i Tyskland, og jeg satt opp en liste til verkstedet som bygger slik vil jeg ha bilen. Minimum 2002 mod motor, doble glass, individual farge, ++ Dersom jeg fikk velge, såklart hadde jeg tatt en original M5 - men syns det er gøy å prøve noe nytt. I tillegg er jo markedet på ombygde biler overpriset. Jeg mener alt som er ombygd av e39 m5 bør ligge under 250k (noe de kanskje gjør også). Men igjen - markedet bestemmer. Tror ikke jeg hadde kjøpt en ombygd bil uten godt dokumentert historikk. Føler også at denne diskusjonen er som å diskutere høna og egget.. kommer liksom ingen vei..
Thundercoil Skrevet Desember 11, 2012 Skrevet Desember 11, 2012 Fordelen med tråden her er iallfall at man lett kan finne ut hvem som virkelig er entusiaster Merke-entusiast er ikke noe jeg ser på som positivt. Helt merkelig å like en ting pga merket og ikke pga kvalitetene. +1 Kaller meg selv for BMW entusiast, men dette med mange forhåndsregler. At kvaliteten lever opp til forventningene. (Les: riktig kvalitet) At jeg liker utseendet, såvel som kjøreopplevelsen. At bilene jeg drømmer om, elsker høyest, og har likt best estetisk og ved kjøring, er BMW. Ombygd eller ei. Er det gjort skikkelig, elsker jeg følelsen av å se på og spesielt kjøre dem, og det er det eneste som teller. Hva andre syntes om min originale/uoriginale bil bryr meg lite. Jeg eier den for min del, og siden biler er tapsprosjekt, er det den sentimentale verdien som gjelder(som eiendel, ikke på markedet). Når du sitter i setet, hendene på rattet, foten på pedalen og et smil om munnen, uansett hva vognkortet sier, er opplevelsen den samme, og det er nettopp denne opplevelsen som gjør at jeg elsker BMW. Er entusiast av 3-serie opp til E46 (unntak etter dette: E92, E90LCI) Entusiast av 5-serie opp til E39 (Unntak etter dette: E60, selv om det tok 7-8 år før jeg satte pris på den) 7-serie opp til E38. Eldre 6-serier. F10 syntes jeg er en fin bil, men inntil jeg har prøvd en, er den kun fin å se på. Samme med -90ish 8-serie. BMWer som ikke bestod kravene mine: 1-serie (M-sedaner er godkjent), nyere 6 og 7-serie, F30, E90, X6, (tidligere X3, X5) Har ikke prøvekjørt alle disse, så utseendet er største prioritering. BMWer som drømmebiler: E92 M3, E39 M5, E60 M5. F10 (som pendlebil, i tillegg til eldre BMW med riktig motor) Setter også veldig stor pris på M-karosseriet til E46 M3. BMW som totalpakke, vinner hos meg, hver gang. M er en stor bonus på heftighetsskala. Bra gjennomført M i nåtid, uavhengig av fortid. Liker mye Amcar, både nytt og gammelt. Noen "nyere" Alfa sedaner Tidlig 90-talls Merce SLxxx. Må nok si meg enig med Penguin og TRF. Man kjører bilene for opplevelsen, ikke for en uvesentlig detalj i vognkort. Uvesentlig på markedet, nei! Uvesentlig for opplevelsen, ja! Karosseribytte er legitimt i mine øyne. Men jeg er enig med at ombygd burde være billigere, og ser at en som bare samler vil ha det urørt, rett fra fabrikk. Når det kommer til Penguin, mener jeg hans fortjener plass nærme de andre originale på markedet, men ser også at en samler ville gått for et annet eksemplar. Penguin sin er ikke ombygd i mine øyne, selv om vognkortet sier så. Ombygd er ombygd. M er M, originalt eller ei. Uoriginalt, vil aldri bli originalt. Men originalt utgangspunkt, som får på igjen de eksakte deler fra fabrikk, er fortsatt originalt. Det er helt samme bilen, bare står noe mer økonomisk på papiret. Ta det heller som noe positivt. Han har en kliss original M5. Han fikk den billigere pga et smutthull, og jeg får den billigere av han igjen..Kupp! Tror det handler mye om penger her. Hadde du brukt vognkortet som argument under pruting, og fikk 50k rabatt, tror jeg ikke vognkortet hadde plaget så mange lenger. Da handler det bare om å bruke og bli glad i/nyte bilen. Akuratt som oppvaskemaskinen i utstillingen. Den har en liten ripe på siden, men den er ubetydelig, og maskinen virker like bra som de som sto vedsiden av. Du later som den lille ripen plager deg, helt til prisen er riktig og du går fornøyd hjem, bruker den og aldri tenker på ripen igjen. Som hvis et bimmers-medlem bygger E39 M5 av 520.."Tøft".."heftig"..."Dette blir rått".."M5 er ikke feil".."Gi beskjed om du vil selge.." Så kommer Penguin: "Har kjøpt meg M5! :D". Andre: "Jeg mener det er uoriginalt..Kjipt..".."Eh..Det der er ikke noe M".."Er bare en 523 det der (les: vognkort)" Bare fordi han var smart og fikk eksakt samme bil for mindre peng, virker det som han blir oppfattet som en fattiglus med lyve-M. Attpåtil gjorde "snarveien" at han ikke lenger kvalifiserer til å være ekte entusiast. Haha. Dagens. Kom igjen folkens! Dette er ikke en konkurranse. Det er et felleskap for en felles interesse. Å fortelle hvem som er entusiast her inne blir som å krangle om hvem som har sterkest pappa. Er og blir mening mot mening. Og ender opp som meningsløst. Ofte for å fremme en selv og sin bil. "Du har diesel" "Du har firer" "Du har Chris Bangle bil". "Du har compact" "Du har uoriginal styling" Er vi ikke lei? Vær heller glad for at personen i andre enden valgte BMW. Si noe positivt, hold kjeft, eller hold deg saklig. Personangrep er et angrep på en selv, i andres øyne. Det var ukens utblåsning! Hehe. God jul folkens! Hver og en
Fredrik Skrevet Desember 11, 2012 Skrevet Desember 11, 2012 Klart at det er stas med en helt original M-bil. Jeg hadde iallefall ikke sagt nei takk til en original E34 M5 med S38B38 motor eller en E46 M3 (CSL). De bygger ikke slike biler lenger. Jeg hadde heller ikke sagt nei takk til en original E36 M3 med S50B32 motor. Disse finnes det ikke mange originale igjen av idag og en clean E36 i standarddress er jo nydelig. Disse modellene gjennomgår nå en transformasjon fra å være biler med et bøllete image til å være viktige deler av bilhistorien. Det er nå generalistene blandt bilentusastene får øynene opp for modellene og det er nå de begynner å stige i verdi. På den annen side forstår jeg godt at noen velger å kjøpe/bygge uoriginale M-biler. Man får knapt mer "bang for the bucks" og hvis bilen ellers er bygget iht. fornuftige spesifikasjoner får man heller ikke flere "smiles per miles". I tillegg er det noe eget å bygge mesterverket selv. Selvgjort er ikke automatisk velgjort, men du verden så morsomt det er hvis resultatet fungerer (been there done that med hhv. en Porsche 924 og en Land Rover 88" Series III). Vi må heller ikke underslå det økonomiske perspektivet ved å kjøpe/bygge uoriginalt. Dette er ofte en viktig motivasjonsfaktor i seg selv hvis man i det hele tatt skal ha muligheten til å eie en M-bil (eller f.eks en 911 med stor motor). Har man også planer om å virkelig bruke bilen, f.eks til isbanekjøring, vil jeg tro at man er litt mer komfortabel i en uoriginal M-bil enn i et originalt samlerobjekt...
jakobm5 Skrevet Desember 11, 2012 Skrevet Desember 11, 2012 Etter mitt syn er det chassinummeret som viser bilens identitet. Viser chassinummeret at det er en annen bil enn det den egentlig er, er den uoriginal i mine øyne uansett hva og hvor mye som er gjort med bilen. En modifisert originalbil er i mine øyne fortsatt en original bil på bakgrunn av identiteten. Jeg personlig ville heller aldri ha kjøpt en ombygd bil med mindre prisen ikke er merkverdig lavere (les: kupp). Noe samlerobjekt blir ikke en ombygd bil med mindre det ikke er noe helt unikt. JA DET ER CHASSINR!!!!!!!!!!!! som viser bilens identitet!!! er jo jaggu me noen som sjønner no her også.....
Parts24 Skrevet Desember 11, 2012 Skrevet Desember 11, 2012 +1 thundercunt Vanskelig diskusjon dette, men hva med Alpina? Er det mer stas igjen? De har jo de klassiske inngraveringene med modellnummer osv inne i kupeen. Personlig syns jeg det er litt kult, men har litt problemer med interiøret i flere av Alpina-bilene..
PenguiN- Skrevet Desember 11, 2012 Skrevet Desember 11, 2012 Og tenk så heldig vi er JakobM5, vi har jo 2 chassisnummer Thundercunt: Takk for godt innspill
jakobm5 Skrevet Desember 11, 2012 Skrevet Desember 11, 2012 hehe ja penguin;) for meg spiller det ingen rolle,, bilen skal jo ALDRI selges uansett:) skal gå i arv denne til guttungen;)
SSM Skrevet Desember 11, 2012 Skrevet Desember 11, 2012 Nå har ikke jeg lest ett eneste av innleggene i denne tråden, men orginal M er selvsakt best! It all comes down to the VIN number Er ikke kjerra produsert av BMW Motorsport, så er det jaggu ikke noe M heller. Jeg skal ta å lese hele tråden i kveld tenker jeg! Edit: Så er det mye mere morro å modifisere og bygge om en orginal bil, gjerne en sjelden en. Som E30M3 f.eks! Jeg hadde ELSKET å satt en S50 nedi en orginal Sport Evolution
Torek Skrevet Desember 11, 2012 Skrevet Desember 11, 2012 Fordelen med tråden her er iallfall at man lett kan finne ut hvem som virkelig er entusiaster Nå er jeg ikke helt med her. Om man heller kjøper en original M5 istedet for en ombygd forteller det null og niks om hvem som kan betegnes som den mest entusiastiske eller ei. Fra mitt ståsted, slik jeg lever livet mitt i dag, så kunne det ikke brydd meg mindre om bilen hadde vært original eller ei. Så lenge den er bra er det like kult med en ombygd, MEN, jeg hadde helt klart valgt en original fremfor ombygd hvis jeg hadde hatt relativt mye penger å leke med.
Saltkjelen Skrevet Desember 11, 2012 Skrevet Desember 11, 2012 Og tenk så heldig vi er JakobM5, vi har jo 2 chassisnummer Da er det kun det reelle chassinummeret som teller. Er M5 strøket over og den er registrert som en 520i og bruker chassinummeret til en 520i er bilen uoriginal i mine øyne.
PenguiN- Skrevet Desember 11, 2012 Skrevet Desember 11, 2012 Vi har fortsatt 2 chassisnummer og det ene dokumenterer at bilen er en M5. Hvorvidt staten norge har strøket ut det ene og dermed gikk glipp av sjansen til å rane oss på høylys dag orker jeg ikke diskutere noe stort mere. For å si det på en annen måte; Dersom min bil skulle repareres på ett verksted. Rammenummerene var borte på bilen (f.eks rustet bort støtdempertårn), er det da slik at du tror at verkstedet hadde søkt på deler til en 523 ? eller tror du de ganske raskt hadde startet å se i ETK`en til E39 M5 for å finne riktige deler til min bil ? For å svare på det spørsmålet: de hadde selvfølgelig sett etter deler til reperasjon for en E39 M5. Det beviser kun det som har blitt fortalt tidligere: min bil er en 523i PÅ PAPIRET og hvis noen her inne er såpass lavpanna at de enda ikke godtar at da er min bil en M5 med noen ekstra linjer i vognkort så forstår jeg snart ingenting lengere. Men klart, det er kanskje for enkelte her inne verdt å betale 50-100 000 ekstra for at det kun skal stå M5 i vognkortet. Men det betyr på ingen måte at den aktuelle bilen er mer ORIGINAL enn min egen.
jakobm5 Skrevet Desember 11, 2012 Skrevet Desember 11, 2012 Og tenk så heldig vi er JakobM5, vi har jo 2 chassisnummer Da er det kun det reelle chassinummeret som teller. Er M5 strøket over og den er registrert som en 520i og bruker chassinummeret til en 520i er bilen uoriginal i mine øyne. det reele chassinr må da for fan være det bilen kom med fra fabrikk??? på min står det jo kunn en dato under orginal nr... men ka fan mæn ka dokker vell,, na diskusjon her gidd i ikje vare mæ på..makan ka trangsynt d går an å vare:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå